Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04206 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020009181. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04206 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020009181. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04206 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020009181. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020009181

Gegevens van de aanvrager:

NV ELIA ASSET met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

Gegevens van de exploitant:

NV ELIA ASSET met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Scheldelaan zn 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie F nr. 232M

Inrichtingsnummer:

20200218-0096 (Elia Asset - HS-station Lillo)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiding hoogspanningsstation Lillo

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Volgende stedenbouwkundige vergunningen zijn verleend door het Vlaams gewest aan een publiekrechtelijke instantie:

-         9 oktober 2017: vergunning (8.00/00004/1042.1) voor de bouw van een nieuwe hoogspanningslijn "Brabo 2";

-         23 december 2016: vergunning (8.00/10000/266.1) voor de aanleg van een dubbele

ondergrondse 150kV-verbinding Lillo-Oorderen en realisatie van 150kV-voorpost Oorderen

-        16 december 2016: vergunning (8.00/11002/395572.10) voor werken aan het onderstation te Lillo

-        13 december 2016: vergunning (8.00/11002/11513.1) voor de aanleg van een dubbele  verbinding 150kV

-        19 december 2014 : vergunning (8.00/00004/1005.2) voor ondergrondse 150kV kabelverbinding van Kallo naar Ketenisse

-        29 oktober 2008: vergunning (8.00/11002/395572.7) voor onderstation 380/150/36 kV te Lillo.

 

Inhoud van de aanvraag

uitbreidingswerken in het hoogspanningsstation te Lillo

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 27 juni 2008 verleende het college van burgemeester en schepenen een milieuvergunning aan Elia Asset nv voor de verdere exploitatie van een hoogspanningsstation, voor een termijn verstrijkend op 27 juni 2028. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft de uitbreiding van een hoogspanningsstation.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.1.1.2°b)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

316 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+840 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1.173.460 kVA

12.3.1°

accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000;

+172.220 VAh

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

+35,50 kW

31.1.2°b)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt.

678 kW

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 april 2020

4 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

2 april 2020

27 april 2020

Gunstig

Inovyn - dienst pipeline

3 april 2020

 9 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

 












Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de afbakeningslijn van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013). De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hoogspanningslijn Lillo - Zandvliet, goedgekeurd op 2 oktober 2009 door de Vlaamse regering. In het arrest van 29 juni 2011, nr. 214.254 vernietigt de Raad van State deels het ruimtelijk uitvoeringsplan. De conclusie van het Arrest: De Raad van State vernietigt het besluit van 2 oktober 2009 van de Vlaamse regering houdende definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Hoogspanningslijn Lillo-Zandvliet” in zoverre het tracé van de hoogspanningslijn wordt vastgesteld. De Raad van State verwerpt het beroep voor het overige.

 

Het goed is volgensdit ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, meer bepaald voor constructies en installaties voor transport van elektriciteit.

Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor het aanbieden van deze

specifieke gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zijn toegelaten.

Rond de constructies en installaties wordt een groene buffer aangebracht, in functie van visuele afscherming.

 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hoogspanningslijn Zandvliet - Lillo - Liefkenshoek, goedgekeurd 1 juli 2016 door de Vlaamse regering. Over het goed loopt volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan een overdruk als ‘hoogspanningsleiding’, en is tevens een ‘gebied met overdruk gebruiksbeperkingen’ aangegeven. Het gebied met de overdruk gebruiksbeperking is 60 meter breed: 30 meter langs weerszijden van de as van de hoogspanningslijn. Binnen het overdrukgebied gelden er belangrijke beperkingen naar bouwhoogte van gebouwen en constructies en het gebruik op de gronden:

-        Het oprichten van nieuwe constructies en gebouwen van gelijk welke aard is slechts

toegestaan mits, in een zone voor openbaar nut, de hoogte beperkt is tot 11 meter. Het verhogen door verbouwen of herbouwen van bestaande constructies en gebouwen hoger dan de 11-meter hoogtebeperking is niet toegestaan.

