Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020056383 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Linda Torfs met als adres lambermontplaats 16 te 2000 antwerpen (belgie) |
Ligging van het project: | Minderbroedersrui 30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 1 sectie A nr. 984A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanbrengen van een stripmuur op een voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/8/2011: vergunning (20113614) voor renoveren en functiewijziging van een bestaand handelshuis.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- pand gelegen op hoek met gevels aan de Minderbroederrui, Pottenbrug en aan de Grote Goddaard;
- 3 bouwlagen onder mansardedak;
- wit bepleisterde en geschilderde gevel;
- horeca op de gelijkvloerse verdieping;
- 2 appartementen per laag.
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder zadeldak in gesloten bebouwing.
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- stripmuur op de voorgevel aan de Grote Goddaard;
- de tekening wordt begrensd door de regenpijp die een blinde gevel scheidt van een gevel met schrijnwerkopeningen op alle verdiepingen.
- beeltenis: amalgaan van culturele figuren uit de artistieke, literaire en muzikale wereld met een knipoog naar Antwerpse historische verhalen en legenden.
Inhoud van de aanvraag
- aanbrengen van een stripmuur op een voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Commissie Beeld in de Stad | 11 mei 2020 | Geen advies advies bij opmaak van het verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 11 mei 2020 | 4 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie | 11 mei 2020 | Geen advies bij opmaak van het verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punt:
- 2.1.7 Gevelmaterialen: er is geen harmonie met het referentiebeeld.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in strijd met volgende bepalingen van de bouwcode:
- artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: de erfgoedwaarde van de omgeving wordt niet gerespecteerd.
- artikel 6 Harmonie en draagkracht: de muurschildering is niet in harmonie met de omgeving.5 en 6
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Afwijking stedenbouwkundige voorschriften
Het pand Minderbroedersrui 30 is volgens het RUP Binnenstad gelegen in een woonzone met culturele, historische en/of esthetische waarde, waarbij de wenselijkheid van het behoud vooropgesteld wordt. De aanvraag is hierdoor in strijd met artikel 2.1.7 van het RUP Binnenstad en artikels 5 en 6 van de bouwcode. Deze artikels handelen over harmonie en erfgoedwaarde.
Een afwijking op deze bepalingen is verantwoordbaar. Het gegeven van een muurschildering is een atypisch kenmerk. In een hedendaagse en dynamische stad is het de bedoeling dat atypische elementen een plaats krijgen binnen het stedelijk weesfel, ook in het historisch centrum. Deze muurschildering is te beschouwen als een sluitstuk van de bestaande ‘Stripmurenroute’. Momenteel zijn er 13 stripmuren in Antwerpen. Het parcours focust zich op de beste striptekenaars in Vlaanderen. Met het stripmurenparcours heeft Antwerpen een eigen (internationale) uitstraling op het vlak van strips. Er wordt een verbinding gemaakt tussen kunst, toerisme en samenleving. Deze maatschappelijke doelstelling overstijgt bijgevolg de wenselijkheid van behoud van de bestaande toestand. Er wordt aan het college geadviseerd om een afwijking op gemotiveerde basis toe te staan.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het traditioneel deurkozijn aan de zijde van de Grote Goddaard is expliciet opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 14 maart 2019.
De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert met de volgende afweging:
‘De voorgestelde locatie maakt deel uit van de historische bebouwing van de Grote Goddaard en de omliggende straten. Figuratieve beschildering van de gevel is atypisch voor deze panden. Dergelijke stripmuur respecteert de historische context van de historische binnenstad niet. De architecturale kwaliteit van de omgeving wordt er door aangetast. Deze beschildering is geen meerwaarde binnen het historisch kader. Vanuit erfgoedzorg wordt het voorstel ongunstig beoordeeld.’
Dit advies wordt niet bijgetreden. De voorgestelde muurschildering verwijst naar een historische periode uit de geschiedenis van de stad Antwerpen. Het is een andere manier om via deze kunstvorm een breed publiek kennis te laten maken met de geschiedenis van de stad Antwerpen. De muurschildering heeft dus wel degelijk een link met de locatie in het historisch centrum.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 11 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | 19 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 17 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 augustus 2020 |
Verslag GOA | 15 juli 2020 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
19 mei 2020 | 17 juni 2020 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.