Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05449 - District Deurne. Wim Saerensplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05449 - District Deurne. Wim Saerensplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_05449 - District Deurne. Wim Saerensplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het Wim Saerensplein werd heraangelegd. De marktborden werden aangepast aan de nieuwe toestand van het plein.
  • de voetgangerszone wordt bestendigd. Er werden geen klachten of meldingen geregistreerd over de proefopstelling.

Voor het ontwerp van het plein werd een grondige studie gedaan van de bestaande toestand en de omliggende omgeving.
De stad Antwerpen heeft een parkeeronderzoek laten uitvoeren om het parkeeraanbod op het plein en de omgeving te bepalen. Uit dit onderzoek bleek dat er restcapaciteit was op het plein en dat de parkeerlast op het plein voornamelijk gelinkt was aan langparkeerders die gebruik maakten van de tramterminus. De tramterminus is met de doortrekking van de tram naar Wijnegem verplaatst. Het is logisch dat tramgebruikers die op het plein voor langere tijd parkeerden nu elders parkeren. Langparkeerders worden hoe dan ook aangemoedigd de nieuwe parking aan de Bosuil te gebruiken zodat het Wim Saerensplein vrij blijft voor kortparkeerders.
In totaal bedraagt het aantal parkeerplaatsen in de nieuw aangelegde toestand 67. In oude toestand waren er 82 parkeerplaatsen gespreid over de projectoppervlakte.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

Het Wim Saerensplein in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 12 november 2007 (jaarnummer 2447);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Ter Rivierenlaan".

Het Wim Saerensplein werd heraangelegd.
Het college keurde in zitting van 8 februari 2019 (jaarnummer 1174) de proefopstelling 'inrichten voetgangerszone' goed. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 mei 2020 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 28 mei 2020 (jaarnummer 80) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Wim Saerensplein in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 november 2007 (jaarnummer 2447).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen