Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : | OMV_2020020041 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Theodoor HOEYKENS met als contactadres Gebroeders Leemansstraat 45 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Eigenaars: | de heer Theodoor HOEYKENS met als contactadres Gebroeders Leemansstraat 45 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 35 sectie F nr. 793Y4 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- Geen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- woning op huisnummer 45.
Huidige toestand
- perceel met een oppervlakte van 530,09 m²;
- woning op huisnummer 45:
- enkele bijgebouwen in de achtertuin;
- vrijstaande garage in het onbebouwde gedeelte tussen de woningen met huisnummers 43 en 45.
Gewenste toestand
- bouwgrond met een oppervlakte van 275,33 m² voor woningbouw:
- afbreken van een tuinhuis;
- afbreken van een garage;
- bebouwd restperceel met een oppervlakte van 254,76 m².
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw;
- afbreken van een garage en een tuinhuis.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 19 maart 2020 | 7 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS | 19 maart 2020 | 26 maart 2020 | Geen advies |
TELENET | 19 maart 2020 | 25 maart 2020 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het afsplitsen van een deel van een bebouwd perceel met het oog op de bouw van een ééngezinswoning. De aanvraag is gesitueerd in woongebied en is gelegen in een goed uitgeruste straat die wordt gekenmerkt door ééngezinswoningen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvrager voorziet volgende bebouwingsmogelijkheden:
Binnen de voorgestelde loten wordt een kavelbreedte vooropgesteld van respectievelijk bebouwd lot 1, 6,98 meter en een lot 2 met een perceelbreedte van 7,47 meter. De breedte van de grond laat toe te opteren voor een gesloten of een halfopen bebouwing. De bouwhoogte van het hoofdvolume is duidelijk hoger (max. 9 meter hoogte) dan de uitbreidingen (max. 3-6 meter hoogte). Het gelijkvloers heeft een maximale bouwdiepte van 14,29 meter, de eerste verdieping een maximale bouwdiepte van 12 meter en de zolderverdieping een maximale bouwdiepte van 9 meter. De daken zijn van het type zadeldak.
Gezien de geringe breedte van het perceel (7,47m) en het feit dat op beide zijdelingse perceelsgrenzen een wachtgevel staat, komt lot 2 enkel in aanmerking voor de bouw van een aaneengesloten bebouwing. Hierbij dient het profiel van het hoofdgebouw (kroonlijst en nok) aan te sluiten met de aanpalende woningen. Indien aansluiting aan beide zijden niet mogelijk is, moet het op één van beide woningen worden aangesloten en aan de andere zijde gezocht worden naar een esthetisch verantwoorde aansluiting. Delen van de scheimuur die in het zicht blijven, moeten in gevelsteen of een ander duurzaam materiaal worden uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode.
In de voorschriften wordt een definitie van een bouwlaag vermeld. Deze wordt geschrapt. Er wordt verwezen naar de definitie zoals opgenomen in de bouwcode.
Overeenkomstig artikel 12 van de bouwcode (levendige plint) is een garagepoort in een gevel smaller dan 8m niet toegestaan. Het voorzien van een garage wordt dan ook geschrapt.
Conform artikel 27 van de bouwcode dient de verharding, inclusief tuinhuis e.d., te worden beperkt tot 1/3 van de tuinzone.
Visueel-vormelijke elementen
Voor het materiaal- en kleurgebruik wordt verwezen naar artikels 6 en 11 van de bouwcode.
Er wordt opgemerkt dat volgens artikel 19 van de bouwcode voor de nieuwe afsluiting tussen de twee loten geen betonplaten worden toegelaten. Deze wordt bij voorkeur in een levende haag of draad met begroeiing uitgevoerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Zowel de bestemming (ééngezinswoning) als het bouwvolume zijn in overeenstemming met de bebouwing in de rest van de straat. Er wordt dan ook geen hinder verwacht door het bouwen van een ééngezinswoning op dit lot.
Mobiliteitsimpact
Volgens artikel 30 van de bouwcode wordt voor woningen 1 parkeerplaats vereist. Deze verplichting valt weg bij eengezinswoningen indien de realisatie niet mogelijk is. Dat is hier het geval omwille van artikel 12. Levendige plint.
De woning moet wel voldoen aan artikel 29. Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen.
Draagkracht en samenhang
De verkaveling beoogt het afwerken van de bestaande straatwand. Door de bouw van een rijwoning wordt de breuk in de straatwand hersteld. De bouw van 1 woning heeft verder geen nadelige impact op deze woonstraat.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen
Het aansluitingsadvies van Fluvius System Operator is voorwaardelijk gunstig.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.
Uitsluitingen
Lot 1 wordt onttrokken van de verkaveling omdat dit lot al bebouwd is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 februari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk | 19 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek | 18 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 16 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 augustus 2020 |
Verslag GOA | 7 augustus 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
18 mei 2020 | 16 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren , die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Voorwaarden
1. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.
Uitsluitingen
Lot 1 wordt onttrokken van de verkaveling omdat dit lot al bebouwd is.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.