Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_CBS_02744 - Winter in Antwerpen - Aanvullende modaliteiten 2020 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02744 - Winter in Antwerpen - Aanvullende modaliteiten 2020 - Goedkeuring 2020_CBS_02744 - Winter in Antwerpen - Aanvullende modaliteiten 2020 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Programma Winter in Antwerpen

zaterdag 5 december en zondag 6 december 2020 openingsweekend
zaterdag 5 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021
  • kerstmarkt op de Grote Markt, Suikerrui, Steenplein en Groenplaats;
  • eindejaarsverlichting op de site en op de Meir, Teniersplaats en de De Keyserlei;
  • kerststal in de Blauwmoezelstraat;
  • reuzenkerstbomen op de Grote Markt, Handschoenmarkt en Koningin Astridplein;
  • Joe X-mas House op de Grote Markt;
  • ijspiste met winterbar op de Groenplaats;
  • reuzenrad aan de wandelbrug;
  • nieuwe beleving voor het Steen in kader van de heropening;
  • winterbar met kinderanimatie op het Steenplein;
  • openlucht winterterras met belevingselementen op het Steenplein.

zondag 6 december 2020, 13 december 2020, 20 december 2020, 27 december 2020 en 3 januari 2021

winkelzondagen
donderdag 31 december 2020

eindejaarsvuurwerk op de Schelde

zaterdag 9 januari 2021

lichtfeest op Linkeroever

zondag 10 januari 2021

winterbarbecue op de Grote Markt


De radiostudio van Joe zal van 05 december tot en met 31 december 2020 neerstrijken op de Grote Markt en elke dag tijdens de openingsuren van de kerstmarkt live uitzenden. Er zullen extra optredens georganiseerd worden vanop het balkon op vooraf aangekondigde momenten, waaronder tijdens het openingsweekend.

Openingsdata en uren Winter in Antwerpen

De openingsuren van de kerstmarkt werden gunstig geëvalueerd door de consumptiestandhouders.

maandag tot donderdag, zondag 12.00 uur tot 22.00 uur
vrijdag en zaterdag 12.00 uur tot 24.00 uur
24 & 31 december 2020, en 3 januari 2021 12.00 uur tot 18.00 uur
1 en 2 januari 2021 15.00 uur tot 24.00 uur

Op zaterdag 5 december en zondag 6 december 2020 gaat Winter in Antwerpen feestelijk van start met een openingsweekend. Alle chalets en activiteiten gaan open om 12.00 uur.

Site Winter in Antwerpen

De site van Winter in Antwerpen 2020-2021 bestrijkt volgende straten en pleinen: Steenplein, Ernest Van Dijckkaai, Suikerrui, Grote Markt, Wisselstraat, Kaasrui, Maalderijstraat, Blauwmoezelstraat, Handschoenmarkt, Quinten Matsijsdoorgang, Tempelstraat, Jan Blomstraat, Papenstraatje en Groenplaats.
Voor deze editie worden mogelijks het Hendrick Conscienceplein, St. Jansvliet en Vrijdagmarkt eveneens betrokken bij het evenement.

Inplanting kerstmarkt

Voor de editie 2020 – 2021 zullen de chalets van de kerstmarkt geplaatst worden op de Groenplaats, Grote Markt, Suikerrui en Steenplein. In totaal worden er 90 chalets geplaatst: consumptie, koopwaar, wekelijkse verhuur en goede doelen. Het inplantingsplan van de kerstmarkt is bijgevoegd als bijlage.

CONSUMPTIECHALETS

De data van uiterste inschrijving en elektronische bieding voor deze chalets zullen door de huidige omstandigheden later worden bepaald. De elektronische bieding voor deze chalets zal doorgaan via gerechtsdeurwaarder Modero.

Elektronische bieding

Het reglement op de kerstmarkt stelt dat in het kader van de openbare orde en veiligheid, het college voor de consumptiechalets het hoofdgebruik bepaalt. Zo verzekert het college een voldoende spreiding van het aanbod.

De verdeling van de consumptiechalets op de kerstmarkt is als volgt:

  • 12 chalets met drank;
  • 20 chalets met voeding;
  • 3 chalets met voeding + drank (foodpairing).

