Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020027176 |
Gegevens van de aanvrager: |
zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: |
de heer Hamid El Jabria met als contactadres Herentalsebaan 631 bus 4 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
De Bosschaertstraat 71 & 71A te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9 sectie I nr. 2448B8 |
Inrichtingsnummer: |
20200228-0025 (Hamid El Jabria) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: |
functie wijzigen van een handelsruimte naar een wassalon |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 5 juli 2013: vergunning (20132430) voor het verbouwen van een meergezinswoning tot woning en handelsruimte;
Vergunde toestand
- gelijkvloerse handelsruimte met bovenliggende woning in gesloten bebouwing;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- gelijkvloers wassalon met bovenliggende woning in gesloten bebouwing;
- gevelafwerking:
- reclamepaneel boven de vitrine over de volledige gevelbreedte.
Gewenste toestand
- gelijkvloers wassalon met gewijzigde voordeur.
Inhoud van de aanvraag
- functie wijzigen van handel naar diensten;
- de gelijkvloerse handelsruimte wordt ingericht als wassalon;
- achteraan wordt een aparte bergruimte ingericht;
- de aparte inkomdeur aan de straatkant werd verbreed;
- de overige verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de uitbating van een wassalon.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
46.1°b) |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
100,00 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 maart 2020 |
2 april 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
24 maart 2020 |
7 april 2020 |
gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. Dit is niet het geval voor het schrijnwerk;
Reclame mag geen afbreuk doen aan de globale beeldkwaliteit van een straat en deze publiciteit dient dus om evidente reden beperkt en discreet te zijn in omvang en uitstraling. Dit artikel stelt verder ook onder andere dat publiciteitspanelen op minstens 60 cm afstand van de grens met het naburige eigendom moet blijven. Dit is niet het geval.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de aanpassing van de gelijkvloerse gevel en de wijziging van de gelijkvloerse bestemming van handel naar wassalon. De functiewijziging is op deze locatie toelaatbaar. Dit wordt tevens bevestigd in het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie waarin het volgende wordt gesteld:
“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige) handelsruimte/winkelruimte naar een wassalon (dienstverlening). Het pand is gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. Op deze locaties is het mogelijk om buurtvoorzieningen zoals een wassalon verspreid te voorzien, zeker gelet op hun kleinschaligheid.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt louter een functiewijziging waardoor dit geen impact heeft op het ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag omvat een functiewijziging naar een wassalon en het verbreden van de inkomdeur.
Aan de hand van de toegevoegde foto wordt er opgemerkt dat het wassalon reeds bestaand is en dat er ten opzichte van de vergunde toestand meerdere wijzigingen aan de voorgevel zijn doorgevoerd.
Zo werden de grijze aluminium sandwichpanelen vervangen door een grijze betegeling, het grijskleurig aluminium buitenschrijnwerk werd vervangen door wit schrijnwerk (materiaal niet gekend) en werden de bovenlichten van de vitrine verlaagd.
Deze toevoegingen en veranderingen zijn echter niet opgenomen op de plannen van de nieuwe toestand. De bestaande toestand van de gevel ontbreekt ook.
Bovendien is de aanvraag is in strijd met artikel 33 van de bouwcode dat stelt dat reclame geen afbreuk mag doen aan de globale beeldkwaliteit van een straat en deze publiciteit dus om evidente reden beperkt en discreet dient te zijn in omvang en uitstraling. Dit artikel stelt verder onder andere ook dat publiciteitspanelen op minstens 60 cm afstand van de grens met het naburige eigendom moeten blijven. Dit is niet het geval.
Echter is deze zaakgebonden publiciteit, net zoals de hierboven vermelde wijzigingen aan de gevel en het materiaalgebruik ten opzichte van de vergunde toestand niet opgetekend en vermeld op de plannen van de nieuwe toestand en ontbreekt het gevelplan van de bestaande toestand.
Gezien de incoherentie tussen de plannen met de vergunde en nieuwe situatie worden alle wijzigingen, handelingen en werken aan de gevel uitgesloten van vergunning.
Op 5 juli 2013 werd er voor dit pand een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een meergezinswoning tot een woning en handelsruimte. In deze vergunning (20132430) werd er in voorwaarde opgelegd om de gelijkvloerse pui (grijze aluminium sandwichpanelen) af te werken met een steenachtig materiaal. Aangezien we uit de foto hebben afgeleid dat de sandwichpanelen werden verwijderd en de pui afgewerkt werd met grijze tegels, is er aan deze voorwaarde voldaan.
De aanvraag is echter in strijd met artikel 11 (Afwerken van gevels en materiaalgebruik) van de bouwcode dat stelt dat het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord moet zijn. Het schrijnwerk van de gelijkvloerse gevelpui voldoet hier niet aan.
Het aanpassen van het schrijnwerk in duurzaam materiaal en het voorzien van een plint in steenachtig materiaal, zou de beeldkwaliteit van de gevel ten goede komen en bijdragen aan de beeldkwaliteit van de ruimere omgeving.
Mobiliteitsimpact
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de algemene en sectorale milieuvoorwaarden strikt na te leven;
Uitsluitingen
3. alle wijzigingen, handelingen en werken aan de gevel en de publiciteit worden uitgesloten van vergunning.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem wetgeving. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
46.1°b) |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
100,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
24 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 juni 2020 |
Verslag GOA |
7 mei 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de algemene en sectorale milieuvoorwaarden strikt na te leven;
Uitsluitingen
3. alle wijzigingen, handelingen en werken aan de gevel en de publiciteit worden uitgesloten van vergunning.
Brandweervoorwaarden
de voorwaarden opgenomen in het verslag met referentie BW/FPA/2020/G.00465.A2.0002 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
46.1°b) |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
100,00 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 15 mei 2020 voor onbepaalde duur.