Terug
Gepubliceerd op 31/08/2020

2020_CBS_07070 - Omgevingsvergunning - OMV_2020076036. Ellermanstraat 60 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/08/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07070 - Omgevingsvergunning - OMV_2020076036. Ellermanstraat 60 . District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07070 - Omgevingsvergunning - OMV_2020076036. Ellermanstraat 60 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020076036

Gegevens van de aanvrager:

de heer Yves Huts met als contactadres Van Aerdtstraat 33 te 9170 Sint-Gillis-Waas

Ligging van het project:

Ellermanstraat 60 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 183W3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met reca op de gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/06/2016: vergunning (2016912) voor de aanpassing van een bestaand telecomstation;

-          27/05/2016: vergunning (2016183) voor open gevelterras;

-          01/07/2005: milieuvergunning klasse 3 (2005242) voor café;

-          06/03/2015: vergunning (20142889) voor aanpassen telecomstation op dakverdieping van een appartementsgebouw;

-          14/09/2007: vergunning (20073101) voor het bouwen van een telecommunicatiestation;

-          02/06/1967: vergunning (1967393) voor het verbouwen van de voorgevel;

-          30/03/1962: vergunning (18#43726) voor verbouwing.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met café op de gelijkvloerse verdieping;
  • 3 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 56m²;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw met vier bouwlagen onder plat dak;
  • gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;
  • op de verdiepingen is er telkens een schacht aanwezig van circa 4m²;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel:

  • op de verdiepingen gevel in similibezetting;
  • gelijkvloerse gevelafwerking onbekend.

Huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met café op de gelijkvloerse verdieping;
  • 3 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 54m²;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw met vier bouwlagen onder plat dak;
  • gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;
  • op de verdiepingen is er telkens een schacht aanwezig van circa 3m²;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel:

  • pleister beige met arduine gevelplint;
  • buitenschrijnwerk pvc in witte kleur.

Gewenste toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met reca op de gelijkvloerse verdieping;
  • 3 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 59m²;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw met vier bouwlagen onder plat dak;
  • zowel de gelijkvloers als bovenliggende verdiepingen zijn volledig volgebouwd;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel:

  • gelijkvloerse verdieping is afgewerkt met een geglazuurde tegel in muntgroene kleur;
  • verdiepingen lichtgrijze pleister;
  • raamopeningen vergroten, het buitenschrijnwerk bestaat uit zwart aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen en isoleren van de voor- en zijgevel;

-          bebouwen van de achterliggende schacht op de verdiepingen;

-          ophogen van de scheimuren;

-          wijzigen van het vloerniveau en inkomniveau;

-          vergroten van de raampartijen in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Externe adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 juli 2020

13 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 juli 2020

15 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid: 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 28: Minimale oppervlakte buitenruimte

op de laatst vergunde toestand hadden de appartementen op de verdiepingen telkens een terras van circa 1,3m². Door het dichtmaken van de schacht kan de buitenruimte niet meer voorzien worden;

  • artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren

enkelvoudige scheidingsmuren dienen steeds een minimale dikte te hebben van 0,18m;

  • artikel 35: Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen

het is onduidelijk hoe de afvoerkanalen van de gelijkvloerse lunchbar worden voorzien;

  • artikel 38: Groendaken

het nieuwe dak, groter dan 20m², is niet aangelegd als groendak;

  • artikel 43: Septische putten

de inhoud van de septische put in de kelder is onbekend;

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening


Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in het dichtbouwen van de achteraan gelegen terrassen en lichtschacht. Aangezien het een hoekpand betreft, het aanpalende pand langsheen de Ellermanstraat een grotere bouwdiepte en de beperkte afmeting van de schacht kan bezwaarlijk gesteld dat deze lichtschacht een bijdrage leverde aan een grotere verblijfskwaliteit in de woningen. Het dichtbouwen van de schacht kan gunstig beoordeeld worden op voorwaarde dat op het dak een collectieve buitenruimte wordt voorzien.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet bijkomend in een aanpassing van de raamopeningen. Hierbij dient opgemerkt dat de borstwering van de ramen in de gevel langsheen de Ellermanstraat werd verlaagd wat de verhouding van de open en de gesloten geveldelen ten goede komt. Langsheen de Fuggerstraat, de meer gesloten gevel, werd dit niet gedaan wat deze gevel naast deze van de Ellermanstraat nog meer gesloten maakt. In voorwaarde zal hierom worden opgelegd ook de borstwering van deze ramen te verlagen en uit te lijnen met deze van de ramen langsheen de Ellermanstraat. Gezien het een hoekpand betreft zullen beide gevels samen gezien worden.

 

De aanvraag betreft het isoleren en afwerken van de gevel in lichtgrijs pleisterwerk met zwart aluminium buitenschrijnwerk en een verdiepingshoge plint uitgewerkt in muntgroen geglazuurde tegels is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw.

 

Zoals vermeld bij de conclusies van de energetische performantie van buitengevelisolatie, moeten de werken altijd over de volledige 14cm worden uitgevoerd. Wanneer er een aanvraag wordt ingediend voor minder dan 14cm en deze is voor vergunning vatbaar moet dit als voorwaarde worden opgenomen bij het gunstig advies waarbij het duidelijk moet zijn dat de extra opgelegde centimeters moeten bekomen worden door middel van een dikker isolatiepakket om op die manier maximaal bij te dragen aan de energiebesparing.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint.

Bij materialen die schadegevoelig zijn zoals bijvoorbeeld pleisterwerk of sommige plaatmaterialen, kan het aan te bevelen zijn om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand.

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie).

Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt, moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Mits tegemoet gekomen wordt aan de bovenstaande voorwaarden kan gesteld dat er bij de uitwerking van de gevels voldoende aandacht is besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De nieuwe scheidingsmuur is strijdig met de bouwcode, voorzien in een dikte van ongeveer 0,10 meter. Deze moet conform de bouwcode een minimale dikte hebben van 0,18 meter. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd de scheidingsmuur uit te voeren, in een minimale dikte van 18 cm, conform de bepalingen van de bouwcode. De plannen van de laatst vergunde toestand geven aan dat deze muur op het gelijkvloers 0,18 meter dik is, deze dikte moet worden doorgetrokken.

 

Het is onduidelijk langs waar de afvoerkanalen van de lunchbar zullen verlopen. Conform de bouwcode dienen zij inpandig te worden voorzien tot boven de kroonlijst.

 

Het is onduidelijk wat de inhoud is van de septische put. Conform de bouwcode is het verplicht bij verbouwingen waar het afvoerstelsel kan worden aangepast, hier het geval, een septische put te voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de isolatie plus afwerkingsmateriaal met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn uit te voeren;

3.      de bestaande dorpels in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie;

4.      de elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen;

5.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

6.      de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaats vinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

7.      de borstwering van de ramen op de verdiepingen langsheen de Fuggerstraat uit te lijnen op deze van de ramen langsheen de Ellermanstraat.

8.      centraal op het dak een collectieve buitenruimte te voorzien van 3,5m op 3,5m en toegankelijk te maken via een openschuivende koepel;

9.      de nieuwe scheidingsmuur, conform de bepalingen van de bouwcode, te voorzien in een minimale dikte van 18 cm

10.  een groendak aan te leggen conform de bepalingen van de bouwcode;

11.  de afvoerkanalen van de lunchbar, conform de bepalingen van de bouwcode, inpandig te voorzien tot boven de kroonlijst.

12.  de septische put moet voldoen aan de bepalingen van de bouwcode

13.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

6 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 september 2020

Verslag GOA

20 augustus 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd één bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:

 

1.      Overlast: Het bezwaar tegen geluidshinder en geluidshinder afkomstig van de recazaak op het gelijkvloerse naar de aanpalende percelen.

Beoordeling: De gelijkvloerse reca-zaak is vergund en de aanpassingen hebben betrekking op het herinrichten van deze functie. Een heringerichte reca-zaak hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan. Geluidsoverlast wordt bovendien politioneel geregeld. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de isolatie plus afwerkingsmateriaal met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn uit te voeren;

3.      de bestaande dorpels in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie;

4.      de elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen;

5.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

6.      de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaats vinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

7.      de borstwering van de ramen op de verdiepingen langsheen de Fuggerstraat uit te lijnen op deze van de ramen langsheen de Ellermanstraat.

8.      centraal op het dak een collectieve buitenruimte te voorzien van 3,5m op 3,5m en toegankelijk te maken via een openschuivende koepel;

9.      de nieuwe scheidingsmuur, conform de bepalingen van de bouwcode, te voorzien in een minimale dikte van 18 cm

10.  een groendak aan te leggen conform de bepalingen van de bouwcode;

11.  de afvoerkanalen van de lunchbar, conform de bepalingen van de bouwcode, inpandig te voorzien tot boven de kroonlijst.

12.  de septische put moet voldoen aan de bepalingen van de bouwcode

13.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.