Terug
Gepubliceerd op 17/08/2020

2020_CBS_06893 - Ondergrondse sorteerstraten - Ombouw van afvalsystemen ondergrondse selectieve inzameling huishoudelijk afval. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06893 - Ondergrondse sorteerstraten - Ombouw van afvalsystemen ondergrondse selectieve inzameling huishoudelijk afval. - Goedkeuring 2020_CBS_06893 - Ondergrondse sorteerstraten - Ombouw van afvalsystemen ondergrondse selectieve inzameling huishoudelijk afval. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen en de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 (het einde van de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aangekocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF) zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen (aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453).

Zoals omschreven in  het principebesluit van 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) bestaat de omschakeling van de afvalsystemen op het einde van de dienstverlening uit enkele stappen waaronder het verwijderen van de oude afvalsystemen (om er een nieuw afvalsysteem te plaatsen).

In  datzelfde principebesluit werd opgenomen dat oude afvalsystemen  zullen worden verwijderd en afgevoerd (alle onderdelen exclusief de betonput) via de raamovereenkomst voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval (PO/VC 0824OF).”

De  ondergrondse sorteerstraat van de Paul Henri Spaaklaan wordt gesloten op 1 september 2020 en wordt vervolgens volledig verwijderd. Dit omdat de dienstverlening op deze sorteerstraat verloopt en omdat deze sorteerstraat moeilijk bereikbaar is. Bijkomend past deze ondergrondse sorteerstraat ook niet binnen de renovatie van het aanpalende appartementsgebouw dat beheerd wordt door Woonhaven. In 2022 zal er een nieuwe ondergrondse sorteerstraat worden aangelegd op een andere nog nader te bepalen locatie en zal de herbestemming van dit openbaar domein worden opgenomen met de bevoegde districten en diensten. 

Juridische grond

Overeenkomstig artikel 137 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 worden, als er een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem gegund volgens de erin gestelde voorwaarden

Aanleiding en context

Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba).
Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt niet voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het afvalsysteem. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.

Op 12 augustus 2016 (jaarnummer 7101) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2016/3863 (Raamovereenkomst voor het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein voor perceel 2 en 3) aan de firma Verbruggen bvba. 

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het laatste afvalsysteem.

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF).

Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) keurde het college  de wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed  specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen.   

Op  17 april 2020 (jaarnummer 3578) keurde het college de sluiting goed van sorteerstraten waarvan de dienstverlening afloopt.  

Algemene financiële opmerkingen

In 2020 zijn er 228 afvalsystemen waarvan de dienstverlening afloopt en dus in principe omgeschakeld (of verwijderd) zullen worden. Afwijkingen zijn nog mogelijk in functie van het nog goed te keuren plan van omschakeling voor 2020. Deze afwijkingen zullen steeds resulteren in een daling van deze kosten.

Het verwijderen van het bovengrondse deel van een sorteerstraat (frame en zuil) gebeurt met de reeds goedgekeurde bestelbon 4005392564.

De kostprijs voor het verwijderen van het ondergrondse deel van de sorteerstraat in de Paul Henri Spaaklaan (de betonputten) en het heraanleggen van het openbaar domein wordt geraamd op 15.036,14 euro inclusief btw.


Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040102 - Sorteerstraten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de opdracht goed om de ondergrondse sorteerstraat in de Paul Henri Spaaklaan volledig te verwijderen,  inclusief  de nodige straatwerken te doen om het openbaar domein aan te passen. Deze opdracht kadert binnen het bestek GAC/2016/3863, voor een geraamd bedrag van 15.036,14 euro (inclusief BTW), en wordt uitgevoerd door de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54, 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.

Artikel 2

 De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Verwijderen van afvalsystemen en heraanleg openbaar domein

(einde dienstverlening)

Verbruggen bvba

Doornstraat 54

9140 Temse

ondernemingsnummer : NBE0439.524.816

rekeningnummer : BE48393008946927


 15.036,14 EUR inclusief btw budgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2WNS040102A00000
subsidie: SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050300
budgetperiode: 2000 
4005410920