De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
15 augustus 2020 | 13 september 2020 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Het bezwaar dat werd ingediend betreft geen bezwaar maar suggesties voor verbetering van het ontwerp. De suggesties worden hierna opgesomd zodat de aanvrager op de hoogte wordt gebracht van de suggesties:
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020075147 |
Gegevens van de aanvrager: | Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn namens mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Middenberm Blancefloerlaan ZN te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van een trambaan met haltes |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/03/2018: vergunning (2017757) heraanleg fiets- en voetpaden Blancefloerlaan.
Vergunde toestand/ Huidige toestand
- bestaande infrastructuur.
Gewenste toestand
- vernieuwde infrastructuur voor openbaar vervoer aan de noordzijde van de middenberm van de Blancefloerlaan:
- nieuwe bomen en groenzone.
Inhoud van de aanvraag
- uitbraak van de bestaande tramlijn met haltes in het zuidelijke deel van de middenberm van de Blancefloerlaan tussen de halte Halewijn (Heer van Bergen Straat) en de keerlus aan het gebouw Regatta (Liane Bruylantlaan);
- kappen van 5 hoogstammige bomen;
- heraanleg van een nieuwe tramlijn met haltes in het noordelijk deel van de middenberm van de Blancefloerlaan tussen de halte Halewijn (Heer van Bergen Straat) en de keerlus aan het gebouw Regatta (Liane Bruylantlaan).
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 7 augustus 2020 | 8 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 7 augustus 2020 | 19 augustus 2020 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 7 augustus 2020 | 31 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 7 augustus 2020 | 3 september 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 7 augustus 2020 | 31 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 7 augustus 2020 | 7 september 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 7 augustus 2020 | 11 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan behalve wat betreft het natuurgebied.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Artikel 4.4.7. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening bepaalt het volgende:
In een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, mag worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben. De Vlaamse Regering bepaalt welke handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Ze kan ook de regels bepalen op basis waarvan kan worden beslist dat niet door haar opgesomde handelingen toch onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Deze paragraaf verleent nimmer vrijstelling van de toepassing van de bepalingen inzake de milieueffectrapportage over projecten, opgenomen in hoofdstuk III van titel IV van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en tot regeling van het vooroverleg met de Vlaamse Bouwmeester:
HOOFDSTUK III DE HANDELINGEN VAN ALGEMEEN BELANG DIE EEN RUIMTELIJKE BEPERKTE IMPACT HEBBEN OF ALS DERGELIJKE HANDELINGEN BESCHOUWD KUNNEN WORDEN
Artikel. 3. § 2. Naast de handelingen, vermeld in paragraaf 1, kunnen de volgende handelingen van algemeen belang beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking op:
2° de aanleg, wijziging of uitbreiding van:
a) tramlijnen.
De handelingen vallen onder het toepassingsgebied van artikel 3. § 2, 2° van het voormeld besluit. De handelingen hebben immers betrekking op het heraanleggen van een trambaan met haltes, dewelke op grond van voormeld besluit beschouwd worden als handelingen van algemeen belang, die een beperkte impact hebben in de zin van artikel 4.4.7. § 2. De handelingen komen voor vergunning in aanmerking, ook al strijden deze met de stedenbouwkundige voorschriften van het gewestplan Antwerpen, dit overeenkomstig artikel 4.4.7. § 2.
Functionele inpasbaarheid
De functie en het gebruik van de tramlijn blijft gelijkaardig aan de bestaande situatie en draagt bij tot het functioneren van het stadsdeel Linkeroever. De aanvraag is verenigbaar met de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan:
“Op 28 mei 2020 werden de opmerkingen van SW/PR overgemaakt aan De Lijn. In de bouwaanvraagplannen zijn deze nog niet verwerkt. Volgens De Lijn zullen deze in het uitvoeringsplan verwerkt worden. Het is niet mogelijk alle opmerkingen hier op te sommen, maar het betreft in grote lijnen volgende aspecten:
- voorstel voor blindengeleiding en bajonetten ter goedkeuring voorleggen aan de betrokken stadsdiensten;
- markeringen ‘tram’ te voorzien aan oversteken;
- ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;
- materiaal trambedding af te stemmen op brandweeradvies;
- perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal (betonstraatstenen 22x22 cm);
- middeneiland ter hoogte van Pernathlaan aanleggen in kasseien.”
Aangezien de opmerkingen niet limitatief moet in de voorwaarden worden opgenomen dat het uitvoeringsdossier verder dient afgestemd te worden met SW/PR.
“Volgens de beschrijvende nota worden er maar vijf bomen gerooid en vervangen. Dit lijkt ons echter niet reëel tijdens de uitvoeringsfase, sommige bestaande bomen staan net naast de projectzone waar er graafwerken worden uitgevoerd. Deze bomen zullen zwaar lijden aan deze werken daarom worden volgende voorwaarden geformuleerd:
- als er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd worden in overleg met de groendienst.
- bestaande bomen intekenen met hun reële kroonprojectie;
- takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de groendienst.
Bovendien wordt opgemerkt dat er nog veel ruimte ter beschikking is om extra groenvolume te voorzien.”
Het advies wordt bijgetreden en de voorwaarden moeten aan de vergunning worden gekoppeld.
Inzake het bus en tramperron naast het kruispunt Halewijnlaan wordt opgemerkt dat de vandaag groene aanleg wordt teniet gedaan door veel overbodige nieuwe verhardingen. Gelet op hittestress en waterinfiltratie dient een deel van de nieuw ingetekende verhardingen uitgevoerd te worden als groen of graszones. Deze ontharding zal ook de verkeersveiligheid ten goede komen omdat zo de busbaan fysiek gescheiden wordt van de wandelzone. Dit wordt in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”. Tevens is er de mogelijkheid en noodzaak om hoogstammige bomen aan te planten zoals opgemerkt in het advies van de groendienst. Ook deze worden in rood aangeduid op het plan. Het betreft vooral het doortrekken van de bomenrij die naast de metro ingang staan.
Tevens wordt er specifiek gevraagd markeringen zoals waarschuwingsstickers, zebra’s op te leggen in de voorwaarden. Deze zijn essentieel voor de verkeersveiligheid van de nieuwe tram en busbanen.Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het uitvoeringsdossier dient verder afgestemd te worden met SW/PR;
3. indien er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd
worden in overleg met de stedelijke groendienst
4. bestaande bomen moeten worden ingetekend met hun reële kroonprojectie;
5. takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de groendienst;
6. er dienen 15 hoogstammige bomen bij aangeplant te worden op de middenberm, tussen de Halewijnlaan en de P&R Linkeroever, buiten en op minstens 1,5 meter van de oude spoorzone;
7. de nieuwe verhardingen aan het tram- en busperron kruispunt Halewijnlaan, moeten beperkt worden en de boomrij naast de metrohelling dient doorgezet te worden op het tram- en busperron, zoals in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”;
8. de inplanting en verplaatsing van het Velostation dient in nauw overleg met Clearchannel en de stad te gebeuren. De voorkeur geniet een enkelzijdig station dat zich tegen de zijde van het stadinwaartse tramperron zet;
9. volgende markeringswerken dienen uitgevoerd te worden:
10. de bajonetten aan de trambaan aan te leggen volgens het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen;
11. ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;
12. perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal voorzien (betonstraatstenen 22x22 cm);
13. telkens 6 fietsbeugels voorzien aan de tramhaltes A. Van Cauwelaartlaan en Sporthal.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 31 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | 15 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 13 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 19 september 2020 |
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het uitvoeringsdossier dient verder afgestemd te worden met SW/PR;
3. indien er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd
worden in overleg met de stedelijke groendienst.
4. bestaande bomen moeten worden ingetekend met hun reële kroonprojectie;
5. takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de
groendienst;
6. er dienen 15 hoogstammige bomen bij aangeplant te worden op de middenberm, tussen de Halewijnlaan en de P&R
Linkeroever, buiten en op minstens 1,5 meter van de oude spoorzone;
7. de nieuwe verhardingen aan het tram- en busperron kruispunt Halewijnlaan, moeten beperkt worden en de boomrij naast de metrohelling dient doorgezet te worden op het tram- en busperron, zoals in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”;
8. de inplanting en verplaatsing van het Velostation dient in nauw overleg met Clearchannel en de stad te gebeuren.
De voorkeur geniet een enkelzijdig station dat zich tegen de zijde van het stadinwaartse tramperron zet;
9. volgende markeringswerken dienen uitgevoerd te worden:
10. de bajonetten aan de trambaan aan te leggen volgens het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen;
11. ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;
12. perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal voorzien (betonstraatstenen 22x22 cm);
13. telkens 6 fietsbeugels voorzien aan de tramhaltes A. Van Cauwelaartlaan en Sporthal.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |