Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed. Daarin zijn 43 functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader (CALog) opgenomen.
Op 10 februari 2014 werd het voorstel voor de weging voor de CALogfuncties van niveau A voor Politiezone Antwerpen overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.
Op 28 april 2014 (jaarnummer 324) keurde de gemeenteraad het voorstel van de weging goed en werd zij op 22 september 2014 (jaarnummer 662) in kennis gesteld van de goedkeuring door de gouverneur.
In het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen is er binnen de directie ICT een functie stafmedewerker voorzien. Door een belangrijke verschuiving in de ambities van de directie is het van belang deze functie anders in te vullen, inclusief een uitbreiding van de bevoegdheden. Deze functie wordt daarom binnen het bestaand personeelskader heringeschaald als adjunct-directeur. Dat wil zeggen dat deze functie, niveau A, opnieuw moet worden gewogen. Deze wijziging heeft geen impact op het personeelskader.
Conform het statuut voor de personeelsleden van het CALog kader, in voege sinds 1 januari 2007, dient de loonklasse voor een functie niveau A vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.
De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevatten:
Op 4 februari 2020 ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie. Dit advies bevestigt het ingediend voorstel en bepaalt dat de functie in een klasse A3 wordt gewogen.
Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingsdossier zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie de functie van stafmedewerker ICT wordt opgewaardeerd tot adjunct-directeur ICT.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat de functie van adjunct-directeur ICT in een klasse A3 wordt gewogen.