Terug
Gepubliceerd op 17/08/2020

2020_CBS_06744 - Omgevingsvergunning - OMV_2020071191. Uitbreidingstraat 2. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/08/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06744 - Omgevingsvergunning - OMV_2020071191. Uitbreidingstraat 2. District Berchem - Weigering 2020_CBS_06744 - Omgevingsvergunning - OMV_2020071191. Uitbreidingstraat 2. District Berchem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020071191

Gegevens van de aanvrager:

Laurijssen Job Franciscus Johannes namens de heer Dirk Geenen met als adres Wiekenweg 13 te 2387 Baarle-Hertog en Henricus Hendriks met als adres Wiekenweg 13 te 2387 Baarle-Hertog

Ligging van het project:

Uitbreidingstraat 2 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie B nr. 437T

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een LED-scherm op het dak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/08/2018: vergunning (20181712) voor het wijzigen van de functie en het wijzigen van het buitenschrijnwerk op een deel van de benedenverdieping;

-          13/04/2018: vergunning (201893) voor het plaatsen van zaak-gebonden publiciteit aan de voorgevel;

-          30/01/2004: vergunning (20033979) voor het plaatsen van een dakterras op de hoogste verdieping;

-          30/07/2002: vergunning (20003889) voor het regulariseren van zendapparatuur op het dak van een kantoorgebouw;

-          11/06/1990: vergunning (19901945) voor het slopen woonhuizen, oprichten kantoorgebouw. 

Vergunde en huidige toestand

-          functie: kantoor en horeca op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume: kroonlijsthoogte 20,1m, totale hoogte 21,95m;

-          gevelafwerking: natuursteen parement. 

Gewenste toestand

-          LED-scherm op het dak van het gebouw;

  • scherm voorzien van wisselende reclame voor ‘BRODY’, ‘KWADRO’, ‘MARKTLINK’ en ‘TWIKIT’;
  • 2,6m hoog en circa 6m breed;
  • tegen dakrand bevestiging met constructie met balasten op het dak. 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een LED-scherm met wisselende reclame op het dak van een kantoorgebouw met gelijkvloerse reca-functie. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

22 juni 2020

13 juli 2020

Ongunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

22 juni 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

22 juni 2020

24 juni 2020

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd woongebied en industriegebied. De gebieden die als gemengd woon- en industriegebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor wonen en voor de andere in artikel 5.1.0. van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. Bedoelde functies alsmede voor de instandhouding en de gerechtvaardigde uitbreiding van de bedrijven die er gevestigd zijn. Wanneer die bedrijven hun huidige bedrijfsactiviteit niet meer voortzetten en geen andere activiteiten die tot dezelfde bedrijfssector behoren, uitoefenen, krijgt het betrokken gebied uitsluitend en definitief de bestemming van woongebied.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

Lichtborden (o.a. LED-verlichting) zijn enkel toegelaten langs het baanwinkelgebied detailhandel, de Singel, de Ring en in industriegebieden met een beperking tot 1 paneel per gebouw en geïntegreerd in het gebouw (bv. als wand van de technische verdieping).

De publiciteitsinrichting werd niet geïntegreerd in het gebouw.

 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. Het reclame paneel werd niet geïntegreerd in het gebouw.

Tevens werd er advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het advies is ongunstig omwille van strijdigheden met direct werkende normen binnen de beleidsvelden waarvoor het Agentschap bevoegd is en omdat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van doelstellingen of zorgplichten van het Agentschap. Conform artikel 4.3.3. VCRO moet de vergunning worden geweigerd.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De aanvraag omvat het plaatsen van publiciteit op het dak van het gebouw. Er werd niet gemotiveerd of de publiciteit betrekking heeft op een in het gebouw gevestigd bedrijf. De functionele inpasbaarheid kan in dat opzicht niet verantwoord worden, te meer dat dit soort panelen variabele boodschappen kan weergeven.

 

Visueel-vormelijke elementen

Publiciteit mag geen afbreuk doen aan de globale beeldkwaliteit van een straat en moet dus om evidente reden beperkt en discreet blijven in omvang en uitstraling.

De publiciteit met variabele boodschap heeft een afmeting van 6 meter op 2,6 meter en is verlicht. Tevens is er is reeds 1 vergunde publiciteit  (201893) aanwezig op het gebouw waardoor de reclame zich niet beperkt tot 1 paneel. Deze reclame werd echter op discrete wijze geïntegreerd in het gebouw en betreft bovendien de naam van een bedrijf dat gevestigd is in het gebouw. Andere publiciteit op het dak werd zonder vergunning geplaatst. De gewenste publiciteit is bijgevolg niet discreet (=grootte, variabele boodschap, verlicht, ..) waardoor dit de globale beeldkwaliteit van de omgeving op onaanvaardbare wijze verstoort.

Een discreet naambord aan de gevel van het gebouw naast de inkomdeur om de gevestigde  bedrijven in het gebouw kenbaar te maken zou een mogelijke oplossing kunnen bieden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het aangevraagde bord zal gezien de plaatsing op het dak en de aard van de constructie tot ver buiten de directe omgeving zichtbaar zijn. Gezien het dynamische karakter van de aangevraagde publiciteitsinrichting brengt deze de verkeersveiligheid op onaanvaardbare wijze in het gedrang brengt zodat de aanvraag geweigerd moet worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de geldende stedenbouwkundige voorschriften en de verkeersveiligheid in het algemeen.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

22 juni 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2020

Verslag GOA

6 augustus 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.