Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020094396 |
Gegevens van de aanvrager: | NV SUNSHINE BELGIUM met als adres Van Arteveldestraat 8 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | de heer To Wing Sing met als adres Van Arteveldestraat 8 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Arteveldestraat 8 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 8 sectie H nr. 1276T8 |
Inrichtingsnummer: | 20200716-0085 (Verbouwen van een hotel milieuvergunning) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | exploiteren en verbouwen van een hotel naar de huidige veiligheids- en gebruiksnormen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/07/1955: toelating (18#34046) voor het uitvoeren van veranderingswerken aan de voorgevel;
- 07/11/1938: toelating (18#11354) voor het afbreken van een luifel;
- 15/07/1927: toelating (1927#27330) voor het plaatsen van een luifel;
- 18/06/1924: toelating (1924#18444) voor het uitvoeren van inpandige veranderingswerken;
- 14/06/1906: toelating (1906#1119) voor een verdieping op huis, gevel en inpandige veranderingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het intern verbouwen en uitbreiden van een hotel.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van een hotel in de Van Arteveldestraat te 2018 Antwerpen.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1 stuk |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 68,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 1 zaal |
Stedenbouwkundige lasten
De voorliggende aanvraag valt onder het toepassingsgebied van het kaderbesluit ‘Stedenbouwkundige lasten’ goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2203).
Het college besliste op 2 oktober 2020 (Jaarnummer 8237) dat er voor het project ‘Van Arteveldestraat 8, district Antwerpen’ geen stedenbouwkundige lasten verschuldigd zijn.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 18 augustus 2020 | 18 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 18 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
PROXIMUS | 18 augustus 2020 | 27 augustus 2020 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 18 augustus 2020 | 31 augustus 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 18 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 18 augustus 2020 | 31 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 18 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 18 augustus 2020 | 18 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het bestaande volume achteraan op het perceel kan bezwaarlijk kenmerkend voor het referentiebeeld worden genoemd. De kleine uitbouwen op de verdiepingen in functie van de bereikbaarheid van dit volume wijzigen dit echter niet fundamenteel.
De uitbreiding van de gelijkvloerse ruimte in de hoogte houdt rekening met gebouwen die storend zijn met de omgeving en hypothekeert dus een verlaging van scheimuren met deze aanpalende percelen. Daarenboven hindert deze uitbreiding een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw (onder andere kamer 08), in de tuinen en in de omgeving;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het project voorziet in de renovatie en uitbreiding van een hotel aan huidige normen. De aanvraag omvat géén functiewijziging.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de kleine volume-uitbreiding die voorzien wordt om voor- en achterbouw te verbinden om de werking van dit zone-vreemde hotel te optimaliseren. Deze zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De uitbreiding van het gelijkvloers in de hoogte is echter niet kenmerkend en refereert naar gebouwen die storend zijn met de omgeving. Daarenboven hindert deze uitbreiding een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw (onder andere kamer 08), in de tuinen en in de omgeving. Deze wijziging wordt uitgesloten van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik, grijs aluminium buitenschrijnwerk past zich in in de omgeving.
De gesloten vakken bovenaan in de raamopeningen op de eerste verdieping zijn echter niet afgestemd op de architectuur van de gevel. In voorwaarde wordt opgelegd de volledige raamopening te gebruiken met dezelfde raamindeling als de hoger gelegen verdiepingen, zoals ook zichtbaar op snede A-A.
Ook dient opgemerkt dat de gelijkvloerse plint zéér gesloten lijkt door de oppervlakte van het vlak boven de gelijkvloerse openingen. Bij het bekijken van de vergunde plannen van 1955 blijkt echter dat de hoogte van de raamopeningen steeds zo aanwezig waren. Wel was een duidelijke horizontale lijn aanwezig tussen de openingen en het vlak én werd het gesloten vlak gesierd door reclame voor het hotel waardoor ‘een correcte verhouding’ ontstaat. In voorwaarde wordt bijgevolg opgelegd een horizontale voeg te voorzien tussen de gelijkvloerse openingen en het gesloten vlak én enkel het gesloten vlak te voorzien van zaakgebonden publiciteit.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Een gebouw of omgeving moet vandaag meer dan ooit antwoord kunnen bieden op de verschillende noden en behoeften van een grote groep gebruikers. Hoge eisen worden gesteld aan het realiseren van onze bebouwde omgeving.
