Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020071805 |
Gegevens van de aanvrager: | NV J. VAN DER ELST met als adres Brugstraat 188 te 9880 Aalter |
Ligging van het project: | Huidevettersstraat 17 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 3 sectie C nr. 1287A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren van een winkelpand en plaatsen van reclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/12/2008: vergunning (20082202) voor het verbouwen van een commerciële ruimte;
- 30/03/1995: vergunning (86#8723460) voor het wijzigen van een gevel van een winkel.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- handelspand bestaande uit 4 bouwlagen met schilddak in combinatie met plat dak;
- gelijkvloers, eerste en tweede verdieping zijn volledig bebouwd;
- functies:
- voorgevel is afgewerkt met beige bepleistering, rode dakpannen, witte natuursteen als plint, witte kroonlijst in hout en wit buitenschrijnwerk in hout.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 5020) van neoclassicistisch burgerhuis als bouwkundig erfgoed;
- handelspand bestaande uit 4 bouwlagen met schilddak in combinatie met plat dak;
- gelijkvloers, eerste en tweede verdieping zijn volledig bebouwd;
- functies:
- voorgevel is afgewerkt met bepleistering in gebroken wit, rode dakpannen, houten kroonlijst in gebroken wit, beige buitenschrijnwerk in aluminium op het gelijkvloers en houten buitenschrijnwerk in gebroken wit op de verdiepingen.
Gewenste toestand
- handelspand bestaande uit 4 bouwlagen met schilddak in combinatie met plat dak;
- gelijkvloers, eerste en tweede verdieping zijn volledig bebouwd;
- functies:
- voorgevel is afgewerkt met zwart geschilderde gevelbepleistering op het gelijkvloers, bepleistering in gebroken wit op de verdiepingen, rode dakpannen, houten kroonlijst in gebroken wit, zwart buitenschrijnwerk in aluminium op het gelijkvloers en houten buitenschrijnwerk in gebroken wit op de verdiepingen;
- reclame in het gevelvlak en haaks op het gevelvlak.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande gebogen betonnen trap;
- plaatsen van een nieuwe rechte betonnen trap;
- herinrichten van de winkelruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
- schilderen van de voorgevel op het gelijkvloers;
- plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in de voorgevel op het gelijkvloers;
- plaatsen van reclame in het gevelvlak en haaks op het gevelvlak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 1 juli 2020 | 28 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 30 juni 2020 | 27 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De handelsruimte op het gelijkvloers en de 1ste verdieping is functioneel inpasbaar in het voorliggend kernwinkelgebied.
Op de verdiepingen zijn stockageruimten en personeelsruimten voorzien echter worden ook een heel groot aantal ruimtes omgevormd naar ‘niet gebruikte ruimte’. Dit is omwille van zuinig ruimtegebruik onaanvaardbaar. De wijzigingen van ‘sociale ruimte’ en ‘stockruimte’ naar ‘niet gebruikte ruimte’ worden bijgevolg uitgesloten.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet het wijzigen van de trap naar de 1ste verdieping wat een verbetering voor de indeling van de winkelruimte is. De werken zijn aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Zowel de wijzigingen aan de gevel als de publiciteit houden rekening met de erfgoedwaarde van het pand. De werken doen geen afbreuk aan het straatbeeld en zijn dan ook aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is opgenomen op de inventaris van onroerend erfgoed en gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De werken zijn aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgelegd dat er een afgesloten afvalberging moet worden voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
Opgemerkt wordt dat de nieuwe dorpel 3cm hoger wordt voorzien. Deze 3cm dient conform de verordening toegankelijkheid met een helling te worden overbrugd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het bijkomende niveauverschil van 3cm tussen binnenpas en de stoep met een helling te overbruggen conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
3. minstens 1 aangepast pashokje te voorzien op het gelijkvloers dat voldoet aan artikel 29/1 van de verordening toegankelijkheid;
4. een afgesloten afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
Uitsluitingen
5. de wijzigingen van ‘sociale ruimte’ en ‘stockruimte’ naar ‘niet gebruikte ruimte’.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 30 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 augustus 2020 |
Verslag GOA | 10 augustus 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het bijkomende niveauverschil van 3cm tussen binnenpas en de stoep met een helling te overbruggen conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
3. minstens 1 aangepast pashokje te voorzien op het gelijkvloers dat voldoet aan artikel 29/1 van de verordening toegankelijkheid;
4. een afgesloten afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
Uitsluitingen
5. de wijzigingen van ‘sociale ruimte’ en ‘stockruimte’ naar ‘niet gebruikte ruimte’.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.