Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04307 - Bestek GAC_2019_00943. Raamovereenkomst workshops, infosessies, advies en begeleiding rond klimaatbewust en klimaatrobuust verbouwen, wonen, leven en leren - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04307 - Bestek GAC_2019_00943. Raamovereenkomst workshops, infosessies, advies en begeleiding rond klimaatbewust en klimaatrobuust verbouwen, wonen, leven en leren - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_04307 - Bestek GAC_2019_00943. Raamovereenkomst workshops, infosessies, advies en begeleiding rond klimaatbewust en klimaatrobuust verbouwen, wonen, leven en leren - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De geschiktheid van de inschrijver wordt per perceel beoordeeld aan de hand van minstens drie relevante referenties van een gelijkaardige opdracht uitgevoerd in de laatste drie jaar.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

Voor perceel 1, 2 en 10:

  1. kwaliteit en aanbod workshops op een totaal van 70 punten;
  2. prijs op een totaal van 20 punten;
  3. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 10 punten.

Voor perceel 3 en 4

  1. kwaliteit advies op een totaal van 50 punten;
  2. praktische organisatie dienstverlening op een totaal van 20 punten;
  3. prijs op een totaal van 20 punten;
  4. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 10 punten.

Voor perceel 5

  1. kwaliteit en aanbod activering en begeleiding op een totaal van 70 punten;
  2. praktische organisatie dienstverlening op een totaal van 20 punten;
  3. prijs op een totaal van 20 punten;
  4. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 10 punten.

Voor perceel 6, 7, 8 en 9

  1. kwaliteit en aanbod begeleiding/infosessie op een totaal van 70 punten;
  2. prijs op een totaal van 20 punten;
  3. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 89, §1, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het een opdracht voor sociale en andere specifieke diensten opgesomd in bijlage III betreft.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Het EcoHuis is het publiekscentrum van de stad Antwerpen voor alles rond milieu, energie en klimaat. Sinds kort kunnen burgers op deze locatie ook terecht voor de adviesverlening van het woonkantoor en de distributienetbeheerder Fluvius. Door het aanbod te integreren in de dienstverlening op het EcoHuis, heeft het publiek voortaan toegang tot een vollediger pakket van diensten die met wonen, verbouwen en duurzame energie te maken hebben. Het EcoHuis heeft een expo ‘minder grijs, meer groen’, een adviescentrum rond vergroening, een zadenbib en een ecologische demotuin en demo daktuin. Dit bevat allemaal onderwerpen die meer inzicht moeten geven in het aanpassen van de stad aan de klimaatverandering. Maar er wordt ook advies gegeven over duurzaam bouwen en wonen en klimaatadaptatie, met een focus op premies, leningen en de energie- en waterfactuur. Daarmee toont het EcoHuis welke ingrepen bezoekers kunnen uitvoeren om hun uitstoot nog verder te verlagen.

Het EcoHuis voorziet een brede en gevarieerde ondersteuning om gedragsverandering en investeringen bij burgers, scholen en andere organisaties te stimuleren. Daarom organiseert zij naast de adviesverlening en expo ook laagdrempelige workshops, infosessies en begeleiding om iedereen zo veel mogelijk te informeren en sensibiliseren. Door een pool aan te leggen waarin verschillende dienstverleners een kwalitatief aanbod verzorgen, waaruit kan gekozen worden afhankelijk van de noodzaak en doelgroep, wordt er beter tegemoet gekomen aan deze vraag. De pool bevat verschillende onderwerpen betreffende het uitwerken en geven van doelgerichte workshops, infosessies en begeleiding/advies op maat rond de thema’s ecologisch (ver)bouwen, groen wonen, klimaatmitigatie en -adaptatie en workshops ecoscholen/kinderopvang.

De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

  • Perceel 1: Vaste workshop in het EcoHuis voor basisonderwijs;
  • Perceel 2: Workshops voor scholen en verenigingen;
  • Perceel 3: Advies rond klimaatmitigatie;
  • Perceel 4: Advies rond klimaatadaptatie;
  • Perceel 5: Activering en begeleiding rond klimaatadaptatiemaatregelen;
  • Perceel 6: Begeleiding van scholen, kinderopvang en verenigingen rond klimaatmitigatie;
  • Perceel 7: Begeleiding van scholen, kinderopvang en verenigingen rond klimaatadaptatie;
  • Perceel 8: Infosessies voor scholen, kinderopvang en verenigingen rond klimaatmitigatie;
  • Perceel 9: Infosessies voor scholen, kinderopvang en verenigingen rond klimaatadaptatie;
  • Perceel 10: Vaste workshops in het Ecohuis voor secundair onderwijs.

In het verleden werd hiervoor de raamovereenkomst GAC/2016/3882 afgesloten, die afloopt op 31/12/2020.

Om de continuïteit van de dienstverlening te vrijwaren wenst het Ecohuis hiervoor een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. De aanbestedende overheid heeft de huidige behoefte in kaart gebracht en nieuwe percelen toegevoegd. 

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om deze opdracht via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2019_00943 uit te schrijven.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS04 - Economie en industrie
2LWS0402 - Investeren in Antwerpen
2LWS040203 - Ontwikkeling en optimalisatie bedrijventerreinen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS02 - Leefmilieu
2LMS0202 - Antwerpen wordt een klimaatrobuuste stad
2LMS020201 - Uitvoering klimaatplan adaptatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2019_00943 voor het afsluiten van een raamovereenkomst workshops, infosessies, advies en begeleiding rond klimaatbewust en klimaatrobuust verbouwen, wonen, leven en leren goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Voor alle percelen

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst workshops, infosessies, advies en begeleiding rond klimaatbewust en klimaatrobuust verbouwen, wonen, leven en leren

 

-

budgetplaats: 5152500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2LMS020201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020350
budgetperiode: 2000

met orderbons

-

budgetplaats: 5152500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2LMS020201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020350
budgetperiode: 2100, 2200, 2300 en 2400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad

met orderbons


Bijlagen

  • 00943_20200508_bestek.pdf
  • 00943_20200508_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 00943_Perceel_1_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_2_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_3_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_4_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_5_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_6_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_7_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_8_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_9_Inventaris.xls
  • 00943_Perceel_10_Inventaris.xls
  • pool_workshop_infosessies_advies_20200506.pdf
  • Case perceel 2.pdf
  • Case perceel 3.pdf
  • Case perceel 6.pdf
  • Case perceel 7.pdf
  • Case perceel 8.pdf
  • Case perceel 9.pdf
  • Cases perceel 4.pdf
  • Cases perceel 5.pdf