Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Doelhofstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
De Doelhofstraat is gelegen in de nabijheid van de buurt ’t Dokske in het district Merksem, tussen de Bredabaan en de Sint-Bartholomeusstraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De Doelhofstraat wordt heraangelegd met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit voor bewoners en bezoekers, en dit met aandacht voor vergroenen, ontharden en het waterverhaal.
Concept
De straat wordt aangelegd volgens het klassieke straatprofiel met hoofdzakelijk standaard materialen:
Naast het louter vernieuwen van de bovenbouw worden een aantal maatregelen genomen om de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit in de straat te verbeteren.
Zo wordt er een centraal verkeersplateau aangelegd om de maximale snelheid 30 km/u af te dwingen bij gemotoriseerd verkeer.
Ook groen en blauw krijgen een plaats in de nieuwe, momenteel zeer grijze straat:
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 29 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit om ruimte te bieden voor verkeersveiligheid (centraal verkeersplateau), het waterverhaal (plaatselijk grotere groenvakken in functie van waterbuffering) en fietsenstallingen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van geen bomen in de bestaande toestand naar 14 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Doelhofstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
Meerjarenplan 2020-2025 |
goedkeuring districtsraad |
28 november 2019 |
77 |
Adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
24 februari 2020 |
|
projectdefinitie en concept |
goedkeuring districtscollege |
16 april 2020 |
94 |
Het districtscollege van Merksem wenst samen met water-link de Doelhofstraat te vernieuwen omwille van de slechte staat van de riolering en de wegenis.
Het studiebureau S.Bilt, in opdracht van water-link, heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie, het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op doelstelling 2MER010102M01306.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 19 maart 2020, voor de wegeniswerken in de Doelhofstraat, district Merksem.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.