De subcategorieën zijn grotendeels hetzelfde gebleven. De nieuwe subcategorieën zijn:

3 meter cava, wijn en oesters
6 meter chocoladebereidingen zoals verse chocolademelk, chocolade gebak, fruit in chocolade en dergelijke, met uitzondering van pannenkoeken, churros, wafels en alcoholische dranken…
3 meter Scandinavische bereidingen (zout)
3 meter broodje raclette

Tussen de uiterste inschrijvingsdatum en de dag van de bieding worden de kandidaten gecontroleerd op inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en openstaande schulden bij de stad Antwerpen. Ook negatieve ervaringen (proces-verbaal, vaststelling GAS-ambtenaar, wanbetalers en laattijdige betalingen) van de afgelopen drie edities kunnen leiden tot uitsluiting van deelname aan de bieding. Wanneer er meer dan drie gedocumenteerde feiten zijn, kan de kandidaat uitgesloten worden.

Modaliteiten voor toewijzing per openbaar opbod voor consumptiechalets.

Alle genoemde plaatsen zullen per openbaar opbod toegewezen worden. Als een standplaats wegvalt om redenen van openbaar nut, zal de eventuele betaalde vergoeding integraal worden teruggestort zonder dat de vergunninghouder schadeloosstelling kan eisen. De stad Antwerpen is in geen enkel geval aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit onvoldoende kennis van de exacte ligging en afmetingen van de standplaats.

Als de inschrijving rechtsgeldig is, moet de kandidaat inloggen met zijn persoonlijke e-ID en zijn pincode. Deelnemen aan de procedure van toewijzing per openbaar opbod is persoonlijk. Deelname per volmacht (eensluidend verklaard) is mogelijk. Elke persoon kan slechts één keer deelnemen met zijn e-ID en pincode.

Een chalet wordt gegund aan de hoogstbiedende. Voor elke standplaats wordt een instelprijs vastgelegd. Per chalet wordt een afzonderlijke bieding gedaan. Er wordt maximaal één chalet toegewezen per uitgereikte online deelnamekaart. Het uitgebrachte bod is bindend.

Het gebruikersreglement beschrijft de procedure bij laattijdige betaling en/of wanbetaling. Bij niet-betaling binnen de vooropgestelde termijnen, zal een administratieve kost van 10% van het totaalbedrag worden aangerekend. Het college bepaalt een termijn van vijf dagen om de betalingsherinnering alsnog te voldoen. Bij niet-betaling van deze betalingsherinnering, verliest de aanvrager het recht op een chalet. De kandidaat-standhouder heeft geen recht tot schadeloosstelling, noch op een andere locatie. Daarenboven verliest de kandidaat-standhouder het recht om zich de komende jaren in te schrijven voor deze bieding.

Standplaatsen die bij de bieding niet toegewezen worden, kunnen worden geschrapt of anders ingevuld worden. Er kan ook een tweede, derde, enzovoort bieding georganiseerd worden.

De instelprijs per chalet zal terug te vinden zijn in de lijst die verschijnt op het moment van de bieding, zowel op de website van Ondernemen in Antwerpen als op de webpagina van Modero gerechtsdeurwaarders. De instelprijzen zijn niet verhoogd ten opzichte van vorig jaar.

Door in te schrijven voor de kerstmarkt en deel te nemen aan de openbare bieding, verklaren deelnemers zich akkoord met alle reglementen en voorwaarden die van toepassing zijn op de kerstmarkt: verkoopsvoorwaarden, gebruikersreglement, bepalingen in het modaliteitenbesluit en voorwaarden tot toelating.

Na toewijzing van de chalet bij de elektronische bieding, moet de standhouder zijn aanbod concretiseren binnen de subcategorie die is toegekend aan de chalet. Dit gebeurt op een standaardformulier dat de standhouder na de bieding ontvangt van de stad Antwerpen. Als een standhouder een product aan zijn aanbod wenst toe te voegen, dat buiten de aangegeven categorie valt, kan dat enkel als het product nog niet op die locatie verkocht wordt als hoofdproduct. Hij moet hiervoor een aanvraag indienen met een gegronde motivatie. De verkoop van voeding en (fris)drank kan enkel gecombineerd worden in de vooraf bepaalde chalets die met een gecombineerde invulling worden aangeboden tijdens de elektronische bieding.

KOOPWAARCHALETS

A. Verlengingen

In het gebruikersreglement werd voorzien dat een vergunning voor een koopwaarchalet jaarlijks verlengd kan worden, met een maximum van twee verlengingen. De modaliteiten die het college vastlegde op 17 mei 2019 (jaarnummer 4172), bepaalden de verlengingscriteria waaraan een standhouder moet voldoen. Na de jurering op 18 december 2019 werden de verlengingen voor 2020 vastgelegd.
De standhouders, die in aanmerking komen voor een verlenging, werden op de hoogte gebracht. Zij kunnen zich opnieuw inschrijven. De uiterste inschrijvingsdatum voor verlengingen zal door de huidige omstandigheden later worden bepaald.

Een aantal standhouders kregen een positieve beoordeling, maar werden ondertussen voor twee edities verlengd en komen dus niet meer in aanmerking. Deze standhouders zullen zich opnieuw moeten kandidaat stellen. Deze standhouders krijgen wel voorrang bij het kiezen van een standplaats. Deze standhouders werden hiervan op de hoogte gebracht.

Verlengingscriteria 2020-2021

Volgende voorwaarden en criteria worden gehanteerd voor het bepalen van de verlengingen van de vergunning:

  • enkel standhouders die bij de volgende editie dezelfde producten zullen aanbieden, komen in aanmerking voor een verlenging (ja/nee-beoordeling);
  • enkel standhouders die tijdig betaalden, komen in aanmerking voor een verlenging (ja/nee-beoordeling);
  • aanbod: de jury zal nagaan of er overeenstemming is tussen de voorgestelde producten bij de inschrijving met de effectief aangeboden producten (30 punten);
  • kwaliteit: de jury zal nagaan of de kwaliteit van de aangeboden producten goed is. Bijvoorbeeld of de producten CE markering hebben, of  een ander keuringslabel, of voldoen aan de voedselveiligheidsregels bij voorverpakte voeding (10 punten);
  • respecteren gebruikersreglement (20 punten);
  • inrichting: de jury zal de presentatie van de producten en de invulling van de chalet in de sfeer van kerst beoordelen (20 punten);
  • samenwerking: de jury zal nagaan of de standhouder vlot samenwerkt met stadsdiensten (20 punten).

B. Koopwaar

De uiterste inschrijvingsdatum voor nieuwe inschrijvers van koopwaarchalets zal door de huidige omstandigheden later worden bepaald, alsook de jurering.

Als niet alle standplaatsen ingevuld worden tijdens deze eerste selectieronde, zal een tweede ronde gestart worden. Dan zal de jury samenkomen om de bijkomende kandidaturen te beoordelen en zo de resterende standplaatsen in te vullen.

 De jury bestaat uit:

  • projectleider(s) van Winter in Antwerpen;
  • dagverantwoordelijke van Winter in Antwerpen;
  • coördinator evenementen, productie.

Deelnamecriteria 2020-2021

De jury hanteert volgende criteria om een puntenrangschikking op te kunnen stellen:

  • aanbod kerst- en geschenkartikelen: de kandidaat kiest voor één productcategorie. Er wordt van de kandidaat een motivatie verwacht waarom zijn product op de kerstmarkt thuishoort. Het moet hier gaan om artikelen die passen in de sfeer van de eindejaarsperiode en die dus niet op eender welke gewone markt kunnen verkocht worden. Voorbeelden hiervan zijn ambachtelijke, artisanale producten, kaarsen, kerstkaarten, feestdecoratie, kunstartikelen, educatief speelgoed, interieurspulletjes, juwelen, enzovoort. (30 punten);
  • originaliteit: de kandidaten worden gevraagd beeldmateriaal of voorbeelden van hun producten bij hun inschrijving te voegen. Kandidaten met originele en unieke producten zullen beter scoren dan kandidaten met veelvoorkomende producten. (25 punten);
  • kwaliteit: de kandidaat levert het nodige beeldmateriaal en bewijs van CE markering of andere keuringslabels (10 punten);
  • differentiatie in aanbod: de eerste die inschrijft met een product krijgt 25 punten, de tweede 20 punten, de derde nog 15 punten, de vierde 10 punten. Vanaf de 5de kandidaat die eenzelfde productsoort aanbiedt, worden geen punten meer gegeven. De jury zal vooraf een lijst met productsoorten opstellen voor de beoordeling van dit criterium (25 punten);
  • inrichting en presentatie chalet: de jury zal de presentatie van de producten en de inrichting van de chalet in de sfeer van kerst beoordelen aan de hand van het ingestuurde beeldmateriaal (10 punten).

Tot slot kunnen negatieve ervaringen (inbreuken op het reglement of proces verbaal) van de afgelopen drie edities in mindering worden gebracht. Per gedocumenteerd feit kunnen 5 punten in mindering worden gebracht, met een maximum van 15 punten.

Een kandidaat behoort minimaal 60 punten te scoren om een standplaats te bekomen.

De jury zal enerzijds de inschrijvingsdossiers beoordelen en anderzijds ook de verlengingen van de vergunning opvolgen.

C. Wekelijkse verhuur en goede-doelenchalet

Startende bedrijven zijn beginnende ondernemers die maximaal vier jaar geleden zich als handelaar hebben ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen. Om deze bedrijven een kans te geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad Antwerpen een chalet voor wekelijkse verhuur. Dit gaat enkel over koopwaarproducten. Deze chalets zijn vooraf bepaald op het inplantingsplan maar worden pas bekend gemaakt op het moment van de elektronische bieding van de consumptiechalets. Een kalender met de beschikbare datums wordt vooraf meegedeeld bij start van de inschrijvingen: ze worden dus per week verhuurd aan een verlaagde deelnameprijs die bepaald wordt door het college. Na het verstrijken van de inschrijvingsdatum zal een jury oordelen over de kandidaturen en via een puntensysteem wordt een rangschikking bepaald, bij een ex aequo speelt de volgorde in het register een rol. De eerste kandidaat in de rangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning op basis van een aantal criteria. Het college bepaalt in de aanvullende modaliteiten deze criteria:

  • aanbod kerst- en geschenkartikelen: de kandidaat kiest voor één productcategorie. Er wordt van de kandidaat een motivatie verwacht waarom zijn product op de kerstmarkt thuishoort. Het moet hier gaan om artikelen die passen in de sfeer van de eindejaarsperiode en die dus niet op eender welke gewone markt kunnen verkocht worden. Voorbeelden hiervan zijn ambachtelijke, artisanale producten, kaarsen, kerstkaarten, feestdecoratie, kunstartikelen, educatief speelgoed, interieurspulletjes, juwelen, enzovoort. (40 punten);
  • originaliteit: de kandidaten worden gevraagd beeldmateriaal of voorbeelden van hun producten bij hun inschrijving te voegen. Kandidaten met originele en unieke producten zullen beter scoren dan kandidaten met veelvoorkomende producten. (40 punten);
  • kwaliteit: de kandidaat levert het nodige beeldmateriaal en bewijs van CE markering of andere keuringslabels (20 punten);

Om ook organisaties die niet zijn ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen maar wel voldoen aan de bepalingen in artikel 7 §1 van het Koninklijk Besluit van 26 september 2006, de kans te geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad één goede doelen chalet, vooraf bepaald op plan. Het gaat dan over producten of diensten met een niet-commercieel karakter. De inschrijver moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • menslievend, sociaal, cultureel, educatief, sportief karakter of met als doel de verdediging en promotie van de natuur, of opgericht bij een humanitaire catastrofe/ramp;
  • ze blijven occasioneel.

De stad stelt de goede doelen chalet gratis ter beschikking voor een week. Een kalender met de beschikbare datums wordt vooraf meegedeeld bij start van de inschrijvingen. De aanvragen voor deze chalet worden chronologisch gerangschikt op datum en recht evenredig toegekend. De eerste kandidaat in de rangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning. De jury behoudt zich het recht om aanvragen te weigeren die niet passen in het kader van de kerstmarkt. Indien er niet voldoende kandidaten zijn, kunnen de chalets ingevuld worden met producten niet ter plaatse te consumeren gedurende de hele periode van de kerstmarkt.

Prijzen

Jaarlijks legt het college de prijzen vast voor de huur van een standplaats/chalet. Alle prijzen zijn exclusief btw.

Voor chalets met 'producten niet ter plaatse te consumeren' gelden vaste prijzen, voor chalets met 'producten ter plaatse te consumeren' gelden instelprijzen die gehanteerd worden bij de openbare elektronische bieding.

  • producten niet ter plaatse te consumeren:
eigen chalet: 6 meter 2.200,00 euro
kleine chalet: 3 meter 2.200,00 euro
grote chalet: 6 meter 4.400,00 euro
extra grote chalet: 9 meter 6.600,00 euro

(alle bedragen zijn exclusief btw) 

In het verleden werd er korting gegeven voor handgemaakte producten (koopwaar). Aangezien er in de afgelopen edities geen ambachtelijke/handgemaakte producten meer verkocht werden, is er beslist om deze korting uit het prijzenoverzicht te halen.

