Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020062134 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West ZN te 2040 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West ZN te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Tijsmanstunnel-West zn te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 18 sectie F nrs. 114F, 114C, 114D, 114H, 114K, 114M, 114R en 114N |
Inrichtingsnummer: | 20180907-0054 (EVONIK/andere diensten) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Chemisch bedrijf: verandering door uitbreiding en omgevingsaanleg |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Op 21 februari 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2018093528) voor het bouwen en exploiteren van een combigebouw.
Inhoud van de aanvraag
- Uitbreken verharding;
- Aanleggen nieuwe verharding;
- Aanleg WADI’s.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 4 april 2002 verleende de deputatie van de provincie een milieuvergunning voor de verdere exploitatie na verandering van een chemisch bedrijf, met als eindtermijn 4 april 2022. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een uitbreiding met stalplaatsen voor vrachtwagens en bestelwagens.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | +44 voertuigen |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 6 juli 2020 | 5 augustus 2020 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied
Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd,
blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en
inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied
voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de
haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde
industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die
gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de
exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen
gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor
verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische
infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een
inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande
kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het
moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk
uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het
gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van
toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor
Zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Scheldelaan, de Tijsmanstunnel West en de R2
hebben als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Evenwijdig met de
R2 loopt een overdruk met als aanduiding Verbinding voor fietsers. Ten
zuidwesten van de aanvraag geldt het bestemmingsvoorschrift Zone voor permanente
ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Ten zuiden en westen van de aanvraag lopen,
binnen en buiten de afbakening van het zeehavengebied Antwerpen, drie overdrukken met als
aanduiding Hoogspanningsleiding, Leidingstraat en Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing
(Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een
overdruk ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor
ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Binnen de straal van 500 meter is eveneens het GRUP Hoogspanningslijn Lillo - Zandvliet
van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 2 oktober 2009). Volgens dit GRUP is
een zone tussen de Scheldelaan en de Tijsmanstunnel, ten zuiden van de aanvraag, bestemd
als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.
Binnen de straal van 500 meter is verder nog het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo
– Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit
GRUP loopt een overdruk ten zuiden van de R2, met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.
Tot slot is buiten de afbakeningslijn, ten westen van de aanvraag, het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Bestaande Hoogspanningsleiding,
Bijzonder natuurgebied (NH) en Natuurgebied met wetenschappelijke waarde of
natuurreservaten (R).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,
infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en
hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag.
In de vergunningsaanvraag voor het bouwen en exploiteren van het combigebouw werden twee hemelwaterputten geplaatst met een totale inhoud groter dan bepaald door
de verordening, namelijk met een totale inhoud van 40.000 liter (2 x 20.000 liter). De
aanvrager motiveerde het groter nuttig hergebruik van hemelwater daar het opgevangen water
kan gebruikt worden voor het spoelen van de toiletten, de aansluiting op een
hogedrukreiniger en voor het wassen van (brandweer)slangen. Het groter hergebruik dan
voorzien door de hemelwaterverordening kan gunstig worden geadviseerd. Deze situatie blijft behouden.
Het overige hemelwater zou door middel van infiltratiekratten geïnfiltreerd worden in de bodem. Echter, door het aanleggen van extra asfaltverharding, wat het voorwerp uitmaakt van voorliggende aanvraag, wenst de aanvrager het hemelwater te laten infiltreren en bufferen via wadi’s in plaats van de eerst voorziene infiltratiekratten. Zowel de nieuwe verharding als de reeds vergunde verharding en de overloop van de hemelwaterput zal worden aangesloten op deze wadi’s, die zowel qua volume als qua oppervlakte voldoen aan de vereiste afmetingen. De nieuwe parkeerplaatsen die aangelegd worden met een waterdoorlatende klinkerverharding worden niet aangesloten op de wadi’s en het hemelwater infiltreert naast en doorheen die verharding op eigen terrein. Indien de aangrenzende groenzone en/of de boven- en onderlaag van deze parkeerplaatsen niet 100% kan instaan voor de infiltreerbaarheid van het hemelwater, dient deze verharding bijkomend aangesloten te worden op de infiltratievoorziening. De infiltratievoorziening dient in dat geval geherdimensioneerd te worden conform de gewestelijke hemelwaterverordening.
De aanvraag voldoet hiermee aan de gewestelijke verordening hemelwater.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In navolging van de omgevingsvergunning voor het bouwen en exploiteren van een combigebouw, gebeurde er een aanpassing aan het ontwerp van de omgevingsaanleg. Zo wordt een deel van de groene zone ten noorden van het combigebouw verhard met asfalt (circa 460 m²) en worden er 14 nieuwe parkeerplaatsen voorzien op een waterdoorlatende klinkerverharding. In het overgebleven deel van de groenzone wordt een wadi (WADI 1) ingericht.
Ten oosten van het gebouw wordt tevens een groene zone verhard met asfalt (circa 815 m²). In de overgebleven groenzone wordt een wadi (WADI 2) voorzien. Beide asfaltverhardingen sluiten aan op reeds vergunde verharding en zorgen er voor dat brandweerwagens makkelijker kunnen uitrijden en manoeuvreren bij een noodoproep.
Tot slot wordt ten westen en zuiden van het combigebouw ter plaatse van groenzone nieuwe waterdoorlatende klinkerverharding aangelegd voor het aanleggen van parkeerplaatsen.
Door deze aanpassingen wordt een oppervlakte van circa 70 m² van de reeds vergunde verhardingen niet uitgevoerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag staat in het teken van de verdere exploitatie van het reeds vergunde combigebouw en is daardoor functioneel inpasbaar.
Bodemreliëf
De twee wadi’s die worden aangelegd hebben elk een beperkte diepte van circa 0,30 meter en zorgen voor een groene landschappelijke toevoeging aan de omgeving, in plaats van de ondergrondse infiltratiekratten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor het parkeren van eigen voertuigen en bezoekers. Het aantal blijft echter beperkt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Evonik Antwerpen baat aan de Scheldelaan een chemisch bedrijf uit.
Met onderhavige aanvraag wenst men 44 bijkomende stalplaatsen voor vrachtwagens en bestelwagens te voorzien. Het betreft:
- 14 parkeerplaatsen palend aan asfaltverharding van combi-gebouw B 320 voor eigen voertuigen (bestelwagens en vrachtwagens);
- 6 parkeerplaatsen ten westen van huidig logistiek gebouw B 300 (bestelwagens);
- 24 parkeerplaatsen aan voorkant van combi-gebouw B 320 (personenwagens en bestelwagens).
De parkeerplaatsen zullen allen in waterdoorlatende klinkerverharding worden uitgevoerd, ook de parkeerplaatsen waar vrachtwagens gestald zullen worden. Het hemelwater infiltreert naast of door de verharding in de ondergrond.
Bij de aanleg van verhardingen in de Antwerpse haven, bedoeld als stalplaatsen voor vrachtwagens wordt de passage van het potentieel verontreinigd hemelwater langs een KWS-afscheider, alvorens het hemelwater wordt geloosd of geïnfiltreerd, toegepast. Dergelijke voorziening is hier niet voorzien, maar zeker aangewezen. De passage langs een KWS-afscheider wordt opgelegd als bijzondere voorwaarde, specifiek voor het potentieel verontreinigd hemelwater van de parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Ter beperking van de effecten van incidenten (geladen vrachtwagens) is het gebruik van waterdoorlatende klinkers hier niet aangewezen. Er zou geopteerd kunnen worden om het potentieel verontreinigd hemelwater afkomstig van de 14 parkeerplaatsen voor vrachtwagens te laten infiltreren in de voorziene nabijgelegen wadi, uiteraard na passage langs een KWS-afscheider, ter vervanging van infiltratie via waterdoorlatende klinkers. De herdimensionering van de wadi dient te gebeuren conform de gewestelijke hemelwaterverordening.
Advies van het college
Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De nieuwe parkeerplaatsen, uitgezonderd de 14 parkeerplaatsen die voor vrachtwagens voorzien worden, worden aangelegd met een waterdoorlatende klinkerverharding maar worden niet aangesloten op de wadi’s waardoor het hemelwater infiltreert naast en/of doorheen die verharding op eigen terrein. Indien de aangrenzende groenzone rondom deze parkeerplaatsen en/of de boven-en onderlaag van deze parkeerplaatsen niet 100% kan instaan voor de infiltreerbaarheid van het hemelwater, dient deze verharding bijkomend aangesloten te worden op de infiltratievoorziening. De infiltratievoorziening dient in dat geval geherdimensioneerd te worden conform de gewestelijke hemelwaterverordening.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | +44 aantal voertuigen |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. | Het potentieel verontreinigd hemelwater van de 14 parkeerplaatsen voor vrachtwagens dient te passeren langs een KWS-afscheider alvorens het geïnfiltreerd wordt. |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 1 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | 10 juli 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 8 augustus 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 20 augustus 2020 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
10 juli 2020 | 8 augustus 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De nieuwe parkeerplaatsen, uitgezonderd de 14 parkeerplaatsen die voor vrachtwagens voorzien worden, worden aangelegd met een waterdoorlatende klinkerverharding, maar worden niet aangesloten op de wadi's waardoor het hemelwater infiltreert naast en/of doorheen die verharding op eigen terrein. Indien de aangrenzende groenzone rondom deze parkeerplaatsen en/of de boven- en onderlaag van deze parkeerplaatsen niet 100% kan instaan voor de infiltreerbaarheid van het hemelwater, dient deze verharding bijkomend aangesloten te worden op de infiltratievoorziening. De infiltratievoorziening dient in dat geval geherdimensioneerd te worden conform de gewestelijke hemelwaterverordening.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
Het potentieel verontreinigd hemelwater van de 14 parkeerplaatsen voor vrachtwagens dient te passeren langs een KWS-afscheider alvorens het geïnfiltreerd wordt.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |