Programma Winter in Antwerpen
zaterdag 5 december en zondag 6 december 2020 | openingsweekend |
zaterdag 5 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021 |
|
zondag 6 december 2020, 13 december 2020, 20 december 2020, 27 december 2020 en 3 januari 2021 |
winkelzondagen |
donderdag 31 december 2020 |
eindejaarsvuurwerk op de Schelde |
zaterdag 9 januari 2021 |
lichtfeest op Linkeroever |
zondag 10 januari 2021 |
winterbarbecue op de Grote Markt |
De radiostudio van Joe zal van 05 december tot en met 31 december 2020 neerstrijken op de Grote Markt en elke dag tijdens de openingsuren van de kerstmarkt live uitzenden. Er zullen extra optredens georganiseerd worden vanop het balkon op vooraf aangekondigde momenten, waaronder tijdens het openingsweekend.
Openingsdata en uren Winter in Antwerpen
De openingsuren van de kerstmarkt werden gunstig geëvalueerd door de consumptiestandhouders.
maandag tot donderdag, zondag | 12.00 uur tot 22.00 uur |
vrijdag en zaterdag | 12.00 uur tot 24.00 uur |
24 & 31 december 2020, en 3 januari 2021 | 12.00 uur tot 18.00 uur |
1 en 2 januari 2021 | 15.00 uur tot 24.00 uur |
Op zaterdag 5 december en zondag 6 december 2020 gaat Winter in Antwerpen feestelijk van start met een openingsweekend. Alle chalets en activiteiten gaan open om 12.00 uur.
Site Winter in Antwerpen
De site van Winter in Antwerpen 2020-2021 bestrijkt volgende straten en pleinen: Steenplein, Ernest Van Dijckkaai, Suikerrui, Grote Markt, Wisselstraat, Kaasrui, Maalderijstraat, Blauwmoezelstraat, Handschoenmarkt, Quinten Matsijsdoorgang, Tempelstraat, Jan Blomstraat, Papenstraatje en Groenplaats.
Voor deze editie worden mogelijks het Hendrick Conscienceplein, St. Jansvliet en Vrijdagmarkt eveneens betrokken bij het evenement.
Inplanting kerstmarkt
Voor de editie 2020 – 2021 zullen de chalets van de kerstmarkt geplaatst worden op de Groenplaats, Grote Markt, Suikerrui en Steenplein. In totaal worden er 90 chalets geplaatst: consumptie, koopwaar, wekelijkse verhuur en goede doelen. Het inplantingsplan van de kerstmarkt is bijgevoegd als bijlage.
CONSUMPTIECHALETS
De data van uiterste inschrijving en elektronische bieding voor deze chalets zullen door de huidige omstandigheden later worden bepaald. De elektronische bieding voor deze chalets zal doorgaan via gerechtsdeurwaarder Modero.
Elektronische bieding
Het reglement op de kerstmarkt stelt dat in het kader van de openbare orde en veiligheid, het college voor de consumptiechalets het hoofdgebruik bepaalt. Zo verzekert het college een voldoende spreiding van het aanbod.
De verdeling van de consumptiechalets op de kerstmarkt is als volgt:
De subcategorieën zijn grotendeels hetzelfde gebleven. De nieuwe subcategorieën zijn:
3 meter | cava, wijn en oesters |
6 meter | chocoladebereidingen zoals verse chocolademelk, chocolade gebak, fruit in chocolade en dergelijke, met uitzondering van pannenkoeken, churros, wafels en alcoholische dranken… |
3 meter | Scandinavische bereidingen (zout) |
3 meter | broodje raclette |
Tussen de uiterste inschrijvingsdatum en de dag van de bieding worden de kandidaten gecontroleerd op inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en openstaande schulden bij de stad Antwerpen. Ook negatieve ervaringen (proces-verbaal, vaststelling GAS-ambtenaar, wanbetalers en laattijdige betalingen) van de afgelopen drie edities kunnen leiden tot uitsluiting van deelname aan de bieding. Wanneer er meer dan drie gedocumenteerde feiten zijn, kan de kandidaat uitgesloten worden.
Modaliteiten voor toewijzing per openbaar opbod voor consumptiechalets.
Alle genoemde plaatsen zullen per openbaar opbod toegewezen worden. Als een standplaats wegvalt om redenen van openbaar nut, zal de eventuele betaalde vergoeding integraal worden teruggestort zonder dat de vergunninghouder schadeloosstelling kan eisen. De stad Antwerpen is in geen enkel geval aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit onvoldoende kennis van de exacte ligging en afmetingen van de standplaats.
