Terug
Gepubliceerd op 04/05/2020

2020_CBS_03784 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019124129. Boomsesteenweg 810. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/04/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03784 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019124129. Boomsesteenweg 810. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_03784 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019124129. Boomsesteenweg 810. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2019124129

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als adres Brusselstraat 59 bus 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 810 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 275D3

Inrichtingsnummer:

20191003-0081 (Q8 Wilrijk (A12))

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Tankstation met shop en carwash: uitbreiding met CNG-installatie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          8 augustus 2001: vergunning (222#10200) oprichten van nieuwe Kuwait-publiciteit na het wegnemen van de bestaande Aral-publiciteit;

-          4 juni 1998: vergunning (222#9392) bouwen van een servicestation met carwash;

-          31 januari 2020: voorwaardelijk gunstig advies (OMV_2019124129) voor het uitbreiden van een tankstation met een CNG-installatie

Vergunde/vergund geachte toestand

-          Kuwait servicestation met winkel en een carwash;

-          twee parkeerplaatsen aan de linkerzijde van de shop;

-          verharding aan de zijde van de Boomsesteenweg.

Huidige toestand

-          Kuwait servicestation met winkel en een carwash;

-          carwashinstallatie is buiten dienst;

-          drie parkeerplaatsen aan de linkerzijde van de shop;

-          drie parkeerplaatsen aan de zijde van de Boomsesteenweg.

Gewenste toestand op 16 december 2019

-          Kuwait servicestation met winkel en een carwash;

-          carwashinstallatie buiten dienst;

-          nieuwe CNG-installatie aan de achterzijde van het tankstation;

-          bijkomende verdeelinstallatie;

-          zone voor afval achter de shop ter hoogte van de Oudebaan.

Gewenste toestand op 6 april 2020

-          Kuwait servicestation met winkel;

-          carwashinstallatie omgevormd tot afvalberging;

-          nieuwe CNG-installatie aan de achterzijde van de nieuwe afvalberging;

-          nieuwe gascabine aan de achterzijde;

-          bijkomende verdeelinstallatie.

 

Inhoud van de aanvraag op 16 december 2019

-          het plaatsen van een CNG verdeelinstallatie bestaande uit een gascabine, een container met een technisch lokaal, een compressor en de buffercilinders voor opslag van gecomprimeerd aardgas en een dubbelzijdige CNG-verdeelinstallatie.

Inhoud van de aanvraag op 6 april 2020

-          het plaatsen van een CNG verdeelinstallatie bestaande uit een gascabine, een container met een technisch lokaal, een compressor en de buffercilinders voor opslag van gecomprimeerd aardgas en een dubbelzijdige CNG-verdeelinstallatie;

-          supprimeren van een carwash en deze omvormen tot een afvalberging;

-          voorzien van een bijkomende parkeerplaats aan de rechterzijde van het perceel;

-          regulariseren van het omvormen van twee naar drie parkeerplaatsen links van de shop;

-          regulariseren van drie parkeerplaatsen aan de zijde van de Boomsesteenweg.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 18 mei 2017 verleende de deputatie een milieuvergunning aan Kuwait Petroleum Belgium voor het verder exploiteren van een tankstation, met onder andere 20 verdeelslangen, een carwash, het opslaan van 50.000 liter diesel en 50.000 liter benzine (kenmerk MLAV1/2017-45). De vergunning werd verleend voor onbepaalde duur.

 

Inhoud van de aanvraag

De exploitant wenst het bestaande tankstation uit te breiden met een verdeelinstallatie voor CNG.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,18 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

40,00 kW

16.9.e)

inrichting voor de bevoorrading van motorvoertuigen met aardgas die voor het publiek toegankelijk zijn;

2 verdeelslangen CNG

17.1.2.2.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen tot 3.000 liter;

2.240,00 liter

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 april 2020

16 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Oudebaan, goedgekeurd op 22 oktober 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 4: zone voor groen (gr) en artikel 3: zone voor gemengde functies (ge3).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag van 6 april 2020 is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en wijkt af op volgende punten:

-          artikel 3.2.1 Inrichtingsstudie:
Bij elke vergunningsaanvraag moet een globale inrichtingsstudie worden toegevoegd voor de volledige zone. Deze is niet aanwezig in het dossier. De aanvraag betreft geen verbouwing binnen het bestaand bouwvolume.

-          artikel 4.2.1 Gebouwen en constructies:
In de zone voor groen kunnen geen gebouwen of constructies worden opgericht. Voorliggende aanvraag voorziet een bijkomende verdeelinstallatie in deze zone.

