Terug
Gepubliceerd op 04/05/2020

2020_CBS_03895 - District Merksem. Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/04/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03895 - District Merksem. Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2020_CBS_03895 - District Merksem. Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Doelhofstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding

De Doelhofstraat is gelegen in de nabijheid van de buurt ’t Dokske in het district Merksem, tussen de Bredabaan en de Sint-Bartholomeusstraat.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter
    Het is een woonstraat van beperkte breedte, verhard van gevel tot gevel.
  • Groen
    Er is amper groen aanwezig, met uitzondering van twee niet-waardevolle en verouderde plantvakken ter hoogte van de Sint-Bartholomeusstraat.
  • Mobiliteit
    Zone 30, gemengd verkeer. Er wordt aan beide zijden van de straat geparkeerd.
    Zone betalend parkeren (oranje zone).
    Er is geen openbaar vervoer in de straat, ze ligt niet op een urgentie route of route voor uitzonderlijk verkeer.
  • Gebruik
    Hoofdzakelijk bewoners, maar mits het een zijstraat is van de Bredabaan wordt de straat ook gebruikt door winkelaars.
  • Techniek
    Riolering is in slechte staat. Huidige bestrating van betonstraatstenen en – klinkers is eveneens in slechte staat.

Algemene randvoorwaarden

  • Water
    De straat is gelegen in de nabijheid van het Dokske. Dit gebied is watergevoelig, bij de heraanleg dienen dus de nodige maatregelen getroffen te worden in functie van het waterverhaal (ontharden, bufferen, infiltreren, enz).
  • Groen
    Bomen kunnen omwille van de beperkte breedte van de straat bij een klassiek straatprofiel enkel in de parkeerstrook voorzien worden. Boombeugels en bomengranulaat te voorzien. Type boom te kiezen in functie van het waterverhaal en het beschikbare bovengrondse en ondergrondse volume.
  • Parkeren
    Rekening houdend met nabijheid Bredabaan.
  • Verlichting
    Gevelarmaturen te vervangen door nieuwe led-verlichting, geschrankt aangebracht.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime: zone 30
  • snelheidsremming
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • parkeerorganisatie: daar waar mogelijk langsparkeren
  • rijrichting: enkelrichting naar Sint-Bartholomeusstraat

Ambitie

De Doelhofstraat wordt heraangelegd met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit voor bewoners en bezoekers, en dit met aandacht voor vergroenen, ontharden en het waterverhaal.

Concept

De straat wordt aangelegd volgens het klassieke straatprofiel met hoofdzakelijk standaard materialen:

  • rijweg in asfalt, breedte 4m20;
  • parkeerstroken in kasseien, breedte 2m;
  • voetpaden in betonstraatstenen, variabele breedte;
  • centraal verkeersplateau in betonstraatstenen.

Naast het louter vernieuwen van de bovenbouw worden een aantal maatregelen genomen om de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit in de straat te verbeteren.

Zo wordt er een centraal verkeersplateau aangelegd om de maximale snelheid 30 km/u af te dwingen bij gemotoriseerd verkeer.

Ook groen en blauw krijgen een plaats in de nieuwe, momenteel zeer grijze straat:

  • in de parkeerstrook worden bomen voorzien in open plantvakken  met onderbeplanting;
  • plaatselijk (ter hoogte van het verkeersplateau en aan de koppen van de straat) worden grotere plantvakken aangelegd die eveneens dienst doen als bioswale (wadi). De plantvakken vangen bij regen het oppervlaktewater van het naastliggende voetpad op, waar het in de ondergrond kan infiltreren of vertraagd kan worden afgevoerd. De exacte werking en vormgeving van de wadi’s zullen in een volgende fase verder technisch worden uitgewerkt;
  • de parkeerstroken worden aangelegd met een groene/waterdoorlatende voeg zodat regenwater kan infiltreren. Ze worden tevens in tegenhelling aangelegd, zodat bij regenwater het water tijdelijk in de parkeerstrook kan blijven staan en niet onmiddellijk wordt afgevoerd naar de riolering. 

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 29 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit om ruimte te bieden voor verkeersveiligheid (centraal verkeersplateau), het waterverhaal (plaatselijk grotere groenvakken in functie van waterbuffering) en fietsenstallingen.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van geen bomen in de bestaande toestand naar 14 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Doelhofstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Meerjarenplan 2020-2025

goedkeuring districtsraad

28 november 2019

77

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

24 februari 2020

 

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

16 april 2020

 94

Het districtscollege van Merksem wenst samen met water-link de Doelhofstraat te vernieuwen omwille van de slechte staat van de riolering en de wegenis.

Het studiebureau S.Bilt, in opdracht van water-link, heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie, het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op doelstelling 2MER010102M01306.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein, zitting van 24 februari 2020 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:

  • het afwatering- en infiltratie systeem, in functie van maximale integratie van het waterplan, verder uitgewerkt wordt, en de inrichtingsprincipes technisch goed onderbouwd worden.
    Dit zal in een volgende fase verder worden onderzocht en uitgewerkt.
  • onderzocht wordt of de parkeerstroken voorzien van een groene voeg, gezien de context en gebruik, technisch haalbaar zijn.
    Dit zal in een volgende fase verder worden onderzocht en uitgewerkt.
  • onderzocht wordt op welke manier de tijdelijke waterbuffering kan ingezet worden voor de bomen.
    Dit zal in een volgende fase verder worden onderzocht en uitgewerkt.
  • onderzocht wordt of een asymmetrisch profiel met betrekking tot de geveltuintjes mogelijk is, en naar de volgende fase een onderbouwde afweging wordt gemaakt van de verschillende scenario’s.
    Dit werd onderzocht. Bij een asymmetrisch profiel zijn geveltuintjes aan één zijde mogelijk, bij een symmetrisch profiel enkel zeer plaatselijk aan twee zijden. In een volgende fase zal beslist worden welk scenario de voorkeur geniet.
  • de inrichtingsprincipes en signalisatie “poort zone 30” worden voorzien ter hoogte van de aansluiting met de Bredabaan.
    Het plan werd aangepast, de gevraagde ruimte is voorzien.
  • ter hoogte van het verkeersplateau in de straat, een comfortabele doorgang en oversteek voor voetgangers wordt voorzien.
    Dit wordt verder uitgewerkt in een volgende fase, aangezien dit samenhangt met de detailuitwerking van de bioswales (wadi’s) op deze plek.

  • bijkomende fietsenstalling wordt voorzien in de straat.
    Het plan werd aangepast, ter hoogte van Bredabaan werden extra fietsbeugels voorzien.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102PA5107 - DOELHOFSTRAAT

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 19 maart 2020, voor de wegeniswerken in de Doelhofstraat, district Merksem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200224_11993_PD_CO_def.pptx
  • 20200319_11993_CO_BT_def.pdf
  • 20200319_11993_CO_NT_def.pdf
  • 20200224_11993_verslag_COD.pdf