De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 januari 2020 | 19 februari 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 maart 2020 | 24 maart 2020* | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 mei 2020 | 29 mei 2020** | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2019144924 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jef Nyslaan ZN te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 44 sectie D nrs. 370S14 en 371A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | realiseren van een ondergrondse parkeervoorziening voor de ontwikkeling Neerland zone B/D
|
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 25 juni 2003 keurde het college (jaarnummer 6290) de structuurschets Neerland goed. Op 18 december 2006 stelde de gemeenteraad het bijzonder plan van aanleg (BPA) 30bis “Neerland” definitief vast (jaarnummer 2693). Op 26 oktober 2007 vond de goedkeuring via ministerieel besluit van het bijzonder plan van aanleg (BPA) 30bis “Neerland” plaats. De uitvoering van het open ruimtegebied 'Neerland' gebeurt in een aantal opeenvolgende stappen. Het projectgebied is opgedeeld in 6 deelprojecten:
- De ontwerpopdracht voor de nieuwe bebouwing en de infrastructuur voor bouwzone B/D werd na een ontwerpwedstrijd op 6 december 2017 toegewezen aan het ontwerpteam 'Triple Living – Fris in het landschap – Hama architecten – Johannes Norlander Arkitektur' vertegenwoordigd door Triple Living als projectontwikkelaar.
- Het college van burgemeester en schepenen besliste op 20 december 2019 de verkavelingsvergunning (OMV_2019064857) voor het verkavelen van een terrein in 42 loten voor eengezinswoningen en 7 loten voor meergezinswoningen met ondergrondse parking, en het aanleggen van het openbaar domein te verlenen, welke uitvoerbaar werd op 18 februari 2020.
Huidige toestand
- braakliggend terrein;
Gewenste toestand
- ondergrondse parkeervoorziening voor de ontwikkeling Neerland zone B/D;
- ondergronds volume:
- inrichting met 328 parkeerplaatsen voor wagens;
- inrit aan noordoostelijke zijde.
Inhoud van de aanvraag
- realiseren van een ondergrondse parkeervoorziening voor de ontwikkeling Neerland zone B/D.
Stedenbouwkundige lasten
Het project valt onder het kaderbesluit aangaande stedenbouwkundige lasten, goedgekeurd door het college op 9 maart 2018.
Door het college werd op 27 januari 2017 (jaarnummer 00832) beslist om voor de verkoop onder voorwaarden van de projectgebieden B en D geen bijkomende stedenbouwkundige ontwikkelingskosten op te leggen gelet op de verplichting tot de realisatie van 60 sociale woningen en de historische dading afgesloten op 6 juni 2006 (gemeenteraad 27 maart 2006, jaarnummer 526). Besloten kan worden dat hierdoor aan de SOK plicht is voldaan.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 20 januari 2020 | 13 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 20 januari 2020 | 19 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 20 januari 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Fluvius System Operator | 20 januari 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 20 januari 2020 | 4 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 20 januari 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 21 januari 2020 | 27 januari 2020 | Geen bezwaar |
PROXIMUS | 20 januari 2020 | 11 februari 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 20 januari 2020 | 22 januari 2020 | Geen advies |
Vlaamse Milieumaatschappij, grondwaterbeheer | 20 januari 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 20 januari 2020 | 10 februari 2020 |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud | 20 januari 2020 | 21 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen | 20 januari 2020 | 9 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 20 januari 2020 | 24 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 20 januari 2020 | 27 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 20 januari 2020 | 31 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake grond- en pandendecreet) | 20 januari 2020 | 24 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 20 januari 2020 | 22 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 20 januari 2020 | 31 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 30 bis Neerland, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 oktober 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: 10. zone voor gestapelde woningen, 11. zone voor geclusterde woningen, 5.3. zone voor groen met recreatieve waarde, 5.4. zone voor buffergroen, 4.1. zone voor wegenis en 4.2. zone voor voetwegen.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling OVV/S15/SOK/GR/, goedgekeurd op 20 december 2019, meer bepaald in lot(en) 43 en 44.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
aangezien het een publiek toegankelijke parking betreft, waar ook niet-bewoners toegang toe krijgen, dienen de trappen minstens 1,25m te zijn tussen de afgewerkte muren. De breedte van de trappen is nu slechts 0,85m.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 26/11/2019.
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Voorliggende aanvraag is ingediend op 23/12/2019. Op dat moment was de bijhorende verkavelingsvergunning (OMV_2019064857) nog niet uitvoerbaar. De beslissing omtrent de verkavelingsaanvraag is namelijk op 20/12/2019 door het college genomen. De aanvrager heeft de bekendmaking van deze beslissing uitgehangen op 17/01/2020. De verkavelingsvergunning is hierdoor, na het doorlopen van de beroepstermijn, uitvoerbaar geworden vanaf 18/02/2020. Om deze reden is de ingediende aanvraag afgetoetst op het bijzonder plan van aanleg nr. 30 bis Neerland.
Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kunnen, na het voeren van een openbaar onderzoek, deze afwijkingen toegestaan worden.
De afwijkingen die zijn vastgesteld op de bepalingen van het BPA zijn wel in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften.
Verder wordt opgemerkt dat de trappen in de aanvraag niet voldoen aan de verordening toegankelijkheid. Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan. Het ontwerp moet voldoen aan deze verordening. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het bouwen van een ondergrondse parking, deze maakt deel uit van het stadsontwikkelingsgebied Neerland. De functie is verenigbaar met de toekomstige functies binnen deze nieuwe ontwikkeling.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag voorziet een ondergrondse parking. Het ontwerp voldoet wat schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid betreft aan de verkavelingsvoorschriften. Bijgevolg kan er worden gesteld dat het ruimtegebruik en de bouwdichtheid aanvaardbaar is.
Cultuurhistorische aspecten
Voor het projectgebied werd reeds een verkavelingsvergunning (dossiernummer 20195, OMV_2019064857) aangevraagd en onder voorwaarden afgeleverd. Onder de voorwaarden werd opgenomen dat het programma van maatregelen, voortvloeiend uit de archeologienota (ID 9262, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/9262), verplicht dient te worden uitgevoerd voorafgaand aan de werken (cfr. Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1). Dit programma van maatregelen beveelt een vooronderzoek in uitgesteld traject met ingreep in de bodem in de vorm van een proefsleuvenonderzoek eventueel gevolgd met een verkennend en waarderend booronderzoek. Nadien zal de erkende archeoloog hiervan een nota opstellen, ook dit programma van maatregelen dient nadien uitgevoerd te worden. In voorwaarde zal opgenomen worden om hier aan te voldoen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen
|
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode artikel 30, Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er worden geen elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens. Er zal in voorwaarde opgenomen worden dit wel te voorzien conform de bepalingen van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omwille van de aard van het project is er advies gevraagd aan de dienst milieuvergunningen: ‘de aanvraag omvat de realisatie van de gemeenschappelijke ondergrondse parkeergarage bestaande uit 2 bouwlagen voor 328 parkeerplaatsen in het nieuwe woongebied “Neerland”. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar. De voorliggende aanvraag omvat geen ingedeelde activiteiten, nochtans wordt er in de beschrijvende nota van de architect duidelijk aangegeven dat er een bemaling noodzakelijk is. Ter hoogte van het projectgebied zijn kwelwaterstromen aanwezig die door een eventuele bemaling van de bouwkuip nadelig kunnen beïnvloed worden. Daarom zal er een gesloten bouwkuip tot in de “Boomse klei” worden voorzien waardoor enkel een beperkte en tijdelijke bemaling nodig is. Retourbemaling is voorzien. Ondertussen is het genoegzaam gekend dat bemalingen onder de ingedeelde activiteiten vallen en er bijgevolg een melding moet geacteerd worden of een vergunning worden verleend alvorens met de bemalingswerken kan worden gestart.’
In functie van de verblijfskwaliteit van de open en buitenruimte zal worden opgelegd de RWA schacht enkel te voorzien voor calamiteiten.
De stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen wenst volgende voorwaarden toe te voegen:
- Het hemelwater wordt afgevoerd naar de bestaande bufferbekkens in Neerveld. De capaciteit en werking hiervan dient met Aquafin te worden afgestemd.
- Er wordt voorgesteld het water van de retourbemaling af te voeren naar de bufferbekkens in Neerveld. De voorkeur geniet dit water af te voeren naar de naastgelegen Antitankgracht beheerd door Natuurpunt.
De stedelijke dienst stadsontwikkeling/ ontwerpers geeft volgend advies: ‘aanleg toekomstig openbaar domein is op het coördinatieoverleg openbaar domein gunstig bevonden. De ondergrondse parking komt gedeeltelijk onder openbaar domein. Dit zal bij overname mee in akte worden beschreven. De uitvoering wordt volgens de afspraken gerealiseerd (minimaal 150 cm gronddekking, waterdichte lagen,…). Er zal hydraulisch advies gevraagd worden aan de rioolbeheerder Stad Antwerpen.’
Proximus geeft een gunstig advies met volgende afweging: ‘op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
- een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.
- de Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com.
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
De ASTRID-veiligheidscommissie geeft volgend advies: ‘gezien de oppervlakte van de ondergrondse parking dient er indoordekking aanwezig te zijn. De technische specificaties kunnen worden verkregen bij het A.S.T.R.I.D. service center op het telefoonnummer 02 500 67 89.’
