Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020101486 |
Gegevens van de aanvrager: | Comm.VA LEASINVEST REAL ESTATE met als adres Route de Lennik 451 te 1070 Brussel |
Ligging van het project: | Rijnkaai 100 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 1 sectie A nr. 26/2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren/regulariseren gevel, plaatsen zaakgebonden gevelreclame en inrichten van balkon van Hangar 26/27 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/01/2020: advies welstandscommissie;
- 28/06/2018: weigering bij deputatie (20172418) voor het verbouwen en uitbreiden van Hangar 26-27;
- 21/04/2017: vergunning (2017299) voor het plaatsen van een steigerreclame op werf gedurende de werken;
- 30/09/2016: vergunning (20161685) voor het verbouwen en uitbreiden van bestaand stapelhuis Hangar 26/27;
- 10/09/2015: milieuvergunning klasse 3 (1999373) voor een transformator;
- 31/05/2001: milieuvergunning klasse 2 (2000603) voor ambiance-café-restaurant.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: reca, evenementenzaal, parking en kantoren;
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 206844) van Hangar 26-27 als bouwkundig erfgoed;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: reca, evenementenzaal, parking en kantoren;
- bouwvolume overeenkomstig bestaande situatie met uitzondering van:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vernieuwen gevelbekleding en schrijnwerk;
- slopen veranda aan Scheldekaai;
- plaatsen zaakgebonden gevelreclame;
- interne constructieve werken (lifschachten);
- wijzigen van de gevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 7 oktober 2020 | 4 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 26 oktober 2020 | 27 oktober 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 7 oktober 2020 | 21 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 7 oktober 2020 | 2 november 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Rijnkaai, goedgekeurd op 17 december 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 4: onroerend erfgoed en artikel 2: zone voor centrumfuncties (ce).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
De nieuwe liften werden niet volledig opgetekend. Deze moeten voldoen aan artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
De gevelbekleding bestaat uit houten lattenwerk, dat varieert qua dichtheid en transparantie.
Het ruimer project waarvan deze aanvraag louter de gevelrenovatie betreft werd voorafgaandelijk verschillende keren voorgelegd aan de welstandscommissie. Op basis van deze adviezen werden de plannen aangepast. Dit resulteerde in een gunstig advies van de welstandscommissie op 31 januari 2020.
Rondom het terras, waar de bestaande veranda wordt gesloopt, wordt een glazen balustrade voorzien. Dit is weinig industrieel en doet bijgevolg in sterke mate afbreuk aan het industriële karakter van het gebouw. In voorwaarde wordt opgelegd hier ook een balustrade te voorzien, zoals voorzien wordt aan het balkon aan de Scheldezijde op de eerste verdieping.
Mits tegemoet wordt gekomen aan bovenstaande voorwaarde is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding.
Cultuurhistorische aspecten
Hangar 26/27 is als complex opgenomen op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Bij de vergunningsaanvraag werd een CHE-rapport gevoegd.
Vanuit erfgoedkundig oogpunt is de eenvoudige en open structuur van het gebouw typerend voor de naoorlogse, functionalistische visie op dergelijke loodsen. De esthetiserende vormgeving van de historische afdaken in de Antwerpse haven werd ingeruild voor mathematische nuchterheid. De basisstructuur bleef tot op vandaag bewaard. De beperkte verbouwingen in de vroege jaren 1990 en de meer uitgebreide renovatie in 2000 hebben het oorspronkelijke concept niet aangetast. Het gebouw is in de loop der jaren uitgegroeid tot een landmark voor de omgeving. Vanuit de cultuurhistorische waardebepaling verdient met name de uitstekend bewaarde basisstructuur van Hangar 26/27 dan ook maximaal te worden gevrijwaard en te worden gevaloriseerd, meer bepaald het betonnen skelet en het gesloten karakter van de tweede bouwlaag als unieke realisatie van een afdak met een afgesloten verdieping aan de Scheldekaaien.
Met de voorliggende aanvraag wordt de buitenzijde van het gebouw opnieuw onder handen genomen, worden intern een aantal verbouwingen gepland en worden oudere aanpassingen geregulariseerd. De waardevolle basisstructuur en de geslotenheid van de verdieping worden daarbij gevrijwaard. De architecturale benadering zorgt voor een grotere uitstraling en waardering van het gebouw. De ritmiek van de traveeën wordt extra geaccentueerd. Ook de vernieuwing van het balkon aan de Scheldezijde beoogt een herwaardering. De verdere ruimtelijke ontwikkeling van het gebouw wordt op langere termijn voorzien, maar vormt nog geen onderdeel van deze aanvraag.
De dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het gunstig advies van de Welstandscommissie. Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De te regulariseren liften zijn slechts zeer summier aangeduid. Het is hierdoor onmogelijk te controleren of deze liften voldoen aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Daarom wordt in voorwaarde opgenomen om de liften conform artikel 21 van de verordening uit te voeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. de balustrade aan het terras van de horecaruimte uit te voeren overeenkomstig de vormgeving en materialisatie van deze van het balkon op de eerste verdieping;
3. de liften uit te voeren conform artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 september 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 7 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 december 2020 |
Verslag GOA | 16 november 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. de balustrade aan het terras van de horecaruimte uit te voeren overeenkomstig de vormgeving en materialisatie van deze van het balkon op de eerste verdieping;
3. de liften uit te voeren conform artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.