Terug
Gepubliceerd op 31/08/2020

2020_CBS_07099 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124387. Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/08/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07099 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124387. Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Weigering 2020_CBS_07099 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124387. Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019124387

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Bouwwerken Versnel met als contactadres Merksemsebaan 264 te 2110 Wijnegem

Ligging van het project:

Gerardus Stijnenlaan ZN te 2180 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 34 sectie E nr. 166B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 4 eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/3/2017: vaststelling van de watertoetskaart voor signaalgebieden (bouwvrije opgave).

Vergunde/vergund geachte & huidige toestand

-          grasland, afgeboord aan de straatzijde met houtkanten.

Gewenste toestand

-          4 eengezinswoningen van 2 bouwlagen onder plat dak, telkens 2 aan 2 geschakeld in halfopen bebouwing, met elk een breedte van 8 meter en een diepte van 15 meter en een gevelafwerking in lichtgrijze baksteen, met aluminium schrijnwerk;

-          de netto-vloeroppervlakte voor elke drieslaapkamerwoning bedraagt tussen 161 en 170 vierkante meter;

-          er wordt per woning een overwelving van de gracht voorzien voor én het toegangspad naar de voordeur én de oprit naar de garage.

Inhoud van de aanvraag

-          rooien van houtkanten en bomen voor het toegankelijk en bouwklaar maken van het terrein;

-          het bouwen van 4 eengezinswoningen en het aanleggen van een wadi.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

24 maart 2020

3 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

24 maart 2020

6 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen

24 maart 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

PROXIMUS

24 maart 2020

31 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

24 maart 2020

2 april 2020

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

24 maart 2020

12 mei 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

24 maart 2020

6 april 2020

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ ruimtebeheer

15 mei 2020

9 juni 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

15 mei 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ ruimte (NIET inzake SOK of grond- en pandendecreet)

15 mei 2020

26 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

24 maart 2020

13 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 12 – Levendige plint: elk pand dat is ingevuld met een woonfunctie dient op het gelijkvloers aan de straatzijde over een lokaal met een levendige functie te beschikken, om alzo de sociale controle en interactie maximaal te bevorderen. 2 van de aangevraagde woningen (nummers 2 en 4) beschikken hier niet over;
  • Artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: er is geen opstand van minimaal 30 centimeter van de scheidsmuur ten opzichte van de aangrenzende platte daken;
  • Artikel 47 – Wijzigen van waterlopen: de gracht wordt in totaal 8 maal overwelfd – 2 keer per woning – daar waar dit slechts 1 maal per perceel wordt toegestaan. In dit geval is er geen sprake van enige gekende notariële opdeling en wordt duidelijk gebruik gemaakt van het principe van een gemeenschap van mede-eigenaars, getuige de achteraan op het terrein aanwezige gemeenschappelijke tuin (met wadi).

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project is gelegen in effectief overstromingsgevoelig en recent overstroomd gebied volgens de watertoetskaart en de overstromingskaarten. Het perceel is bijkomend gelegen in door de Vlaamse Regering vastgesteld signaalgebied. Dit laatste is gebeurd omwille van de opnamen als watergevoelig openruimtegebied en dit omdat het waterbergend vermogen onvoldoende is in het geval van bebouwing. Er zijn in deze intussen geen gewijzigde inzichten inzake overstromingskansen waardoor bebouwing onder geen beding kan worden toegelaten en de aanvraag bijgevolg dient geweigerd te worden.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op betreffende aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van 4 eengezinswoningen, gelegen in een voldoende ontwikkeld woongebied, dat echter aanvullend is ingekleurd als vastgesteld signaalgebied. Dit laatste stipuleert eenduidig dat omwille van een gebrekkig waterbergend vermogen, bij welke vorm of omvang van bebouwing ook, onder geen beding bebouwing kan worden toegelaten op de site in kwestie. Dit laatste wordt bijkomend onderschreven door het ongunstige advies van de dienst Ruimte van de afdeling Stadsontwikkeling en van het Departement Leefmilieu – Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen, waardoor zonder meer geconcludeerd wordt dat er geen sprake is van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie, 2 geschakelde clusters van telkens 2 halfopen woningen, met een bouwdiepte van telkens 15 m en een hoogte van 7 m, is qua maatvoering aangepast aan zijn gebouwde context, waar zowel losse als geschakelde bebouwing voorkomt en dit met een gelijkaardige oppervlakte-inname. Echter is er in de onmiddellijke omgeving zonder meer en zonder uitzondering sprake van bebouwing die beschikt over een volume-beëindiging met een hellend dak (helling bij benadering 45°), daar waar het ontwerp voorziet in enkel platte daken. Het gebruik van een plat dak is uiteraard niet uit te sluiten en kan zijn nut hebben als esthetisch aspect doch in een context waarbij zonder fout enkel hellende daken voorkomen is deze stijlvorm sterk afwijkend en is er geen enkele ruimtelijke referentie om deze alsnog toe te laten.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer ongunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gebruikte materialen, lichtgrijze gevelsteen en donkergrijs schrijnwerk, zijn aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en, gelet op het uitzicht van de omliggende bebouwing, tevens visueel ingepast in hun gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

Voor projecten tot en met 5 nieuwe wooneenheden is de parkeerbehoefte 1 stalplaats per nieuwe unit. Gelet op het feit dat de aanvraag in kwestie het optrekken van 4 eengezinswoningen op 1 gezamenlijk lot betreft, is de werkelijke parkeerbehoefte hier dan ook 4 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4 – 4 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 4 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te weigeren, omwille van:

-          onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften van de Antwerpse bouwcode;

-          een goede ruimtelijke ordening, omwille van de ligging in een door de Vlaamse Regering vastgesteld signaalgebied waarbij een bouwvrij blijven wordt vooropgesteld;

-          het ontbreken van een gunstig advies vanwege de dienst Ruimte van de afdeling Stadsontwikkeling;

-          het ontbreken van een gunstig advies vanwege het Departement Leefmilieu – Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

24 maart 2020

Start openbaar onderzoek

22 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

20 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 september 2020

Verslag GOA

17 augustus 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 mei 2020

20 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.