Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04182 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127564. Bordeauxstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04182 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127564. Bordeauxstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04182 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127564. Bordeauxstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019127564

Gegevens van de aanvrager:

BVBA SANICTECH met als contactadres Goorstraat 3 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Bordeauxstraat 9 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2sectie B nrs. 45R3 en 45V2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een kantoorgebouw naar 8 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/12/1960: vergunning (18#41853) voor verbouwing;

-          25/09/1996: vergunning (86#960885) voor saneren van een dakkapel;

-          07/10/1999: vergunning (86#980204) voor verbouwen van kantoren;

-          25/01/2018: weigering deputatie (20171502) voor het ombouwen en uitbreiden van een kantoorgebouw naar appartementen; 

-          17/12/2018: bouwovertreding en stilleg werken (11002_2018_7974) voor het wijzigen van functie en wijzigen van het aantal woongelegenheden zonder vergunning;

-          04/07/2019: weigering (20182865) voor het verbouwen van een kantoor naar een meergezinswoning met uitbreiden van de bouwhoogte. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: kantoor;

-          bouwhoogte hoofdvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • kroonlijsthoogte 13m, nokhoogte 16,5m;
  • inpandig terras aan voorgevel in schuin dak;

-          bouwhoogte volume links:

  • 2 bouwlagen onder plat dak;
  • 1ste verdieping 5m teruggetrokken van het voorgevelvlak; 

-          bouwdieptes:

  • volledig bebouwd op het gelijkvloers  en 1ste verdieping, uitgezonderd koer rechts achteraan (2,1m x 7,96m);
  • op de tweede verdieping 9,11m;

-          inrichting:

  • kantoor en aanhorigheden;
  • gelijkvloerse verdieping: vergaderzalen, ontvangst en archief;
  • verdiepingen: kantoren;

-          gevel hoofdvolume:

  • lijstgevel met 4 traveeën en een wit gecementeerde voorgevel;
  • op het gelijkvloers segmentboogvormige ramen en deur met houten schrijnwerk met beneden- en bovenlichten;
  • op de verdiepingen rechte ramen met houten schrijnwerk met T-verdeling;
  • op de 1ste verdieping decoratieve, smeedijzeren borstwering;  

-          gevel volume links:

  • stalen garagepoort met decoratieve onderverdelingen en glas;
  • paneel in witte natuursteen met ingegraveerde tekst ‘strabag’.

Huidige toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van gevel volume links:

  • op de 1ste verdieping is een deur geplaatst in de voorgevel;
  • het reclamepaneel boven de poort werd verwijderd;
  • de garagepoort is vervangen door een sectionale poort.

Gewenste toestand

-          functie: wonen, meergezinsgebouw met 8 woonentiteiten:

  • gelijkvloerse verdieping:

-          één 1-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 170m² en een tuin;

-          één 1-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 74,5m²; 

  • 1ste verdieping:
    • één 2-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 174m²; 
    • één 2-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 76m²;
  • 2de verdieping:
    • één 1-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 70m²;
    • één 2-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 82m²;
  • 3de verdieping:
    • één 2-slaapkamerappartement met netto-vloeroppervlakte van 82m²;
    • één 3-slaapkamerduplex-appartement met netto-vloeroppervlakte van 138m²; en dakterras;
  • de gemiddelde netto-vloeroppervlakte bedraagt 108m²;

-          volume rechts:

  • 3 bouwlagen en daklaag onder plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloers en 1ste verdieping: 28m; 
  • bouwdiepte 2de en 3de verdieping: 14m en uitkragende terrassen tot 15,4m;

-          volume links:

  • 4 bouwlagen met teruggetrokken daklaag (hoogte 18,9m, kroonlijst 16,1m);
  • bouwdiepte gelijkvloers 24m met uitsparing binnen het volume voor patio;
  • bouwdiepte 1ste , 2de en 3de verdieping 14m;  
  • bouwdiepte 4de verdieping 14m, maar 1,8m terugsprong vanuit het voorgevelvlak.   Volume tegen linker perceelsgrens, rechts ingericht als terras en groendak;

