Terug
Gepubliceerd op 12/10/2020

2020_CBS_08452 - District Hoboken. Montessoristraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08452 - District Hoboken. Montessoristraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_08452 - District Hoboken. Montessoristraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Bij aanvang en einde van de schooldag wordt gedurende 30 minuten voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen.

Een gemachtigd toezichter plaatst hiervoor een nadarhek aan de aanvang van de schoolstraat:

  • de straat wordt afgesloten met een nadarhek aan de toegang van de schoolstraat ter hoogte van de Steynstraat en de Hagelandstraat;
  • het verkeersbord dat de toegang verbiedt (C3 met onderbord "op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, van 8:20 uur tot 8:50 uur en van 15:10 uur tot 15:30 uur. Op woensdag van 8:15 uur tot 8:45 uur en van 12:10 uur tot 12:30 uur, uitgezonderd voor fietsers") wordt aan de toegang van de schoolstraat, ter hoogte van de Steynstraat en de Hagelandstraat geplaatst.

De proefperiode start op 1 november 2020 en loopt tot 1 mei 2021.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Montessoristraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 18 oktober 1994 (jaarnummer 1812);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken-Noord'.

Het district Hoboken wenst een schoolstraat in te voeren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 19 augustus 2020 Gunstig onder voorwaarden

Men dient er wel over te waken dat ouders niet het kruispunt op de Steynstraat gebruiken als afzetplaats, aangezien de schoolpoort vlakbij dit kruispunt gelegen is.

districtscollege Hoboken, advies van 29 september 2020 (jaarnummer 225) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Montessoristraat, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • GR19941018.pdf