-        Er gelden ook gebruiksbeperkingen, waaronder een verbod op het aanplanten van bomen en andere beplantingen die een hoogte kunnen bereiken die groter is dan de toegestane hoogte voor nieuwe constructies en gebouwen in de desbetreffende bestemming.

-        Het uitvoeren van werken die als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg een verhoging van het niveau van de grondoppervlakte hebben zijn eveneens niet toegestaan in de overdrukzone met gebruiksbeperking.

-        Het gebruiken van bouwkranen met een hoogte groter dan de vermelde maximale bouwhoogte is niet toegestaan.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Het nieuwe 150kV-relaisgebouw is met haar meest noordwestelijke zijde gelegen binnen de 30-meter van de hoogspanningslijn en dus binnen de overdruk met gebruiksbeperking van het GRUP. De dakhoogte van dit gebouwgedeelte blijft beperkt tot ca. 9,10 meter ten opzichte van het maaiveld. Echter wordt vastgesteld dat door de plaatsing van bliksemafleiders op dit deel van het gebouw de hoogtebeperking van 11 meter wordt overschreden.  De afwijking van het voorschrift m.b.t. de hoogte, waarmee de bliksemafleider in strijd is, is gunstig te adviseren o.b.v. artikel 4.4.1. VCRO voor zover er vanuit veiligheidsoogpunt volgens de beheerder van de hoogspanningsleiding, tegelijkertijd de aanvrager, hiertegen geen bezwaar is.

De aanvraag is voor het overige in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van deze gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, voor zover de groenbuffer in functie van de visuele afscherming wordt behouden.

 

Het gebruik van bouwkranen betreft een handeling bij de uitvoering van de werken en is momenteel niet aftoetsbaar.

 

Volgens de aanvrager worden op het terrein ook enkele handelingen die vrijgesteld zijn van vergunning, waaronder het aanleggen van een weg en verharding, uitgevoerd. Deze handelingen zijn gedeeltelijk binnen het gebied met overdruk gebruiksbeperkingen gelegen. Ook voor vrijgestelde stedenbouwkundige handelingen gelden de voorschriften van het GRUP. Op basis van de puntmetingen lijkt er met de aanleg van de verharding en de andere vrijgestelde handelingen geen verhoging van het niveau van de grondoppervlakte gepaard te gaan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is tevens het GRUP Afbakening Zeehavengebied Antwerpen van toepassing. Binnen dit GRUP gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en -voor de omliggende wegenis- Gebied voor verkeers -en vervoersinfrastructuur. Over het gebied lopen overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding, Leidingstraat, Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur en Verbinding voor fietsers.

Op circa 60 meter ten zuiden van de aanvraag bevindt zich de bestemming Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’.

 

In de straal van 500 meter is tevens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Liefkenshoekspoortunnel, goedgekeurd op 9 mei 2008 door de Vlaamse regering, van toepassing.

Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan loopt er op circa 300 meter ten westen van de aanvraag een overdruk met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Op minstens 190 meter ten zuiden van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Natuurgebieden, Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten, Reservatiegebieden (in overdruk), Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten), Bestaande hoogspanningsleiding (in overdruk) en Bestaande waterweg (voor de Schelde).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke verordening hemelwater is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat valt op het dak van het nieuwe 380kV-GIS relaiszaal wordt opgevangen in een hemelwaterput van 10.000 liter en wordt hergebruikt in het sanitair dat voorzien wordt in het gebouw. De overloop van de hemelwaterput gaat naar een infiltratievoorziening van 2 X 10.000 liter. In het gebouw 150kV-GIS relaiszaal is echter geen hergebruik mogelijk waardoor het plaatsen van een hemelwaterput geen nut heeft. Het hemelwater dat op het gebouw 150 kV-GIS relaiszaal valt (+ een gedeelte van de bestaande constructie waar tegenaan wordt gebouwd), wordt afgeleid naar een infiltratievoorziening van 3 X 10.000 liter. Het hemelwater dat valt in de transformatorkuipen wordt afgeleid naar een infiltratievoorziening. Elk van de 2 transformatorkuipen wordt aangesloten op een infiltratievoorziening van 10.000 liter.

Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

Daar er verder geen mogelijkheden tot hergebruik zijn, de aanvraag wel voorziet in een ruime infiltratievoorziening en daarmee tegemoet komt aan de uitgangsprincipes van de gewestelijke verordening hemelwater, kan dit aspect gunstig geadviseerd worden.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Door de permanente in dienst name van twee transformatoren 380/150kV in het station van Zandvliet en de transformator 380/150kV van Lillo was het, omwille van het aanwezige kortsluitvermogen, noodzakelijk om het 150kV-net ter hoogte van Lillo te splitsen in twee deelnetten.

Omwille van de aangekondigde belastingstijgingen in het havengebied dient een bijkomende transformator opgesteld te worden in het onderstation van Lillo.

 

Naar aanleiding van bovenstaande dienen er werken te gebeuren aan het onderstation te Lillo, wat het voorwerp uitmaakt van huidige aanvraag. De vergunningsplichtige werken omvatten:

-          de bouw van een gebouw met lokaal voor het nieuwe gas-geïsoleerde schakelstation 380kV en een lokaal voor beveiligingsapparatuur (380kV GISrelaiszaal);

-          de uitbreiding en aanpassing van het gebouw 150kV voor de uitbreiding van het gas-geïsoleerd schakelstation met beveiligingsapparatuur (150kV GISrelaiszaal);

-          aanleg van infiltratievoorzieningen.

 

Er worden tevens werken uitgevoerd die of niet vergunningsplichtig zijn of vrijgesteld van vergunning zijn, zoals de afbraak van een gebouw (BR6), het uitbreken van funderingen, het plaatsen van transformatorkuipen en het aanleggen van wegenis.

 

De aangevraagde werken zijn eigen aan het onderstation en storen dus niet in deze omgeving. Echter wordt opgemerkt dat op het inplantingsplan nieuwe toestand tegen de noordoostelijke perceelsgrens op het terrein enkele populieren worden gekapt  in functie van de aanleg van een grindverharding. Er wordt in het aanvraagdossier evenwel geen melding gemaakt van het kappen van bomen. In het gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen van het GRUP Hoogspanningslijn Lillo-Zandvliet is de aanleg van een groene buffer in functie van visuele afscherming als voorschrift opgenomen. Met het verwijderen van de populieren wordt de bestaande bomenrij dus onderbroken en daalt de bufferende functie. Het aanvraagdossier bevat hier echter geen verdere informatie en/of argumentatie voor. Indien dit om een niet-vergunningsplichtige handeling gaat dient het voorschrift van het GRUP, zijnde de aanleg van een groene visuele afscherming toch nog gerespecteerd te blijven.

De aanvraag is maar in overeenstemming met de bestemming en het voorschrift van het gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplan, voor zover de aanleg van een groenbuffer wordt gerespecteerd. Daarnaast is het aanleggen van wegenis maar vrijgesteld indien de bestaande groenbufferzones blijven behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De uitbreiding van de 150kV GIS-relaiszaal gebeurt niet in hetzelfde gevelmateriaal als het bestaande gedeelte. De gevels van het bestaande gedeelte zijn bekleed met een metalen gevelbeplating in een aluminiumkleur, terwijl de gevels van het nieuwe gedeelte worden opgetrokken in cellenbeton in een grijze kleur.

Het nieuwe gebouw 380kV GIS-relaiszaal wordt tevens opgetrokken uit cellenbeton in een grijze kleur.

Hoewel deze gevelmaterialen niet aansluiten op het bestaande gedeelte, storen ze niet in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de aanwezigheid van een pijpleiding in het beheer van Inovyn, werd deze beheerder om advies gevraagd. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit.

