Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04340 - Ondergrondse sorteerstraten - Vervangen van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04340 - Ondergrondse sorteerstraten - Vervangen van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring 2020_CBS_04340 - Ondergrondse sorteerstraten - Vervangen van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 § 3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen. Ook werden de principes goedgekeurd voor de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453. Einde 2021 vervalt de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aankocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF.

Volgens dit principebesluit zal er op basis van gebruik (rentabiliteit), ligging en technische mogelijkheden, per sorteerstraat beslist worden of/en op welke wijze deze omgeschakeld worden, verwijderd of verplaatst dient te worden. In uitvoering hiervan stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om onderstaande sorteerstraten om te schakelen.

Zoals omschreven in dit principebesluit bestaat de omschakeling van de afvalsystemen uit enkele stappen: verwijderen van de oude afvalsystemen (om er een nieuw afvalsysteem te plaatsen) reinigen van de betonput en aankoop en plaatsing van de nieuwe afvalsystemen op de bestaande/oude betonput. Bij het verwijderen van de oude en het aanleggen de nieuwe afvalsystemen zal ook het straatwerk rond het voetgangersbordes worden opgebroken en nadien weer worden heraangelegd. De werken in functie van de omschakeling zullen zo snel mogelijk plaatsvinden om mogelijke kans op sluikstort te vermijden.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de 14 sorteerstraten die in het najaar 2020 zullen worden omgeschakeld.

SORTEERWIJK

STRAAT

Aantal om te schakelen ondergrondse containers

ANTWERPEN 2000 SINT-ANDRIES

Prekerstraat 18

7

ANTWERPEN 2020 TENTOONSTELLINGSWIJK

Jan Denucéstraat 11

5

ANTWERPEN 2050 LINKEROEVER

Adolf Menystraat-Urbain Reniersstraat

8

ANTWERPEN 2050 LINKEROEVER

Hugues C. Pernathlaan

2

ANTWERPEN 2060 DAM

Noordschippersdok tov 29

5

ANTWERPEN 2060 DAM

Maasstraat tov 2

3

ANTWERPEN 2060 DAM

Eendrachtstraat 29

4

HOBOKEN 2660 DRAAIBOOM

Gandhilaan to 40

5

ANTWERPEN 2018 HARINGRODE

Albert Claudestraat 11

6

ANTWERPEN 2060 DAM

Rupelstraat tov 83

4

HOBOKEN 2660 DRAAIBOOM

Alfred Nobellaan - Folke Bernadottelaan

6

ANTWERPEN 2050 LINKEROEVER

Halewijnlaan 45-47

5

ANTWERPEN 2060 STUIVENBERG

Duinstraat - Geelhandplaats

4

HOBOKEN 2660 VINKENVELDE

Moretusstraat to 154

6

 

Aanleiding en context

Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba).
Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt niet voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het afvalsysteem. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.

Op 12 augustus 2016 (jaarnummer 7101) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning goed van het bestek GAC/2016/3863 (Raamovereenkomst voor het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein, voor perceel 2 en 3) aan de firma Verbruggen bvba.

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba.
De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het laatste afvalsysteem.

Op 12 januari 2018 (jaarnummer 275) keurde het college een (eerste) wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar de dienstverleningsovereenkomst nog verder doorliep voor een periode van één jaar.

In afwachting van een structurele oplossing keurde het college op 16 november 2018 (jaarnummer 10159) een (tweede) wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar, de dienstverleningsovereenkomst weer verder doorliep voor een periode van één jaar.

In juli 2018 zou de dienstverlening voor twee inzamelvoertuigen en een wasvoertuig aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF aflopen. Voor het derde inzamelvoertuig zou dit in januari 2020 aflopen en voor het vierde voertuig in december 2021. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen was het nodig dat de dienstverlening voor deze voertuigen nog even door bleef lopen. De voertuigen die werden aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453 kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF, immers niet ledigen of reinigen, tenzij deze afvalsystemen worden vervangen door nieuwe of minimaal aan het systeem worden aangepast. In afwachting hiervan keurde het college daarom op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een (derde) wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor dienstverlening voor de voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig.

Op 25 januari 2019 (jaarnummer 710) besliste het college, ten einde een grondige evaluatie van het systeem van ondergrondse sorteerstraten mogelijk te maken, de verdere uitrol van ondergrondse sorteerstraten in specifieke wijken voor 2019, tijdelijk op te schorten. Dit besluit vermeldt dat de omschakeling van de oude sorteerstraten naar het vernieuwde systeem wel verder loopt.

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF).

In afwachting van de concretisering van dit principebesluit keurde het college op 6 december 2019 (jaarnummer 10150) een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar.

Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) keurde het college de wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen.   

Algemene financiƫle opmerkingen

Het geraamd bedrag nodig voor de verwijdering en afvoer van 70 oude afvalbrengsystemen ( alle onderdelen behalve de betonput) van de 14 sorteerstraten bedraagt 60.760,00 euro exclusief BTW. Hiervoor werd reeds bestelbon 4005392564 voorzien met een bedrag van 239.463,84 euro inclusief BTW op raamovereenkomst PO/VC 0824OF.

Het geraamd bedrag nodig voor het aankopen en plaatsen van alle nodige nieuwe onderdelen en materialen (GAC /2015/3453) voor het ombouwen en in het werking stellen van 14 sorteerstraten bedraagt  463.199,80 euro exclusief BTW en wordt uitgevoerd door de firma Eurobins Belgium bvba onder raamovereenkomst GAC/2015/3453.

Het geraamd bedrag nodig voor het reinigen van de 66 betonputten, die behouden blijven voor de ombouw, bedraagt 11.088,00 euro exclusief BTW. Hiervoor werd reeds bestelbon 4005398241 voorzien onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF.

Het geraamd bedrag voor het opbreken van straatwerk, het aanpassen en het opnieuw aanleggen van straatwerk wordt geraamd op 83.317,12 euro exclusief BTW en wordt uitgevoerd door de firma Verbruggen bvba onder raamovereenkomst GAC/2016/3863.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040102 - Sorteerstraten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vervanging van afvalsystemen van 14 sorteerstraten goed. De uitvoering van alle geplande werken is onder voorbehoud van de coronamaatregelen.

Artikel 2

Het college keurt de opdracht goed voor de aankoop en plaatsing van nieuwe afvalsystemen voor 14 sorteerstraten voor een bedrag van 560.471,76 euro (inclusief BTW), aan de firma Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0480.157.423.

Artikel 3

Het college keurt de opdracht goed voor de straatwerken die nodig zijn bij de vervanging van 14 sorteerstraten voor een bedrag van 100.813,72 euro (inclusief BTW), aan de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54, 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Aankoop en plaatsing van onderdelen om oude afvalsystemen te vervangen door nieuwe afvalsystemen

Eurobins
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen

ondernemingsnummer: NBE0480.157.423
rekeningnummer: BE48 7360 5210 4727 

560.471,76 euro inclusief BTW budgetplaats:5378000000
budgetpositie:225
functiegebied:2WNS040102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode:2000
4005398239

Aanpassing straatwerken bij omschakeling van oude naar nieuwe sorteerstraten

Verbruggen bvba
Doornstraat 54
9140 Temse

ondernemingsnummer: NBE0439.524.816
rekeningnummer:BE81 6451 0967 6824 

100.813,72 euro inclusief BTW budgetplaats:5378000000
budgetpositie:224
functiegebied:2WNS040102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode:2000
4005398217

Bijlagen

  • 1 offerte Verbruggen.msg
  • 13 offertes Verbruggen.msg
  • bijlage BB Eurobins nieuwe onderdelen.xlsx