Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_05281 - Omgevingsvergunning - OMV_2020050346. Antwerpsebaan 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05281 - Omgevingsvergunning - OMV_2020050346. Antwerpsebaan 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_05281 - Omgevingsvergunning - OMV_2020050346. Antwerpsebaan 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020050346

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Vervoer Frans Gommeren met als adres Antwerpsebaan 42 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsebaan 42 te Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie C nr. 50P2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verwijderen van bestaande kantoorunits. Bouwen van een nieuw kantoorgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        Op 12 december 2014 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/10680.3) voor het oprichten van een windturbine;

-        Op 31 maart 2006 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/2001/B/0215 – 20014721) voor de regularisatie van een bureelcontainer en verplaatsing, alsook de plaatsing van een nieuwe zendmast;

-        Op 23 april 1990 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1990/B/18/75464-90/032 – 19908434) voor 2 prefablokalen.


Inhoud van de aanvraag

-          Verwijderen van bestaande kantoorcontainers;

-          Bouwen van nieuw kantoorgebouw;

-          Aanpassen omgevingsaanleg.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

30 april 2020

29 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen

30 april 2020

2 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel

30 april 2020

13 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

Water-link (AWW)

30 april 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijvigheid.

Het gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten. Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend: - de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van havenen industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Daar de burelen noodzakelijk zijn voor de ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten en gezien dienen te worden als een nevenfunctie van een groter geheel, is de aanvraag in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en voor de wegenis ten zuiden van de aanvraag – de R2 en Kruisweg – Gebied voor verkeers- en vervoerinfrastructuur. Parallel langs deze wegen lopen twee overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding en Verbinding voor fietsers. Ten zuiden van de R2 geldt nog het bestemmingsvoorschrift Specifiek regionaal bedrijventerrein voor afvalverwerking en recyclage.

 

Binnen de straal van 500 meter is eveneens het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek (Besluit van de Vlaamse regering van 29 juli 2016) van toepassing. Volgens dit GRUP loopt ten zuiden van het goed een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding met overdruk Gebied met gebruiksbeperkingen.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008) van toepassing, met als bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur en overdrukken Hoogspanningsleiding en gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op de nieuwe dakoppervlakte valt, wordt opgevangen in een hemelwaterput en hergebruikt als spoelwater van het sanitair. Om te voldoen aan het aspect infiltratie worden er infiltratiekratten geplaatst. De aanvraag is daarmee in overeenstemming met de gewestelijke verordening hemelwater.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag. Daar de publiek toegankelijke oppervlakte kleiner is dan 150 m² dient de inkomdeur en het pad naar die deur in overeenstemming te zijn met de verordening. De aanvraag lijkt hieraan te voldoen.

 

Sectorale wetgeving

MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn en de opmaak van een project-MER niet nodig is.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project betreft geen wijziging in de verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er voldoende maatregelen genomen wat betreft hergebruik en infiltratie van hemelwater op eigen terrein (zie deel verordeningen). Bijgevolg dient in alle redelijkheid geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Langs de zuidzijde van het terrein van een transportbedrijf wordt een nieuw kantoorgebouw opgetrokken. Het gebouw, met een grondoppervlakte van circa 130 m² en een hoogte van 9,75 meter, wordt op circa 24 meter van de oostzijde van de bestaande werkhal en tot tegen de zuidelijke perceelsgrens geplaatst. Het nieuwe volume telt drie verdiepingen waarbij het gelijkvloers is ingericht met was- en kleedruimte, een refter voor de chauffeurs alsook bergruimte en ruimte voor de technieken. De eerste verdieping is ingericht met bureel- en vergaderruimte en refter voor kantoormedewerkers. De tweede verdieping is bestemd voor het bewakingspersoneel dat, in shiften, 24/24u aanwezig is, waardoor deze verdieping is ingericht met ontspanningsruimte, douche – en rustruimte.

Volgens het bestemmingsvoorschrift van het GRUP zijn gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. Het mag hier wel degelijk niet om een woonfunctie gaan. De tweede verdieping mag dus onder geen beding gebruikt worden voor permanente bewoning of als een vorm van verblijfrecreatie.

