Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05288 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133553. Lange Klarenstraat 23 en Meir 47. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05288 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133553. Lange Klarenstraat 23 en Meir 47. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_05288 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133553. Lange Klarenstraat 23 en Meir 47. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019133553

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ignace Bultijnck met als adres louizalaan 32 bus 15 te 1050 Brussel en NV QUINTA VAN VYVE met als adres Louizalaan 32 bus 15 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Lange Klarenstraat 23 en Meir 47 2000 Antwerpen en Lange Klarenstraat 23 en Meir 47 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3sectie C nrs. 1379D, 1379E, 1380E en 1427C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Kleinhandelsactiviteiten

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van 2 handelspanden met bovenliggende appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          Meir 47: 

  • 07/11/1934: vergunning (18#1500) voor binnenveranderingen;
  • 19/06/1959: vergunning (18#39639) voor verbouwingswerken;
  • 14/07/1994: beschermd als monument ‘handels- en kantoorgebouw: lift’ (ID: 5517); 
  • 06/07/2000: vergunning (86#222) voor het aanpassen en renoveren van de gevel en handelszaak;
  • 14/11/2003: vergunning (86#30581) voor het wijzigen van de voorgevel ter hoogte van het gelijkvloers;
  • 17/08/2018: opname in vergunningenregister (2017156) voor de constructie, inclusief de functie van handel op het gelijkvloers en vooraan op eerste en tweede verdieping en zeven woonentiteiten;
  • 29/03/2019: vastgesteld als bouwkundig erfgoed ‘handels-, kantoorgebouw en tentoonstellingszaal Wynen’ (ID: 5517);

-          Lange Klarenstraat 23:

  • 20/02/1953: vergunning (18#30139) voor het oprichten van een bureelgebouw;
  • 02/10/1953: vergunning (18#31396) voor het oprichten van een bureelgebouw;
  • 10/09/1954: vergunning (18#32812) voor een wijziging;
  • 18/01/1980: vergunning (18#60708) voor het inbouwen van een kofferzaal; 
  • 02/05/1980: vergunning (18#61004) voor verbouwing.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          Meir 47: 

  • inrichting:  
    • oorspronkelijk handels- en kantoorgebouw met tentoonstellingszaal in beaux-artsstijl; 
    • later omgevormd naar handel op het gelijkvloers en vooraan op de 1ste en 2de verdieping.  In de rest van het pand zijn 7 woonentiteiten ingericht;
    • in de open trappenhal bevindt zich een als monument beschermde lift;
  • volume: 
    • 5 bouwlagen onder plat dak en gevelbreedte van 3 traveeën;
    • het volledig perceel is bebouwd;
    • achteraan is dit enkel op het gelijkvloers als anderhalve bouwlaag (tentoonstellingshallen met koepels);
    • de bouwdiepte vanaf de 1ste tot 5de bouwlaag is ca.39m met enkele insprongen vnl. aan de rechterzijde;
  • gevel:
    • lijstgevel met een parement uit witte natuursteen met decoratie in Louis-XVI-stijl;
    • pui oorspronkelijk met een rondboogpoort uit smeedijzer en een winkelpui met zijportaal;
    • op de 1ste verdieping is er een halfrond balkon met een geajoureerde borstwering, in de hoofdtraveeën een breed korfboogvenster met drieledig schrijnwerk; 
    • de bovenliggende verdiepingen beantwoorden aan een regelmatig ordonnantieschema, opgebouwd uit rechthoekige en in de topgeleding rondbogige vensters en balkon op de 2de verdieping;
    • het gebouw wordt bekroond met een monumentale neo-Louis XVI balustrade in natuursteen;

-          Lange Klarenstraat 23:

  • inrichting:
    • bankkantoor (dienstverlening) op het gelijkvloers, 1ste, 2de , 3de en gedeeltelijk 4de verdieping;
    • op de 4de verdieping is een appartement ingericht (conciërgewoning);
    • oorspronkelijk één toegang. Rond 1980 werd een aparte inkomhal naar bovenliggende verdiepingen voorzien en een inkom naar het kantoor op het gelijkvloers;
    • 4 bouwlagen en terugspringende daklaag met plat dak;
    • op het dakvolume werd nog een technisch volume voorzien;
    • volledig perceel bebouwd;
    • het volume heeft een bouwdiepte van ca. 20m tem 5de bouwlaag.
    • ter hoogte van de achtergevel op de rechter perceelgrens is op 3 bouwlagen een uitbouw voorzien met sanitair;
  • gevel: 
    • gelijkvloerse plint met 2 toegangen (één voor de bank en één aparte naar bovenverdiepingen);
    • beige natuursteen (vlak);
    • bandramen over bijna volledige gevelbreedte (in 7 delen).

 

Huidige toestand

 

-          de panden zijn fysiek van elkaar gescheiden;

-          Meir 47:  

  • indeling:  
    • kelder ongebruikt;
    • gelijkvloerse verdieping:
      • aan de rechter zijde is een commerciële ruimte met achterliggende personeelsruimtes en bergruimte aanwezig;
      • links bevindt zich een lange gang naar een autonome commerciële ruimte (in de voormalige tentoonstellingshal);
      • tussen deze twee commerciële units is een appartement ingericht;
    • 1ste verdieping:
      • vooraan is er een autonome commerciële ruimte;
      • achteraan werd een appartement ingericht; 
    • 2de verdieping:
      • vooraan is de ruimte in gebruik als reca (lunch en tearoom); 
      • achteraan werd een appartement ingericht;
    • 3de  en 4de verdieping: telkens 2 appartementen;
  • volume:
    • grotendeels ongewijzigd;
    • de tentoonstellingshal had voordien ijzeren, opstaande koepels met glazen invulling. Deze werden vervangen door licht gebogen exemplaren in polycarbonaat;
  • gevel:
    • gevelbekleding van de gelijkvloerse pui is uitgevoerd in zwarte natuursteen;
    • het buitenschrijnwerk werd vervangen door aluminium of pvc in wit en grijs;
    • de metalen buitenpoort aan de linkse inkom is niet bewaard;