-          kelderverdieping ingericht met fietsenberging, afvallokaal, meterlokalen en berging;

-          op gelijkvloers 1 autostalplaats;

-          gevel volume rechts:

  • wit bepleisterd;
  • nieuwe daklaag met zinken bekleding en 4 dakramen volgens ritmering van onderliggende verdiepingen;
  • gelijkvloerse verdieping met 2 deuren; 

-          gevel volume links:

  • wit bepleisterd;
  • dubbele houten poort met beglaasde bovenlichten;
  • segmentboogvormige ramen in zwart geschilderd houten schrijnwerk met kleinhoutverdelingen conform ‘pakhuisstijl’;
  • ramen in daklaag in zwart geschilderd houten schrijnwerk (2 opendraaiende vleugels tot vloerniveau).

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van functie kantoor naar wonen (8 entiteiten);

-          wijzigen van de interne circulatie;

-          interne constructieve wijzigingen; 

-          uitbreiden van het volume links tot 4 bouwlagen;

-          wijzigen van de dakvorm van het rechtse pand;  

-          ontpitten van een groot deel van het gelijkvloers en 1ste verdieping (nieuwe open ruimte 106m²);

-          wijzigen van de voorgevel. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

13 december 2019

8 januari 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

13 december 2019

12 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

13 december 2019

13 december 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

13 december 2019

23 december 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

3 april 2020

3 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.2.3 bouwdiepte:

de bouwdiepte van de gelijkvloerse en eerste verdieping overschrijdt de 24 + 2 meter. Deze is 28m. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

-          artikel 22 algemene bepalingen:
de deur van de afvalberging in de kelder is minder dan 85 cm breed.  

De deurbladen en deurkrukken van verschillende appartementen liggen dieper dan 20cm ten opzichte van het muurvlak, waardoor de draaicirkel niet volledig kan gegarandeerd worden. 

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid:

De aangevraagde bestemming is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De aanvraag betreft de verbouwing van een karaktervol pand (rechterzijde) en een garage (linkerzijde) tot meergezinsgebouw. Op het gelijkvloers worden twee appartementen voorzien: aan de linkerzijde, achter de bestaande en te behouden garage, een smal appartement en aan de rechterzijde een groot appartement. Het perceel wordt achteraan ontpit, in functie van een tuin voor het rechtse appartement. Door deze ontpitting wordt een open ruimte van 20 % van de perceeloppervlakte gerealiseerd.

De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers en de 1ste verdieping bedraagt ca. 28 m. Deze afwijkende bouwdiepte op het gelijkvloers en de 1ste verdieping is voornamelijk het gevolg van de bestaande bebouwde toestand op het perceel. Gelet op de bestaande toestand op het perceel en de voorziene ontpitting, kan een afwijking op de bouwdiepte van de eerste twee bouwlagen aanvaard worden. De bouwdiepte wordt op de tweede en derde verdieping teruggebracht tot een kenmerkende diepte van 14 meter.

Het bestaande hellende dak op de herenwoning (rechts) wordt vervangen door een mansardedak en vormt een waardige beëindiging van de onderliggende gevel.

Het bouwvolume ter hoogte van de garage bestaat uit vier bouwlagen en een enigszins teruggetrokken daklaag. De kroonlijsthoogte ervan bevindt zich net iets hoger (ca. 80 cm) dan deze van het aanpalende pakhuis.

 

In de vorige aanvraag (OMV_2018114500) werd deze afwijkende kroonlijsthoogte en de beperkte terugsprong van de daklaag door de deputatie positief beoordeeld omwille van een lichtschacht i.f.v. de bestaande ramen in de scheidsmuur.

