Terug
Gepubliceerd op 12/10/2020

2020_CBS_08107 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020075147. Middenberm Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08107 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020075147. Middenberm Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08107 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020075147. Middenberm Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 augustus 2020

13 september 2020

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Het bezwaar dat werd ingediend betreft geen bezwaar maar suggesties voor verbetering van het ontwerp. De suggesties worden hierna opgesomd zodat de aanvrager op de hoogte wordt gebracht van de suggesties:

  • indien de tram richting Zwijndrecht langs de pare kant van de Blancefloerlaan wordt aangelegd en richting Antwerpen langs de onpare kant moeten er geen bomen gekapt worden en is er aan beide zijden plaats heeft voor bloemen;
  • het perron van de tramhalte Halewijn is lang genoeg om 2 hermelijnen gekoppeld te halteren maar perrons met een breedte van 3 meter zijn te smal voor de vele overstappende passagiers die met bussen en trams aankomen en terug vertrekken;
  • het gras tussen bus en tramperron beter verdelen over bredere perrons zoals het busperron richting waasland,
  • men zou eventueel een paar banken en bomen kunnen zetten en het grote schuilhuis kan dan blijven, aangevuld met fietsparking;
  • perrons waar bus en tram in dezelfde richting vertrekken op gelijke hoogte brengen en meer doorsteken zodat niet te ver moet rondgelopen worden;
  • voldoende schuilhuisjes of beter een perronoverkapping in één geheel;
  • voorzie een plaats waar dienstvoertuigen van De Lijn, onderhoud plantsoenen, reinigingsdienst, clearchannel en de voertuigen van de gebruikers van de deelfietsen kunnen staan; 
  • moet er geen rekening mee gehouden worden dat de park&ride LO 500 meter verder verhuist? 

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden. 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020075147

Gegevens van de aanvrager:

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn namens mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Middenberm Blancefloerlaan ZN te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van een trambaan met haltes

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/03/2018: vergunning (2017757) heraanleg fiets- en voetpaden Blancefloerlaan.

Vergunde toestand/ Huidige toestand

-          bestaande infrastructuur.

Gewenste toestand

-          vernieuwde infrastructuur voor openbaar vervoer aan de noordzijde van de middenberm van de Blancefloerlaan:

  • trambaan;
  • haltes (Sporthal, A. Van Cauwelaertlaan en Halewijnlaan) in de middenberm;
  • kruispunt;
  • voetpad;
  • bushalte;
  • fietsenstalling;

-          nieuwe bomen en groenzone.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbraak van de bestaande tramlijn met haltes in het zuidelijke deel van de middenberm van de Blancefloerlaan tussen de halte Halewijn (Heer van Bergen Straat) en de keerlus aan het gebouw Regatta (Liane Bruylantlaan);

-          kappen van 5 hoogstammige bomen;

-          heraanleg van een nieuwe tramlijn met haltes in het noordelijk deel van de middenberm van de Blancefloerlaan tussen de halte Halewijn (Heer van Bergen Straat) en de keerlus aan het gebouw Regatta (Liane Bruylantlaan).

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 augustus 2020

8 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

7 augustus 2020

19 augustus 2020

Geen bezwaar

 


Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

7 augustus 2020

31 augustus 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 augustus 2020

 3 september 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

7 augustus 2020

31 augustus 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

7 augustus 2020

 7 september 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

7 augustus 2020

11 augustus 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan behalve wat betreft het natuurgebied.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Artikel 4.4.7. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening bepaalt het volgende:

In een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, mag worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben. De Vlaamse Regering bepaalt welke handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Ze kan ook de regels bepalen op basis waarvan kan worden beslist dat niet door haar opgesomde handelingen toch onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Deze paragraaf verleent nimmer vrijstelling van de toepassing van de bepalingen inzake de milieueffectrapportage over projecten, opgenomen in hoofdstuk III van titel IV van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en tot regeling van het vooroverleg met de Vlaamse Bouwmeester:

HOOFDSTUK III DE HANDELINGEN VAN ALGEMEEN BELANG DIE EEN RUIMTELIJKE BEPERKTE IMPACT HEBBEN OF ALS DERGELIJKE HANDELINGEN BESCHOUWD KUNNEN WORDEN

Artikel. 3. § 2. Naast de handelingen, vermeld in paragraaf 1, kunnen de volgende handelingen van algemeen belang beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking op:

2° de aanleg, wijziging of uitbreiding van:

a)      tramlijnen.

