Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020073116 |
Gegevens van de aanvrager: | NV TERMINUS met als adres Klapdorp 103 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV TERMINUS met als adres Klapdorp 103 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Franklin Rooseveltplaats 7-9, Osystraat 1 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nrs. 1281K10 en 1281H7 |
Inrichtingsnummer: | 20200605-0034 (Antwerp Inn (hotel)) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie wonen naar hotel en verbouwen, uitbreiden en verder exploiteren van een bestaand hotel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Osystraat 1, Franklin Rooseveltplaats 7-9:
- Franklin Rooseveltplaats 9:
- Franklin Rooseveltplaats 7:
- Franklin Rooseveltplaats 7 en 9:
Vergunde/vergund geachte toestand
- Franklin Rooseveltplaats 9, Osystraat 1:
- ontbijtruimte op het gelijkvloers;
- 51 hotelkamers op de bovenliggende verdiepingen;
- bepleistering met simili-afwerking en wit PVC buitenschrijnwerk;
- gelijkvloerse gevelpui in houten schrijnwerk;
- borstweringspanelen in gelaagd glas lichtgele kleur met ophanging in inox;
- teruggetrokken verdieping: zwarte gevelpanelen met zwart aluminium schrijnwerk;
- Franklin Rooseveltplaats 7:
- roze gevelbepleistering met wit houten buitenschrijnwerk;
- gelijkvloerse gevelpui met bruin houten en olijfgroen/grijs buitenschrijnwerk;
Huidige toestand
- conform vergunde/vergund geachte toestand;
- functie/inrichting: gelijkvloers huisnummer 7 in gebruik als ontbijtzaal met opening in de scheimuur ter verbinding met het bestaande hotel.
Gewenste toestand
- functie: uitbreiding hotel;
- volume:
- samenvoegen van Franklin Rooseveltplaats huisnummer 7, 9 en Osystraat 1 tot één volume;
- inrichting: 32 bijkomende hotelkamers;
- gevel: travertijn natuursteen strips zilvergrijs met aluminium witte platen en aluminium olijfgroen/grijs buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- functie: functiewijziging van wonen naar verblijfsrecreatie. Het omvormen van een eengezinswoning met een bruto-vloeroppervlakte van circa 665 m²;
- volume: uitbreiding bestaand volume van Franklin Rooseveltplaats huisnummer 7 tot 9 bouwlagen;
- inrichting:
- gelijkvloers: eetzaal en vergaderzaal, intern verbonden met bestaande hotel;
- bovenliggende verdiepingen: 32 hotelkamers;
- gevel:
- de volledige gevel van het hotel (bestaand volume en uitbreiding) wordt uniform uitgevoerd met olijfgroen/grijs aluminium buitenschrijnwerk;
- gelijkvloers in natuursteen arduin;
- bovenliggende verdiepingen zilvergrijze travertijn natuursteen strips met wit aluminium platen accenten.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 2 lozingspunten |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 169,80 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 8 juli 2020 | 20 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 8 juli 2020 | 3 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 8 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart | 8 juli 2020 | 17 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS | 8 juli 2020 | 24 juli 2020 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 8 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 8 juli 2020 | 27 juli 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 8 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 8 juli 2020 | 27 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 8 juli 2020 | 29 september 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (NIET inzake SOK of grond- en pandendecreet) | 8 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1 Algemene voorschriften
1.3.Harmonieregel en referentiebeeld
Er bestaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en de nieuwe architectuur in het bestaande weefsel. Zie Visueel-vormelijke elementen ‘Omgevingstoets’.
- 2 Bijzondere voorschriften
Artikel 3 Zone voor centrumfuncties – (Ce)
3.2 Inrichting
3.2.1. Bouwdiepte
Het gelijkvloers is volledig bebouwd maar niet volledig ingenomen door gemeenschapsvoorzieningen, detailhandel, reca of vrijetijdsvoorzieningen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
§1. Bij handelingen aan gebouwen die bestemd zijn voor toeristische verblijfsaccommodatie waarbij na de handelingen meer dan tien accommodaties beschikbaar zijn, ongeacht het aantal toeristen dat er gelijktijdig kan verblijven, is dit besluit van toepassing op de nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden gemeenschappelijke delen, met inbegrip van de toegangsdeuren tot elke accommodatie.
§3. Bij handelingen aan gebouwen die bestemd zijn voor toeristische verblijfsaccommodatie waarbij na de handelingen meer dan tien accommodaties beschikbaar zijn, moet minstens vier procent van elke accommodatievorm waaraan handelingen worden uitgevoerd, met een minimum van één, berekend op het totaal aantal accommodaties van die vorm na de handelingen, eveneens voldoen aan de bepalingen van artikel 22 tot en met 26 en van artikel 30 tot en met 32.
