De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Voor het ontwerp van het plein werd een grondige studie gedaan van de bestaande toestand en de omliggende omgeving.
De stad Antwerpen heeft een parkeeronderzoek laten uitvoeren om het parkeeraanbod op het plein en de omgeving te bepalen. Uit dit onderzoek bleek dat er restcapaciteit was op het plein en dat de parkeerlast op het plein voornamelijk gelinkt was aan langparkeerders die gebruik maakten van de tramterminus. De tramterminus is met de doortrekking van de tram naar Wijnegem verplaatst. Het is logisch dat tramgebruikers die op het plein voor langere tijd parkeerden nu elders parkeren. Langparkeerders worden hoe dan ook aangemoedigd de nieuwe parking aan de Bosuil te gebruiken zodat het Wim Saerensplein vrij blijft voor kortparkeerders.
In totaal bedraagt het aantal parkeerplaatsen in de nieuw aangelegde toestand 67. In oude toestand waren er 82 parkeerplaatsen gespreid over de projectoppervlakte.
Het Wim Saerensplein in het district Deurne:
Het Wim Saerensplein werd heraangelegd.
Het college keurde in zitting van 8 februari 2019 (jaarnummer 1174) de proefopstelling 'inrichten voetgangerszone' goed. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Wim Saerensplein in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 november 2007 (jaarnummer 2447).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.