-          artikel 4.2.2 Niet-bebouwde ruimte:
Verhardingen zijn enkel toegestaan in functie van de indicatief aangeduide in- en uitritten en verbindingen voor langzaam verkeer. Voorliggende aanvraag voorziet parkeerplaatsen in deze zone. Parkeerplaatsen kunnen bezwaarlijk ‘in- en uitritten en verbindingen voor langzaam verkeer’ worden genoemd.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag van 6 april 2020 is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag van 6 april 2020.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het plaatsen en exploiteren van een CNG verdeelinstallatie voor de bevoorrading van voertuigen bij een vergund tankstation. De bestaande functie blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aangepaste plannen voorzien het ontmantelen van de carwash die reeds langer buiten gebruik is. Hierdoor kan deze ruimte ingericht worden als afvalberging. De ruimte achter deze constructie zal voorzien worden voor de gascabine en een technisch gebouw. Hierdoor worden deze niet in de ‘zone voor groen’ van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Oudebaan’ voorzien.

 

De bijkomende verdeelinstallatie wordt wel voorzien in ‘zone voor groen’ van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Oudebaan’. Deze zone dient te worden aangelegd als een groene open ruimte.

 

Verder wordt opgemerkt dat een vergunde constructie voor de verdeling van lucht en water en voor het gebruik van een stofzuiger in bestaande toestand is verwijderd. De oppervlakte die voor het gebruik van deze installatie was voorzien zal worden behouden in grijze en rode betonstraatstenen.

 

De aangepaste aanvraag voorziet bijkomend het regulariseren van drie parkeerplaatsen aan de zijde van de Boomsesteenweg. Deze zone is in 1998 vergund als een verharde zone, nooit als parkeerplaatsen.

Ook zijn twee vergunde parkeerplaatsen aan de linkerzijde van de shop reeds omgevormd tot drie parkeerplaatsen, is er een bijkomende parkeerplaats voorzien op de vrijgekomen ruimte voor de nieuwe afvalberging én is er achter de shop de mogelijkheid een bijkomende parkeerplaats te voorzien.

Gelet op deze gegevens is het niet wenselijk om aan de zijde van de Boomsesteenweg in de zone voor groen drie parkeerplaatsen te voorzien. De aanpassingen aan het perceel geven de mogelijkheid om ook hier meer groen te voorzien conform het RUP.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van het technisch gebouw worden afgewerkt in lichtgrijs beton en donkergrijze aluminium deuren. De gascabine wordt voorzien in licht- en donkergrijs staal. Deze materialen zijn kenmerkend bij deze functies.

De verdeelinstallatie wordt toegevoegd aan de bestaande verdeelinstallaties. Hiervoor wordt hetzelfde materiaal gebruikt als bij de bestaande verdeelinstallaties.

De voorziene materialisatie voor deze nieuwe constructies kan aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het supprimeren van de carwash verlaagt het aantal autobewegingen op het perceel en bestaat er de mogelijkheid om het aantal in- en uitritten te herbekijken in overeenstemming met artikel 7 en 8 van het RUP. Dit heeft ook een positief effect op de verkeersveiligheid.

Het verlaten van het terrein langs één uitrit aan de Oudebaan zorgt ervoor dat het fietspad maar op één plaats moet worden gekruist en het veiliger wordt voor alle weggebruikers.

In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om de uitrit die het dichtst bij het kruispunt uitkomt in de Oudebaan af te sluiten. Het conflictpunt net na de bocht verdwijnt zonder dat er op terrein aanpassingen moeten gebeuren aan de infrastructuur.

De bomenstrook die er is op het terrein van het tankstation naast het openbaar domein kan zo worden doorgetrokken.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het tankstation bevindt zich op de hoek van de Boomsesteenweg en de Oudebaan te Wilrijk-Antwerpen, op een perceel van ongeveer 1.730 m². Momenteel bestaat het tankstation uit drie tankeilanden onder een luifel (20 verdeelslangen), een gebouw met shop en bijhorende personeels- en technische lokalen (circa 225 m²) en een gebouw voor een roll-over carwash. In de vergunning werd de carwash opgenomen voor het wassen tot 15 voertuigen per dag, maar ze wordt heden niet uitgebaat. De exploitant wenst een bijkomende verdeelinstallatie voor Compressed Natural Gas (CNG) te voorzien. Hiervoor wordt een gascabine, een technische container en een dispenserunit voorzien op de site. De verdeelinstallatie zal worden geplaatst aansluitend aan het meest zuidelijk gelegen pompeiland en twee verdeelslangen hebben.