Een toegankelijke leefomgeving en dienstverlening zijn vandaag echter uitgegroeid tot een basisrecht. Zij vormen bovendien de sleutel tot een volwaardige maatschappelijke integratie en participatie van iedereen.
'Toegankelijkheid' in (voor het publiek toegankelijke) gebouwen betekent ondermeer dat gebouwen en hun omgeving bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar moeten zijn, dit opdat iedereen deze op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier kan gebruiken.
In voorliggende aanvraag werd onvoldoende rekening gehouden met een toegankelijke leefomgeving.
In voorwaarde wordt opgelegd de deur op het einde van deze gang zowel op de eerste, tweede als derde verdieping te automatiseren zodat makkelijk gebruik kan gemaakt worden van de draaicirkel van 150 centimeter achter deze deur.
Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het hotel bestaat al lang maar heeft lange tijd leeg gestaan. De exploitant wil het hotel verbouwen en renoveren zodat het opnieuw beantwoordt aan de huidige normen en het daarna weer in gebruik nemen. Er zullen 24 kamers zijn en op het gelijkvloers een tentoonstellingsruimte.
De gevraagde rubrieken zijn allen ingedeeld in de derde klasse en meldingsplichtig. Het betreft de exploitatie van airconditioningsinstallaties en koelgroepen (rubriek 16.3.2.a) en de exploitatie van een polyvalente zaal als tentoonstellingsruimte (rubriek 32.2.2). De rubriek voor het lozen van huishoudelijk afvalwater (rubriek 3.2.2.a) werd eveneens aangevraagd. Aangezien het geschatte debiet echter slechts 500 m³/jaar bedraagt, wordt deze rubriek “zonder voorwerp” verklaard.
De hinder die deze meldingsplichtige activiteiten met zich meebrengen, wordt beperkt geacht.
De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de deur, aangeduid op de plannen als ‘vergunde deur’ aan de nieuwe centrale gang op zowel de eerste, tweede als derde verdieping te automatiseren;
3. de deur, op het gelijkvloers welke over het openbaar domein draait, enkel over het openbaar domein te laten draaien bij calamiteiten conform artikel 14 van de bouwcode;
4. een ruimte voor afvalverzameling te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
5. een rioolstelsel en afvoerleidingen te voorzien conform artikel 40 van de bouwcode;
6. een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;
7. afscheiders te voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;
8. de volledige raamopeningen op de eerste verdieping te voorzien van buitenschrijnwerk met dezelfde raamindeling als de hoger gelegen verdiepingen, zoals in snede A-A;
9. een horizontale voeg te voorzien tussen de gelijkvloerse openingen en het bovengelegen vlak;
Uitsluitingen
10. de trapsgewijze opbouw van het gelijkvloerse dak.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | zonder voorwerp |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 68,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 1 zaal |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 18 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 oktober 2020 |
Verslag GOA | 29 september 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de deur, aangeduid op de plannen als ‘vergunde deur’ aan de nieuwe centrale gang op zowel de eerste, tweede als derde verdieping te automatiseren;
3. de deur, op het gelijkvloers welke over het openbaar domein draait, enkel over het openbaar domein te laten draaien bij calamiteiten conform artikel 14 van de bouwcode;
4. een ruimte voor afvalverzameling te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
5. een rioolstelsel en afvoerleidingen te voorzien conform artikel 40 van de bouwcode;
6. een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;
7. afscheiders te voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;
8. de volledige raamopeningen op de eerste verdieping te voorzien van buitenschrijnwerk met dezelfde raamindeling als de hoger gelegen verdiepingen, zoals in snede A-A;
9. een horizontale voeg te voorzien tussen de gelijkvloerse openingen en het bovengelegen vlak;
Uitsluitingen
10. de trapsgewijze opbouw van het gelijkvloerse dak.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SF/2020/G.00765.A6.0002.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 68,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 1 zaal |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 9 oktober 2020 voor onbepaalde duur.
Stedenbouwkundige lasten
De voorliggende aanvraag valt onder het toepassingsgebied van het kaderbesluit ‘Stedenbouwkundige lasten’ goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2203).
Het college besliste op 2 oktober 2020 (Jaarnummer 8237) dat er voor het project ‘Van Arteveldestraat 8, district Antwerpen’ geen stedenbouwkundige lasten verschuldigd zijn.