-          Lange Klarenstraat 23:

  • indeling: 
    • kelder stockage commercieel gelijkvloers;
    • gelijkvloerse verdieping:
      • links een toegang met naar bovenliggende appartementen;
      • aparte toegang naar commerciële ruimte;
    • op de 1ste , 2de, 3de en 4de verdieping telkens 1 appartement;
  • volume: ongewijzigd.
  • gevel:
    • de inkomdeur werd vervangen door een aluminium wit exemplaar;
    • boven de vitrine werd een houten paneel aangebracht;
    • de zwart marmeren plint werd vervangen door zwarte bepleistering.

 

Gewenste toestand

 

-          Meir 47:  

  • indeling:  
    • stockageruimte in de kelder;
    • gelijkvloerse verdieping:
      • 1 grote commerciële ruimte verbonden met de commerciële ruimte in de Lange Klarenstraat;
    • 1ste verdieping:
      • commerciële ruimte;
    • 2de, 3de  en 4de verdieping: telkens 2 appartementen;
  • volume:
    • 1ste verdieping volledig bebouwd voor commerciële ruimte;
    • verbreden achterste uitbouw voor het voorzien van een keuken in de appartementen;
    • volume voor nieuwe verticale circulatie aan de achtergevel;
  • gevel: volledige gevel in witte zandsteen met natuurstenen plint en buitenschrijnwerk in zwart geschilderd hout;

-          Lange Klarenstraat 23:

  • indeling: 
    • bergruimte en fietsenstalling in de kelder;
    • gelijkvloerse verdieping: 1 grote commerciële ruimte verbonden met de commerciële ruimte in de Meir;
    • 1ste verdieping een kantoorruimte;
    • 2de, 3de en 4de verdieping: telkens 2 appartementen;
  • volume:
    • volume voor nieuwe verticale circulatie aan de achtergevel;
    • volume voor vluchttrap aan de achtergevel;
  • gevel: gevelbekleding van witte natuursteen en zwarte lacobel;

-          Met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • gebouw Meir:
    • 2 een-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van ca. 55m²;
    • 1 een-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van ca. 69 m²;
    • 3 twee-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van ca. 148m²;
  • gebouw Lange Klarenstraat:
    • 2 een-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van ca. 84m²;
    • 2 twee-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van ca. 84m²;
    • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van ca. 80m²;
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van ca. 68m².

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          het renoveren, restaureren en intern verbouwen van 2 panden (Meir 47 en Lange Klarenstraat 23);

-          voorzien van een nieuwe verticale circulatie en verbinding tussen de beide gebouwen zowel op het gelijkvloers als de verdiepingen;

 

Meir 47:

-          wijzigen en renoveren van de voorgevel;

-          uitbreiden van de winkelruime op het gelijkvloers;

-          voorzien van 2 patio’s in de achterste tentoonstellingsruimten;

-          uitbreiden van de winkelruimte op de 1ste verdieping;

-          voorzien van een nieuw appartement op de 2de verdieping aan de voorzijde;

-          verbouwen van de 5 bestaande appartementen op de hoger gelegen verdiepingen;

-          voorzien van terrassen bij deze appartementen;

-          behouden van de monumentale lift en trap in het midden van het gebouw;

 

Lange Klarenstraat 23:

-          functiewijziging op het gelijkvloers van kantoren naar detailhandel en verbinden met het gebouw in de Meir;

-          verbouwen van de kantoren op de 1ste verdieping;

-          voorzien van 6 appartementen op de hoger gelegen verdiepingen;

-          uitbreiden van de linker scheimuur en het voorzien van een vluchttrap aan de achtergevel;

-          voorzien van terrassen tussen de vluchttrap en de nieuwe verticale circulatie;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Deze omgevingsvergunningsaanvraag voor kleinhandelsactiviteiten heeft betrekking op de aanpassing van een bestaand handelsgeheel met vijf winkelunits naar een handelsgeheel met vier units. De gevraagde netto-handelsoppervlakte bedraagt 1.059 m².

 

Met voorliggend dossier wordt een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten gevraagd voor de aanpassing van een bestaand handelsgeheel aan de Meir 47 – Lange Klarenstraat 23, 2000 Antwerpen.

 

Het huidige handelsgeheel omvat vijf commerciële units: 2 units op het gelijkvloers aan de zijde van de Meir met een handelsoppervlakte van 58 en 362 m², 1 unit op het gelijkvloers aan de zijde van de Lange Klarenstraat met een handelsoppervlakte van 148 m², 1 unit op de eerste verdieping met een handelsoppervlakte van 127 m² en 1 unit op de tweede verdieping met een handelsoppervlakte van 127 m².

 

Het bestaande handelsgeheel zal worden omgevormd naar een handelsgeheel met vier units. Een aantal units worden vergroot ten opzichte van de vorige indeling. De gewenste indeling organiseert 2 units op het gelijkvloers aan de zijde van de Meir met een handelsoppervlakte van 335,19 m² en 306,10 m², 1 unit op het gelijkvloers aan de zijde van de Lange Klarenstraat met een handelsoppervlakte van 146,15 m² en één unit op de eerste verdieping van 271,56 m². De vroegere unit op de tweede verdieping zal worden omgevormd naar een appartement.

 

Voor de gewenste veranderingen zijn nog geen nieuwe huurders bekend. De aanvrager richt zich tot huurders in de categorie 2, verkoop van goederen voor persoonsuitrusting (o.a. kleding, schoenen, reukwerk, cosmetica en sieraden). De totale gevraagde netto-handelsoppervlakte bedraagt 1.059 m².

 

Naast de commerciële ruimte wordt op de eerste verdieping ook een deel als kantoorruimte ingericht. Op de hogere verdiepingen worden appartementen ingericht.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 november 2019

20 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 maart 2020

14 april 2020

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 mei 2020

27 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

22 november 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Onroerend Erfgoed

 

15 april 2020

Ongunstig

Onroerend Erfgoed

22 november 2019

23 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

 

15 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

22 november 2019

20 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

22 november 2019

12 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

22 november 2019

25 november 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 november 2019

9 december 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

22 november 2019

17 december 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

18 maart 2020

14 april 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

22 november 2019

20 december 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

22 november 2019

3 december 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

22 november 2019

23 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Binnenstad stadsproject Falconplein-Zeemanshuis, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 18 september 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor binnenhof.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

 

-          artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

  • het voorzien van een stedelijke gevelplint in glazen bekleding in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend tussen de straatgevels die voornamelijk bestaan uit natuursteen of pleister;
  • het voorzien van een balustrade boven de kroonlijst op de rooilijn in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend in het straatbeeld;

-          artikel 2.1.3 Bouwvolume, bouwlijn, bouwdiepte:

het bestaande en vergund geacht bouwvolume op Meir 47 heeft reeds een bouwdiepte die de kenmerkende bouwdiepte langs de Meir overschrijdt. Het toevoegen van uitkragende terrassen aan deze achtergevel overschrijdt nog eens deze maximale bouwdiepte;

-          artikel 2.1.6 Gevelopbouw en gevelgeleding:

elke gevel moet een logische constructieve opbouw hebben. Het uitspringend volume aan  de achtergevel van de Lange Klarenstraat is geen zuiver volume en heeft geen logische constructieve opbouw;

-          artikel 2.1.7 Gevelmaterialen:

het voorzien van een stedelijk gevelplint in glazen bekleding in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend tussen de straatgevels die voornamelijk bestaan uit natuursteen of pleister;

-          artikel 2.1.12.2 Zonnepanelen en zonnecollectoren op platte daken:

er worden zonnepanelen voorzien op het platte dak in de Lange Klarenstraat. De aanvraag bevat onvoldoende informatie over de exacte positie op het dak. De zonnepanelen mogen niet zichtbaar zijn vanaf het openbaar domein.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 12 en 17 Looppaden:

er wordt geen vrije en vlakke draaicirkel voorzien in de bocht van de gangen in de Lange Klarenstraat door het plaatsen van de brandhaspels in deze bocht;

  • artikel 18 Niveauverschillen:

in de commerciële ruimte (gebouw Lange Klarenstraat) worden de niveauverschillen opgevangen met een trap in combinatie met een helling. Beide hellingen zijn echter veel te steil. Ze dienen 30cm en 65cm te overbruggen. Beide hellingen mogen dus slechts een hellingspercentage hebben van 6,25 procent (conform artikel 19) of er moet een plateaulift voorzien worden naast de trap voor het overbruggen van de niveauverschillen;

  • artikel 19 Hellingen:

in de commerciële ruimte (gebouw Lange Klarenstraat) worden de niveauverschillen opgevangen met een trap in combinatie met een helling. Beide hellingen zijn echter veel te steil. Ze dienen 30cm en 65cm te overbruggen. Beide hellingen mogen dus slechts een hellingspercentage hebben van 6,25 procent;

  • artikel 24 Draairuimte:

in de Lange Klarenstraat raakt de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte voor de inkomdeuren de duwzijde van de inkomdeuren niet. Er is geen vrije en vlakke draairuimte voorzien voor de inkomdeuren van de achterste appartementen in de Meir en voor de deur naar doorgang naast de monumentale trap;

  • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten en douches: 

bij handelingen aan publiek toegankelijke toiletten moet in elk sanitair blok minstens één aangepast toilet voorzien worden. Er werd een nieuw sanitair blok ingericht in het kantoor op de 1set verdieping in de Lange Klarenstraat. Er werd echter geen aangepast toilet voorzien. 

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

het voorzien van een stedelijk gevelplint in glazen bekleding in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend tussen de straatgevels die voornamelijk bestaan uit natuursteen of pleister;

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    • het voorzien van een stedelijk gevelplint in glazen bekleding in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend tussen de straatgevels die voornamelijk bestaan uit natuursteen of pleister;
    • het voorzien van een balustrade boven de kroonlijst op de rooilijn in de Lange Klarenstraat is niet kenmerkend in het straatbeeld;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    • gemengde gebouwen met minimaal 4 woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting. De netto-vloeroppervlakte dient minimaal 4 vierkante meter te bedragen. Er is geen afzonderlijke afvalberging voor de appartementen voorzien;
    • functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Er werd geen aparte afvalberging voorzien voor de handelsfunctie;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er werden geen autostaanplaatsen voorzien ondanks de gevelbreedte van meer dan 8 meter;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

de haakse lichtbak op de gevel langs de Meir wordt op minder dan 60 cm geplaatst van de perceelsgrens;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

scheidingsmuren dienen een opstand van minimaal 30cm te hebben ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. Niet alle scheidingsmuren zijn voorzien van een opstand.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De mix van winkelruimte, kantoren en appartementen is functioneel inpasbaar in het kernwinkelgebied Centrum Antwerpen. De omgeving bestaat uit een mix van voorliggende functies. De functies zijn eveneens in overeenstemming met de toelaatbare bestemmingen volgens het RUP Binnenstad.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag voorziet in het supprimeren van de gemeenschappelijke inkomhal en gang op het gelijkvloers van het pand langs de Meir, ten voordele van de nuttige verkoopoppervlakte van de handelsfunctie. Het gelijkvloers wordt volledig opengewerkt en verbonden met het gelijkvloers in de Lange Klarenstraat zodat 1 doorlopende winkelruimte ontstaat. De ontsluiting van de appartementen op de verdiepingen in zowel Meir als Lange Klarenstraat wordt hierdoor voorzien via een toegang in de Lange Klarenstraat. Vanaf de 2de verdieping worden de 2 panden met elkaar verbonden door een bijkomend volume aan de achtergevels van beide panden.

 

Dit volume kraagt uit ten opzichte van de achtergevel van de Lange Klarenstraat wat een vreemde aansluiting betreft tussen beide panden. Aangezien het volume, na aanpassing, beperkt gehouden wordt in hoogte, beperkt zichtbaar is vanuit de omgeving en er geen bezwaren werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek kan worden geoordeeld dat het voorziene volume aanvaardbaar is in de omgeving. De vluchtweg die wordt voorzien over het plat dak zal slechts gebruikt worden in noodsituaties. Hierdoor is de impact op de omgeving beperkt en is het voorstel aanvaardbaar.

 

De bestaande en vergund geachte appartementen op de verdiepingen in de Meir worden verbouwd. Het appartement achteraan op de eerste verdieping wordt gesupprimeerd en een nieuw appartement wordt voorzien achter de voorgevel op de 2de verdieping.

 

De appartementen zijn een mix van royale 2 slaapkamerappartementen en compactere 1 slaapkamerappartementen. Hoewel de netto-vloeroppervlakte van de achterste appartementen verkleind verbeterd de woonkwaliteit door de herschikking van het plan en het voorzien van royale raamopeningen in de achtergevel.

 

In de Lange Klarenstraat worden op de 2de, 3de en 4de verdieping telkens 2 appartementen voorzien die principieel voldoen aan een hedendaags verwacht wooncomfort. Zowel aan de voorgevel als een de achtergevel worden voldoende grote terrassen voorzien.

 

In de Lange Klarenstraat wordt een stalen vluchttrap voorzien aan de achtergevel omgeven door strekmetaal. Deze trap wordt voorzien binnen een aanvaarbare bouwdiepte in de omgeving. Het doortrekken van de scheimuur naast deze vluchttrap voorziet echter een  onaanvaardbare  hinder voor het uitzicht van de appartementen op het naastliggende smalle perceel. Het doortrekken van deze scheimuur wordt uitgesloten uit de vergunning.

Aangezien dergelijke trap enkel gebruikt kan worden in geval van nood, vormt het weglaten van de scheimuur geen hinder voor de privacy op het naastliggende perceel.

 

Het bestaande en vergund geacht bouwvolume op Meir 47 heeft reeds een bouwdiepte die de kenmerkende bouwdiepte langs de Meir overschrijdt. Het toevoegen van uitkragende terrassen aan deze achtergevel overschrijdt de maximale bouwdiepte op onaanvaardbare wijze. Dit is in strijd met artikel 2.1.3 van het RUP Binnenstad. In combinatie met het uitkragend volume tussen de 2 gebouwen vormen deze terrassen een vreemde stedenbouwkundige aansluiting tussen beide panden. De uitkragende terrassen worden uitgesloten uit de vergunning. In voorwaarden zal worden opgelegd, dat de ramen tot op de vloerpas in de achterste appartementen, worden voorzien van spijlen borstweringen zodat deze bijkomende ramen wel volledig kunnen worden opengezet om de woonkwaliteit van de vergund geachte appartementen te verbeteren.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel langs de Meir wordt gerestaureerd en voorzien van nieuwe gevelopeningen en bekledingen op het gelijkvloers. De aanpassingen zijn een verbetering voor het straatbeeld, de materialisatie sluit aan bij deze van de verdiepingen. Er wordt een haakse gevelreclame voorzien op de voorgevel. Conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode moet deze op minstens 60 cm van de perceelgrens worden voorzien. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden.

 

De voorgevel langs de Lange Klarenstraat wordt opnieuw bekleed en voorzien van aangapaste gevelopeningen. De witte natuursteen wordt vervangen door horizontale banden in witte natuursteen tussen de gevelopeningen, afgewisseld met bekleding in zwart lacobelglas naast de ramen en ter hoogte van de gelijkvloerse plint. Dergelijk afwerkingsmateriaal in glas is niet kenmerkend als stedelijke gevelplint in de omgeving. De panden in de omgeving zijn voornamelijk voorzien van een plint in natuursteen of pleisterwerk. Om uniformiteit in het straatbeeld te behouden en om een duurzame afwerking te garanderen wordt in voorwaarden opgenomen dat het gelijkvloers in natuursteen moet worden afgewerkt.

 

Bovenop de kroonlijst van de gevel in de Lange Klarenstraat wordt een horizontale borstwering geplaatst voor het dakterras op de hoogste verdieping. Dit is een atypisch gevelelement in het straatbeeld van de Lange Klarenstraat. Het zou aanvaardbaar zijn in het straatbeeld om de borstwering in natuursteen bekleding hoger op te trekken, zodat geen bijkomende balustrade moet worden voorzien. Een balustrade kan ook worden voorzien onder een hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijsthoogte. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Conform de bepalingen van artikel 2.1.12.2 van het RUP Binnenstad moeten zonnepanelen op minstens 1 meter van alle dakranden worden voorzien, zodat deze niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein. Dit zal in voorwaarden worden opgelegd voor de zonnepanelen op het dak langs de Lange Klarenstraat.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Het pand gelegen op de Meir 47 is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed. De lift in dit pand is beschermd als monument.

