Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020053468 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA SANICTECH met als adres Kattendijkdok-Oostkaai 9 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kattendijkdok-Oostkaai 9 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nr. 155T7 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het verhogen van de meergezinswoning en regulariseren van het samenvoegen van 3 appartementen tot 1 appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/11/2019: proces-verbaal (11002_2019_11757_VPV) voor het doorbreken van stakingsbevel;
- 06/10/2017: vergunning (20171876) voor het samenvoegen van twee appartementen, aanpassen van de gemeenschappelijke traphal en het verbreden van enkele raamopeningen in de achtergevel;
- 19/05/2017: vergunning (2017366) voor het samenvoegen, verbouwen en uitbreiden van twee woongebouwen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinswoning met 9 appartementen;
- 5 bouwlagen onder plat dak;
- bijgebouw van 2 bouwlagen met plat dak;
- hoofdgebouw heeft een bouwhoogte van 18,63 m;
- bijgebouw heeft een bouwhoogte van 7 m;
- 1 vijf-slaapkamer-appartement en 1 twee-slaapkamer-appartement op het gelijkvloers;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen op de eerste verdieping;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen op de tweede verdieping;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen op de derde verdieping;
- 1 een-slaapkamer-appartement op de vierde verdieping.
Huidige toestand
- meergezinswoning met 7 appartementen;
- 5 bouwlagen onder plat dak;
- bijgebouw van 2 bouwlagen met plat dak;
- hoofdgebouw heeft een bouwhoogte van 19,51 m;
- bijgebouw heeft een bouwhoogte van 7,20 m;
- 1 vijf-slaapkamer-appartement en 1 twee-slaapkamer-appartement op het gelijkvloers;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen op de eerste verdieping;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen op de tweede verdieping;
- 1 vijf-slaapkamer-appartement op de derde en vierde verdieping.
Gewenste toestand
- meergezinswoning met 7 appartementen;
- 5 bouwlagen onder plat dak;
- bijgebouw van 2 bouwlagen met plat dak;
- hoofdgebouw heeft een bouwhoogte van 19,51 m;
- bijgebouw heeft een bouwhoogte van 7,20 m;
- 1 vijf-slaapkamer-appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 253 m² en 1 twee-slaapkamer-appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 98 m² op het gelijkvloers;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 118 m² en circa 122 m² op de eerste verdieping;
- 2 twee-slaapkamer-appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 118 m² en circa 122 m² op de tweede verdieping;
- 1 vijf-slaapkamer-appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 330 m² op de derde en vierde verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de verhoogde kroonlijsthoogte en de verhoogde totale hoogte van het hoofdgebouw;
- regulariseren van het verhoogde vloerpeil van de vierde verdieping;
- regulariseren van het samenvoegen van de woongelegenheden op de derde en vierde verdieping tot 1 woongelegenheid;
- regulariseren van de indeling van de kelder;
- wijzigen van de verharding op het gelijkvloers.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 25 mei 2020 | 23 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 25 mei 2020 | 4 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 25 mei 2020 | 16 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 25 mei 2020 | 16 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor overdruk reca en detailhandel en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het gebouw is hoger dan de aanpalende buren en hierdoor strijdig met het RUP want hoger dan de hier kenmerkende bouwhoogte. De vorige aanvraag uit 2017 werd beoordeeld op basis van foutieve informatie waardoor de teruggetrokken daklaag nu niet 32 cm , maar 154 cm hoger is dan deze van het buurpand rechts. Bovendien bevindt dit volume zich niet binnen een hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijst. Aangezien er echter in de straatwand een grote variatie aanwezig is in kroonlijsthoogtes en dakvormen kan een beperkte verhoging van de bouwhoogte worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het verkleinen van het woonprogramma met 1 woonentiteit komt de draagkracht van de site ten goede. De uitgevoerde wijzigingen en aangevraagde wijzigingen zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behoudens het naar achter plaatsen van de glazen balustrade, het voorzien van glazen valbeveiliging voor de ramen en het wijzigen van de raamopeningen in de teruggetrokken daklaag, ongewijzigd. Deze gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Het aantal fietsenstallingen vermindert, maar is nog steeds voldoende voor de appartementen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nagekomen worden
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 25 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | 2 juni 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 1 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 september 2020 |
Verslag GOA | 21 augustus 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
2 juni 2020 | 1 juli 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nagekomen worden
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.