Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020065445 |
Gegevens van de aanvrager: | Timmy en Charlien Wagemakers - Kiekens met als adres De Bruynlaan 15 te 2610 Wilrijk (Antwerpen |
Ligging van het project: | Boomgaardstraat 336 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 21 sectie A nrs. 0, 115W26 en 115V25 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning in binnengebied. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/12/1992: vergunning (961#1081) voor een garagepoort;
- 17/06/1991: vergunning (961#1018) voor het bijbouwen van een badkamer.
Vergunde/vergund geachte toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- Advies vermoeden van vergunning:
Huidige toestand
- nieuwe betonnen steunbalken boven de gelijkvloerse deuropeningen;
- overige zaken conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- indeling:
Inhoud van de aanvraag
- renoveren van een eengezinswoning in binnengebied;
- de woonentiteiten vooraan de verdiepingen en de gemeenschappelijke delen van de meergezinswoning maken geen onderdeel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 25 juni 2020 | 3 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een woonentiteit in binnengebied. Het bouwvolume van de entiteit blijft ongewijzigd. Om de leefkwaliteit van de woning te vergroten, worden er interne vides voorzien en de inkomhal wordt voorzien als een dubbelhoge wintertuin.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de rechter zijgevel bevinden zich twee ramen op de perceelgrens. Deze blijven ongewijzigd ten opzichte van de vergund geachte toestand. Ook blijft de slaapkamer achter een van deze ramen ongewijzigd, waardoor de privacy-impact van dit raam niet vergroot. De inkomhal wordt omgevormd wordt naar een dubbelhoge ruimte, dit zal de privacy-impact van het meest linkse raam verkleinen.
Visueel-vormelijke elementen
De bakstenen zijgevel wordt gezandstraald en de bestaande gevelopeningen ter hoogte van de verdiepingen (met uitzondering van de 2 meest linkse ramen) worden vervangen door grotere ramen. Ter hoogte van het gelijkvloers worden er twee grote schuiframen voorzien. Het nieuwe schrijnwerk en raamdorpels wordt voorzien in donkergrijs aluminium. Gelet op de stedelijke context van deze gevel is dit aanvaardbaar.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Bouwcode artikel 21:
- De gelijkvloerse hobbyruimtes beschikken slechts over een vrije hoogte van 2,34 meter. Het betreft hier echter twee bijkomende verblijfsruimtes die niet noodzakelijk zijn voor het functioneren van de woning (de leefruimtes op de eerste en tweede verdieping zijn voldoende groot). Beide ruimtes zijn gelegen langs de tuin en er worden grote schuiframen voorzien, wat de ideale daglichttoetreding ten goede komt. In de hobbyruimte achteraan wordt een vide voorzien. De hobbyruimtes beschikken over een oppervlakte van respectievelijk 23m² en 28m².
Gelet op het feit dat de bestaande vloer en plafond behouden worden, gelet op de grote schuiframen en gelet op het feit dat de leefruimtes op de eerste en tweede verdieping voldoende zijn voor het functioneren van de woning, kan deze afwijking positief geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de verharding in de tuin moet beperkt blijven tot 20m², conform artikel 27 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen aan ramen in de scheidingsmuur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 25 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 augustus 2020 |
Verslag GOA | 3 augustus 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Het bezwaarschrift handelt over schending van privacy door ramen in een scheidingsmuur, over schending van ‘de rust en het woongenot’ door de ligging van de woning en over de financiële waardevermindering hierdoor aan de aanpalende eigendommen.
Evaluatie privacy: Het klopt dat door de ramen, vermeld in het bezwaar, de privacy geschonden wordt. Enige wijzigingen, handelingen of werken aan deze ramen maken echter geen onderdeel uit van voorliggende aanvraag.
Zij zullen dan ook worden uitgesloten.
Evaluatie woongenot: Het klopt dat de ligging van de woning niet kenmerkend is en dat hierdoor een eventuele rust en woongenot geschonden wordt. Enige wijzigingen, handelingen of werken aan deze ligging van de woning maakt echter geen onderdeel uit van voorliggende aanvraag.
De ligging van de woning in de achterbouw is namelijk geacht vergund.
Evaluatie waardevermindering: De verwachte waardevermindering is speculatief en niet stedenbouwkundig van aard.
Conclusie: Het bezwaarschrift is ongegrond op al de aangehaalde elementen.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de verharding in de tuin moet beperkt blijven tot 20m², conform artikel 27 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen aan ramen in de scheidingsmuur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.