Terug
Gepubliceerd op 17/08/2020

2020_CBS_06725 - Omgevingsvergunning - OMV_2020075170. Draakstraat 27. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06725 - Omgevingsvergunning - OMV_2020075170. Draakstraat 27. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_06725 - Omgevingsvergunning - OMV_2020075170. Draakstraat 27. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020075170

Gegevens van de aanvrager:

de heer Said Oulad El Arbi met als adres Draakstraat 27 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Draakstraat 27 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1281E6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van werken aan een eengezinswoning: de uitbouw aan de achtergevel werd aangepast.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/03/2015: proces-verbaal (WI/2015/VPV/0189) nieuwe inbreuk, in strijd met vergunning, werken, schermen op en uitbreiden van terras;

-          25/06/1976: vergunning (18#58154) voor een gevelverbouwing.

Vergunde toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning van drie bouwlagen onder een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel bestaat uit grijs geglazuurde tegels met aluminium schrijnwerk

Vergund geachte toestand

-          bouwvolume:

  • op de gelijkvloerse verdieping werd een berging en veranda voorzien die de totale bouwdiepte van de woning op circa 21m brengen. De berging is beduidend hoger dan de verandaconstructie;

-          gevelafwerking:

  • de achtergevel bestaat wit geschilderde baksteen en wit geschilderd houten schrijnwerk;

Bestaande en gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • perceelsbrede uitbouw die over de volledige breedte dezelfde hoogte heeft;
  • de verdiepingen blijven ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • de achtergevel bestaat uit een grijze bepleistering met wit pvc schrijnwerk

-          tuinzone volledig verhard.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de veranda;

-          gedeeltelijk herbouwen van uitbouw op het gelijkvloers.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

1 juli 2020

20 juli 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

1 juli 2020

6 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
De bouwdiepte uit het referentiebeeld bedraagt ca. 15 meter terwijl de aanvraag een uitbouw voorziet tot ca. 21 meter

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. Er kan niet gerefereerd worden naar bestaande gebouwen die niet in harmonie of storend zijn met de omgeving.

 

Bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moet er rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.
de totale bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt circa 21m, wat dieper is dan de bebouwing op de aanpalende percelen en de directe omgeving. De verhoging van de scheimuur met 70cm over een lengte van ca. 4 meter beperkt de bezonning en daglichttoetreding van de tuinen en gebouwen van de buur;

  • artikel 27 Open ruimte:

Bij nieuwbouw of herbouw moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn.

De veranda wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe achterbouw. De totale oppervlakte van het perceel bedraagt circa 131m² terwijl er slechts een open ruimte is van circa 19,59m² (15%). Deze wordt volledig verhard aangelegd.;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De huidige functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de regularisatie van de sloop van een bestaande, vergund geachte verandaconstructie. Deze veranda werd reeds vervangen door een nieuwe uitbouw. Hierdoor wordt het perceel met een lengte van ca. 24,70 meter over de volledige perceelsbreedte bebouwd tot net geen 21m diep. Het nieuwe volume is beduidend hoger dan de voormalige verandaconstructie waardoor de scheidingsmuur met de rechterbuur verhoogd wordt met ongeveer 70 cm en dit over een lengte van ca. 4 meter. De bovenliggende verdiepingen blijven behouden conform de laatst vergunde toestand.

Er wordt geoordeeld dat dit volume niet aanvaardbaar is. De bouwdiepte van het referentiebeeld bedraagt ca. 15 meter. De aanvraag wijkt met een diepte tot ca. 21 meter hiervan opmerkelijk af waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met artikel 6 en artikel 10 van de bouwcode en een goede ruimtelijke ordening. De verhoging van de scheimuur met de rechterbuur beperkt de bezonning en daglichttoetreding van de rechterbuur op een onaanvaardbare wijze. Dit wordt ook in een bezwaarschrift aangehaald.  
Door uitvoering van de geplande ingrepen is minder dan de minimale 20% van het perceel onbebouwd. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Overigens wordt de beperkte open ruimte volledig verhard. Open ruimte is belangrijk omwille van de woon- en leefkwaliteit en omwille van ecologische en klimatologische redenen. Ieder perceel dient dan ook bij te dragen aan de open ruimte in een bouwblok. Er is geen aanleiding om voor dit perceel hierop een afwijking toe te laten.

Op basis van bovenstaande strijdigheden met de bouwcode en een goede ruimtelijke ordening wordt geoordeeld dat de achterbouw niet gunstig kan beoordeeld worden. De aanvraag dient dan ook geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel blijft ongewijzigd. De nieuwe achtergevel wordt uitgevoerd in een witte bepleistering en de nieuwe raamopeningen in wit pvc schrijnwerk. De werken stroken qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.

 

Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Daarom werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg, die gunstig adviseerde aangezien het pand geen erfgoedwaarde heeft.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De scheimuurverhoging zorgt voor een verlies aan lichttoetreding in de tuinzone en de woning van de rechter gebuur. De geplande verbouwingswerken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
Verder voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

1 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 augustus 2020

Verslag GOA

6 augustus 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werden twee bezwaarschriften ingediend die zich als volgt laten samenvatten:

1.      Harmonie: Het bezwaar dat de uitbouw niet in harmonie is met het referentiebeeld van de omgeving omwille van volume en bouwdiepte. De scheimuur wordt dermate opgehoogd dat dit een negatief effect heeft op de (zon)lichttoetreding in de tuin.
Beoordeling: Het is inderdaad correct dat het project afwijkt van het referentiebeeld betreffende de bouwdiepte en hoogte van de achterbouw en bijgevolg een onaanvaardbare hinder vormt voor de lichttoetreding in de belendende tuinen en woningen. Het bezwaar is gegrond.

2.      Vermoeden van uitvoering werken zonder vergunning: Het bezwaar dat de werken waarvoor nu een vergunningsaanvraag gedaan wordt, reeds zonder vergunning uitgevoerd zijn.
Beoordeling: De werken waar nu een vergunning voor wordt aangevraagd worden binnen deze vergunningsprocedure afgetoetst losstaand van het feit of deze al dan niet reeds uitgevoerd zijn. De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren overeenkomstig de vergunde toestand.

3.      Werken zijn niet kwalitatief uitgevoerd: Het bezwaar dat de uitbouw onzorgvuldig is uitgevoerd.

Beoordeling: De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren volgens de regels van de kunst en zoals beschreven in de aanvraag. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.