De gascabine en de technische container worden geplaatst in noordwestelijke hoek van het perceel, in het verlengde van het carwash gebouw. Het aardgas wordt aangevoerd in een ondergrondse gasleiding van het openbare net (middendruk - 4,2 bar) en komt toe in de gascabine. Vanuit de gascabine vertrekt een ondergrondse leiding naar de luchtgekoelde compressor in het technisch lokaal die de opslagbuffer vult. Aan de aanzuigzijde wordt het aardgas eerst gedroogd. Het samengedrukte gas wordt in buffervaten opgeslagen onder een druk van 285 bar. De opslag vindt plaats in 28 flessen van 80 liter of 2.240 liter (watervolume); dit komt overeen met 750 Nm³ aardgas. De vaten zijn voorgemonteerd tot een drietraps (‘banks’) hoge druk gasopslageenheid: lage bank (12 flessen), midden bank (9 flessen) en hoge bank (7 flessen). Per bank is een smeltveiligheid en veiligheidsklep voorzien. Alle flessen zijn gekoppeld aan één algemene afblaasveiligheid. De gastank van de auto wordt gevuld vanuit de bufferopslag via een ondergrondse gasleiding, door het drukverschil tussen de opslagruimte en het wagenreservoir, niet door de compressor. De CNG-installatie bestaat uit CE en ATEX gekeurde onderdelen en wordt uitgerust met minimaal volgende beveiligingen, automatische detecties en alarmen:

-          bliksemafleiders en aarding;

-          gas- en branddetectie;

-          automatische controle op deuren technische ruimte;

-          alarmen op werking van compressor;

-          alarmen op werking van afleverzuil;

-          stroomsnelheid- en drukmetingen in dispenserunit;

-          stroomspanning;

-          aanrijbeveiliging en detectie;

-          metingen luchtvochtigheid;

-          vulslangen met breekkoppelingen;

-          explosievoorziening in het dak.

Administratieve lus

In haar advies aan de provinciale omgevingsvergunningscommissie (POVC) stelde het college voorwaarden voor met betrekking tot de inplanting van de gascabine en de verdeelinstallatie en het toekomstig gebruik van de carwash. Onder andere naar aanleiding van deze opmerkingen werd op de zitting van de POVC van 10 maart 2020 besloten een administratieve lus toe te passen, waarin de exploitant werd gevraagd:

-          de plannen aan te passen zodat er geen constructies worden ingeplant in de zone voor groen;

-          aan te duiden dat de afvalzone zal verplaatst worden naar de carwash;

-          na te gaan welke impact de wijzigingen met betrekking tot de inplanting hebben op de afwijking van de 30 meterzone, de veiligheidsstudie.

Veiligheidsstudie

In de nieuwe plannen werd de gascabine enkel meters opgeschoven richting carwash-gebouw, i.e. uit de groenzone. Aangezien het grootste risico volledig voor rekening komt van een instantaan falen van een opslagfles voor CNG (80 liter) en hieraan niets wijzigde, wordt de conclusie van de veiligheidsstudie bevestigd.

De compressor dient minimaal drie meter van de naburige eigendommen en 10 meter van de gebouwen met regelmatige bezetting gelegen te zijn. In het voorliggende project bevindt het technisch lokaal met de opslag en de compressor zich echter op 100 cm van de perceelgrens (Gamma). In een veiligheidsstudie, gevraagd door Departement Omgeving, onderzocht de exploitant of de installatie kan voldoen aan de 10-6/jr risicocontour en of het groepsrisico aanvaardbaar is. Het dichtstbij gelegen woongebied bevindt zich op 340 meter ten zuidoosten van het tankstation, al zijn er wel zonevreemde woonclusters in de directe nabijheid van het tankstation. Als kwetsbare locatie is de Vrije basisschool Neerland op circa 730 meter geïdentificeerd. Als publiek bezochte gebouwen of gebieden komt de naastgelegen bouwmarkt Gamma en ook het noordelijk gelegen Van den Borre in beeld. Op grotere afstand (740 meter ten noordwesten) bevindt zich de skipiste Aspen en de schaatsbaan Antarctica.
Als faalscenario’s werden het falen van de CNG-opslagcilinders in de bunker, het falen van de compressor in de bunker en het falen van verdeelslangen bij de dispenser in overweging genomen. Uit de risicoberekeningen blijkt dat zowel het groepsrisico als het plaatsgebonden risico voldoen aan de criteria voor externe mensrisico’s.

De exploitant voorziet zo’n 6.000 wagens per jaar te bevoorraden met CNG. Het tankstation is permanent geopend, maar tot 80% van de klantbezoeken vinden plaats tussen 06.00 uur en 20.00 uur. Op het gebied van mobiliteit verwacht de exploitant slechts een verwaarloosbare stijging van het aantal voertuigen. De betonnen behuizing van het technisch lokaal zou voor een maximaal geluidsniveau van 65 dB(A) op 1 meter afstand zorgen. De exploitant dient er voor te zorgen dat de geluidsnormen ter hoogte van de nabij gelegen bewoning steeds gerespecteerd kunnen worden.