Als de inschrijving rechtsgeldig is, moet de kandidaat inloggen met zijn persoonlijke e-ID en zijn pincode. Deelnemen aan de procedure van toewijzing per openbaar opbod is persoonlijk. Deelname per volmacht (eensluidend verklaard) is mogelijk. Elke persoon kan slechts één keer deelnemen met zijn e-ID en pincode.
Een chalet wordt gegund aan de hoogstbiedende. Voor elke standplaats wordt een instelprijs vastgelegd. Per chalet wordt een afzonderlijke bieding gedaan. Er wordt maximaal één chalet toegewezen per uitgereikte online deelnamekaart. Het uitgebrachte bod is bindend.
Het gebruikersreglement beschrijft de procedure bij laattijdige betaling en/of wanbetaling. Bij niet-betaling binnen de vooropgestelde termijnen, zal een administratieve kost van 10% van het totaalbedrag worden aangerekend. Het college bepaalt een termijn van vijf dagen om de betalingsherinnering alsnog te voldoen. Bij niet-betaling van deze betalingsherinnering, verliest de aanvrager het recht op een chalet. De kandidaat-standhouder heeft geen recht tot schadeloosstelling, noch op een andere locatie. Daarenboven verliest de kandidaat-standhouder het recht om zich de komende jaren in te schrijven voor deze bieding.
Standplaatsen die bij de bieding niet toegewezen worden, kunnen worden geschrapt of anders ingevuld worden. Er kan ook een tweede, derde, enzovoort bieding georganiseerd worden.
De instelprijs per chalet zal terug te vinden zijn in de lijst die verschijnt op het moment van de bieding, zowel op de website van Ondernemen in Antwerpen als op de webpagina van Modero gerechtsdeurwaarders. De instelprijzen zijn niet verhoogd ten opzichte van vorig jaar.
Door in te schrijven voor de kerstmarkt en deel te nemen aan de openbare bieding, verklaren deelnemers zich akkoord met alle reglementen en voorwaarden die van toepassing zijn op de kerstmarkt: verkoopsvoorwaarden, gebruikersreglement, bepalingen in het modaliteitenbesluit en voorwaarden tot toelating.
Na toewijzing van de chalet bij de elektronische bieding, moet de standhouder zijn aanbod concretiseren binnen de subcategorie die is toegekend aan de chalet. Dit gebeurt op een standaardformulier dat de standhouder na de bieding ontvangt van de stad Antwerpen. Als een standhouder een product aan zijn aanbod wenst toe te voegen, dat buiten de aangegeven categorie valt, kan dat enkel als het product nog niet op die locatie verkocht wordt als hoofdproduct. Hij moet hiervoor een aanvraag indienen met een gegronde motivatie. De verkoop van voeding en (fris)drank kan enkel gecombineerd worden in de vooraf bepaalde chalets die met een gecombineerde invulling worden aangeboden tijdens de elektronische bieding.
KOOPWAARCHALETS
A. Verlengingen
In het gebruikersreglement werd voorzien dat een vergunning voor een koopwaarchalet jaarlijks verlengd kan worden, met een maximum van twee verlengingen. De modaliteiten die het college vastlegde op 17 mei 2019 (jaarnummer 4172), bepaalden de verlengingscriteria waaraan een standhouder moet voldoen. Na de jurering op 18 december 2019 werden de verlengingen voor 2020 vastgelegd.
De standhouders, die in aanmerking komen voor een verlenging, werden op de hoogte gebracht. Zij kunnen zich opnieuw inschrijven. De uiterste inschrijvingsdatum voor verlengingen zal door de huidige omstandigheden later worden bepaald.
Een aantal standhouders kregen een positieve beoordeling, maar werden ondertussen voor twee edities verlengd en komen dus niet meer in aanmerking. Deze standhouders zullen zich opnieuw moeten kandidaat stellen. Deze standhouders krijgen wel voorrang bij het kiezen van een standplaats. Deze standhouders werden hiervan op de hoogte gebracht.
Verlengingscriteria 2020-2021
Volgende voorwaarden en criteria worden gehanteerd voor het bepalen van de verlengingen van de vergunning:
B. Koopwaar
De uiterste inschrijvingsdatum voor nieuwe inschrijvers van koopwaarchalets zal door de huidige omstandigheden later worden bepaald, alsook de jurering.
Als niet alle standplaatsen ingevuld worden tijdens deze eerste selectieronde, zal een tweede ronde gestart worden. Dan zal de jury samenkomen om de bijkomende kandidaturen te beoordelen en zo de resterende standplaatsen in te vullen.
