Op grond van artikel 54 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie is alleen het college van burgemeester en schepenen bevoegd om tot vastleggingen over te gaan (Belgisch Staatsblad van 26 september 2001).
De dienst Aankoop van Politiezone Antwerpen vraagt 10.473,11 EUR (inclusief 21% btw + 10% voor niet voorziene uitgaven) voor 2020 vast te leggen, om de facturen betreffende de herinrichtingswerken op de derde verdieping van het administratief centrum politie, aan AG VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0267.402.076, te kunnen betalen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid artikel 33, titel V welk bepaalt dat de Nieuwe Gemeentewet van toepassing is op het beheer van de goederen en inkomsten van de lokale politie (Belgisch Staatsblad van 5 januari 1999).
Tijdens de zitting van 21 september 2009 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG VESPA) voor het beheer van het politiepatrimonium (jaarnummer 1419).
Tijdens de zitting van 4 september 2015 keurde het college het principe van de verticale bevoegdheidsverdeling eigenaars- en huurdersonderhoud politiepatrimonium tussen Politiezone Antwerpen en AG VESPA goed en dit met ingang vanaf 1 januari 2016 (jaarnummer 6999).
Tijdens de zitting van 10 juni 2016 keurde het college de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG VESPA voor het huurdersonderhoud, dagelijkse werking en inrichtingswerken in de politiegebouwen. In deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesteld dat alle inrichtingswerken ten laste zijn van Politiezone Antwerpen (jaarnummer 4473).
Inrichtingswerken zijn alle werken/investeringen bedoeld om het vastgoed geschikt te maken voor of aan te passen aan de specifieke noden van de huurder. Het betreft zowel de inrichtingswerken bij aanvang van de huur als de aanpassing van het gebouw aan gewijzigde noden in de loop van de huurperiode. De inrichtingswerken die AG VESPA zal uitvoeren, zullen zich beperken tot werken van onroerende aard.
Op 1 september start regio West met een nieuwe onthaalwerking. Er zal worden gewerkt met een frontoffice (medewerkers die onmiddellijk in aanraking komen met de klant) en backoffice (medewerkers die ondersteuning bieden aan de dienstverlening, maar zelf geen direct contact met klanten hebben). De backoffice dient vergroot te worden en er worden twee extra verhoorlokalen toegevoegd, bereikbaar via zowel de frontoffice als de backoffice.
De totale uitgave wordt geraamd op 10.473,11 EUR (inclusief 21% btw + 10% voor niet voorziene uitgaven) en kan verrekend worden op de buitengewone politiebegroting 2020. Op de budgetpositie 33000_63351 is voldoende krediet beschikbaar.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vastleggen krediet 2020 voor herinrichtingswerken op de derde verdieping van het administratief centrum politie, Oudaan 5, 2000 Antwerpen. AG VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0267.402.076 |
10.473,11 EUR (inclusief 21% btw + 10% voor niet voorziene uitgaven) |
budgetplaats: 60030 budgetpositie: 33000_63351 functiegebied: TDLP1SVG080101 subsidie: SUB_NR fonds: LPA begrotingsprogramma: NR budgetperiode: 2000 |
4006054611 |