Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020010663 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA EEETWELL BELGIUM met als adres Meirbrug 6 bus 8 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Meirbrug 6 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 3 sectie C nr. 2467A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een functiewijziging van handel naar horeca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/03/2019: vergunning (20183790) voor het wijzigen van de voorgevel op gelijkvloerse en 1ste verdieping met interne verbouwingen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- gelijkvloerse handelsruimte met ondergrondse berging.
Huidige toestand
- gelijkvloerse handelsruimte (handelsruimte 6) met uitgebreide, ondergrondse berging.
Gewenste toestand
- gelijkvloerse horecaruimte met uitgebreide, ondergrondse berging, keuken en sanitair.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van handel (handelsruimte 6) naar horeca:
- de gelijkvloerse voorgevel bestaat uit een grijze, gezandstraalde en gefrijnde natuursteen en buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
- haaks op de gevel zijn 2 reclame lichtbakken geplaatst.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 11 maart 2020 | 1 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 11 maart 2020 | 1 april 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 11 maart 2020 | 20 maart 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 11 maart 2020 | 28 april 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 11 maart 2020 | 13 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan binnenstad op volgend punt:
- Artikel 6.1 Bestemming: Reca is slechts op 1 bouwlaag toegelaten. De keukenfunctie in de kelderverdieping is strijdig met het RUP.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing (publiek toegankelijk gedeelte <150m²).
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het wijzigen van handel naar reca is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing is gunstig en kan worden bijgetreden:
Gunstig advies met betrekking tot de functiewijziging van winkelruimte naar reca-ruimte in een pand dat gelegen is in het afgebakende hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen. In deze kern is het van groot belang dat gelijkvloers commerciële ruimte voorzien wordt waarbij een mix van handel, reca en diensten als prioritair naar voor wordt geschoven. Voldoende flexibiliteit voorzien ten opzichte van een brede mix aan commerciële ruimten is van groot belang om leegstand in het hoofdkernwinkelgebied tegen te gaan.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Er zijn geen wijzigingen aan de gevel, met uitzondering van twee dwarse verlichte uithangborden van 60cm x 60cm. Deze voldoen aan de bouwcode. De zaak wordt ondergebracht in een bestaand art deco-appartementsgebouw met handelsgelijkvloers. Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg is gunstig en wordt bijgetreden:
De werken hebben geen bijkomende impact op de erfgoedwaarden van het pand.
De publiciteit moet voldoen aan de voorwaarden uit de bouwcode. Door een uniformiteit te voorzien in de publiciteit wordt de pui opnieuw in ere hersteld. Het is dan ook niet aanvaardbaar om bijkomende publiciteit te voorzien voor dit pand, zoals het beplakken van de vitrines.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is gelegen in het RUP Binnenstad, artikel 6 ‘Zone voor centrumfuncties-stedelijke functies’. Volgens dit artikel is de functie reca slechts toegelaten op 1 bouwlaag. De aanvraag is hiermee in strijd aangezien de keuken die verbonden is aan de recafunctie in de kelder wordt geplaatst.
De keuken is bovendien in strijd met artikel 21 ‘Minimale hoogte van ruimten’ en artikel 24 ‘Minimale lichtinval en luchttoevoer’ van de bouwcode: de keuken heeft een vrije hoogte van slechts 2,20m en er is geen daglicht of rechtstreekse verluchting. Deze ruimte is dan ook niet geschikt om personeel tewerk te stellen. De kelderkeuken wordt daarom uitgesloten van vergunning. Deze dient ingericht te worden op het gelijkvloers.
De aanvraag voldoet ook niet aan artikel 35 ‘Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen’ en artikel 44 ‘Vetafscheiders en olieafscheiders’. Alle uitlaatgassen moeten via interne kanalen tot boven het dak worden afgevoerd en mogen niet via de gevel worden uitgestoten. Horeca-inrichtingen zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. In voorwaarde wordt opgelegd om de aanvraag hiermee in overeenstemming te brengen.
Hoewel de aanvraag strikt genomen niet valt onder de regelgeving inzake integrale toegankelijkheid, wordt wel aanbevolen om op het gelijkvloers een rolstoeltoegankelijk toilet te voorzien.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.
Op het gelijkvloers wordt de functie van handel gewijzigd naar reca. Ook in de kelder wordt reca ingericht. Het gaat om een totale oppervlakte van +/- 157m2.
Vermits het om een kleine oppervlakte gaat en het pand gelegen is in het centrum van de stad worden er geen parkeerplaatsen opgelegd.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Omdat handel en horeca onder dezelfde functiegroep vallen voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Laden en lossen:
Laden en lossen kan gebeuren binnen de venstertijden van de Wilde Zee of op de laad- en loszone op de Meirbrug.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de keuken in te richten op het gelijkvloers;
3. de keuken moet voorzien worden van vetafscheiders, conform artikel 44 van de bouwcode;
4. de ramen moeten vrijgehouden worden van bestickering;
5. de uitlaat van ventilatie en dampkappen moet via interne kanalen tot boven het dak worden gebracht, conform artikel 35 van de bouwcode.
Uitsluitingen
de kelderkeuken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 11 maart 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 20 maart 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 maart 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 8 juni 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 10 juli 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 8 augustus 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 augustus 2020 |
Verslag GOA | 12 augustus 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Aanplakking niet correct verlopen: 12/05 ipv 8/05 en 20/03
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 maart 2020 | 24 maart 2020* | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 mei 2020 | 1 juni 2020** | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 juli 2020 | 8 augustus 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de keuken in te richten op het gelijkvloers;
3. de keuken moet voorzien worden van vetafscheiders, conform artikel 44 van de bouwcode;
4. de ramen moeten vrijgehouden worden van bestickering;
5. de uitlaat van ventilatie en dampkappen moet via interne kanalen tot boven het dak worden gebracht, conform artikel 35 van de bouwcode.
Uitsluitingen
de kelderkeuken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.