Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen en de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 (het einde van de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aangekocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF) zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen (aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453).
Zoals omschreven in het principebesluit van 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) bestaat de omschakeling van de afvalsystemen op het einde van de dienstverlening uit enkele stappen waaronder het verwijderen van de oude afvalsystemen (om er een nieuw afvalsysteem te plaatsen).
In datzelfde principebesluit werd opgenomen dat oude afvalsystemen zullen worden verwijderd en afgevoerd (alle onderdelen exclusief de betonput) via de raamovereenkomst voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval (PO/VC 0824OF).”
De ondergrondse sorteerstraat van de Paul Henri Spaaklaan wordt gesloten op 1 september 2020 en wordt vervolgens volledig verwijderd. Dit omdat de dienstverlening op deze sorteerstraat verloopt en omdat deze sorteerstraat moeilijk bereikbaar is. Bijkomend past deze ondergrondse sorteerstraat ook niet binnen de renovatie van het aanpalende appartementsgebouw dat beheerd wordt door Woonhaven. In 2022 zal er een nieuwe ondergrondse sorteerstraat worden aangelegd op een andere nog nader te bepalen locatie en zal de herbestemming van dit openbaar domein worden opgenomen met de bevoegde districten en diensten.
Overeenkomstig artikel 137 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 worden, als er een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem gegund volgens de erin gestelde voorwaarden
Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba).
Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt niet voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het afvalsysteem. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.
Op 12 augustus 2016 (jaarnummer 7101) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2016/3863 (Raamovereenkomst voor het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein voor perceel 2 en 3) aan de firma Verbruggen bvba.
Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het laatste afvalsysteem.
Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF).
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) keurde het college de wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen.
Op 17 april 2020 (jaarnummer 3578) keurde het college de sluiting goed van sorteerstraten waarvan de dienstverlening afloopt.
In 2020 zijn er 228 afvalsystemen waarvan de dienstverlening afloopt en dus in principe omgeschakeld (of verwijderd) zullen worden. Afwijkingen zijn nog mogelijk in functie van het nog goed te keuren plan van omschakeling voor 2020. Deze afwijkingen zullen steeds resulteren in een daling van deze kosten.
Het verwijderen van het bovengrondse deel van een sorteerstraat (frame en zuil) gebeurt met de reeds goedgekeurde bestelbon 4005392564.
De kostprijs voor het verwijderen van het ondergrondse deel van de sorteerstraat in de Paul Henri Spaaklaan (de betonputten) en het heraanleggen van het openbaar domein wordt geraamd op 15.036,14 euro inclusief btw.
Het college keurt de opdracht goed om de ondergrondse sorteerstraat in de Paul Henri Spaaklaan volledig te verwijderen, inclusief de nodige straatwerken te doen om het openbaar domein aan te passen. Deze opdracht kadert binnen het bestek GAC/2016/3863, voor een geraamd bedrag van 15.036,14 euro (inclusief BTW), en wordt uitgevoerd door de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54, 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Verwijderen van afvalsystemen en heraanleg openbaar domein (einde dienstverlening) Verbruggen bvba Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer : NBE0439.524.816 rekeningnummer : BE48393008946927 |
15.036,14 EUR inclusief btw | budgetplaats: 5378000000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2WNS040102A00000 subsidie: SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma: 2SA050300 budgetperiode: 2000 |
4005410920 |