Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Valkenveld is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Valkenveld is gelegen in Wilrijk, langs de N177 Boomsesteenweg. Het projectgebied omvat zowel voetpaden, als rijweg, parkeervakken en het groene plein. Ook de aansluiting op de aangrenzende fiets- en voetpaden worden meegenomen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Een betere organisatie van de verschillende verkeerstromen en bundeling van parkeergelegenheid verhoogt het overzicht en de verkeersveiligheid rond het plein.
Een opgewaardeerd en betere bereikbaar groen plein biedt ruimte voor verblijven en zachte recreatie.
Door het ontharden en maximale infiltreren van regenwater in de groenzone wordt ingezet op klimaatbestendigheid.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Ontharden
Er wordt gestart met een blanco canvas zonder verharding.
Groenbuffer
De bestaande groene buffer tussen de Boomsesteenweg en het plein wordt behouden en aangevuld waar nodig met een mix van inheemse bladverliezende en groenblijvende soorten.
Het zicht op de A12 en viaduct wordt zo goed mogelijk weggenomen.
Parkeerpocket
De parkeerplaatsen en verkeersstroom hiermee gepaard wordt geconcentreerd langs de voorzijde van het plein.
Eén toegang langs de noordzijde van het plein (poort zone 30).
Behoud van drie mindervalidenplaatsen, waarvan twee voor bewoners.
Bereikbaarheid
Voetgangers
Fietsers en gemotoriseerd verkeer
Brandweer
Openbaar vervoer
Verblijven
Langs de oostelijke zijde van het plein komt een brede zone voor verblijven, gekoppeld aan de voetgangersverbinding en de brandweg.
Er wordt picknick- en zitgelegenheid voorzien.
Deze locatie biedt een goed overzicht over het plein en heeft een goede ligging voor het vangen van de namiddag- en avondzon.
Water
De algemene ontharding vergroot het oppervlak waar regenwater natuurlijk kan infiltreren.
Rond het groene plein komen lineaire bioswales (wadi’s) waar grote hoeveelheden regenwater kunnen verzamelen en indringen in de bodem. Deze wadi's vormen een natuurlijke afbakening voor het verkeer.
In de parkeerpocket worden parkeerplaatsen voorzien met waterdoorlatende voegen.
Spelen
Langs de zone voor verblijven wordt open ruimte gevrijwaard voor vrij spel.
Tussen de bomen door komt een slingerend avontuurlijk parcours met stapstenen, boomstammen en bruggetjes over de (lineaire) bioswales.
Langs dit parcours komen een aantal speelheuvels waarop geravot kan worden maar even goed gezeten of gelegen in de zon.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 65 plaatsen in de bestaande toestand naar 30 plaatsen in de nieuwe toestand.
Voor een betere verkeersveiligheid in deze schoolomgeving is het noodzakelijk om de verschillende verkeersstromen te scheiden en het parkeren vooraan op het plein te organiseren zodat de zwakke weggebruikers zonder conflicten tot aan de schoolpoort geraken.
De bewoners beschikken inpandig over voldoende parkeergelegenheid en geven zelf aan dat de parkeergelegenheid voor hen minder van belang is. Ook onder de viaduct van de A12 is nog veel parkeergelegenheid.
Op deze manier komt er ruimte vrij voor een veilig en goed bereikbaar groen plein waar zowel de bewoners als de scholen en jeugdbeweging gebruik van kunnen maken.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Er worden twee bomen gerooid om plaats te geven aan de parkeerpocket. Er worden minstens zes nieuwe bomen geplant. Het juiste aantal zal in een volgende fase nader worden bepaald.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | bevraging bewoners (inspraakronde) | september - oktober 2018 |
|
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 9 maart 2020 |
| |
jeugdraad | 25 juni 2020 | ||
speelruimtevergadering | 25 juni 2020 | ||
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Wilrijk | 24 augustus 2020 | 176 |
Het districtscollege van district Wilrijk wenst het Valkenveld her aan te leggen. De rijweg is in slechte staat. De school heeft melding gemaakt van verkeersonveilige situaties bij het begin en het einde van een schooldag. Naast de school vraagt ook de lokale Chiroafdeling om de groenzone gemakkelijker bereikbaar en veilig te maken. Tegelijkertijd kan er zitgelegenheid geplaatst worden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2WIL010701M01422.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (9 maart 2020) voor de wegeniswerken in het Valkenveld, district Wilrijk.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.