 

Advies werd gevraagd aan de brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Elia Asset baat het hoogspanningsstation ‘Lillo’ uit in de Antwerpse haven. Omwille van de aangekondigde belastingstijgingen, vooral in het havengebied zowel op Linkeroever als Rechteroever, is een bijkomende transformatie onontbeerlijk. Een studie heeft uitgewezen dat deze transformator best opgesteld wordt in Lillo (T6). Eveneens om grote productie-eenheden een aansluitingsmogelijkheid te kunnen aanbieden op het 380kV net in de Antwerpse haven moet het net 380kV zo opgevat worden dat er kan uitgebaat worden in een dubbele ringstructuur 380kV. Eén helft van de dubbele ring vanuit Zandvliet via Doel naar Mercator, de andere helft van de dubbele ring vanuit Zandvliet via Lillo naar Mercator. Het onderstation Lillo moet hiervoor ontdubbeld worden zodat Lillo 380kV kan ingelust worden in elk deel van deze dubbele ring tussen Zandvliet en Mercator.

 

Onderhavige aanvraag betreft dus een de opstelling van een bijkomende transfo 380/150kV (T7) die zal ingezet worden voor het havengebied samen met T6 van Lillo.

 

Het betreft een ingedeelde inrichting of activiteit van de tweede klasse. Het hoogspanningsstation komt voor op de Vlaamse lijst, waardoor het college niet langer de bevoegde vergunningverlenende overheid is, maar wel Vlaanderen.

 

Er zullen zes bijkomende vermogentransformatoren geplaatst worden van 185.0010 kVA elk. De uitbreiding omvat onder meer ook nog drie bijkomende nultransformatoren (2 x 24.971 kVA en 1 x 41.618 kVA) en één bijkomende vermogentransformator van 125.000 kVA. Een vermogentransformator van 110.000 kVA en een nultransformator van 41.618 kVA worden verwijderd. Er worden tevens twee noodgeneratoren (158 kVA, 339 kW) geplaatst.

 

Verder worden een aantal kleinere transformatoren (+ 4 x 250 kVA, - 1 x 160 kVA), batterijen (+ 172.220 VAh) en gelijkrichters (+ 35,5 kW) gemeld.

 

Transformatoren, vooral dan vermogenstransformatoren, bevatten een groot volume aan olie om efficiënte warmteafgifte te verzekeren. In het aanvraagdossier wordt gesteld dat, conform de sectorale milieuvoorwaarden voor transformatoren, bij het plaatsen van een transformator steeds een inkuiping voorzien wordt die minstens het volume van de grootste transformator kan opvangen (indien er meerdere zouden staan). Elke opvang is voorzien van een KWS-afscheider met coalescentiefilter, die bij een ernstig lek de overloop automatisch zal afsluiten. Batterijen worden steeds binnen opgesteld en zijn standaard van het droge type. Bestaande accu’s die nog van het natte type zouden zijn staan opgesteld op lekbakken conform de sectorale milieuvoorwaarden voor accu’s.

 

Het aanvraagdossier bevat een geluidsstudie waarin de impact op het geluidsklimaat werd gesimuleerd ter hoogte van acht evaluatiepunten. Uit deze studie blijkt dat in de geplande situatie ter hoogte van zeven evaluatiepunten overschrijdingen van de geldende geluidsnormen verwacht worden, met een maximale overschrijding van 11 dB(A). De overschrijdingen worden in grote mate bepaald door de bestaande transformatoren TFO-1, TFO-3 en TFO-4. Er werd dan ook een saneringsvoorstel uitgewerkt bestaande uit saneringsmaatregelen voor deze transformatoren en de vervanging van TFO-3 door een nieuwe geluidsarme transformator. Bijkomend zou voor de nieuwe transformator TFO-5 een absorberende logette voorzien moeten worden. Mits deze maatregelen kan er volgens de studie voldaan worden aan de geluidsnormen van titel II van het VLAREM.

 

De noodzaak van de absorberende logette van TFO-5 is wel afhankelijk van het werkelijk geluidsvermogen van TFO-5. Indien blijkt dat het geluidsvermogen overschat werd in de studie is het absorberend uitvoeren van de brandmuren niet noodzakelijk. Indien het geluidsvermogen echter onderschat werd, bestaat de kans dat de logette van TFO-5 geheel of gedeeltelijk gesloten dient uitgevoerd te worden.

 

Gelet op de grote overschrijdingen van de geluidsnormen dienen de voorgestelde saneringsmaatregelen in de vergunning opgenomen te worden als bijzondere voorwaarden. Eens de geplande situatie gerealiseerd is, dient er een nieuwe geluidsstudie opgesteld te worden om te verzekeren dat de geplande saneringsmaatregelen voldoende zijn, in het bijzonder voor wat TFO-5 betreft.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden:

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- De afwijking van het voorschrift m.b.t. de maximale hoogte, waarmee de bliksemafleider in strijd is, wordt gunstig geadviseerd voor zover er vanuit veiligheidsoogpunt volgens de beheerder van de hoogspanningsleiding, tegelijkertijd de aanvrager, hiertegen geen bezwaar is.

- De groenbuffer rondom het terrein dient de functie van visuele afscherming te behouden. Eventuele bijkomende aanplantingen dienen te gebeuren in streek- en bodemeigen soorten. Binnen het gebied met overdruk gebruiksbeperkingen van het GRUP ‘Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek’ zijn enkel aanplantingen toegestaan waarvan de volwassen hoogte maximaal 11m bedraagt;

- Binnen het gebied met overdruk gebruiksbeperkingen van het GRUP ‘Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek’ is het gebruiken van bouwkranen met een hoogte groter dan de maximale bouwhoogte niet toegestaan;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie;

- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Inovyn.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.1.1.2°b)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

316 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+840 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1.173.460 kVA

12.3.1°

accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000;

+172.220 VAh

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

+35,50 kW

31.1.2°b)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt.

678 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

de saneringsmaatregelen uit de geluidsstudie dienen uitgevoerd te worden;

 

2.

eens de geplande situatie gerealiseerd is, dient er een nieuwe geluidsstudie opgesteld te worden om te verzekeren dat de geplande saneringsmaatregelen voldoende zijn, in het bijzonder voor wat TFO-5 betreft.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

1 april 2020

Start openbaar onderzoek

1 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

30 mei 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

21 mei 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 mei 2020

30 mei 2020*

 

 

 

 

 

*De Vlaamse regering heeft op 24 maart 2020 via het noodbesluit omgevingsvergunning beslist om de openbare onderzoeken voor omgevingsvergunningen op te schorten tot en met 24 april 2020. Daarom kon het geplande openbaar onderzoek niet tijdig afgerond worden. Het hierbij geformuleerde advies is opgemaakt onder voorbehoud van relevante opmerkingen/bezwaren/standpunten tijdens het openbaar onderzoek.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarden:


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- De afwijking van het voorschrift met betrekking tot de maximale hoogte, waarmee de bliksemafleider in strijd is, wordt gunstig geadviseerd voor zover er vanuit veiligheidsoogpunt volgens de beheerder van de hoogspanningsleiding, tegelijkertijd de aanvrager, hiertegen geen bezwaar is.

- De groenbuffer rondom het terrein dient de functie van visuele afscherming te behouden. Eventuele bijkomende aanplantingen dienen te gebeuren in streek- en bodemeigen soorten. Binnen het gebied met overdruk gebruiksbeperkingen van het GRUP 'Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek' zijn enkel aanplantingen toegestaan waarvan de volwassen hoogte maximaal 11 meter bedraagt.

- Binnen het gebied met overdruk gebruiksbeperkingen van het GRUP 'Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek' is het gebruiken van bouwkranen met een hoogte groter dan de maximale bouwhoogte niet toegestaan.

- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie.

- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Inovyn.


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

- de saneringsmaatregelen uit de geluidsstudie dienen uitgevoerd te worden;

 - eens de geplande situatie gerealiseerd is, dient er een nieuwe geluidsstudie opgesteld te worden om te verzekeren dat de geplande saneringsmaatregelen voldoende zijn, in het bijzonder voor wat TFO-5 betreft.



Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.