Terug
Gepubliceerd op 05/10/2020

2020_CBS_08074 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015223. Nikkelstraat 41. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 02/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08074 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015223. Nikkelstraat 41. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_08074 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015223. Nikkelstraat 41. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020015223

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Nikkelstraat 41 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nr. 416E17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/06/1936: toelating (18#5260) voor binnenveranderingen;

-          16/04/1926: toelating (1924#18042) voor Frans dak;

-          12/03/1926: toelating (1926#23272) voor binnenveranderingen;

-          01/08/1924: toelating (1924#18805) voor binnenveranderingen;

-          06/06/1921: toelating (1921#11552) voor binnenveranderingen;

-          06/08/1907: toelating (1907#1156) voor huis;

-          15/05/1907: toelating (1907#654) voor verdieping op de 2 huizen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder schuin dak;

-          2 woongelegenheden

-          entresol rechts van 4 bouwlagen;

-          bouwdiepte entresol ongeveer 13,6 meter;

-          bovenste laag entresol circa 12 meter bouwdiepte;

-          zitplaats in de tuin tegen rechterperceelgrens tot helemaal vanachter;

-          2 woongelegenheden.

Huidige toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder schuin dak;

-          bouwdiepte gelijkvloerse verdieping 17,39 meter;

-          entresol op de eerste verdieping bouwdiepte tot ongeveer 15 meter;

-          entresol op de tweede en derde verdieping heeft bouwdiepte tot op ongeveer 13,8 meter;

-          4 woongelegenheden met telkens 1 slaapkamer;

-          de zitplaats in de tuin werd afgebroken;

-          tuin van circa 27 vierkante meter.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          wijzigingen in de indeling van de verblijfsruimtes en badkamers;

-          schuifraam in de achtergevel gelijkvloers;

-          met betrekking tot de wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 1 eenslaapkamerappartement op de gelijkvloerse verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 62 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de eerste verdieping met een netto vloeroppervlakte van 47,90 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de tweede verdieping met een netto vloeroppervlakte van 44,30 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de derde verdieping met een netto vloeroppervlakte van 46,10 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een meergezinswoning met 2 woongelegenheden naar 4 woongelegenheden.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 maart 2020

8 april 2020

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

29 mei 2020

26 juni 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

3 maart 2020

3 maart 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 maart 2020

10 maart 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

3 maart 2020

5 maart 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • Artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht.
  • Artikel 1.4 Draagkracht: Door het verkleinen van de 2 bestaande woongelegenheden en de voorziene inrichting ervan met een aparte slaapkamer en met de voorziene minimale vrije hoogte én door de bijkomende woongelegenheden zonder buitenruimte en de voorziene inrichting hiervan met een aparte slaapkamer en met de voorzien vrije hoogte, is de te verwachten overlast te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 11: Afwerken van gevels en materiaalgebruik: De plint in natuursteen (voorgevel) wordt grijs geschilderd;
  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten:
    • De plafondhoogte van de leefruimte van de gelijkvloerse verdieping bedraagt ongeveer 2,30 meter;
    • De plafondhoogte van de slaapkamer in de bovenste laag van de entresol bedraagt ongeveer 2,40 meter;
    • De plafondhoogte van de living onder de dakkapel bedraagt ongeveer 2,40 meter;
  • Artikel 24: Minimale lichtinval en luchttoevoer: De leefruimte, eetruimte en keuken van het appartement op de derde verdieping hebben zijn niet voorzien van voldoende raamopeningen;
  • Artikel 28: Minimale oppervlakte buitenruimte: Er werd niet voldoende eigen buitenruimte voorzien voor de nieuwe woongelegenheden;
  • Artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Er werd geen fietsenstalplaats voorzien voor de twee nieuwe woongelegenheden;
  • Artikel 41: Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

Het is onduidelijk of de aansluiting van de riolering gebeurd volgens artikel 41;

  • Artikel 43: Septische putten: Het is onduidelijk wat de capaciteit is van de bestaande beerput.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De straat wordt gekenmerkt door een mix van een- en meergezinswoningen. De functie van meergezinswoning blijft behouden en is in principe functioneel inpasbaar in de omgeving.

Om na te gaan of de functie van de bestaande toestand (4 woonentiteiten) ook als geacht vergunde toestand kan beschouwd worden, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst geacht vergund. Het advies is als volgt samen te vatten: ‘Op basis van realiteit in het pand en woonkaarten kan positief advies gegeven worden voor 2 woningen, negatief voor meer dan 2 woningen. Op basis van het kadaster kan gesteld worden dat de gelijkvloers, eerste en tweede verdieping als bewoonbare oppervlaktes beschouwd kunnen worden. Het volume onder het dak is niet bewoonbaar.’

 

Voorliggende aanvraag omvat dus het omvormen van een meergezinswoning met twee woongelegenheden tot meergezinswoning met vier woongelegenheden.

De draagkracht van het pand en van de omgeving wordt met voorgestelde vermeerdering van het aantal woongelegenheden overschreden. Door het omvormen van 2 grote woongelegenheden naar 4 kleinere woongelegenheden zoals voorgesteld, stijgt de densiteit op onaanvaardbare wijze.

Dit verhoogt de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project.

Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een een-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel is voorzien in witte bepleistering. In het verleden werd het buitenschrijnwerk reeds zonder vergunning vervangen door bruinkleurig schrijnwerk in pvc. In het dakvlak worden twee zwartkleurige dakvlakvensters voorzien. De achtergevel wordt op de verdiepingen voorzien van een nieuwe afwerking in wit geschilderd pleisterwerk. Het nieuw buitenschijnwerk wordt voorzien in antracietkleurig pvc. De bestaande houten gevelafwerking op de derde verdieping wordt zwart geschilderd.

De toegepaste buitenschrijnwerk in de voorgevel en de wijzigingen in de achtergevel zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en kunnen positief beoordeeld worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Volgens het advies van de dienst ‘geacht vergund’ zijn er 2 wooneenheden in de laatst vergunde toestand. Deze worden verbouwd tot 4 wooneenheden.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. 2 bijkomende wooneenheden : parkeerbehoefte 2 x 1 = 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

3 maart 2020

Start 1e openbaar onderzoek

11 maart 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

24 maart 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

3 juni 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

27 mei 2020

Start laatste openbaar onderzoek

10 juli 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

8 augustus 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 augustus 2020

Verslag GOA

22 september 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt conform artikel 20 van het 'Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning'.

  

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 maart 2020

24 maart 2020*

0

0

0

0

15 mei 2020

30 mei 2020**

0

0

0

0

10 juli 2020

8 augustus 2020

0

0

0

0

 

* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.

** Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat een vorig openbaar onderzoek vroegtijdig is stopgezet en nadien verdergezet, zij het enkel voor de resterende duur.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.