 

Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Bovendien schrijft artikel 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Deze informatie werd toegevoegd aan de aanvraag.

 

Het advies van de dienst monumentenzorg kan als volgt worden samengevat:

 

“Het pand Meir 47 is een handels- en kantoorgebouw met tentoonstellingszaal in beaux-artsstijl, gebouwd in opdracht van de heer G. Wynen, naar een ontwerp door de architect Georges Matthyssens uit 1910. De tentoonstellingszaal werd in opdracht van de kunsthandelaar Guillaume Campo uitgebreid met een parallelle zaal achter het rechter buurpand, naar een ontwerp door de architect Walter Van Kuyck uit 1927. Campo, die in 1897 een kunsthandel had opgezet, organiseerde hier kunsttentoonstellingen en -veilingen…

Het gebouw met een gevelbreedte van drie traveeën omvat vijf bouwlagen onder een plat dak. De lijstgevel heeft een parement uit witte natuursteen, met een aan de Lodewijk XVI-stijl ontleend decor. Nadrukkelijk horizontaal geleed door waterlijsten, en asymmetrisch van opzet, accentueert de compositie op evenwichtige wijze de door balkons gemarkeerde twee rechter traveeën, en de als risaliet uitgewerkte linker portaaltravee. Vandaag opnieuw bekleed, bestond de met schijnvoegen belijnde pui oorspronkelijk uit een rondboogpoort met smeedijzeren vleugeldeur (merkplaatje smederij H. Van Coppernolle, verplaatst naar de vestibule), en een winkelpui met zijportaal. De eerste verdieping onderscheidt zich in het risaliet door een halfrond balkon met een geajoureerde borstwering van entrelacs en een bewerkte gebuikte basis, en in de hoofdtraveeën door een breed korfboogvenster met achter een voorzetraam bewaard drieledig schrijnwerk. Een rechthoekig drielicht met composiete pilasters en guirlandes in het entablement, gevat tussen balkons met een smeedijzeren borstwering, respectievelijk op een met rankwerk bewerkte basis en consoles, markeert de tweede verdieping. Verder beantwoordt de opstand aan een regelmatig ordonnantieschema, opgebouwd uit rechthoekige en in de topgeleding rondbogige vensters, gevat in een vlakke omlijsting met stafwerksleutel, of een entablement met chutes op de posten, met onderdorpel; grote rolwerkcartouche op de derde verdieping. Een klassiek hoofdgestel met een gekorniste kroonlijst op klossen waarop een attiekbalustrade, vormt de gevelbeëindiging.

 

Het pand bestaat uit een langgerekt hoofdgebouw, waarop achteraan de tweeledige tentoonstellingszaal met guirlandefries en vernieuwd bovenlicht aansluit. Ontsloten door de lange vestibule en de centraal ingeplante traphal met lift, biedt de begane grond van het hoofdvolume volgens de bouwplannen ruimte aan de winkel met werkplaats en veranda, een woonruimte met keuken, en daarboven de conciërgewoning. Een grote en een kleine kantoorsuite beslaan de eerste, tweede en derde verdieping. De kleinere vierde verdieping huisvest de privé-vertrekken met badkamer van de winkelwoonst, onderling verbonden door een afzonderlijk trappenhuis.

In de open traphal met bordestrap bevindt zich een goed bewaarde liftinstallatie van het merk Stigler te dateren omstreeks 1926, gelegen in een open trapzaal omringd door een wenteltrap. De lift draagt het bouwnummer 278 en kan een belasting aan van drie personen of 225 kilogram. De kooi is uitgevoerd in handgesneden eik met spiegels en vensters en is voorzien van een houten dakkoepel op gedraaide stijltjes. De liftschacht is omgeven door hand gesmeed traliewerk. De kooideur wordt gevormd door een vouwhekken terwijl de bordesdeur een smeedijzeren draaideur is met een veiligheidsdeurcontact (mechanisch uitrukkend), voorzien van de oorspronkelijke koperen deurkruk. Op de gelijkvloerse verdieping is de oorspronkelijke knoppendoos JASPAR aanwezig. Het pand is beeldbepalend in deze context omwille van de architecturale waarde.

 

Men wenst het gelijkvloers en de eerste verdieping te verbouwen. De handelsfunctie blijft behouden. Het betreft voornamelijk het openwerken van de gang en de ruimtes naar de achtergelegen voormalige tentoonstellingszalen. De rechtse tentoonstellingszaal wordt verbouwd met als uitgangspunt de linkse zaal. De appartementen op de verdiepingen worden gerenoveerd.

De lift en traphal blijven behouden.

Het project voor het pand gelegen aan de Meir 47 werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg in samenspraak met het agentschap Onroerend Erfgoed.

Er worden geen wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van wat werd besproken, er wordt dan ook een gunstig advies verleend. Met betrekking tot de traphal en lift is het advies van het agentschap doorslaggevend. Dit advies dient gevolgd te worden.”

 

In het voorwaardelijk gunstig advies van de het Agentschap Onroerend Erfgoed werd volgende opgenomen betreffende de monumentale trappenhal:

 

“De erfgoedwaarden van de lift met trappenhal komen nu niet tot hun recht doordat er een donkere passage is tussen de eerste en de tweede verdieping. Het geblindeerde raam in de trappenhal, achter de lift, tussen de eerste verdieping en de tweede verdieping, dient daarom terug licht doorlatend te worden gemaakt, met behoud van de oorspronkelijke indeling (artikel 6.4.3 van het onroerenderfgoeddecreet van 16 mei 2014).

Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de bescherming.”

