Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05408 - Stadsmarketingfonds - Toelage WWWSHOWWW aan Artesis Plantijn Hogeschool - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05408 - Stadsmarketingfonds - Toelage WWWSHOWWW aan Artesis Plantijn Hogeschool - Goedkeuring 2020_CBS_05408 - Stadsmarketingfonds - Toelage WWWSHOWWW aan Artesis Plantijn Hogeschool - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het vernieuwde reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier nu opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.

  • Het project ondersteunt voldoende de stadsbrede merkstrategie. De jaarlijkse show van de Academie draagt ontegensprekelijk bij tot het onderscheidende karakter van het merk Stad Antwerpen. Mode blijft een USP van de stad, de Antwerpse Modeacademie is naast het MoMu hét instituut dat die USP vertegenwoordigt in binnen- en buitenland. De show is de belichaming van innovatie en onze waarden creativiteit en flamboyantie. Een digitale variant in Corona-tijden, getuigt van innovatie en van drive.

    Het project is zeker relevant tegenover een aantal doelgroepen zoals studenten, geïnteresseerden in mode, (inter)nationale PR,… De digitale aanpak biedt ook de kans om deze doelgroepen nog breder aan te spreken. Het aantal bezoekers is in principe onbeperkt. Locals en niet-locals voor wie het aanschaffen van een ticket voor de reële show in het verleden niet lukte, kunnen nu wel deelnemen.  
  • Het project ondersteunt voldoende de realisatie van het bestuursakkoord 2019-2024.
  • Het project betekent een voldoende significante return voor de stad Antwerpen. WWWSHOWWW kan de mode-uitstraling van de stad verder ondersteunen en ervoor zorgen dat Antwerpen een modestad blijft. De internationale uitstraling van de school en dus ook van diens jaarlijks hoogtepunt SHOW is daarbij wellicht één of zelfs hét belangrijkste onderdeel. De school heeft het netwerk om dit evenement te doen slagen en een internationale faam te bezorgen. De digitale versie van de SHOW kan online blijven verder leven en zo ook na het weekend van de show bijdragen tot de uitstraling van de Antwerpse mode. WWWSHOWWW is een opportuniteit om de stad nog beter in de kijker te zetten naar méér doelgroepen nationaal en internationaal: investeerders, bezoekers en studenten.  
  • Het project geeft voldoende blijk van een brede en grondige samenwerking met betrokken partijen en leveranciers.
    Voor de show werkt de modeacademie samen met tal van partners, gaande van private sponsors tot mediapartners. Zij heeft met de vorige edities al degelijke samenwerkingen bewezen.  

  • Het project bevat voldoende vernieuwende aspecten. Nu de SHOW fysiek wegvalt, is een online platform een zeer goede oplossing. Andere modeafdelingen (zoals onder andere Brussel) hebben 'de handdoek in de ring gegooid'. De Antwerpse Modeacademie gaat creatief aan de slag met de nieuwe situatie. Ze nemen geen genoegen met enkel een website, publicatie of virtuele stukken gedrapeerd over 3D-mannequins. Met deze show nemen ze de bezoekers mee op reis tussen de collecties van de bachelor-jaren, de interviews met studenten en partners met als finale de Master Ghost Show. Deze Ghost Show toont alle mastercollecties in een modeshow die gelopen wordt in de pas gerenoveerde Handelsbeurs. Door de nieuwste technologische mogelijkheden worden de modellen ‘onzichtbaar’ en zullen de collecties tijdens de Corona-periode ‘symbolisch’ gedragen worden door ‘geesten’ en niet door ‘levende modellen’.
    Deze digitale variant van de show getuigt van innovatie en van drive. De show op deze manier toch laten doorgaan, geeft zeker een boost aan de uitstraling van Antwerpen als een bruisende en vernieuwende leef-, leer-, werk-, én beleefstad. 
  • Het project wordt voldoende haalbaar geacht.
    De Antwerpse Modeacademie heeft zeer snel geschakeld om de eindshow dit jaar toch te kunnen laten doorgaan. Een project van deze omvang op zo’n korte tijd ombouwen, vereist het nemen van berekende risico’s. Indien de nodige fondsen niet verzameld worden, zal de Modeacademie de reserves moeten aanspreken waardoor naar de haalbaarheid zal moeten gekeken worden van volgende edities van de eindshow. 
    Qua planning zit de Modeacademie op schema. Verder heeft ze de expertise in huis om dit tot een geslaagd evenement te maken met internationale uitstraling. 

Op basis van het vernieuwde reglement wordt een eerste schijf van 37.875,00 euro uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 37.875,00 euro wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

In de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) heeft de gemeenteraad het reglement op de toelagen vastgelegd.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad een eerste versie van het reglement van het stadsmarketingfonds goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur. Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 18 mei 2020 (jaarnummer 288) keurde de gemeenteraad het deel van aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed, waardoor aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel geacht wordt definitief vastgesteld te zijn.

WWWSHOWWW 

De jaarlijkse SHOW in juni van de Antwerpse Modeacademie is een onmisbare traditie voor zo’n 4.000 modeliefhebbers, vertegenwoordigers van grote modehuizen en -merken en andere insiders uit de industrie. Ongeacht de huidige omstandigheden, is de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen vastbesloten om de eindejaarcollecties van haar studenten op een innovatieve manier in de spotlights te zetten. De Academie heeft snel geschakeld om de sprong naar een digitale én globaal toegankelijke Antwerpse modeshow te nemen. De live show zal op 27 juni 2020 plaatsvinden in de Handelsbeurs.

Wat is de WWWSHOWWW?

  • een dynamisch digitaal platform waar de eindejaarscollecties van alle bachelors en masters in de spotlights worden gezet;
  • een virtueel pionierswerk dat modeliefhebbers van over heel de wereld gedurende enkele uren in haar greep zal hebben door de vernieuwende visuele aanpak en het ongeziene aanbod van content;
  • content van 140 deelnemende bachelors & masters;
  • video’s met bekende alumni waarin ze vertellen over hun tijd aan de Antwerpse Academie (‘Graduate Memories’);
  • video’s met bekende modeprofessionals waarin ze in gesprek gaan met de 9 masters tijdens de ‘Master Blind Dates’;
  • een internationale jury met grote namen uit de creatieve industrie;
  • dé virtuele plek waar modeliefhebbers, investeerders, professionals uit de creatieve sector en internationale journalisten zullen verzamelen om dé ontwerpers van de toekomst te ontdekken;
  • de WWWSHOWWW wordt opgevat als een echte show, dat ook hier haar hoogtepunt krijgt bij de presentatie van de negen masters;
  • hoogtepunt voor de masters is een ‘Ghost Walk’, een 3D-défilé met virtuele modellen op bekende Antwerpse plekken.

 Voor dit project van Artesis Plantijn Hogeschool kan het Stadsmarketingfonds een toelage van 75.750,00 EUR toekennen. De totale kost van WWWSHOWWW bedraagt 242.914,00 EUR.

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 75.750,00 EUR toe te kennen aan Artesis Plantijn Hogeschool - Koninklijke Academie Antwerpen, Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0535.880.359, voor de WWWSHOWWW.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 75.750,00 EUR aan Artesis Plantijn Hogeschool - Koninklijke Academie Antwerpen, Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0535.880.359, voor de WWWSHOWWW goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan
Artesis Plantijn Hogeschool - Koninklijke Academie Antwerpen
Lange Nieuwstraat 101
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer 0535.880.359
rekeningnummer BE 74001359329607

75.750,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496499
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000

 4505112121