In de vervoersregioraad wordt op dit moment het vervoersplan 2021 besproken, in de feiten een plan over openbaar vervoer voor de Antwerpse regio in de komende maanden.
Startpunt van het vervoersplan (meegegeven door de vlaamse regering) is dat het budgetneutraal moet zijn.
Dat is een onzinnig startpunt.
Vandaag - meer dan ooit - zijn investeringen in het openbaar vervoer nodig.
Geen extra investeringen kan niet anders betekenen dan een status-quo, of een herverdeling van dienstverlening die niet goed genoeg is.
De vervoersnoden van de Antwerpse regio moeten het uitgangspunt van het vervoersplan 2021 zijn. Dat is de enige manier om een zinnige oefening te maken.
De plannen die nu door de lijn naar voor zijn geschoven, konden op serieuze kritiek rekenen van Trein Tram Bus.
Vragen aan de schepen:
- wat is de timing van de vervoersregioraad en de lijn voor de beslissingen over het vervoersplan 2021?
- Wat vindt u van de huidige plannen die door de lijn naar voor geschoven worden en de kritieken van TTB?
- U bent ook voorzitter van de vervoersregioraad. Wat zijn volgens u de belangrijkste noden van het openbaar vervoer voor de antwerpse regio en de stad antwerpen, die dan ook moeten aangepakt worden?
- Bent u het eens dat de budgetneutraliteit die de vlaamse regering naar voor schuift, een toename van openbaar vervoergebruik (zo belangrijk voor de modal shift) in de weg staat?
Raadslid Vanbesien houdt zijn interpellatie.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid Vanbesien houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.