Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05282 - Omgevingsvergunning - OMV_2020028518. Nieuwe Westweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05282 - Omgevingsvergunning - OMV_2020028518. Nieuwe Westweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_05282 - Omgevingsvergunning - OMV_2020028518. Nieuwe Westweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020028518

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Nieuwe Westweg zn 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie B nrs. 60B en sectie C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verlengen van de Nieuwe Westweg

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        Op 3 februari 2012 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20115965) voor het slopen van wagonlaadposten, silo’s en kranen;

-        Op 5 september 1991 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1991/B/18/78028-91/081) voor het plaatsen van een asfaltbevloering en nieuwe transportbanden.


Inhoud van de aanvraag

-          Verlengen van de Nieuwe Westweg;

-          Aanleggen rotonde;

-          Aanleggen riolering;

-          Voorzien leidingenzone.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 maart 2020

2 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel

16 maart 2020

16 april 2020

Geen bezwaar

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

16 maart 2020

30 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

Water-link (AWW)

16 maart 2020

15 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 maart 2020

6 mei 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

16 maart 2020

24 maart 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend: - de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Op 295 meter ten noorden van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Parallel aan de binnenzijde van deze grens loopt een overdruk met als aanduiding bufferdijk-Stocatra. Langs de buitenzijde van de grens is de bestemming Natuurgebied van toepassing met overdruk Grote Eenheid Natuur. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar de verharding na uitvoering van de werken tot het openbaar wegdomein zal behoren.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Overige wetgeving

Archeologienota: Overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning met ingreep in de bodem een bekrachtigde archeologienota gevoegd.

In voorliggende aanvraag, die door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 3.000 m², is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota toe te voegen aan de aanvraag.

Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 2 november 2019 akte genomen van de nota. Er is een correct verband tussen de aangevraagde ingrepen en de ingrepen die vermeld zijn in de archeologienota. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen verder vervolgonderzoek. Eventuele vondsten onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2015, artikel 5.1.4) gemeld te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Nieuwe Westweg, gelegen ten noorden van het Bevrijdingsdok, wordt verlengd naar het westen toe. Het terrein waarop de werken gebeuren, was ingericht als op- en overslagbedrijf voor bulkgoederen. Door inkrimping van deze activiteiten, komt er een deel van het terrein vrij en is er een herverdeling gebeurd waardoor meerdere terreinen in concessie kunnen gegeven worden. Om deze verschillende terreinen te kunnen ontsluiten naar het openbaar domein, dient de Nieuwe Westweg verlengd te worden.

 

Het terrein is verhard met betonklinkers en asfalt. Deze verhardingen worden opgebroken om de nieuwe wegenis, met een lengte van circa 665 meter, te kunnen aanleggen in asfalt. De huidige Nieuwe Westweg telt drie rijstroken die worden doorgetrokken in westelijke richting en geleidelijk aan versmald naar twee rijstroken met een totale breedte van 9 meter. Het nieuwe stuk weg is doodlopend maar op het einde wordt een rondpunt aangelegd om het keren mogelijk te maken.

 

Samen met de verharding wordt ook een nieuw rioleringsstelsel aangelegd voor de afvoer van hemelwater dat zowel van de rijweg als van de omliggende terreinen komt. De aanleg van deze riolering ontslaat de toekomstige gebruikers van de omliggende terreinen er niet van om te voldoen aan de gewestelijke verordening hemelwater.

Het bestaande dubbelrichtingsfietspad wordt in de voorliggende aanvraag niet doorgetrokken wegens de bestaande concessieovereenkomst die pas eind 2033 eindigt. Dat zal het voorwerp uitmaken van een aparte vergunningsaanvraag. Wel wordt er een fietsoversteek voorzien om van de zuidzijde het dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde te kunnen bereiken.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De zone is momenteel reeds verhard. Er wordt aldus geen nieuwe ruimte ingewonnen en de focus wordt gelegd op inbreiding van het gebied. Door de verlenging van de Nieuwe Westweg worden de terreinen bereikbaar gemaakt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe weg kent een klassieke opbouw in asfalt en wordt afgeboord met betonnen boordstenen. Langs de zuidzijde van de weg wordt een groenstrook voorzien voor de toekomstige aanleg van nuts- en pijpleidingen. Deze leidingenzone wordt doorgetrokken vanaf de zuidwestzijde van het rondpunt naar het Bevrijdingsdok.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de nabijheid van spoorwegen, werd het advies ingewonnen van de spoorwegbeheerder, Infrabel nv. Zij hebben geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Advies werd ingewonnen bij de brandweer/risicobeheer/preventie. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. Deze voorwaarden zijn uitvoerbaar.

 

Door de aanwezigheid van een waterleiding in de nabijheid van de werken, werd het advies gevraagd van de beheerder van deze leiding, zijnde Waterlink. Het advies is voorwaardelijk gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

Advies werd gevraagd aan de verkeerspolitie. Zij vrezen dat het zuidelijk deel van de fietsoversteek niet gebruikt gaat worden zoals beoogd, waardoor de veiligheid alsnog in het gevaar komt. Zij vragen of er bekeken kan worden of er andere mogelijkheden zijn om de fietsoversteek zo aan te leggen dat het zowel naar vormgeving als gebruik duidelijk is en het beoogd gebruik in overeenstemming gaat zijn met het reëel gebruik. Op het grondplan nieuwe toestand staat een pictogram op de rijbaan aangeduid die het beoogd gebruik weergeeft, zijnde de uitwijkmogelijkheid naar rechts om zich vervolgens recht te kunnen opstellen alvorens de rijbaan via de fietsoversteek te kruisen.

Advies werd gevraagd aan de dienst mobiliteit. Zij merken enkele aandachtspunten op:

-          De maximum snelheid op het stuk waar fietsers gemengd rijden mag maximum 50km/u zijn.

-          De fietsoversteek alleen te voorzien voor fietsers die van de doodlopende kant komen en verplicht moeten oversteken om het fietspad te gebruiken. Het pictogram op de oversteek en de haaientanden zijn bijgevolg overbodig aan de kant van het dubbelrichtingsfietspad.

Deze voorwaarden komen de veiligheid van de fietser ten goede en kunnen worden verwezenlijkt door toedoen van de aanvrager. Door het opleggen van deze voorwaarden in de vergunning, alsook de aanduiding van het pictogram op de rijbaan zoals aangeduid op het grondplan, lijkt de bezorgdheid van de verkeerspolitie hiermee ondervangen.

Verder vraagt de dienst mobiliteit om het doortrekken van het dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde te voorzien van zodra het kan en dit ten laatste in 2033 en dat het toekomstig profiel moet voldoen aan de normen van het dan geldende fietsvademecum. Volgens artikel 74 van het Omgevingsvergunningsdecreet dienen voorwaarden voldoende precies te zijn en in verhouding tot het vergunde project. Daarnaast moeten ze kunnen worden verwezenlijkt door enig toedoen van de aanvrager, bouwheer, gebruiker of exploitant. Deze voorwaarden zijn echter onvoldoende precies en dienen het voorwerp uit te maken van een aparte vergunningsaanvraag waardoor ze niet door enig toedoen van de aanvrager kunnen worden verwezenlijkt. Deze voorwaarde kan dan ook niet worden opgelegd. Het wordt wel als aandachtspunt meegegeven naar de aanvrager. Bovendien blijkt al uit de motiveringsnota dat de toekomstige doortrekking van het dubbelrichtingsfietspad zeker een intentie is van de aanvrager.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- de maximum snelheid op het stuk waar fietsers gemengd rijden mag maximum 50km/u zijn;

- de fietsoversteek alleen te voorzien voor fietsers die van de doodlopende kant komen en verplicht moeten oversteken om het fietspad te gebruiken. Het pictogram op de oversteek en de haaientanden zijn bijgevolg overbodig aan de kant van het dubbelrichtingsfietspad;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Waterlink.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

16 maart 2020

Start openbaar onderzoek

20 maart 2020

Einde openbaar onderzoek

23 mei 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 augustus 2020

Verslag GOA

11 juni 2020

naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

20 maart 2020

23 maart 2020*

0

0

0

0

28 april 2020*

23 mei 2020*

0

0

0

0

 

* De Vlaamse regering heeft op 24 maart 2020 via het noodbesluit omgevingsvergunning beslist om de openbare onderzoeken voor omgevingsvergunningen op te schorten tot en met 24 april 2020.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

- de maximum snelheid op het stuk waar fietsers gemengd rijden mag maximum 50km/u zijn;

- de fietsoversteek alleen te voorzien voor fietsers die van de doodlopende kant komen en verplicht moeten oversteken om het fietspad te gebruiken. Het pictogram op de oversteek en de haaientanden zijn bijgevolg overbodig aan de kant van het dubbelrichtingsfietspad;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Waterlink.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.