Terug
Gepubliceerd op 31/08/2020

2020_CBS_07102 - Omgevingsvergunning - OMV_2020053327. Madeliefjeslaan 9. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/08/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07102 - Omgevingsvergunning - OMV_2020053327. Madeliefjeslaan 9. District Ekeren - Goedkeuring 2020_CBS_07102 - Omgevingsvergunning - OMV_2020053327. Madeliefjeslaan 9. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020053327

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Shari Gilis met als adres Madeliefjeslaan 9 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Madeliefjeslaan 9 te 2180 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nr. 227Z4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/09/2016: vergunning (20161321) voor het verbouwen en uitbreiden van de bestaande woning;

-          20/12/1962: vergunning (803#1017) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning in halfopen bebouwing met drie bouwlagen onder plat dak, met gevelafwerking in baksteen, met detaillering in witte steen;

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, uitgezonder het feit dat de trap ter verbinding van het terras op de eerste verdieping en de tuin niet werd uitgevoerd en de indelingen en opbouw van het schrijnwerk werden gewijzigd;

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand maar met geregulariseerde wijzigingen en met een nieuwe gelijkvloerse aanbouw tegen de linker perceelgrens van één bouwlaag onder plat dak, met als afwerking houten bekleding met buitenschrijnwerk in wit pvc.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van een eengezinswoning met een aanbouw ter hoogte van de linkerzijde van het perceel;

-          regulariseren van:

  • gevelafwerking rechter zijgevel;
  • het verwijderen van de tuintrap.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 17C De Bist, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 15 juli 1997. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: strook voor bijgebouwen, strook voor binnenplaatsen en tuinen-1, strook voor hoofdgebouwen-1 en voortuinstrook.

 

(Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):

-          4. Autogarages in de bouwvrije stroken

m.b.t. art.1, art.2 en art.6

  • 1. plaatsing dient te gebeuren op minimum 5 meter uit de voorgevellijn. De plaatsing gebeurd op 4,30 m van de voorgevellijn (maar sluit aan op de bebouwing aan de linkerzijde);
    • 3. gevelmaterialen

afwerking gevel zichtbaar vanop de openbare weg in rode gevelsteen. Voorgevel aanbouw wordt nu voorzien in een houten bekleding.

-          artikel 1.1.2 Strook voor bijgebouwen

  • 1. bestemming

bijgebouwen geplaatst op de voorgevellijn dienen te worden voorzien voor autobergplaatsen. In de aanvraag wordt het bijgebouw ingericht als slaapkamer met dressing;

  • 2. plaatsing

plaatsing niet conform met aanduiding op de kaart. Bouwdiepte mag max 7,50 m zijn, nu  8,65 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met een aantal voorschriften van het Bijzonder Plan van Aanleg; voor een aantal daarvan kunnen in het eindadvies voorwaarden worden opgenomen om de uitvoering alsnog te laten voldoen aan de artikels in kwestie.

Desalniettemin is er bijvoorbeeld geen sprake van een autobergplaats in de zijtuinstrook en ook werden de opgelegde maatvoeringen voor dit gebouwdeel niet gerespecteerd. Echter is er in de woning al sprake van een inpandige garage en gelet op de totale gevelbreedte van de woning, inclusief aanbouw, is er niet voldoende gevelbreedte voorradig om een tweede garagepoort toe te laten; dit laatst zou niet in overeenstemming zijn met artikel 12 van de Antwerpse bouwcode, inzake levendige plint. Bijkomend wijzigt de werkelijke parkeerbehoefte van de woning niet (en is er dus geen nood een bijkomende parkeerplaats op eigen terrein op te leggen) en is een gelijkvloerse leefruimte (in de ruime zin) aan de straatzijde hier een positieve invulling, om op deze wijze de sociale controle deels te versterken.

De afwijkingen in maatvoering, minder dan 5 m inspringend aan de voorzijde en dieper dan 7,50 m in totaal, zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar aangezien, zowel voor- als achteraan, op een zeer correcte en ruimtelijk meer wenselijke wijze naadloos wordt aangesloten op de bebouwing op het aanpalende perceel. Bovendien is de totale bouwdiepte, 13 m, meer dan ruim aanvaardbaar voor dit soort van bebouwing, in deze context; er blijft zonder meer voldoende onbebouwde tuinruimte over op het perceel.

Er wordt voor de aspecten in kwestie dan ook zonder meer geadviseerd af te wijken en betreffende als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt een beperkte uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De nieuwe volumetrie wijkt beperkt af van de opgelegde maatvoering in het Bijzonder Plan van Aanleg maar gelet op de naadloze aansluiting van de nieuwe gebouwdelen bij de bebouwing op het aanpalende perceel, is er in deze eenduidig sprake van een correctere ruimtelijke inpassing en kunnen de beperkte afwijkingen zonder meer aanvaard worden.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialisatie van de nieuwe gebouwdelen, een bekleding in hout en wit schrijnwerk, is niet geheel in overeenstemming met de voorschriften dienaangaande van het geldende Bijzonder Plan van Aanleg, dat voornamelijk rode baksteen oplegt als afwerking. Het spreekt voor zich dat dergelijk materiaal wel kan worden toegepast als accent indien de visuele context dit toelaat maar aangezien hier in de omgeving zonder meer sprake is van nagenoeg enkele baksteenarchitectuur en dat de gekozen grondstof afwijkend is ten opzichte van de richtlijnen, is het oordeel dat betreffende niet zonder meer kan aanvaard worden en dat zal worden opgedragen alsnog gevelsteen of steenplakketten in een rode kleur te gebruiken voor de afwerking van dit nieuwe gebouwdeel.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      voor de afwerking van het nieuwe gebouwdeel in plaats van een houten bekleding een volwaardige gevelsteen of steenplaketten te hanteren en dit in een roodachtige kleur;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

29 mei 2020

Start openbaar onderzoek

8 juni 2020

Einde openbaar onderzoek

7 juli 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 september 2020

Verslag GOA

17 augustus 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 juni 2020

7 juli 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      voor de afwerking van het nieuwe gebouwdeel in plaats van een houten bekleding een volwaardige gevelsteen of steenplaketten te hanteren en dit in een roodachtige kleur;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.