De jury bestaat uit:
Deelnamecriteria 2020-2021
De jury hanteert volgende criteria om een puntenrangschikking op te kunnen stellen:
Tot slot kunnen negatieve ervaringen (inbreuken op het reglement of proces verbaal) van de afgelopen drie edities in mindering worden gebracht. Per gedocumenteerd feit kunnen 5 punten in mindering worden gebracht, met een maximum van 15 punten.
Een kandidaat behoort minimaal 60 punten te scoren om een standplaats te bekomen.
De jury zal enerzijds de inschrijvingsdossiers beoordelen en anderzijds ook de verlengingen van de vergunning opvolgen.
C. Wekelijkse verhuur en goede-doelenchalet
Startende bedrijven zijn beginnende ondernemers die maximaal vier jaar geleden zich als handelaar hebben ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen. Om deze bedrijven een kans te geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad Antwerpen een chalet voor wekelijkse verhuur. Dit gaat enkel over koopwaarproducten. Deze chalets zijn vooraf bepaald op het inplantingsplan maar worden pas bekend gemaakt op het moment van de elektronische bieding van de consumptiechalets. Een kalender met de beschikbare datums wordt vooraf meegedeeld bij start van de inschrijvingen: ze worden dus per week verhuurd aan een verlaagde deelnameprijs die bepaald wordt door het college. Na het verstrijken van de inschrijvingsdatum zal een jury oordelen over de kandidaturen en via een puntensysteem wordt een rangschikking bepaald, bij een ex aequo speelt de volgorde in het register een rol. De eerste kandidaat in de rangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning op basis van een aantal criteria. Het college bepaalt in de aanvullende modaliteiten deze criteria:
Om ook organisaties die niet zijn ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen maar wel voldoen aan de bepalingen in artikel 7 §1 van het Koninklijk Besluit van 26 september 2006, de kans te geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad één goede doelen chalet, vooraf bepaald op plan. Het gaat dan over producten of diensten met een niet-commercieel karakter. De inschrijver moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
De stad stelt de goede doelen chalet gratis ter beschikking voor een week. Een kalender met de beschikbare datums wordt vooraf meegedeeld bij start van de inschrijvingen. De aanvragen voor deze chalet worden chronologisch gerangschikt op datum en recht evenredig toegekend. De eerste kandidaat in de rangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning. De jury behoudt zich het recht om aanvragen te weigeren die niet passen in het kader van de kerstmarkt. Indien er niet voldoende kandidaten zijn, kunnen de chalets ingevuld worden met producten niet ter plaatse te consumeren gedurende de hele periode van de kerstmarkt.
Prijzen
Jaarlijks legt het college de prijzen vast voor de huur van een standplaats/chalet. Alle prijzen zijn exclusief btw.
Voor chalets met 'producten niet ter plaatse te consumeren' gelden vaste prijzen, voor chalets met 'producten ter plaatse te consumeren' gelden instelprijzen die gehanteerd worden bij de openbare elektronische bieding.
eigen chalet: 6 meter | 2.200,00 euro |
kleine chalet: 3 meter | 2.200,00 euro |
grote chalet: 6 meter | 4.400,00 euro |
extra grote chalet: 9 meter | 6.600,00 euro |
(alle bedragen zijn exclusief btw)
In het verleden werd er korting gegeven voor handgemaakte producten (koopwaar). Aangezien er in de afgelopen edities geen ambachtelijke/handgemaakte producten meer verkocht werden, is er beslist om deze korting uit het prijzenoverzicht te halen.
De instelprijzen van de categorieën zijn zo goed als ongewijzigd gebleven ten opzichte van de vorige editie.
De instelprijzen voor de nieuwe categorieën zijn:
cava, wijn en oesters | 12.000,00 euro |
chocoladebereidingen zoals verse chocolademelk, chocolade gebak, fruit in chocolade en dergelijke, met uitzondering van pannenkoeken, churros, wafels en alcoholische dranken… | 10.000,00 euro |
Scandinavische bereidingen (zout) | 3.000,00 euro |
broodje raclette | 3.000,00 euro |
Als waarborg hanteert de stad Antwerpen onderstaande bedragen. Bijkomende kosten voor een zijluik, enzovoort worden integraal doorgerekend aan de standhouder. (alle bedragen zijn exclusief btw)
grootte | waarborg |
eigen chalet: 6 meter | 500,00 euro |
kleine chalet: 3 meter | 500,00 euro |
grote chalet: 6 meter | 1.000,00 euro |
Extra grote chalet: 9 meter | 1.200,00 euro |
Wekelijkse chalet | 200,00 euro |
Goede-doelenchalet | 500,00 euro |
Alle standgelden en waarborgen worden geïnd door stad Antwerpen.
Sanctionering
Overtredingen op het gebruikersreglement zullen worden gesanctioneerd met gemeentelijke administratieve sancties overeenkomstig artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Een (tijdelijke) intrekking van de vergunning en/of sluiting van de chalet behoort tot de mogelijke sancties.
De niet-naleving van het gebruikersreglement kan leiden tot uitsluiting van de huidige en de volgende drie editie(s) van Winter in Antwerpen, wanneer er vier gedocumenteerde overtredingen worden vastgelegd. Het college is bevoegd om te beslissen over de uitsluiting.
Kruispuntbank
Inschrijven en het verlenen van een vergunning voor de gehele duur van de kerstmarkt, kan enkel aan een in de Kruispuntbank van de Ondernemingen ingeschreven natuurlijke of rechtspersoon. Voor buitenlandse standhouders geldt dat zij moeten ingeschreven zijn in een vergelijkbaar officieel registratiesysteem voor ondernemingen in het land waar ze gevestigd zijn. Ze moeten ook meedelen onder welke vennootschapsvorm ze geregistreerd zijn. Aan dezelfde natuurlijke of rechtspersoon kan slechts één chalet, zoals vastgelegd op het inplantingsplan, toegewezen worden. Voorafgaand aan de toewijzing zal hierop een controle gebeuren. Bij de controle wordt nagekeken of de opgegeven ondernemings- en facturatiegegevens correct zijn. Er kan enkel een standplaats toegewezen worden als alle informatie overeenstemt.
Horeca Eventchalets
Net zoals vorig jaar krijgen de horecazaken gelegen op de pleinen van Winter in Antwerpen de mogelijkheid om een eventchalet uit te baten. De aanvraag wordt gericht aan horeca- en detailhandel. Uitbaters moeten zich aan bepaalde voorwaarden houden in het kader van openbare orde en veiligheid. Deze specifieke voorwaarden worden opgenomen in de toelating.
Het reglement is gebaseerd op de wet van 25 juni 1993 op de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd door de wet van 4 juli 2005 en 20 juli 2006 en het decreet van 24 februari 2017. De wet ging op 1 oktober 2006 van kracht door het Koninklijk Besluit van 29 september 2006.
De kerstmarkt van de stad Antwerpen valt onder artikel 5, paragraaf 2 van de wet waarbij de kerstmarkt wordt gecatalogeerd als een occasionele manifestatie georganiseerd of voorafgaand toegelaten door de gemeentelijke overheid die tot doel heeft de lokale handel of het leven in de gemeente te bevorderen volgens de bepalingen van artikel 9 van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006, zoals gewijzigd door het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
De verkoop tijdens de kerstmarkt is niet onderworpen aan de machtiging ambulante activiteiten voor de handelaars en de verenigingen die de gemeente heeft uitgenodigd. Bij de organisatie van deze manifestatie is het reglement van de gemeente niet gehouden aan de wettelijke toewijzingsmodaliteiten zoals die in de bovenvermelde wet omschreven staan.
Het reglement is daarenboven ook in overeenstemming met richtlijn 2006/123/EG van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt.
Op 28 mei 2018 (jaarnummer 345) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het gebruikersreglement van de kerstmarkt goed. Hierbij gaf de gemeenteraad aan het college de bevoegdheid om een aantal modaliteiten vast te leggen.
Op 17 mei 2019 (jaarnummer 4172) keurde het college de aanvullende modaliteiten voor Winter in Antwerpen 2019-2020 goed.
Er zijn vanuit Bevolkingszorg geen bezwaren bij deze eerste intekenplannen aangezien de basis exact hetzelfde is als de voorgaande editie. Een advies meer in detail volgt van zodra er meer gedetailleerde plannen zijn die waarschijnlijk ook tijdens een AGEV-overleg besproken zullen worden.
Op basis van de voorgelegde principeplannen heeft BZA voorlopig geen bemerkingen.
Groenplaats:
Grote Markt en Wisselstraat:
Steenplein:
Cruiseterminal:
Het college keurt de aanvullende modaliteiten voor Winter in Antwerpen 2020-2021 goed.
Het college keurt de inplantingsplannen voor de locaties van Winter in Antwerpen 2020-2021 goed.
Het college keurt goed dat het evenement volgens het evenementenkader wordt ingedeeld in categorie 1 - eigen georganiseerde evenementen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/EFMF/E |
|
BZ |
|