Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2019156492 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Willem Van Alsenoy met als adres Grote Stoppelbergen 5 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Grote Stoppelbergen 5 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 20 sectie B nr. 419N9 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vellen van een boom |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Huidige toestand
- zeeden met omtrek van 1,60 m op circa 50 m van huis;
- boom staat scheef en helt over weg.
Gewenste toestand
- vellen boom.
Inhoud van de aanvraag
- vellen van een boom.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 9 januari 2020 | 15 januari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 9 januari 2020 | 30 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor verblijfrecreatie. Deze gebieden zijn bestemd voor de recreatieve en toeristische accommodatie alsmede de verblijfsaccommodatie met inbegrip van de kampeerterreinen, de gegroepeerde chalets, de kampeerverblijfparken en de weekendsverblijfparken.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Groot Stoppelbergen, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 3 december 1980. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor weekeindverblijf.
(Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling ZA/1994/W/PL/36/V(2), goedgekeurd op 2 juni 1994, meer bepaald in lot(en) 3D.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Groot Stoppelbergen op volgend punt:
- artikel 1.02.1. Aanleg:
het ontbossen of vellen van alleenstaande hoogstammige bomen is slechts toegelaten voor zover dit noodzakelijk is voor het oprichten van en het nemen van toegang tot het weekendhuis.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/hemelwater-verordening, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werd in de aanvraag een afwijking vastgesteld op artikel 1.02.1. van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Groot Stoppelbergen. Deze stelt dat het ontbossen of vellen van alleenstaande hoogstammige bomen slechts toegelaten is voor zover dit noodzakelijk is voor het oprichten van en het nemen van toegang tot het weekendhuis. De boom hangt echter over de verharde oprit en over de openbare weg en vormt hierdoor een potentieel gevaar. Omwille van deze reden en na het inwinnen van het advies van stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen kan het vellen van deze boom gunstig geadviseerd worden onder voorwaarden.
Ook door het Agentschap voor Natuur en Bos werd op 14 januari 2020 een machtiging onder voorwaarden verleend om de kapping uit te voeren. Deze machtiging is geldig tot 31 december 2020 omwille van de beperkte omvang van de werken. De voorwaarden die bij de machtiging horen worden integraal overgenomen als voorwaarden voor het verlenen van de vergunning.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Grote Stoppelbergen wordt gekenmerkt door weekendhuizen in een bosrijke omgeving.
Behoud van natuur wordt vooropgesteld. Het kappen van de schuin hangende boom brengt een groot verlies van groenvolume met zich mee.
De bedrijfseenheid stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen adviseert als volgt:
“Boom mag geveld worden.
Doordat er een groot verlies is van groenvolume, wil stad Antwerpen een heraanplant van een inheemse boom van eerste grootte A. De heraanplant moet niet op dezelfde locatie en mag ergens anders op het domein geplaatst worden. De plantmaat moet minstens 14/16 cm zijn. Meer informatie over boomsoorten kan u vinden op www.bomenwijzer.be.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden het advies en de voorwaarden van de bedrijfseenheid stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen integraal gevolgd. Deze zullen als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.
Visueel-vormelijke elementen
De boom in voorliggende aanvraag bevindt zich aan de linkerkant van de oprit ter hoogte van de straat te midden van soortgelijke bomen. Er is voldoende plek op het perceel voor heraanplant van een inheemse boom van eerste grootte A (minimale plantmaat 14/16) zoals gesteld in de voorwaarden voor het verlenen van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op het vellen van een boom.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. een heraanplant van een inheemse boom van eerste grootte A met een minimale plantmaat van 14/16 centimeter ergens op het domein op minstens 2 meter van iedere perceelsgrens ten laatste uit te voeren voor het eerste groeiseizoen volgend op de kap van de boom;
2. het opvolgen van de voorwaarden opgenomen in de kapmachtiging, verleend door het Agentschap Natuur en Bos op 14 januari 2020.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 december 2019 |
Volledig en ontvankelijk | 9 januari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 17 januari 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 15 februari 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 10 maart 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 8 mei 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 30 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 juni 2020 |
Verslag GOA | 4 augustus 2020 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De datum aanplakking werd niet ingevoerd in het Omgevingsloket en is bijgevolg niet bekend.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 januari 2020 | 15 februari 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 maart 2020 | 24 maart 2020* | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 mei 2020 | 30 mei 2020** | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. een heraanplant van een inheemse boom van eerste grootte A met een minimale plantmaat van 14/16 centimeter ergens op het domein op minstens 2 meter van iedere perceelsgrens ten laatste uit te voeren voor het eerste groeiseizoen volgend op de kap van de boom;
2. het opvolgen van de voorwaarden opgenomen in de kapmachtiging, verleend door het Agentschap Natuur en Bos op 14 januari 2020.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.