 

Deze voorwaarde zal worden overgenomen in voorwaarden van de vergunning.

 

Op 15 april 2020 werd een bijkomend advies verleend door het Agentschap Onroerend Erfgoed naar aanleiding van aanpassingen aan de plannen. De huislift waarvoor een ongunstig advies werd verleend, werd in een latere aanpassing opnieuw verwijderd uit de plannen. Het advies is dus niet meer van toepassing.

 

Bodemreliëf

 

Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het advies van de dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/archeologie kan als volgt worden samengevat:

 

“Het projectgebied is groter dan 300 m² (ca. 964 m²) en de ingreep in de bodem kleiner dan 100 m² (ca. 80 m², conform mail 09/04 ter verduidelijking, 66 m² + 14 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor de opmaak van een archeologienota niet verplicht. Bij het uitgraven van het centrale gedeelte komen vermoedelijk oudere structuren boven. Eventuele archeologische waarden en vondsten, waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze relevant zijn, dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan deze noodzaak steeds komen inschatten.”

 

De voorwaarden geformuleerd door de dienst archeologie worden overgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

In de laatst vergunde toestand is er een kantoorgebouw gelegen langs Lange Klarenstraat, en een commercieel gelijkvloers met 7 bovenliggende wooneenheden langs Meir.

 

Beide panden worden verbouwd tot commerciële ruimtes, een kantoor van 165m² en 12 wooneenheden.

-          Voor commerciële ruimtes in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. Bezoekers combineren meestal verschillende handels- en horecazaken in de stad en kunnen parkeren in de publieke parkings in de omgeving.

-          De oppervlakte van de kantoren wordt kleiner na de verbouwing. Hiervoor is er dus geen bijkomende parkeerbehoefte.

-          Het aantal wooneenheden wijzigt van 7 naar 12. Voor deze 5 bijkomende wooneenheden wordt de parkeerbehoefte bepaald:

 

1 bijkomend appartement < 60m² met parkeernorm  1.05 ? 1 x 1.05 = 1.05

3 bijkomend appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 ? 3 x 1.2 = 3.6

1 bijkomend appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 ? 1 x 1.35 = 1.35

De werkelijke parkeerbehoefte is 6 (1.05 + 3.6 + 1.35 = 6)

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

Het pand Meir 47 is een gebouwdat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan.

Het pand Lange Klarenstraat 23 heeft een gevelbreedte van 8,60 meter.

Deze breedte is onvoldoende voor het voorzien van een aparte toegang naar de appartementen op de verdiepingen, een garagepoort en een volwaardige vitrine voor het handelsgelijkvloers. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6 – 0 = 6.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 3 parkeerplaatsen:

 

Er is 498m² kantoren die worden verbouwd tot appartementen. De parkeerbehoefte van deze kantoren in stationsomgeving is 3. 498m² kantoren in stationsomgeving met parkeernorm 0.6/100m² : 498m² x 0,6/100m² = 2,99 = afgerond 3. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 3.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 6 – 3 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Laden en lossen

Laden en lossen voor de commerciële ruimtes moet gebeuren binnen de venstertijden van het voetgangersgebied Meir. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot

 

De bestaande en vergund geachte appartementen op de verdiepingen van de Meir worden voorzien van terrassen. Dit komt de woonkwaliteit ten goede.

 

De terrassen bij de voorste appartementen worden voorzien tot op de perceelgrens. Door het ontbreken van een voldoende hoge scheimuur op verdieping 3 en 4 worden ter hoogte van perceelsgrens ontoegankelijke delen voorzien op de terrassen zoals aangeduid op de plannen “toelichting terrassen patio Meir” zodat er geen onaanvaardbare hinder wordt voorzien op het perceel van de rechter gebuur.

 

Het terras dat wordt voorzien bij appartement 4.2 houdt echter onvoldoende afstand van de perceelgrens en de scheidingsmuur is onvoldoende hoog. In voorwaarden zal worden opgelegd dat het terras bij appartement 4.2 1,90 meter afstand moet houden van de perceelgrens om geen onaanvaardbare inkijk te voorzien op het buurperceel.

Hetzelfde geldt voor het terras aan de voorzijde van de teruggetrokken daklaag in de Lange Klarenstraat. Dit terras wordt ook voorzien tot op de perceelgrenzen terwijl de scheidingsmuren onvoldoende hoog zijn om privacyhinder op de aanpalende percelen te vermijden. Het optrekken van scheidingsmuren op deze locatie is ruimtelijk niet aanvaardbaar. In voorwaarden zal worden opgelegd dat een afstand van 1,90 meter van beide perceelgrenzen moet worden voorzien.

 

Conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode moet zowel voor de woonentiteiten als voor de winkelruimte een afzonderlijke afgesloten afvalberging worden voorzien. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden.

 

Gelet op de toename van het aantal woonentiteiten werd er advies gevraagd aan Proximus. Volgende werd opgenomen in hun advies en zij vragen voorwaarden op te nemen in de vergunning:

 

“Het project ligt langsheen een bestaande weg waar Proximus werken aan het glasvezelnetwerk van de toekomst plant. Voor dit project zijn echter bijkomende werken nodig. De kosten voor deze werken zijn uitzonderlijk ten laste van Proximus. De bouwheer dient Proximus de start van de bouwwerken te melden via verkavelingen-a21@proximus.com , met vermelding van het JMS nummer. Ons advies is gunstig bij opname van deze voorwaarden in uw vergunning. Na de werken, kunnen de bewoners snel en eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie- internet- en televisiediensten.

 

Bovenstaande kan worden overgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Toegankelijkheid

 

De verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag, gelet op de oppervlakte publiek toegankelijke ruimten en het aantal woonentiteiten op de verdiepingen.