De deputatie oordeelde hieromtrent het volgende:

“De directe omgeving wordt gekenmerkt door diverse functies, een sterk variërend bouwprofiel met verschillende kroonlijst- en nokhoogtes en verschillende afwerkingsmaterialen en bouwstijlen. An sich is de gevraagde schaal waarneembaar in de omgeving en dient deze inpasbaar te worden geacht. Op zich is het eveneens gunstig te noemen dat de straatwand ter plaatse vervolledigd wordt, echter wordt

geoordeeld dat onvoldoende rekening gehouden wordt met de schaal en het voorkomen (kroonlijsthoogtes en dakuitwerkingen) van de naburige waardevolle panden op zowel het aanvraagperceel als op het naburig perceel. De gevraagde uitbreiding wordt voorzien van 5 volwaardige bouwlagen onder een plat dak en overschrijdt zo de schaal van beiden op significante wijze. Om de erfgoedwaarde van beide panden optimaal te respecteren dient een ondergeschikt volume gerealiseerd te worden.”

 

Dit advies worden bijgetreden. Echter wordt de lichtschacht in de huidige aanvraag gesupprimeerd. Hierdoor vervalt de argumentatie om de voorgestelde kroonlijsthoogte en de beperkte terugsprong van de daklaag gunstig te kunnen beoordelen. Om tegemoet te komen aan het advies van de deputatie zal in voorwaarde worden opgelegd om de kroonlijst ongeveer 50 cm te verlagen tot op pas +15.59. Hierdoor sluit de kroonlijst beter aan op deze van het aanpalende pand. De voorgevel van het teruggetrokken volume dient meer achteruit worden geplaatst (3,32 meter achter de voorgevel) zodat het volume begrepen is binnen een hoek van 45° ten opzicht van de aangepaste kroonlijst. 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan, mits de gestelde voorwaarden, ingestemd worden met het volume en het programma.

 

Visueel-vormelijke elementen:

De gevel van de bestaande herenwoning wordt daar waar nodig hersteld. Het nieuwe volume boven de garage wordt, net als de herenwoning, afgewerkt in een witte pleister. De architectuur van dit gebouwdeel is echter beduidend anders, waarbij verwezen wordt naar een pakhuisarchitectuur.

De ramen zullen worden uitgevoerd in zwart geschilderd houten buitenschrijnwerk met onderaan dorpels in blauwe steen. Het teruggetrokken dakvolume aan de linkerzijde zal worden uitgewerkt in donkere gevelleien, het mansardedak met in zwarte zink. De voorgestelde gevel(wijzigingen) zijn niet storend in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten:

De voormalige statige herenwoning (vermoedelijk de directeurswoning horende bij de links aanpalende graannatie ‘The Antwerp Grain Work Company’) met neoclassicistische lijstgevel van drie bouwlagen en vier traveeën onder zadeldak is volgens het RUP Eilandje gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde.  De bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in deze zone wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Daarom werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij stellen dat:

 

“De geplande werken gaan uit van grondige aanpassingen aan de bestaande toestand. Het behoud van het volume en de buitenarchitectuur wordt vooropgesteld gelet op het behoud van het globale stadslandschap meer bepaald de kenmerkende bebouwing voor het Eilandje. Representatief voor de straat met bebouwing uit de tweede helft van de 19de eeuw en begin 20ste eeuw zijn de pakhuizen en neoclassicistische woonhuizen. De wisselende gevelopbouw, ritmiek, materiaalgebruik en volume/schaal van deze specifieke bebouwing vormen een meerwaarde.

 

Het volume van het pand wordt gewijzigd: het zadeldak wordt omgevormd naar een mansardedak. Links op het poortgebouw wordt een volume voorzien van 3 bouwlagen met daarop een teruggetrokken bouwlaag. Achteraan op het perceel wordt open ruimte gecreëerd. Achteraan het bestaande volume worden uitpandige terrassen voorzien op de verdiepingen, het uitpandig terras achter het magazijn op de eerste verdieping werd vervangen door een inpandig terras.

 

De huidige poort wordt vervangen door een poort op het plan van 1914. De vensteropening links op de gelijkvloerse verdieping van de woning wordt opnieuw omgevormd naar een deuropening.  Op de verdiepingen en in de nieuwe deuropening wordt nieuw buitenschrijnwerk in hout geplaatst met een T-verdeling.

Het mansardedak krijgt een afwerking in zwarte zink. De teruggetrokken bouwlaag wordt afgewerkt met zwarte leien. De nieuwe voorgevel links wordt wit bepleisterd.

De achtergevel wordt wit bepleisterd.

 

De indeling wordt sterk gewijzigd op de verschillende verdiepingen. De waarde van het interieur is vrij beperkt, zoals blijkt uit het toegevoegde rapport. De waardevolle elementen (gelijkvloerse inkom met naastgelegen salon, interieurafwerking inkomhal, pleisterplafond gelijkvloers salon, gietijzeren kolommen in het magazijn, halfronde bovenlichten in het magazijn) blijven behouden.

 

De voorgestelde wijzigingen houden voldoende rekening met de erfgoedwaarden van het pand. Het nieuwe volume vormt duidelijk geen geheel met het bestaande volume, dat hierdoor afleesbaar blijft als 1 geheel.

Als voorwaarden zal gesteld worden dat de waardevolle interieurelementen behouden moeten blijven en dat het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van het bestaande pand moeten uitgevoerd  worden met een correcte profilering. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.”

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De gestelde voorwaarden zullen worden opgenomen als voorwaarde voor de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Strijdig met de verordening toegankelijkheid is de deur naar de afvalberging te smal. Bovendien is de afvalberging zelf ook te smal. Indien er een afvalberging voorzien wordt dient deze te voldoen aan de bepalingen van de verordening. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan. Minder mobiele bewoners moeten zonder hulp van medebewoners eveneens hun afval kunnen wegbrengen. De bouwcode stelt echter dat er geen afvalberging moet voorzien worden indien het gebouw gelegen is binnen de bedieningszone van een bestaand sorteerstraatje. Dit is hier het geval. In voorwaarde zal de afvalberging worden uitgesloten van functie, deze ruimte kan gebruikt worden als gewone berging.

 

Om inkijk vanaf het terras van woning 1.1 in de woning 1.2. te verhinderen wordt het aangrenzende raam uitgevoerd  als een vast raam, voorzien van ondoorzichtig glas. Dit kan gunstig beoordeeld worden.

 

Er wordt opgemerkt dat er in deze aanvraag geen rekening meer wordt gehouden met het bestaande grote raam en de twee bestaande kleine ramen in de vrijstaande scheimuur met het pand links, waarvoor een erfdienstbaarheid werd gevestigd. Het is onduidelijk in welke mate het supprimeren van deze ramen een negatieve impact heeft op de vergunde, achterliggende functie.

In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot omgevingsvergunning. Anderzijds doet een omgevingsvergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen.

 

Er worden in totaal 8 woningen voorzien: per bouwlaag twee met uitzondering van het linkse, bovenste appartement dat wordt uitgevoerd als duplexappartement. Er wordt een gevarieerd aanbod voorzien van ruime 1- en 2-slaapkamerappartementen. Het kleinste appartement is 74,5 m² en het grootste 174 m². Dit levert een gemiddelde vloeroppervlakte op van 108m². Dit aanbod past binnen de stedelijke visie om een mix aan woningen te realiseren, en bijgevolg ook een diversiteit aan gezinnen. De enige uitzondering op het aanbod aan voldoende grote appartementen betreft het linkse 2-slaapkamerappartement op de 1ste verdieping. Dit heeft slechts een oppervlakte van 76m². Gezien de heldere planschikking, waardoor de circulatieruimte herleid wordt tot het minimum, kan deze kleine afwijking toegelaten worden.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Parkeerparagraaf van toepassing

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode (tabel in artikel 30 als bijlage) worden de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen en vermeerderen en functiewijzigingen. Waar mogelijk om parking te bouwen dient dit maximaal te gebeuren. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 10 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

De bestaande toestand is een kantoorgebouw met 1 parkeerplaats. De garage blijft behouden en de kantoren worden verbouwd tot 8 appartementen:

-          5 appartementen tussen 60m² en 90m² (parkeernorm 1,2): 6 (=5 x 1,2)

-          3 appartementen > 90m² (parkeernorm 1,35): 4 (= 3 x 1,35)

De parkeerbehoefte is 10 (= 6 + 4.05)

 

Bijstelling mobiliteit – RUP Eilandje:

In het RUP Eilandje is een maximum parkeernorm van 1,5 per wooneenheid opgenomen. Dit is niet strijdig met de bouwcode, waardoor de bouwcode gevolgd kan worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 10.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen omwille van stedenbouwkundige redenen niet volledig gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag. Deze heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden.