  • producten ter plaatse te consumeren

De instelprijzen van de categorieën zijn zo goed als ongewijzigd gebleven ten opzichte van de vorige editie.
De instelprijzen voor de nieuwe categorieën zijn:

cava, wijn en oesters 12.000,00 euro
chocoladebereidingen zoals verse chocolademelk, chocolade gebak, fruit in chocolade en dergelijke, met uitzondering van pannenkoeken, churros, wafels en alcoholische dranken… 10.000,00 euro
Scandinavische bereidingen (zout) 3.000,00 euro
broodje raclette 3.000,00 euro

Als waarborg hanteert de stad Antwerpen onderstaande bedragen. Bijkomende kosten voor een zijluik, enzovoort worden integraal doorgerekend aan de standhouder. (alle bedragen zijn exclusief btw)

grootte waarborg
eigen chalet: 6 meter 500,00 euro
kleine chalet: 3 meter 500,00 euro
grote chalet: 6 meter 1.000,00 euro
Extra grote chalet: 9 meter 1.200,00 euro
Wekelijkse chalet 200,00 euro
Goede-doelenchalet 500,00 euro

Alle standgelden en waarborgen worden geïnd door stad Antwerpen. 

Sanctionering

Overtredingen op het gebruikersreglement zullen worden gesanctioneerd met gemeentelijke administratieve sancties overeenkomstig artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Een (tijdelijke) intrekking van de vergunning en/of sluiting van de chalet behoort tot de mogelijke sancties.

De niet-naleving van het gebruikersreglement kan leiden tot uitsluiting van de huidige en de volgende drie editie(s) van Winter in Antwerpen, wanneer er vier gedocumenteerde overtredingen worden vastgelegd. Het college is bevoegd om te beslissen over de uitsluiting.

Kruispuntbank

Inschrijven en het verlenen van een vergunning voor de gehele duur van de kerstmarkt, kan enkel aan een in de Kruispuntbank van de Ondernemingen ingeschreven natuurlijke of rechtspersoon. Voor buitenlandse standhouders geldt dat zij moeten ingeschreven zijn in een vergelijkbaar officieel registratiesysteem voor ondernemingen in het land waar ze gevestigd zijn. Ze moeten ook meedelen onder welke vennootschapsvorm ze geregistreerd zijn. Aan dezelfde natuurlijke of rechtspersoon kan slechts één chalet, zoals vastgelegd op het inplantingsplan, toegewezen worden. Voorafgaand aan de toewijzing zal hierop een controle gebeuren. Bij de controle wordt nagekeken of de opgegeven ondernemings- en facturatiegegevens correct zijn. Er kan enkel een standplaats toegewezen worden als alle informatie overeenstemt.

Horeca Eventchalets

Net zoals vorig jaar krijgen de horecazaken gelegen op de pleinen van Winter in Antwerpen de mogelijkheid om een eventchalet uit te baten. De aanvraag wordt gericht aan horeca- en detailhandel. Uitbaters moeten zich aan bepaalde voorwaarden houden in het kader van openbare orde en veiligheid. Deze specifieke voorwaarden worden opgenomen in de toelating.

Juridische grond

Het reglement is gebaseerd op de wet van 25 juni 1993 op de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd door de wet van 4 juli 2005 en 20 juli 2006 en het decreet van 24 februari 2017. De wet ging op 1 oktober 2006 van kracht door het Koninklijk Besluit van 29 september 2006.

De kerstmarkt van de stad Antwerpen valt onder artikel 5, paragraaf 2 van de wet waarbij de kerstmarkt wordt gecatalogeerd als een occasionele manifestatie georganiseerd of voorafgaand toegelaten door de gemeentelijke overheid die tot doel heeft de lokale handel of het leven in de gemeente te bevorderen volgens de bepalingen van artikel 9 van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006, zoals gewijzigd door het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.

De verkoop tijdens de kerstmarkt is niet onderworpen aan de machtiging ambulante activiteiten voor de handelaars en de verenigingen die de gemeente heeft uitgenodigd. Bij de organisatie van deze manifestatie is het reglement van de gemeente niet gehouden aan de wettelijke toewijzingsmodaliteiten zoals die in de bovenvermelde wet omschreven staan.

Het reglement is daarenboven ook in overeenstemming met richtlijn 2006/123/EG van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt.

Aanleiding en context

Op 28 mei 2018 (jaarnummer 345) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het gebruikersreglement van de kerstmarkt goed. Hierbij gaf de gemeenteraad aan het college de bevoegdheid om een aantal modaliteiten vast te leggen.

Op 17 mei 2019 (jaarnummer 4172) keurde het college de aanvullende modaliteiten voor Winter in Antwerpen 2019-2020 goed.

Adviezen

Maatschappelijke Veiligheid/Bevolkingszorg Gunstig advies

Er zijn vanuit Bevolkingszorg geen bezwaren bij deze eerste intekenplannen aangezien de basis exact hetzelfde is als de voorgaande editie. Een advies meer in detail volgt van zodra er meer gedetailleerde plannen zijn die waarschijnlijk ook tijdens een AGEV-overleg besproken zullen worden.

Brandweer/Preventie Gunstig advies

Op basis van de voorgelegde principeplannen heeft BZA voorlopig geen bemerkingen.

Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden
  • voorstel van mogelijke sfeerelementen wordt in verder overleg uitgewerkt;
  • inplanting van deze installaties wordt tijdig voorgelegd ter goedkeuring;
  • wanneer er attracties of initiatieven worden opgezet waar mogelijk een milieuvergunning of milieumelding voor nodig zijn, moet dit ruim vooraf worden aangepakt. Dergelijke vergunningen zijn aan behandelingstermijnen gebonden en laattijdige of onvoldoende aanvragen kunnen problemen geven.;
  • wanneer het gaat om activiteiten met elektronisch versterkte muziek wordt er best gewerkt met de basis-geluidsnormen van het Vlarem. De hogere normen dienen voor specifieke events of optredens. Hogere geluidsnormen zijn niet de regel, maar de uitzondering.
Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

Groenplaats:

  • De organisatie moet erop toezien dat de zone rondom de Groenplaats (tramsporen) vrij blijft zodat de toeristische rondritten en het tramverkeer geen hinder ondervinden en het evenement veilig voor alle deelnemers kan verlopen.

Grote Markt en Wisselstraat:

  • de zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven;
  • de ingang van de toerismebalie en stadswinkel moeten gevrijwaard worden: vermijd dus installaties (podium, kraampjes, containers, toiletten,...) ter hoogte van Grote Markt 11 en 13;
  • er mogen geen afvalcontainers en dergelijke geplaatst worden in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11;
  • de opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat.

Steenplein:

  • op zaterdagen en zondagen van 13.00 uur tot 17.00 uur is het Steenpunt (Flandriakiosk) geopend. Op deze momenten moet de toegang tot de kiosk, inclusief de helling voor mindervaliden, vrij blijven;
  • de organisatie dient Flandria, de Waterbus, de veerboot en de Stadshavendienst op de hoogte te brengen van het evenement en de nodige afspraken te maken zodat hun werking niet gehinderd wordt;
  • de beide toegangen naar het ponton dienen vrijgehouden te worden, zodat de passagiers vlot de rondvaartboten kunnen bereiken.

Cruiseterminal:

  • bij de plaatsing van het containerdorp en reuzenrad ter hoogte van de Cruiseterminal wordt voldoende plaats vrijgehouden rondom de Cruiseterminal;
  • er wordt rekening gehouden met de planning van de cruiseaanlopen, en er wordt een veilige en nette doorgang voorzien zodat cruisepassagiers het stadscentrum gemakkelijk kunnen bereiken.
Politiezone Antwerpen/Openbare orde Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanvullende modaliteiten voor Winter in Antwerpen 2020-2021 goed. 

Artikel 2

Het college keurt de inplantingsplannen voor de locaties van Winter in Antwerpen 2020-2021 goed.

Artikel 3

Het college keurt goed dat het evenement volgens het evenementenkader wordt ingedeeld in categorie 1 - eigen georganiseerde evenementen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/EFMF/E
  • het concept en de inplantingsplannen verder uitwerken;
  • organiseren jurering koopwaarchalets;
  • organiseren bieding voor consumptiechalets;
  • organiseren toewijzing wekelijkse en goede doelenchalets.
BZ
  • uithangen van het modaliteitenbesluit van donderdag 26 maart 2020 tot dinsdag 31 maart 2020

Bijlagen

  • Inplantingsplan Winter in Antwerpen 2020-2021 - Groenplaats.pdf
  • Inplantingsplan Winter in Antwerpen 2020-2021 - Grote Markt.pdf
  • Inplantingsplan Winter in Antwerpen 2020-2021 - Suikerrui.pdf
  • Inplantingsplan Winter in Antwerpen 2020-2021 - Steenplein.pdf