Terug
Gepubliceerd op 28/04/2020

2020_GR_00163 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 19:30 Virtuele zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00163 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring 2020_GR_00163 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed. Daarin zijn 43 functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader (CALog) opgenomen. 

Op 10 februari 2014 werd het voorstel voor de weging voor de CALogfuncties van niveau A voor Politiezone Antwerpen overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.

Op 28 april 2014 (jaarnummer 324) keurde de gemeenteraad het voorstel van de weging goed en werd zij op 22 september 2014 (jaarnummer 662) in kennis gesteld van de goedkeuring door de gouverneur.

In het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen is er binnen de directie ICT een functie stafmedewerker voorzien. Door een belangrijke verschuiving in de ambities van de directie is het van belang deze functie anders in te vullen, inclusief een uitbreiding van de bevoegdheden. Deze functie wordt daarom binnen het bestaand personeelskader heringeschaald als adjunct-directeur. Dat wil zeggen dat deze functie, niveau A, opnieuw moet worden gewogen. Deze wijziging heeft geen impact op het personeelskader. 

Argumentatie

Conform het statuut voor de personeelsleden van het CALog kader, in voege sinds 1 januari 2007, dient de loonklasse voor een functie niveau A vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevatten:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.

Op 4 februari 2020 ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie. Dit advies bevestigt het ingediend voorstel en bepaalt dat de functie in een klasse A3 wordt gewogen. 

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingsdossier zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. 

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf. 
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie de functie van stafmedewerker ICT wordt opgewaardeerd tot adjunct-directeur ICT.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat de functie van adjunct-directeur ICT in een klasse A3 wordt gewogen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • weging adjunct-directeur ICT.doc
  • Advies DRP PZ Antwerpen 040220.pdf