Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020052162 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA STANDIC ANTWERPEN met als adres Beliweg 3 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Beliweg zonder nummer 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 14 sectie C nrs. 71/2 , 71M, 71N en 71/3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van een loods en uitbreken van verhardingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 19 september 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2019022260) voor de bouw en exploitatie van een nieuwe tankterminal;
- Op 1 augustus 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2019060242) voor het slopen van een loods.
Inhoud van de aanvraag
- Slopen van een loods;
- Uitbreken van verharding.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 2 juni 2020 | 11 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 2 juni 2020 | 10 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt grotendeels het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de dokken - Gebied voor waterweginfrastructuur. In het noorden en oosten loopt er een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Op 480 meter ten oosten van de aanvraag bevinden zich de bestemmingen Gebied voor spoorinfrastructuur en Gebied voor verkeer- en vervoersinfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar het terrein na de werken braak blijft liggen. Het hemelwater kan zo op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte is genomen.
Het geplande bouwproject valt onder de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft van de nota met ID https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/14597 en onderwerp Vooronderzoek_Antwerpen_Beliweg akte genomen op 3 mei 2020.
Advies hierover werd gevraagd aan de dienst archeologie. Zij brachten een ongunstig advies uit daar de afbakening van het projectgebied in deze archeologienota niet overeen komt met deze in de omgevingsvergunningsaanvraag.
De aanvrager dient een nieuwe archeologienota te bekomen waarvoor aktename door het Agentschap Onroerend Erfgoed dient te gebeuren.
Indien de behandelingstermijn van de aanvraag verloopt zonder dat een aktename van de archeologienota over de aangevraagde werken bekomen is, moet de omgevingsvergunning van rechtswege geweigerd worden overeenkomstig artikel 5.4.1 en artikel 5.4.4. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Ten noordoosten van het 5e Havendok wordt, op een terrein palend aan het dok, een vrijstaande loods gesloopt met een oppervlakte van circa 18.145 m². De omliggende verharding, met een oppervlakte van circa 16.000 m², wordt, inclusief de spoor- en kraanrails, tevens mee uitgebroken. Het terrein zal gevoegd worden bij het terrein aan de oostzijde waar een tankpark wordt gerealiseerd.
De hoogspanningscabine aan de noordwestzijde van het gebouw blijft behouden. Het terrein blijft na de afbraakwerken braak liggen zodat het in latere fase kan aangewend worden voor uitbreiding van de activiteiten. Deze uitbreiding zal het voorwerp zijn van een aparte vergunningsaanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
De loods betreft een betonstructuur met wanden in invulmetselwerk. Hoewel het pand niet is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het Bouwkundig erfgoed, heeft het
magazijn een bijzondere opbouw en karakteristieke eigenschappen. Daarom werd advies ingewonnen bij de dienst monumentenzorg. Zij merken op dat dit type van loods (driebeukige betonnen loods met betonnen schaaldaken en uitwendige ribben) een hoge industriële-archeologische en architectuurhistorische waarde heeft en er op dit moment nog verschillende loodsen van dit type aanwezig zijn in het havengebied. Er is geen bezwaar tegen de aanvraag. Het is echter een aandachtspunt om een visienota op te maken over de historische betonnen schaaldakconstructies in het havengebied met actiepunten over het behoud van representatieve exemplaren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om stofhinder te voorkomen is het terrein na de sloopwerkzaamheden vochtig te houden of in te zaaien met een streekeigen grasmengsel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. De bouwheer dient tijdens de sloopwerken en het wegvoeren van puin op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Als aandachtspunt wordt meegegeven dat er een visienota dient opgemaakt te worden over de historische betonnen schaaldakconstructies in het havengebied met daarin actiepunten over het behoud van representatieve exemplaren.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- de bouwheer dient tijdens de sloopwerken op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;
- bij de sloop dienen ook alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen; funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop; de niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond te worden verwijderd;
- om stofhinder te beperken dient de bouwheer het terrein na de sloopwerkzaamheden vochtig te houden of in te zaaien met een streekeigen grasmengsel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 27 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 26 juni 2020 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarden.
Als aandachtspunt wordt meegegeven dat er een visienota dient opgemaakt te worden over de historische betonnen schaaldakconstructies in het havengebied met daarin actiepunten over het behoud van representatieve exemplaren.
Er dient te worden voldaan aan volgende voorwaarden:
- de bouwheer dient tijdens de sloopwerken op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;
- bij de sloop dienen ook alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen; funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop; de niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond te worden verwijderd;
- om stofhinder te beperken dient de bouwheer het terrein na de sloopwerkzaamheden vochtig te houden of in te zaaien met een streekeigen grasmengsel.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die het advies gevraagd heeft. |