De bestaande garage blijft behouden. Volgens artikel 12 van de bouwcode is er bij een perceelsbreedte van 13 meter slechts één poort toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein, op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De bestaande toestand is een kantoorgebouw met 1 parkeerplaats:

-          991m² kantoren met parkeernorm 1,1/100m²: 11 (= 991m² x 1,1/100m²)

 

De parkeerbehoefte van de bestaande toestand is 11. Er was 1 garage vergund.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 10.

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 10 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 (= 9 – 10).

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

-          3 appartementen met 1 slaapkamer: 6 (= 3 x 2)

-          4 appartementen met 2 slaapkamers: 12 (= 4 x 3)

-          1 appartement met 3 slaapkamers: 4 (= 1 x 4)

 

In totaal moeten 22 fietsenstallingen voorzien worden. Er is een fietsenberging ingericht in de kelder. De kelder is te bereiken via een trap met fietsgoot in de garage. Grotere fietsen kunnen worden gestald in de ruime garage.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van de 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius strikt na te leven;

3.      de kroonlijst van het linkse volume (boven de garage) te verlagen met 50 cm, tot op pas +15.59;

4.      de voorgevellijn van het teruggetrokken volume achteruit plaatsen tot 3,32 meter achter de voorgevellijn van de onderliggende verdiepingen, zodat het dakvolume begrepen is binnen een hoek van 45° ten opzichte de aangepaste kroonlijst;

5.      de waardevolle interieurelementen behouden:

- gelijkvloerse inkom met naastgelegen salon;

- interieurafwerking inkomhal;

- pleisterplafond gelijkvloers salon;

-  gietijzeren kolommen in het magazijn;

-  halfronde bovenlichten in het magazijn;

6.      het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van het bestaande pand uit te voeren met een correcte profilering. Detailtekeningen zijn voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

7.      er moet bouwrecht bekomen worden van de eigenaar van de loft in het aanpalende pand waar tegenaan wordt gebouwd;

8.      de afvalberging te gebruiken als berging;

9.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2019

Volledig en ontvankelijk

13 december 2019

Start 1e openbaar onderzoek

23 december 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

21 januari 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

14 januari 2020

Start 2e openbaar onderzoek

22 februari 2020

Einde 2e openbaar onderzoek

22 maart 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 juli 2020

Verslag GOA

7 mei 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Omwille van een procedurefout moet er een tweede openbaar onderzoek worden georganiseerd: De aanplakking werden verstuurd naar het adres, zoals vermeld op het omgevingsloket. Dit adres blijkt foutief. Bijgevolg werden de affiches niet uitgehangen.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 december 2019

21 januari 2020

0

0

0

0

22 februari 2020

22 maart 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van de 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius strikt na te leven;

3.      de kroonlijst van het linkse volume (boven de garage) te verlagen met 50 cm, tot op pas +15.59;

4.      de voorgevellijn van het teruggetrokken volume achteruit plaatsen tot 3,32 meter achter de voorgevellijn van de onderliggende verdiepingen, zodat het dakvolume begrepen is binnen een hoek van 45° ten opzichte de aangepaste kroonlijst;

5.      de waardevolle interieurelementen behouden:

- gelijkvloerse inkom met naastgelegen salon;

- interieurafwerking inkomhal;

- pleisterplafond gelijkvloers salon;

-  gietijzeren kolommen in het magazijn;

-  halfronde bovenlichten in het magazijn;

6.      het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van het bestaande pand uit te voeren met een correcte profilering. Detailtekeningen zijn voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

7.      er moet bouwrecht bekomen worden van de eigenaar van de loft in het aanpalende pand waar tegenaan wordt gebouwd;

8.      de afvalberging te gebruiken als berging;

9.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.