Terug
Gepubliceerd op 31/08/2020

2020_CBS_07114 - Omgevingsvergunning - OMV_2020074035. Lievevrouwkesbosweg 12. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/08/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07114 - Omgevingsvergunning - OMV_2020074035. Lievevrouwkesbosweg 12. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_07114 - Omgevingsvergunning - OMV_2020074035. Lievevrouwkesbosweg 12. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020074035

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lievevrouwkesbosweg 12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 250E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van de woning en de aangrenzende verharding.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/07/2019: proces-verbaal (11002_2019_9686) voor vraag tot ophef van aanvankelijk proces verbaal met nummer AN.66.LB.073390/2017;

-          15/06/2017: proces-verbaal (11002_2017_4273) voor werken uitvoeren en wijzigen van de hoofdfunctie zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen.

Huidige toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte va circa 215 m².

-          bouwvolume:

  • open bebouwing met 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • een kroonlijsthoogte aan de voorgevel van 5,70 m en een nokhoogte van 9,22m;
  • een rechthoekige footprint, met een voorgevelbreedte van 12,58 m en zijgevelbreedte van 8,52 m.

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen als voorgevelafwerking;
  • witte cementbepleistering voor de rechter zijgevel en de achtergevel;
  • zwarte leien voor de afwerking van de linker zijgevel;
  • wit houten buitenschrijnwerk;
  • bovenaan de ramen van de eerste verdieping aan de voorgevel witte rolluikkasten;
  • arduin voor de dorpels van de voorgevel;
  • een donkergrijs stalen paneel aan de rechter zijgevel;
  • regenwaterafvoeren in witte pvc.

-          inrichting:

  • de voorkomende bebouwing op het perceel maakt deel uit van de recreatiecluster “Moerenlei”;
  • de voorgevellijn van het hoofdvolume van de woning situeert zich op een afstand van 9,39 m van de rooilijn;
  • rondom het gebouw en links tussen de woning en de straat verharding uit dals.

Gewenste toestand

-          functie: geen functie;

-          bouwvolume: geen bouwvolume;

-          gevelafwerking: geen gevelafwerking;

-          inrichting idem bestaande toestand, uitgezonderd van:

  • het terrein zonder het bouwvolume van de woning en de bijhorende verharding;
  • groeninvulling in de plaats van de woning en al de bijhorende verharding.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de woning en de aangrenzende verharding.

(de bijgebouwen op het perceel maken geen deel uit van deze omgevingsaanvraag).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

8 juli 2020

22 juli 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

8 juli 2020

22 juli 2020

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

8 juli 2020

10 juli 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

8 juli 2020

22 juli 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 juli 2020

22 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP recreatiecluster Moerelei, goedgekeurd op 24 april 2017. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 7: overdruk - bouwzone en artikel 4: zone voor recreatie - openluchtrecreatie (re2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De woning is zonevreemd. Het slopen van het betreffende gebouw en verharding is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag voorziet het slopen van een gebouw en het verwijderen van verharding op een perceel dat grenst aan de Lievevrouwkesbosweg. Andere bebouwing van de voormalige kinderboerderij in de omgeving maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Aangezien het te slopen gebouw vrijstaand is heeft voorliggende aanvraag geen nadelige impact op de bebouwing op de aanpalende percelen en de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

Voor voorliggende aanvraag is een advies gevraagd aan de stedelijke dienst archeologie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig met volgende afweging: ‘het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte  dat niet gekend is en ingreep in de bodem onder 1 000 m² (ca. 160 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.

Indien de bouwheer bij de geplande graafwerken archeologische restanten of vondsten aantreft (meer specifiek bakstenen kelders, aardewerk, verkleuring in de moederbodem), waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, dient hij deze verplicht te melden onder de vondstmeldingsplicht. De dienst archeologie kan deze waarde steeds komen inschatten.’

 

Omwille van de authentieke verschijningsvorm en metselwerk is advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is gunstig met volgende afweging: ‘het pand werd opgetrokken op een braakliggend stuk grond in 1928 door Dhr. Verbert Jacobus, hovenier en wonende in het pand aldaar. Na zijn dood werd het woonstalhuis in 1956 verkocht aan de familie Van Campenhout. Met het oog op uitbreiding van de kinderboerderij werd deze aanpalende grond met 'bergplaats en tuin' in 1994 door de stad aangekocht. Op dat ogenblik waren de consorten De Braekell eigenaar van het 2.166m² groot perceel. Vandaag is het pand uitgeleefd en heeft het geen tot geringe erfgoedwaarde. Behoud is daarom niet vereist.’

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft een gunstig advies om de bebouwing en de verharding te vervangen door gras aangezien dit positief is voor de waterhuishouding op het perceel.

 

De geplande afbraak is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

8 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 september 2020

Verslag GOA

17 augustus 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.