Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04193 - Omgevingsvergunning - OMV_2020034295. De Gryspeerstraat 90. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04193 - Omgevingsvergunning - OMV_2020034295. De Gryspeerstraat 90. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_04193 - Omgevingsvergunning - OMV_2020034295. De Gryspeerstraat 90. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020034295

Gegevens van de aanvrager:

VZW Vzw LOKAAL CULTUURBELEID DISTRICT DEURNE met als adres Frans Messingstraat 36 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Gryspeerstraat 90 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28sectie A nr. 60K8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanbrengen van streetart op de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/09/2018: voorwaardelijke vergunning (20182355) voor gevelrenovatie.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          cinemagebouw;

-          3 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • lichtgrijs geschilderde bakstenen en gepleisterde gevel;
  • gele kleur in uitspringend volume;
  • zwart schrijnwerk.

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          gevelschildering (streetart) op volledige voorgevel;

-          geometrische figuren in bonte kleuren op de voorgevel;

-          het gele accent van de uitsprong blijft behouden.

Inhoud van de aanvraag

-          aanbrengen van schildering (street art) op de voorgevel van het cinemagebouw.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Commissie Street Art

6 april 2020

6 april 2020

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

6 april 2020

6 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de gevelschildering (streetart) is niet in harmonie met de kenmerken van de omgeving.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op artikel 6 Harmonie en draagkracht: de gevelschildering (street art) is niet in harmonie met de kenmerken van de omgeving. In navolging van artikel 3 van de bouwcode kan van dit artikel worden afgeweken. De motivatie hiervoor wordt gegeven bij de beoordeling van de visueel-vormelijke elementen.

 

Functionele inpasbaarheid

In het gebouw is het cultuurcentrum van Deurne gevestigd. De aanvraag wordt gesitueerd in woongebied en omvat geen functiewijziging. De aanvraag blijft functioneel verenigbaar met de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

In 2018 – 2019 zette de Stad Antwerpen extra hard in op de wijk Deurne – Noord via het programma Wijkwerking op Maat. Eén van de acties voor het Lokaal Cultuurbeleid Deurne was een grondige interieur restyling van CINEMA RIX (onderdeel van CC Deurne) en het ontstaan van Buurtbar BARIX, een laagdrempelige ontmoetingsplek waar ook iets gegeten en gedronken kan worden. De gevel van het gebouw werd in 2019 grondig aangepakt, ramen vervangen, betonrot aangepakt, in haar oorspronkelijke façade hersteld en uniform geschilderd. In een laatste fase van de restyling van zowel infrastructuur als werking van CINEMA RIX is een gevelschildering door een street artist onder het programma ‘imagoversterkende projecten Deurne – Noord’. Dat programma omvat daarnaast nog andere street art projecten om de stedelijke ruimte in Deurne – Noord voor haar bewoners aangenamer te maken. Larsen Bervoets werd uitgekozen als uitvoerend artiest door de street art commissie.

 

Het project werd ter advies voorgelegd aan de welstandscommissie op 8 november 2019. Het advies van de welstandcommissie luidde als volgt: “De welstandscommissie staat positief tegenover street-art of integratie van kunst in de publieke ruimte, maar vraagt wel om respect te tonen voor de oorspronkelijke gevel en het auteursrecht van de architect. Bij wacht - en zijgevels wordt dit minder problematisch of ingrijpend ervaren. In het geval van voorgevels die bepalend zijn in het straatbeeld wordt er de voorkeur aan gegeven om de architectuur van het gebouw te laten spreken. Verdere verantwoording met betrekking tot de verhouding tot de oorspronkelijke gevel en inpassing in de omgevingscontext zijn wenselijk.”.

 

Ten opzichte van het voorstel dat werd voorgelegd aan de welstandscommissie werden nog wijzigingen aangebracht. Er kan geconcludeerd worden dat de gevelschildering voldoende rekening houdt met de bestaande gevelelementen en deze worden door de gevelschildering geaccentueerd. Op die manier blijft de architectuur van de gevel identificeerbaar.

Uit de motivering van de aanvraag blijkt heel duidelijk dat de gevelschildering als doel heeft om imagoversterkend te werken voor de functie van cultuurcentrum. De gevelschildering en de functie zijn bijgevolg aan elkaar gekoppeld.De duurtijd van de toelating wordt daarom beperkt. De gevelschildering moet verwijderd worden wanneer de functie van cultuurcentrum wordt stopgezet en de gevel dient in zijn vergunde staat (20182355) te worden hersteld. Het beheer en het onderhoud van de gevelschildering is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer. De gevelschildering mag geen gevolgen van verloedering vertonen. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Het beheer en het onderhoud van de gevelschildering is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer. De gevelschildering mag geen gevolgen van verloedering vertonen.

 

Geldigheidsduur

De vergunning voor de gevelschildering geldt zolang de functie van cultuurcentrum wordt uitgebaat. Bij de stopzetting van het cultuurcentrum  dient de gevel in zijn de staat zoals vergund (20182355) hersteld te worden. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

6 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 juli 2020

Verslag GOA

7 mei 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Het beheer en het onderhoud van de gevelschildering is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer. De gevelschildering mag geen gevolgen van verloedering vertonen.

 

Geldigheidsduur

De vergunning voor de gevelschildering geldt zolang de functie van cultuurcentrum wordt uitgebaat. Bij de stopzetting van het cultuurcentrum  dient de gevel in zijn de staat zoals vergund (20182355) hersteld te worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.