Er worden 32 nieuwe hotelkamers toegevoegd, waarvan geen enkele voldoet aan de bepalingen;
de breedte van een looppad, gemeten tussen onafgewerkte binnenmuren, bedraagt minstens 175 cm, zodat na de afwerking van de wanden en met inbegrip van de ruimte voor plinten en leuningen een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 150 cm gegarandeerd wordt. De gangen op de verdiepingen zijn slechts 1 m breed;
de nieuwe trap en tussenbordessen zijn slechts 105 cm van verdieping 0 tot 1 en slechts 90 cm breed op de overige verdiepingen. Deze zouden minimum 125 cm breed moeten zijn tussen de onafgewerkte binnenmuren, zodat na afwerking van de wanden, een breedte van minstens 100 cm gegarandeerd wordt.
§2. De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. De toegangen van verschillende hotelkamers zijn slechts 80 cm breed en voldoen dus niet aan de minimumafmetingen;
vóór en achter elke toegang moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Bij een manueel te bedienen deur moet naast de krukzijde een ruimte van minstens 50 cm gegarandeerd worden. Op verschillende plaatsen op de verdiepingen is er geen opstelruimte voorzien. De gangen zijn slechts circa 100 cm breed, zodat ook geen draaicirkel kan voorzien worden van 150 cm;
de ruwbouwmaten van een aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet, al dan niet met wastafel, moeten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn.
Er is geen enkele kamer voorzien met een sanitaire cel met deze afmetingen, hoewel dit bij minstens één kamer voorzien zou moeten worden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
horeca-inrichtingen zijn verplicht een vetafscheider te plaatsen. Deze is niet opgetekend op de plannen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De uitbreiding van een naastliggend hotel door integratie van het buurpand is functioneel inpasbaar.
De site maakt deel uit van de strategische horecakern Centraal Station zoals voorzien in de beleidsnota horeca.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het naastgelegen hotel wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
Voorliggende aanvraag is een vervolg op de weigering van dossier OMV_2019124438 waarin advies werd gevraagd aan de welstandscommissie. Zij formuleerden in bovenvernoemde aanvraag een ongunstig besluit met onderstaande motivering:
‘Het project werd reeds besproken en de ingediende bouwaanvraag met aanpassingen ligt voor. De welstandscommissie vraagt een meer eenvoudige uitwerking van een doorlopende kroonlijst, zonder openingen en niet doorstekend ten opzichte van de eigenlijke borstwering of dakrand.
Als gevelmateriaal wordt gekozen voor bekleding in travertin steenstrips en de gesloten borstweringen zijn voorzien in wit aluminium. De welstandscommissie vraagt om deze grote gesloten vlakken eerder uit te werken in natuursteen in functie van stedelijk en mineraal materiaalgebruik, zeker in relatie tot de voorliggende Rooseveltplaats. Dezelfde materialisatie kan doorgetrokken worden in de dorpels en raamkaders.
Conclusie:
- kroonlijst: doortrekken zonder openingen of doorstekende delen;
- borstweringen: gesloten vlakken voorzien in mineraal stedelijk materiaal in plaats van wit aluminium;
- raamkaders en dorpels: voorzien in zelfde materiaal als borstweringen.‘
In voorliggende aanvraag wordt reeds rekening gehouden met een aantal opmerkingen van deze weigering.
De borstweringen, raamkaders en dorpels werden echter nog niet uitgewerkt volgens de bemerkingen van de welstandscommissie.
De borstweringen (gesloten vlakken) dienen ontworpen te worden in een mineraal stedelijk materiaal in plaats van in wit aluminium. De raamkaders en dorpels dienen ontworpen te worden in hetzelfde materiaal als de borstweringen.
Dit zou als voorwaarden kunnen worden opgenomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Een gebouw of omgeving moet vandaag meer dan ooit antwoord kunnen bieden op de verschillende noden en behoeften van een grote groep gebruikers. Hoge eisen worden gesteld aan het realiseren van onze bebouwde omgeving.
Een toegankelijke leefomgeving en dienstverlening zijn vandaag echter uitgegroeid tot een basisrecht. Zij vormen bovendien de sleutel tot een volwaardige maatschappelijke integratie en participatie van iedereen.
'Toegankelijkheid' in (voor het publiek toegankelijke) gebouwen betekent onder meer dat gebouwen en hun omgeving bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar moeten zijn. Dit opdat iedereen deze op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier kan gebruiken.
In voorliggende aanvraag werd onvoldoende rekening gehouden met een toegankelijke leefomgeving.
Ook wordt vastgesteld dat de nieuwe situering van de vluchttrap en het bijkomend bordes achteraan nog steeds niet optimaal is. Door de centrale plaatsing onttrekt deze trap en bordes de kamers -07 en -08 van lichten en zichten.
