Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Deze opdracht kadert in het adaptatiebeleid van de stad Antwerpen. Een van de speerpunten daarin is om zich voor te bereiden op de toenemende kans op droogte en waterschaarste in de stad.
Met deze opdracht willen we samen met alle betrokken stakeholders de haalbaarheid onderzoeken van een concrete waterverbinding tussen het Schijnpoort en binnenstad en dit in een ruimer verhaal om een groot deel van de kernstad, zijnde de stad begrensd door de ring, de Schelde en de haven, van stadswater (niet drinkwater) te voorzien.
Aan de Schijnpoortweg bevinden zich 3 mogelijke waterbronnen: het weg- en lekwater van de R1, het effluent van het zuiveringsstation van Deurne en de waterloop het Schijn.
Mogelijke toepassingen voor het water zijn: bevloeiing stadsgroen, fonteinen, huishoudelijk gebruik, aanvullen vijvers, het creëren van een tegendruk voor verzilting vanuit de Schelde. Op deze manier draagt deze waterverbinding bij aan een aangename en leefbare stad waar het goed is te wonen, werken en vertoeven.
Voor de opmaak van deze haalbaarheidsstudie wenst de stedelijke bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een multidisciplinair team aan te stellen.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2020_01235 uit te schrijven en aan verschillende dienstverleners te vragen om een offerte in te dienen.
Het college keurt bestek GAC_2020_01235 voor de opmaak van de haalbaarheidsstudie naar een waterverbinding vanuit het Schijnpoort naar de binnenstad, als onderdeel van een stadsnetwerk, goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Haalbaarheidsstudie naar een waterverbinding vanuit het Schijnpoort naar de binnenstad, als onderdeel van een stadsnetwerk |
|
budgetplaats: 5152500000 |
volgt later |