De exploitant geeft verder aan dat de carwash niet langer gebruikt zal worden en zet deze stop in de vergunning. Als gevolg daalt het maximale lozingsdebiet van bedrijfsafvalwater tot maximaal 180 liter per uur en wordt niet langer detergent opgeslagen. In de vernieuwde plannen wordt het gebouw omgevormd tot opslagruimte voor afval.

 

Conclusie

De veiligheidsstudie wijst uit dat er geen onaanvaardbaar bijkomend veiligheidsrisico optreedt als gevolg van het geplande project. De uitbreiding en aanpassing van de exploitatie met een verdeelinstallatie voor CNG zal geen onaanvaardbare bijkomende hinder of risico’s inhouden voor mens en milieu, indien aan de algemene en sectorale normen voldaan wordt. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning uit te breiden voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe verdeelinstallatie te voorzien in ‘zone voor gemengde functies (Ge 3)’ van het geldende ruimtelijk uitvoeringsplan;

2.      de in/uitrit aan Oudebaan, het dichtst bij het kruispunt aan met Boomsesteenweg, af te sluiten met een groenstrook van 2 meter;

Uitsluitingen

3.      parkeerplaatsen in ‘zone voor groen (Gr)’.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,18 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

40,00 kW

16.9.e)

inrichting voor de bevoorrading van motorvoertuigen met aardgas die voor het publiek toegankelijk zijn;

2 verdeelslangen CNG

17.1.2.2.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen tot 3.000 liter;

2.240,00 liter

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

6 april 2020

Start openbaar onderzoek

27 december 2019

Einde openbaar onderzoek

25 januari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Wijzigingsverzoek

6 april 2020

Uiterste adviesdatum

6 mei 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 december 2019

25 januari 2020

10

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 10 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

1.      Slecht ingeplant tankstation: de bezwaarindieners geven aan dat het tankstation slecht is ingeplant en de oppervlakte te klein is voor de toestroom van voertuigen.

Beoordeling:

Voorliggende aanvraag betreft het voorzien van een bijkomende brandstof. Voor de inplanting met bijhorende in- en uitritten is een vergunning verleend op 04/06/1998. De inplanting wijzigt niet. Er wordt slechts een lichte stijging van het aantal voertuigen verwacht in functie van de bijkomende brandstof. Daarenboven wordt de carwash gesupprimeerd, waardoor het aantal voertuigen in functie hiervan daalt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Veiligheidsgevaar voor omliggende bewoners en huizen: de bezwaarindieners geven aan dat er door toevoeging van een CNG-installatie de veiligheid van de bewoners en de omliggende woningen in gevaar komt.

Beoordeling:

Met betrekking tot de bijkomende risico’s als gevolg van de CNG-installatie, werd door een erkende veiligheidsdeskundige een veiligheidsstudie opgemaakt. De deskundige concludeert dat zowel het plaatsgebonden risico als het groepsrisico voldoen aan de criteria voor externe mensrisico's.

Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Ontsluiting tankstation: de bezwaarindieners geven aan dat het tankstation wordt omsloten door verschillende in- en uitritten die niet zijn aangepast aan de voertuigen die gebruik maken van het tankstation.

Beoordeling:

Voorliggende aanvraag betreft het voorzien van een bijkomende brandstof. Voor de inplanting met bijhorende in- en uitritten is een vergunning verleend op 04/06/1998. De inplanting wijzigt niet. Er wordt slechts een lichte stijging van het aantal voertuigen verwacht in functie van de bijkomende brandstof. Daarenboven wordt de carwash gesupprimeerd, waardoor het aantal voertuigen in functie hiervan daalt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

4.      Onveilige verkeerssituatie: de bezwaarindieners geven aan dat er wordt geparkeerd op de busstrook en het fietspad.

Beoordeling:

Het ingrijpen bij onveilige verkeerssituaties is geen stedenbouwkundige aangelegenheid.

Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.

Het bezwaar is ongegrond.

 

5.      Zwerfvuil: de bezwaarindieners geven aan dat er veel zwerfvuil is dat afkomstig is van het tankstation en de bijhorende winkel.

Beoordeling:

Het ingrijpen bij overlast door zwerfvuil is geen stedenbouwkundige aangelegenheid.

Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.

Het bezwaar is ongegrond.

 

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe verdeelinstallatie te voorzien in ‘zone voor gemengde functies (Ge 3)’ van het geldende ruimtelijk uitvoeringsplan;

2.      de in/uitrit aan Oudebaan, het dichtst bij het kruispunt aan met Boomsesteenweg, af te sluiten met een groenstrook van 2 meter;

Uitsluitingen

3.      parkeerplaatsen in ‘zone voor groen (Gr)’.

 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Stadsontwikkeling/vergunningen het advies college te bezorgen aan de instantie die dit gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.