Niet alleen licht maar ook uitzicht vormt een belangrijke psychologische factor bij de beleving van een hotelkamer. Het uitzicht aan de achterzijde is al beperkt, het gebruikersgenot van deze kamers wordt door de plaatsing van deze trap nog extra beperkt.
De fietsenstalling ligt achteraan en is enkel bereikbaar door een eetzaal en vergaderzaal.
Fietsen worden frequent en gespreid in tijd gebruikt in hotels. De ligging achteraan is dan ook nefast voor de werking van het hotel.
De fietsenstalling voor personeel moet vlot bereikbaar zijn van op openbaar domein.
Gezien bovenstaande opmerkingen voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De naastliggende woning wordt gesloopt en het hotel wordt uitgebreid op deze locatie. Hierdoor komen er 32 bijkomende kamers. Voor een hotel met 3 sterren worden de parkeernorm van 0.2 parkeerplaatsen/kamer gehanteerd. 32 bijkomende kamers 32 x 0.2 = 6.4 6 De werkelijke parkeerbehoefte is 6
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit perceel is gelegen aan de busterminus Franklin Rooseveltplaats dewelke autovrij is en aldus niet toegankelijk voor wagens. De ligging van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.
Daarenboven heeft de aanvraag betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgesteld aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats. De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Het bestaande pand dat wordt gesloopt is een eengezinswoning met handelsgelijkvloers. De parkeerbehoefte van deze woning is 1.
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1 Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5.
|
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In het voorliggende project wordt een bestaand hotel uitgebreid en verbouwd. Het bestaande hotel beschikt niet over een geldige vergunning voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten. Aan het vernieuwde hotel zijn volgende activiteiten verbonden:
- het lozen van huishoudelijk afvalwater;
- airconditioningsinstallaties.
De inrichting zal één lozingspunt hebben in de riolering van de Franklin Rooseveltplaats (LP2) en één lozingspunt in de Osystraat (LP1). Het ‘zwart water’ wordt voorbehandeld in één van de twee septische putten. In totaal wordt een debiet van 900 m³ verwacht per jaar. De riolering is aangesloten op de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Antwerpen-Zuid. Op het plan is een koude en warme keuken en een reca-gedeelte ingetekend. Al het afvalwater dat hiervan afkomstig is, is zwaarder belast met vetten dan normaal huishoudelijk afvalwater. Om schade aan de riolering te voorkomen en de verwerking op de RWZI te vrijwaren, mag dit enkel geloosd worden na behandeling in een vetafscheider voor behandeling van dit type afvalwater. Deze lijkt in het ontwerp niet voorzien en wordt als bijzondere voorwaarde opgelegd.
Het totale vermogen van de geplande airco’s voor de kamers en de gemeenschappelijke ruimtes bedraagt 169,8 kW. Voor de verwarming wordt een stookinstallatie op gas voorzien met een vermogen van 270 kW. Deze is niet ingedeeld.
Het dossier omvat over de airco’s en de koelinstallaties(keuken) geen informatie, aangezien deze mogelijk niet gekend was op het moment van indienen. Een toestellenlijst met technische details (individueel vermogen, type en hoeveelheid koelmiddel, geluid) en plaatsaanduiding ontbreken. Aangezien dit relevante informatie is in het kader van toezicht, dient deze informatie nog aangeleverd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De verwachte risico’s en effecten voor mens en milieu als gevolg van het gevraagde project zijn aanvaardbaar als de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden nageleefd worden. Door het onlosmakelijk verband dat er bestaat tussen de stedenbouwkundige handelingen en de ingedeelde inrichtingen of activiteiten, wordt echter ongunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 900,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 169,80 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
Indien de vergunning verleend zou worden, worden volgende bijzondere voorwaarden opgelegd:
1. | Afvalwater afkomstig van de keukens dient voorbehandeld te worden in een aangepaste vetafscheider voor lozing in de openbare riolering;
|
2. | Een toestellenlijst met technische details (individueel vermogen, type en hoeveelheid koelmiddel, geluidskenmerken) en plaatsaanduiding op een as-built plan wordt voor de ingebruikname overgemaakt aan het college (p/a milieuvergunningen@antwerpen.be, met vermelding van OMV_2020073116). |
Stedenbouwkundige lasten
De voorliggende aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de door het college op 9 maart 2018 (Jaarnummer 2018_CBS_02203) besliste principes die van toepassing zijn op de Stedenbouwkundige lasten.
In geval een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wordt bekomen dient een financiële stedenbouwkundige last opgelegd te worden. Het normbedrag bedraagt maximaal 78.400,00 EUR.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 8 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | 17 juli 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 15 augustus 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 oktober 2020 |
Verslag GOA | 30 september 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 juli 2020 | 15 augustus 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.