Advies aan het college
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Evenwel merkt het college merkt op dat de bouwheer nog een nota toevoegde betreffende het bezoekersparkeren en privatief parkeren, die niet verwerkt in voorliggend besluit verwerkt werd.
Voorliggende aanvraag voorziet in een parking voor de ontwikkeling Neerland zone B/D. Alle parkeerplaatsen, zowel de bewonersparkeerplaatsen als bezoekersparkeerplaatsen, worden ondergronds voorzien. Het risico bestaat dat de bezoekers geen toegang kunnen krijgen op een vlotte wijze tot de ondergrond. Dit zou als negatief effect kunnen hebben dat bezoekers de bestaande woonwijk rondom gaan belasten met extra parkeerdruk. De bouwheer heeft op 21/08/2020 een bijkomende nota aangeleverd waarmee dit risico opgelost wordt. De parking wordt op -1 opgedeeld in een privaat gedeelte en een bezoekersgedeelte. Het bezoekersgedeelte kan via een uitgang naar het maaiveld, zonder in private gangen te komen. In deze traphal zal een ticketautomaat staan. De parking zelf zal een bareelsysteem krijgen.
Het college is van mening dat deze voorgestelde oplossing volstaat om de bezoekers steeds toegang te geven tot de voorziene parkeerplaatsen. Dit zal in voorwaarde worden opgelegd. Het college geeft aan de gemeentelijke omgevingsambtenaar de opdracht een plan met rode aanduiding en tekstuele uitleg voor grondplan NIEUW -1 toe te voegen aan de plannenset, conform het plan dat door de aanvrager samen met de bijkomende nota werd aangeleverd.
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de parkeerplaatsen enkel te voorzien voor de parkeerbehoefte van de te ontwikkelen gebouwen van verkaveling OMV_2019064857 en conform de voorwaarden in deze verkaveling;
3. de voorwaarden uit het hydraulisch en technisch advies van Water-link en Aquafin strikt na te leven;
4. de bouwheer voert het verplichte programma van maatregelen uit, voorvloeiend uit de archeologienota. Dit programma van maatregelen schrijft een vervolgonderzoek met ingreep in de bodem voor, nl. een proefsleuvenonderzoek eventueel gevolgd door een verkennend of waarderend booronderzoek. Dit onderzoek dient te gebeuren voor de start van eender welke toekomstige graafwerken;
5. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
6. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
7. de parking te laten voldoen aan de verordening toegankelijkheid;
8. de RWA schacht enkel te voorzien voor calamiteiten;
9. het hemelwater te laten afvoeren naar de bestaande bufferbekkens in Neerveld en de capaciteit en werking hiervan met Aquafin af te stemmen;
10. het water van de retourbemaling af te voeren naar de naastgelegen Antitankgracht in samenspraak met Natuurpunt;
11. de voorwaarden uit het advies van Proximus strikt na te leven;
12. ASTRID indoorradiodekking te voorzien;
13 per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 december 2019 |
Volledig en ontvankelijk | 20 januari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 21 januari 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 19 februari 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 10 maart 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 8 mei 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 29 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 1 september 2020 |
Verslag GOA | 29 juni 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael en Katlijn Van der Veken |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de parkeerplaatsen enkel te voorzien voor de parkeerbehoefte van de te ontwikkelen gebouwen van verkaveling OMV_2019064857 en conform de voorwaarden in deze verkaveling;
3. de voorwaarden uit het hydraulisch en technisch advies van Water-link en Aquafin strikt na te leven;
4. de bouwheer voert het verplichte programma van maatregelen uit, voorvloeiend uit de archeologienota. Dit programma van maatregelen schrijft een vervolgonderzoek met ingreep in de bodem voor, nl. een proefsleuvenonderzoek eventueel gevolgd door een verkennend of waarderend booronderzoek. Dit onderzoek dient te gebeuren voor de start van eender welke toekomstige graafwerken;
5. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
6. de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);
7. de parking te laten voldoen aan de verordening toegankelijkheid;
8. de RWA schacht enkel te voorzien voor calamiteiten;
9. het hemelwater te laten afvoeren naar de bestaande bufferbekkens in Neerveld en de capaciteit en werking hiervan met Aquafin af te stemmen;
10. het water van de retourbemaling af te voeren naar de naastgelegen Antitankgracht in samenspraak met Natuurpunt;
11. de voorwaarden uit het advies van Proximus strikt na te leven;
12. ASTRID indoorradiodekking te voorzien;
13. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
14. De parking -1 aan te leggen zoals in rood aangeduid op plan, met een fysieke scheiding en bareelsysteem. De toegankelijkheid voor de parking op -1 voor bezoekers dient 24/24 7/7 mogelijk te zijn op een eenvoudige en vlotte wijze.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.