Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05407 - Stadsmarketingfonds - Toelage webserie Brak - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05407 - Stadsmarketingfonds - Toelage webserie Brak - Goedkeuring 2020_CBS_05407 - Stadsmarketingfonds - Toelage webserie Brak - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het vernieuwde reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier nu opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.

  • het project ondersteunt voldoende de stadsbrede merkstrategie. Het sluit perfect aan bij de ambitie van de stad Antwerpen om zich als een vernieuwende stad te positioneren. De webserie Brak is een vernieuwend format. In het buitenland zijn webreeksen al enkele jaren aan een stevige opmars en succesparcours bezig. In Vlaanderen is Brak een van de eerste webseries. Vermits het verhaal zich in de stad Antwerpen afspeelt, zou dit innovatieve aspect op de stad Antwerpen kunnen afstralen.
    Er is oog voor diversiteit die op een authentieke manier gebracht wordt. Zo gaat de verhaallijn bij acteurs met een migratieachtergrond niet daarover, maar over onzekerheden of relaties die jonge vrouwen kunnen herkennen. De waarheidsgetrouwe vertolking van een LGBTQIA+-personage kan deze specifieke doelgroep aanspreken;
  • het project ondersteunt voldoende de realisatie van het bestuursakkoord 2019-2024;
  • het project betekent een voldoende significante return voor de stad Antwerpen. 
    De opnames zullen volledig in de stad Antwerpen plaatsvinden, wat natuurlijk ook de daarmee verbonden lokale uitgaven, samenwerkingen met Antwerpse bedrijven en contacten met dienstverleners met zich meebrengt.

    Het volledige verhaal speelt zich in de stad Antwerpen af, waardoor er tal van plaatsen op een organische manier verwerkt worden in de scenario’s en deel uitmaken van het DNA van het verhaal, dat gaat over een hippe groep vriendinnen en de plekken in de stad waar zij het liefst vertoeven. Zo worden heel wat plaatsen, lokale handelaars en evenementen op een aantrekkelijke en frisse manier in the picture gezet. Dit wordt ook verdergezet in de campagne en promotiestrategie rond de serie.

    Naast pers wordt ingezet op een uitgesproken online campagne. Er wordt samengewerkt met ambassadeurs, lokale handelaars, ondernemers en influencers die de reeks en de stad Antwerpen in the picture kunnen zetten. De stad Antwerpen kan hieraan participeren of richting geven. Er wordt ook ingezet op give-aways waarmee volgers beloond worden om een specifieke boodschap te helpen verspreiden. Voor deze give-aways wordt samengewerkt met Antwerpse merken om authentieke connectie met de doelgroep te verzekeren en de Antwerpse ondernemers, handelaars en influencers op een originele manier in de kijker te zetten. Met de huidige Corona-situatie kunnen veel ondernemers zeker een extra duwtje in de rug gebruiken qua zichtbaarheid. Ook hierbij kan de stad Antwerpen haar inbreng geven om zo exposure te hebben bij de doelgroep van de serie;
  • het project geeft voldoende blijk van een brede en grondige samenwerking met betrokken partijen en leveranciers.
    Het (commerciële) potentieel van de reeks wordt bevestigd door het partnership met DPG Media, die de serie mee financiert en via hun online platform VTM GO zal verspreiden. Ook zij spelen hiermee in op de trend van online consumeren, vooral gericht op een jonge doelgroep;

  • het project bevat voldoende vernieuwende aspecten. Het concept van webreeksen is internationaal al een groot succes, maar komt hier in Vlaanderen nu pas in een stroomversnelling. Brak staat aan het begin van deze beweging. Brak mikt op een primaire doelgroep van vrouwen tussen 20 en 35 jaar. Dit publiek behoort tot de meest intensieve gebruikers van online communicatiekanalen en het zijn de grootste consumenten van webcontent;
  • het project wordt voldoende haalbaar geacht.
    Potemkino bvba is een gekend productiehuis dat al verschillende grote producties heeft gerealiseerd. Ze krijgen ook ondersteuning van verschillende andere fondsen (VAF, Tax Shelter,...);

    Het kanaal waarop Brak zal getoond worden, VTM GO, heeft van bij de lancering in november 2019 een hoge vlucht genomen met een bereik van 540.000 unieke gebruikers (goed voor 11 miljoen views) met vooral een jong doelpubliek. Ondertussen telt VTM GO 712.000 actieve kijkers met 16 miljoen videoviews. Het aantal registraties verdubbelde.
    Voor het potentiële bereik voor Brak geeft dit van minimaal 50.000 kijkers tot 125.000 kijkers (target);

    Brak wordt in een beperkt aantal draaidagen (20 + 6) opgenomen, met een kleine ploeg en voor het merendeel op één locatie, het appartement van het hoofdpersonage. Hierdoor kunnen ze op een schaalbare, veilige en overzichtelijke manier de opnames op poten zetten, wat gezien de Corona-situatie een realistisch perspectief geeft.
    Het gevraagde budget overstijgt niet de helft van de productiekosten. De aanvrager is reeds in het bezit van een solide geconfimeerde basisfinanciering.

Op basis van het vernieuwde reglement wordt een eerste schijf van 25.000,00 euro uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 25.000,00 euro wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad een eerste versie van het reglement van het stadsmarketingfonds goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur. Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Webserie Brak 

Brak is een webserie die getoond zal worden op VTM GO. Wekelijks zullen twee afleveringen van acht minuten gereleased worden, die op het einde van de week als één geheel bekeken kunnen worden.

Het hoofdpersonage woont in de stad Antwerpen en het volledige verhaal speelt zich dan ook af in onze stad, met een uitgesproken en frisse stedelijke vibe. Heel wat bestaande locaties en evenementen komen uitgebreid aan bod. De opnames zullen ook volledig doorgaan in de stad Antwerpen, wat lokale uitgaven en samenwerkingen met Antwerpse bedrijven genereert.

Aanvrager is productiehuis Potemkino bvba.

De totale kost voor Brak bedraagt 325.000,00 EUR. Potemkino bvba vraagt ondersteuning aan het Stadsmarketingfonds voor 50.000,00 EUR.

Algemene financiƫle opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 50.000,00 EUR toe te kennen aan Potemkino bvba, Antoine Courtstraat 28, 1081 Koekelberg ondernemingsnummer 0894.573.590, voor de webserie Brak.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 50.000,00 EUR aan Potemkino bvba, Antoine Courtstraat 28, 1081 Koekelberg, ondernemingsnummer 0894.573.590, voor de webserie Brak, goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan Potemkino bvba
Antoine Courtstraat 28
1081 Koekelberg
ondernemingsnummer 0894.573.590
rekeningnummer BE35 6451 0177 2637

50.000,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000

 4505111936