Terug
Gepubliceerd op 23/11/2020

2020_CBS_09638 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09638 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_09638 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op vraag van het district Merksem en de verkeerspolitie wordt een stilstand- en parkeerverbod aangebracht, langs de even zijde, vanaf huisnummer 4A tot de Van Praetlei. 

Op deze plaats wordt veelvuldig geparkeerd waardoor de doorgang belemmerd wordt.

Om vrachtwagens te weren uit de Molenlei, wordt op vraag van het district Merksem ook een toegangsverbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen, ingevoerd. Dit toegangsverbod is reeds van toepassing in de zuidelijk gelegen zijstraten van de Bredabaan en ook in de Oudebareellei. Vrachtwagens maken bijgevolg gebruik van de Molenlei om hun route verder te zetten. Dit is niet wenselijk vermits deze straat een fietsstraat is.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Het stilstand- en parkeerverbod wordt aangebracht ter hoogte van een rijstrookverdeling, een inrit en een verhoogde inrichting. Hier mag volgens de wegcode niet geparkeerd worden.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;   
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Molenlei in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 april 2019 (jaarnummer 3296);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om een stilstand- en parkeerverbod aan te brengen en een toegangsverbod voor vrachtvervoer in te voeren. Dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 4 september 2020 Gunstig advies
districtscollege Merksem, advies van 29 oktober 2020 (jaarnummer 237) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Molenlei in het district Merksem goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200824_plan 1.pdf
  • 20200824_plan 2.pdf