Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_CBS_02801 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000069. Berkenveldstraat 36. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/03/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02801 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000069. Berkenveldstraat 36. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_02801 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000069. Berkenveldstraat 36. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020000069

Gegevens van de aanvrager:

lena en Yannick Delcart - van Thillo met als adres Berkenveldstraat 36 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Berkenveldstraat 36 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43sectie A nr. 397A7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/03/1976: vergunning (222#11931) voor verbouwingswerken aan een woning;

-          26/11/1973: vergunning (222#3546) voor verbouwingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: wonen;

-          volume:

  • gesloten bebouwing van 1 bouwlaag onder mansardedak, met achterbouw links achter van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • bouwdiepte: hoofdvolume circa 8m, aanbouw tot circa 17m;

-          inrichting: eengezinswoning met 3 slaapkamers;

-          gevelafwerking: baksteenmetselwerk.

Huidige toestand

-          volume: aanbouw loopt verder dan vergund, met schuur tot circa 22,7m;

-          gevelafwerking: wit pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          volume:

  • volume uitbreiding aan voorzijde (inkomhal), onder kroonlijsthoogte;
  • volume uitbreiding gelijkvloers tot bouwdiepte 15m met linkse uitsprong tot circa 17,3m;

-          inrichting: eengezinswoning (3 slaapkamers) met een netto vloeroppervlakte van circa 105m²;

-          gevelafwerking nieuwe volume (inkomhal): glas en wit aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          het uitbreiden van een eengezinswoning;

-          het doorvoeren van interne constructieve werken;

-          het wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning wordt grondig verbouwd waarbij het gelijkvloers wordt opengemaakt en uitgebreid. De bestaande koer naast de uitbouw wordt grotendeels mee opgenomen in het bewoonbaar volume, de schuur achteraan de woning wordt gesupprimeerd. De nieuwe bouwdieptes zijn aanvaardbaar. Om voldoende licht tot centraal in de woning te brengen wordt er een groot dakvenster voorzien. Op de eerste verdieping worden de kamers anders geschikt zodat er ruimte is om een toilet te voorzien. Aan de straatzijde wordt de woning beperkt uitgebreid met een bijkomende hal. Dit volume heeft een oppervlakte van 4,3 m² en wordt voorzien van een plat dak. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe volume aan de straatzijde wordt voorzien met wit aluminium buitenschrijnwerk en een beperkte afwerking met een witte aluminium gevelbekleding. De hoogte van dit volume wordt beperkt waardoor de bestaande kroonlijst over de volledige voorgevel behouden kan blijven. De lichte uitwerking van dit bijkomend volume zorgt ervoor dat deze een beperkte invloed heeft op de voorgevel en het straatbeeld op voorwaarde het volume 20cm wordt ingekort (de muurdikte van de linkerbuur). De voorzien materialisatie wordt geapprecieerd.

Het overige buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt voorzien in wit pvc. Het bestaande metselwerk blijft behouden, de dakbedekking wordt vernieuwd in een gelijkaardig materiaal.

De achtergevel wordt op het gelijkvloers afgewerkt met een houten gevelbekleding en zwart buitenschrijnwerk. Het schrijnwerk op de verdieping wordt voorzien in wit pvc.

Deze materialen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Achteraan het gelijkvloers blijft de badkamer behouden. Hierdoor is er een beperkt contact tussen de leefruimte en de tuinzone. Bijkomend voorzien de plannen een schuifdeur tussen de woonkamer en het achterste gedeelte van deze ruimte. Door het voorzien van een dakvenster wordt er voldoende licht voorzien, het zicht gaat echter verloren. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden op de schuifdeur niet te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de laatste 2m33 van de scheimuur rechts zoals aangeduid op ‘grondplan gelijkvloers nieuwe’ niet te voorzien;

2.      het nieuwe volume aan de straatzijde 20cm in te korten;

3.      geen deur te voorzien tussen de woonkamer en de achterste ruimte van het gelijkvloers;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2020

Volledig- en ontvankelijk

3 februari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 april 2020

Verslag GOA

18 maart 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Onaanvaardbare wegname van (zon)licht en verdwijnen van het open gevoel dat kenmerkend is in de wijk: de bezwaarindiener geeft aan dat door het uitbreiden van de woning op huisnummer 36 er een muur ontstaat van circa 3,50 meter hoog over een lengte van circa 7,00 meter. Hierdoor zal er drastisch minder lichtinval zijn in de woning van de bezwaarindiener. Ook in de tuin en op het terras zal er minder zoninval zijn.

Verder geeft de bezwaarindiener geeft aan dat door het uitbreiden van de woning het open gevoel verdwijnt.

Beoordeling:

Het klopt dat er minder zon- én daglicht zal zijn ten aanzien van de woning en het gedeelte van de tuin dat gelegen is rechtstreeks aan de woning. Ook zal er een beperkte oppervlakte open ruimte verdwijnen. Echter is de voorziene bouwdiepte kenmerkende in de omgeving. Een gelijkvloerse bouwdiepte van 14,99 meter aan de rechtse zijde is aanvaardbaar. De te verwachten beperking van de daglichttoetreding die zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden. De woonfunctie komt hierdoor niet onaanvaardbaar in het gedrang.

Het bezwaar is ongegrond.

Wel wordt er een discrepantie vastgesteld tussen ‘grondplan gelijkvloers nieuwe’ en ‘grondplan verdieping 1 nieuwe’ in functie van de lengte van de nieuwe scheimuur aan de rechtse zijde. De laatste 2m33 zoals aangeduid op ‘grondplan gelijkvloers nieuwe’ is niet noodzakelijk. Deze zal dan ook worden uitgesloten.

 

2.      Materialisatie:de bezwaarindiener geeft aan dat het dossier onvoldoende informatie bevat over de afwerking van de scheidingsmuur die ontstaat door de nieuwe uitbreiding.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór, tijdens en na de uitvoer der werken. De uitvoering van de scheidingsmuur zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst en in overleg met de aanpalende buur.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de laatste 2m33 van de scheimuur rechts zoals aangeduid op ‘grondplan gelijkvloers nieuwe’ niet te voorzien;

2.      het nieuwe volume aan de straatzijde 20cm in te korten;

3.      geen deur te voorzien tussen de woonkamer en de achterste ruimte van het gelijkvloers;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.