 

De prefab containers aan de noordzijde van het terrein, die momenteel dienst doen als kantoorruimte, worden verwijderd. De containers staan op de bestaande verharding dus deze dient slechts eventueel plaatselijk hersteld te worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De huidige kantoorruimte, ondergebracht in prefab containers, is verouderd en aan vervanging toe. Het nieuwe gebouw wordt opgetrokken uit duurzamere materialen en krijgt een hedendaags uitzicht. De burelen zijn noodzakelijk voor de ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten en dienen gezien te worden als een nevenfunctie van een groter geheel.

De aanvraag is dan ook inpasbaar binnen de gegeven context van een industriegebied.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe kantoorgebouw wordt opgetrokken uit roodbruine baksteen in combinatie met antraciet/zwarte aluminium gevelbekleding. De overdekte inkom wordt geaccentueerd door aluminium lamellen. De tweede (=dak) verdieping is teruggesprongen en wordt volledig bekleed met aluminium in een antraciet/zwarte kleur. Deze verdieping is bereikbaar via een betonnen buitentrap langs de westgevel.

Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om het hitte-eiland effect te verminderen. Oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij

donkere gevel- of dakbekleding hebben een negatieve invloed. De aluminium gevelbeplating in een donkere kleur is bijgevolg uit te voeren in een lichtgrijze kleur.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de inplanting van het nieuwe gebouw nabij een spoorweg, werd het advies ingewonnen van Infrabel, de beheerder van deze spoorweg. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De voorwaarden betreffen voornamelijk uitvoeringsmodaliteiten die in acht moeten genomen worden bij de uitvoering van de werken. De aanvrager heeft een ontlastingsclausule van Infrabel ondertekend waarin men afziet van elk verhaal ten overstaan van de NV Infrabel in geval van beschadiging aan haar installaties ten gevolge van onder andere de spoorexploitatie en vernieuwings- en herstellingswerken aan de sporen.

 

Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen, als beheerder van het havengebied. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De opgelegde voorwaarde is uitvoerbaar. Tevens wordt opgemerkt dat de lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten zijn in havengebied maar dat vormen van bewoning of verblijf zowel in strijd zijn met de bestemming van het ruimtelijk uitvoeringsplan als niet wenselijk vanuit het oogpunt van externe veiligheid.

 

Advies werd gevraagd aan de brandweer/risicobeheer/preventie. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De opgelegde voorwaarden zijn uitvoerbaar. Onder punt F.1.4 in het advies wordt verwezen naar de Vlaamse Wooncode en de eisen omtrent rookmelders. Hiermee wordt niet bedoeld dat de tweede verdieping als woning of kamerwoning moet worden beschouwd. Er wordt enkel verwezen naar de principes en het belang van het plaatsen van rookmelders.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Het nieuwe kantoorgebouw dient ter vervanging van het bestaande kantoor. Na het wegnemen van de bestaande bureelcontainers, wordt belijning geschilderd op de verharding voor het creëren van 6 bijkomende parkeerplaatsen voor personenwagens. Het aantal bijkomende personeelsleden/bezoekers blijft dus beperkt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- de tweede verdieping mag onder geen beding gebruikt worden als permanente bewoning of als een vorm van verblijfsrecreatie;

- de aluminium gevelpanelen dienen uitgevoerd te worden in een lichtgrijze kleur zoals de RAL-kleuren 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief);

- de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt te worden nageleefd;

- de voorwaarde uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dient strikt te worden nageleefd;

- de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt te worden nageleefd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 april 2020

Volledig en ontvankelijk

30 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juli 2020

Verslag GOA

11 juni 2020

naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

- de tweede verdieping mag onder geen beding gebruikt worden als permanente bewoning of als een vorm van verblijfsrecreatie;

- de aluminium gevelpanelen dienen uitgevoerd te worden in een lichtgrijze kleur zoals de RAL-kleuren 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief);

- de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt te worden nageleefd;

- de voorwaarde uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dient strikt te worden nageleefd;

- de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt te worden nageleefd.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.