De handelingen vallen onder het toepassingsgebied van artikel 3. § 2, 2° van het voormeld besluit. De handelingen hebben immers betrekking op het heraanleggen van een trambaan met haltes, dewelke op grond van voormeld besluit beschouwd worden als handelingen van algemeen belang, die een beperkte impact hebben in de zin van artikel 4.4.7. § 2. De handelingen komen voor vergunning in aanmerking, ook al strijden deze met de stedenbouwkundige voorschriften van het gewestplan Antwerpen, dit overeenkomstig artikel 4.4.7. § 2.

 

Functionele inpasbaarheid

De functie en het gebruik van de tramlijn blijft gelijkaardig aan de bestaande situatie en draagt bij tot het functioneren van het stadsdeel Linkeroever. De aanvraag is verenigbaar met de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan:

  • de stedelijke dienst voor ontwerp en uitvoering van het openbaar domein. Zij maken volgende opmerkingen:

“Op 28 mei 2020 werden de opmerkingen van SW/PR overgemaakt aan De Lijn. In de bouwaanvraagplannen zijn deze nog niet verwerkt. Volgens De Lijn zullen deze in het uitvoeringsplan verwerkt worden. Het is niet mogelijk alle opmerkingen hier op te sommen, maar het betreft in grote lijnen volgende aspecten:

-          voorstel voor blindengeleiding en bajonetten ter goedkeuring voorleggen aan de betrokken stadsdiensten;

-          markeringen ‘tram’ te voorzien aan oversteken;

-          ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;

-          materiaal trambedding af te stemmen op brandweeradvies;

-          perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal (betonstraatstenen 22x22 cm);

-          middeneiland ter hoogte van Pernathlaan aanleggen in kasseien.”

Aangezien de opmerkingen niet limitatief moet in de voorwaarden worden opgenomen dat het uitvoeringsdossier verder dient afgestemd te worden met SW/PR.

  • de stedelijke dienst voor groen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “

“Volgens de beschrijvende nota worden er maar vijf bomen gerooid en vervangen. Dit lijkt ons echter niet reëel tijdens de uitvoeringsfase, sommige bestaande bomen staan net naast de projectzone waar er graafwerken worden uitgevoerd. Deze bomen zullen zwaar lijden aan deze werken daarom worden volgende voorwaarden geformuleerd:

 -    als er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd worden in overleg met de groendienst.      

-          bestaande bomen intekenen met hun reële kroonprojectie;

-          takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de groendienst.

Bovendien wordt opgemerkt dat er nog veel ruimte ter beschikking is om extra groenvolume te voorzien.”

Het advies wordt bijgetreden en de voorwaarden moeten aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Inzake het bus en tramperron naast het kruispunt Halewijnlaan wordt opgemerkt dat de vandaag groene aanleg wordt teniet gedaan door veel overbodige nieuwe verhardingen. Gelet op hittestress en waterinfiltratie dient een deel van de nieuw ingetekende verhardingen uitgevoerd te worden als groen of graszones. Deze ontharding zal ook de verkeersveiligheid ten goede komen omdat zo de busbaan fysiek gescheiden wordt van de wandelzone. Dit wordt in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”. Tevens is er de mogelijkheid en noodzaak om hoogstammige bomen aan te planten zoals opgemerkt in het advies van de groendienst. Ook deze worden in rood aangeduid op het plan. Het betreft vooral het doortrekken van de bomenrij die naast de metro ingang staan.

Tevens wordt er specifiek gevraagd markeringen zoals waarschuwingsstickers, zebra’s op te leggen in de voorwaarden. Deze zijn essentieel voor de verkeersveiligheid van de nieuwe tram en busbanen. 


Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het uitvoeringsdossier dient verder afgestemd te worden met SW/PR;

3.     indien er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd

        worden in overleg met de stedelijke groendienst

4.      bestaande bomen moeten worden ingetekend met hun reële kroonprojectie;

5.      takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de groendienst;

6.      er dienen  15 hoogstammige bomen bij aangeplant te worden op de middenberm, tussen de Halewijnlaan en de P&R Linkeroever, buiten en op minstens 1,5 meter van de oude spoorzone;

7.      de nieuwe verhardingen aan het tram- en busperron kruispunt Halewijnlaan, moeten beperkt worden en de boomrij naast de metrohelling dient doorgezet te worden op het tram- en busperron, zoals in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”;

8.     de inplanting en verplaatsing van het Velostation dient in nauw overleg met Clearchannel en de stad te gebeuren. De voorkeur geniet een enkelzijdig station dat zich tegen de zijde van het stadinwaartse tramperron zet;

9.      volgende markeringswerken dienen uitgevoerd te worden:

  • zebrapaden aanbrengen op de oversteekplaatsen van voetgangers en busstroken;
  • waarschuwingssticker “TRAM” aanbrengen op alle kruisingen van voet- en fietsassen met de trambaan (alsook een klein verkeersbord dat waarschuwt voor de tram);
  • parkeerplaatsen voor deelmobiliteit zoals fietsen/steps en scooters voorzien volgens de vormgeving van de stad Antwerpen;

10.   de bajonetten aan de trambaan aan te leggen volgens het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen;

11.    ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;

12.    perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal voorzien (betonstraatstenen 22x22 cm);

13.    telkens 6 fietsbeugels voorzien aan de tramhaltes A. Van Cauwelaartlaan en Sporthal.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

31 juli 2020

Start openbaar onderzoek

15 augustus 2020

Einde openbaar onderzoek

13 september 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

19 september 2020

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het uitvoeringsdossier dient verder afgestemd te worden met SW/PR;

3.     indien er graafwerken plaatsvinden binnen de kroonprojectie van een boom moet deze boom gecompenseerd

        worden in overleg met de stedelijke groendienst. 

4.     bestaande bomen moeten worden ingetekend met hun reële kroonprojectie;

5.     takken die moeten worden gesnoeid in functie van de bovengrondse leidingen moeten worden bekeken in overleg met de    

        groendienst;

6.     er dienen  15 hoogstammige bomen bij aangeplant te worden op de middenberm, tussen de Halewijnlaan en de P&R 

         Linkeroever, buiten en op minstens 1,5 meter van de oude spoorzone;

7.      de nieuwe verhardingen aan het tram- en busperron kruispunt Halewijnlaan, moeten beperkt worden en de boomrij naast de metrohelling dient doorgezet te worden op het tram- en busperron, zoals in rood aangeduid op het plan “BA_trambedding Blancefloerlaan_P_N_1_ROOD.pdf”;

8.     de inplanting en verplaatsing van het Velostation dient in nauw overleg met Clearchannel en de stad te gebeuren.

       De voorkeur geniet een enkelzijdig station dat zich tegen de zijde van het stadinwaartse tramperron zet;

9.      volgende markeringswerken dienen uitgevoerd te worden:

  • zebrapaden aanbrengen op de oversteekplaatsen van voetgangers en busstroken;
  • waarschuwingssticker “TRAM” aanbrengen op alle kruisingen van voet- en fietsassen met de trambaan (alsook een klein verkeersbord dat waarschuwt voor de tram);
  • parkeerplaatsen voor deelmobiliteit zoals fietsen/steps en scooters voorzien volgens de vormgeving van de stad Antwerpen;

10.   de bajonetten aan de trambaan aan te leggen volgens het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen;

11.    ter hoogte van doorsteken voor autoverkeer antracietkleurig beton voorzien;

12.    perrons en voetpaden in hetzelfde materiaal voorzien (betonstraatstenen 22x22 cm);

13.    telkens 6 fietsbeugels voorzien aan de tramhaltes A. Van Cauwelaartlaan en Sporthal.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
SW/V
Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.