 

De niveauverschillen in de commerciële ruimte op het gelijkvloers van de Lange Klarenstraat worden overbrugd met een trap in combinatie met een helling. De hellingsgraad voldoet niet aan de bepalingen van artikel 19 van de verordening. Hierop kan niet worden afgeweken.

Artikel 18 van de verordening laat toe niveauverschillen hoger dan 18 cm te overbruggen met en trap in combinatie met een helling of  in combinatie met een lift.

In voorwaarden zal worden opgelegd dat de helling moet worden voorzien conform de bepalingen van artikel 19 van de verordening of dat er naast de trap een plateaulift moet worden voorzien.

 

Conform de bepalingen van artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid moet in elk nieuw sanitair blok in publiek toegankelijke ruimten een aangepast toilet worden voorzien.

Dit werd niet voorzien in de kantoren op verdieping 1 in de Lange Klarenstraat.

In voorwaarden zal worden opgelegd dat een publiek toegankelijk toilet moet worden voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

In de looppaden van de lift naar de inkomdeuren in de Lange Klarenstraat worden brandhaspels voorzien. Hierdoor is geen vrije en vlakke draaicirkel mogelijk in de hoek van de gang.

In voorwaarden zal worden opgelegd dat in de hoek van het looppad een vrije en vlakke draaicirkel moet worden voorzien conform artikel 12 en 17 van de verordening toegankelijkheid.

Ook voor de inkomdeuren van de appartementen en de tussendeuren in de gemeenschappelijke gangen moet dergelijke vrije en vlakke draaicirkel worden voorzien.

Deze draaicirkel moet de duwzijde van de inkomdeuren raken conform artikel 24 van de verordening. De aanvraag voldoet hier niet aan. Voor de inkomdeur van appartement 4.2 in de Meir kan een afwijking worden toegestaan door de aanwezigheid van de bestaande trap. In voorwaarden zal worden opgenomen dat voor de overige inkomdeuren en de tussendeuren in de gemeenschappelijke gangen een vrije en vlakke en draairuimte moet worden voorzien conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.

 

Veiligheid in het algemeen

 

Niet alle scheidingsmuren hebben een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak conform artikel 34 van de bouwcode.

 

Van artikel 34 kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden.

Een dakopstand van 30 centimeter ten opzichte van het hoogst aangrenzend dakvlak ter hoogte van de perceelgrenzen is echter niet vereist, indien aan één van de volgende voorwaarden voldaan is. De dakbekleding valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of komt voor op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.) of er ligt een groendak en tussen de scheidingswand en de vegetatie is een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig. Deze voorwaarden kunnen worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning. Een verhoging van de scheimuur is eveneens een oplossing. Echter dit maakt het voorwerp uit van een nieuwe bevraging aanpalende, waarvoor een nieuwe bouwaanvraag nodig is.

 

De voorwaarden uit het advies van de brandweer dienen stipt te worden nageleefd.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

 

Het pand is volgens het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Binnenstad gelegen in de zone voor
"centrumfuncties - stedelijke functies". In deze centrumzone staat de mix van functies centraal en is onder andere detailhandel toegelaten. Ook is de projectlocatie vervat in een zone "overdruk
detailhandel". In deze zone wordt detailhandel ook toegelaten in de kelder en de eerste verdieping. Het gevraagde project komt hier aan tegemoet door inrichting van de publieksruimte op de gelijkvloerse verdieping en de eerste verdieping.

De uitbater neemt geen ‘green fields’ in om zijn uitbating op te starten. Er wordt geen nieuwe bebouwing gecreëerd of bijkomende verlinting in de hand gewerkt. Het handelsgeheel vestigt zich in een bestaande stedenbouwkundig vergunde handelsruimte die gerenoveerd en heringericht wordt. Het is daarom een duurzame vorm van her ingebruikname winkelvastgoed.

 

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

 

Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met een hoge bevolkingsdichtheid op wandel- en fietsafstand. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het aanpassen van het handelsgeheel  met minder maar iets grotere units gericht naar de verkoop van goederen uit categorie twee behoudt (deels) en verruimt (deels) het bestaande aanbod voor de lokale consument in deze handelszone.

 

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

 

In de Beleidsnota Detailhandel (goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 september 2013, jaarnummer 585) wordt de Meir en de aanlopende straten aangeduid als een prioritair kernwinkelgebied. Dit centrum met een bovenlokale aantrekkingskracht bepaalt in belangrijke mate de uitstraling van stad Antwerpen als shoppingstad. Het aanpassen en renoveren van het bestaande handelsgeheel voldoet dan ook volledig aan deze doelstelling tot het waarborgen en versterken van de leefbaarheid van dit stedelijk kernwinkelgebied.

 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

 

Zie advies van de dienst mobiliteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de ramen in de achtergevel van de Meir, tot op de vloerpas te voorzien van spijlen borstweringen;

3.      de haakse gevelreclame op de voorgevel in de Meir te voorzien op minstens 60 cm van de perceelsgrenzen conform artikel 33 van de bouwcode;

4.      de gevelplint in de Lange Klarenstraat af te werken in natuursteen;

5.      de borstwering van het terras op het platte dak aan de voorzijde van de Lange Klarenstraat te voorzien onder 45° vanop de kroonlijst;

6.      zonnepanelen op minstens 1 meter van alle dakranden te voorzien;

7.      het geblindeerde raam in de trappenhal, achter de lift, tussen de eerste verdieping en de tweede verdieping, terug lichtdoorlatend te maken, met behoud van de oorspronkelijke indeling conform het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed;

8.      bij het uitgraven van het centrale gedeelte komen vermoedelijk oudere structuren boven. Eventuele archeologische waarden en vondsten, waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze relevant zijn, dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

