Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
De opdracht zal worden uitgevoerd tegen een door de aanbestedende overheid vastgelegd ereloonpercentage.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
De stad Antwerpen plant in deze legislatuur een ambitieuze uitbreiding en vernieuwing van het Museum Rubenshuis, met als uitgangspunt een nieuw onthaal met publieksfaciliteiten, documentatiecentrum, archieven en kantoren. Het is tevens de ambitie van het Museum Rubenshuis om de bezoekersbeleving in en de uitstraling van de kunstenaarswoning te versterken, om het comfort van bezoekers en personeel en de zorg voor het roerend en onroerend erfgoed, namelijk voor de kunstwerken en het beschermd monument, te verhogen.
Om de gestelde ambitie te bereiken, zal ook de belevingswaarde van de Rubenstuin versterkt worden door een nieuw ontwerp gebaseerd op het beheersplan. Het ontwerp en opvolging van de werken, samen met het nodige onderzoek, zal door een externe landschapsarchitect gerealiseerd moeten worden.
De gemeenschappelijke aankoopcentrale stelt voor om voor deze opdracht onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2020_01371 uit te schrijven en meerdere ondernemingen te vragen om offerte in te dienen.
De financiële middelen staan nu op SUB_NR/INTERN/2000/5322000000/221/2BRS010201P09582/2SA070720 en SUB_NR/INTERN/2200/5322000000/221/2BRS010201P09582/2SA070720, en verschuiven per ika-light naar: SUB_NR/INTERN/2000/5322000000/220/2BRS010201P09582/2SA070720 en SUB_NR/INTERN/2200/5322000000/220/2BRS010201P09582/2SA070720
Het college keurt bestek GAC_2020_01371 voor Ontwerp historische baroktuin museum Rubenshuis goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Ontwerp historische baroktuin museum Rubenshuis |
|
budgetplaats:5322000000 | met orderbon |
Ontwerp historische baroktuin museum Rubenshuis | budgetplaats:5322000000 budgetpositie:220 functiegebied:2BRS010201P09582 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA070720 budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad | met orderbon |