9.      laden en lossen voor de commerciële ruimte moet gebeuren binnen de venstertijden van het voetgangersgebied Meir;

10.  het terras bij appartement 4.2 moet 1,90 meter afstand houden van de perceelgrens;

11.  het terras aan de voorzijde van de teruggetrokken daklaag in de Lange Klarenstraat te voorzien op minstens 1,90 meter van de perceelsgrenzen;

12.  zowel voor de woonentiteiten als voor de winkelruimte moet een afzonderlijke afgesloten afvalberging worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

13.  voor het uitvoeren van de werken contact op te nemen met Proximus zoals vermeld in het advies in bijlage van de vergunning;

14.  de helling in de commerciële ruimte te voorzien conform de bepalingen van artikel 19 van de verordening toegankelijkheid of naast de trap een plateaulift te voorzien;

15.  een publiek toegankelijk toilet te voorzien bij de kantoren op verdieping 1 in de Lange Klarenstraat, conform de bepalingen van artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid;

16.  in de looppaden van de lift naar de inkomdeuren in de Lange Klarenstraat een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien in de hoek van de gang, conform artikel 12 en 17 van de verordening toegankelijkheid;

17.  voor alle inkomdeuren van de appartementen en de tussendeuren in de gemeenschappelijke gangen een vrije en vlakke draairuimte te voorzien, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid, met uitzondering van de deur naar appartement 4.2;

18.  het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

19.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

20.  het doortrekken van de scheimuur naast de vluchttrap in de Lange Klarenstraat;

21.  het voorzien van uitkragende terrassen aan de achtergevel van de Meir;

22.  het afwerken van de gevelplint in de Lange Klarenstraat in lacobelglas;

23.  het voorzien van een borstwering op de kroonlijst in de Lange Klarenstraat.

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

 

Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het aanpassen van een bestaand handelsgeheel naar vier commerciële units aan de Meir 47 / Lange Klarenstraat 23, 2000 Antwerpen. De totale netto-handelsoppervlakte van 1.059 m² (verdeeld in een unit van 335,19 m², een tweede unit van 306,10 m², een derde unit van 146,15 m² en een vierde unit van 271,57 m²) van het handelsgeheel dient gebruikt te worden voor de verkoop van goederen voor persoonsuitrusting (categorie 2 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2019

Volledig en ontvankelijk

22 november 2019

Start 1e openbaar onderzoek

2 december 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

31 december 2019

Beslissing toepassing administratieve lus

5 februari 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

14 mei 2020

Start laatste openbaar onderzoek

14 februari 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

14 maart 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 juli 2020

Verslag GOA

22 april 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Affiches openbaar onderzoek zijn niet opgehangen. Ze zouden nooit aangekomen zijn bij de aanvrager. Hij zou de affiches graag ophalen, na afspraak.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 december 2019

31 december 2019

0

0

0

0

14 februari 2020

14 maart 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de ramen in de achtergevel van de Meir, tot op de vloerpas te voorzien van spijlen borstweringen;

3.      de haakse gevelreclame op de voorgevel in de Meir te voorzien op minstens 60 cm van de perceelsgrenzen conform artikel 33 van de bouwcode;

4.      de gevelplint in de Lange Klarenstraat af te werken in natuursteen;

5.      de borstwering van het terras op het platte dak aan de voorzijde van de Lange Klarenstraat te voorzien onder 45° vanop de kroonlijst;

6.      zonnepanelen op minstens 1 meter van alle dakranden te voorzien;

7.      het geblindeerde raam in de trappenhal, achter de lift, tussen de eerste verdieping en de tweede verdieping, terug lichtdoorlatend te maken, met behoud van de oorspronkelijke indeling conform het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed;

8.      bij het uitgraven van het centrale gedeelte komen vermoedelijk oudere structuren boven. Eventuele archeologische waarden en vondsten, waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze relevant zijn, dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

9.      laden en lossen voor de commerciële ruimte moet gebeuren binnen de venstertijden van het voetgangersgebied Meir;

10.  het terras bij appartement 4.2 moet 1,90 meter afstand houden van de perceelgrens;

11.  het terras aan de voorzijde van de teruggetrokken daklaag in de Lange Klarenstraat te voorzien op minstens 1,90 meter van de perceelsgrenzen;

12.  zowel voor de woonentiteiten als voor de winkelruimte moet een afzonderlijke afgesloten afvalberging worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

13.  voor het uitvoeren van de werken contact op te nemen met Proximus zoals vermeld in het advies in bijlage van de vergunning;

14.  de helling in de commerciële ruimte te voorzien conform de bepalingen van artikel 19 van de verordening toegankelijkheid of naast de trap een plateaulift te voorzien;

15.  een publiek toegankelijk toilet te voorzien bij de kantoren op verdieping 1 in de Lange Klarenstraat, conform de bepalingen van artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid;

16.  in de looppaden van de lift naar de inkomdeuren in de Lange Klarenstraat een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien in de hoek van de gang, conform artikel 12 en 17 van de verordening toegankelijkheid;

17.  voor alle inkomdeuren van de appartementen en de tussendeuren in de gemeenschappelijke gangen een vrije en vlakke draairuimte te voorzien, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid, met uitzondering van de deur naar appartement 4.2;

18.  het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

19.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

20.  het doortrekken van de scheimuur naast de vluchttrap in de Lange Klarenstraat;

21.  het voorzien van uitkragende terrassen aan de achtergevel van de Meir;

22.  het afwerken van de gevelplint in de Lange Klarenstraat in lacobelglas;

23.  het voorzien van een borstwering op de kroonlijst in de Lange Klarenstraat.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.