Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_03966 - Omgevingsvergunning - OMV_2020020129. Vrijgeweide 29 . District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03966 - Omgevingsvergunning - OMV_2020020129. Vrijgeweide 29 . District Borgerhout - Goedkeuring 2020_CBS_03966 - Omgevingsvergunning - OMV_2020020129. Vrijgeweide 29 . District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020020129

Gegevens van de aanvrager:

de heer SAID AISSATI met als adres Vrijgeweide 29 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Vrijgeweide 29 te 2140 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 26sectie B nr. 1063Y

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1951: toelating (179#1149) voor nieuwbouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 147m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte: hoofdvolume 8,8 meter, aanbouw links achter totaal 12,5 meter;

-          gevelafwerking: gele gevelsteen met natuurstenen accenten en eikenhout buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • perceelsbrede gelijkvloerse uitbouw tot bouwdiepte van 12,5 meter;
  • vrijstaand bijgebouw achteraan het perceel;

-          gevelafwerking: bruine gevelsteen met natuurstenen accenten, grijs pvc buitenschrijnwerk en opbouw rolluiken.

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning met een netto vloeroppervlakte van circa 161m²;

-          bouwvolume: 

  • uitbreiding hoofdvolume tot bouwdiepte 12,5 meter;
  • gelijkvloerse uitbouw tot bouwdiepte 17 meter;
  • vrijstaand bijgebouw conform bestaande toestand;

-          gevelafwerking: bruine gevelsteen met natuurstenen accenten, grijs pvc buitenschrijnwerk en opbouw rolluiken.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van een eengezinswoning;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van het uitzicht van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 Levendige plint:
    een gastenkamer garandeert geen regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat;
  •  artikel 27 Open ruimte:
    §2 de tuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden;
    §3 verhardingen zoals een terras of een tuinhuis in achtertuin zijn beperkt toegelaten met een maximum van 1/3de van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60m²;
    de tuin bedraagt circa 115m² waarvan slechts 40% met gras wordt voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Vrijgeweide.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Vrijgeweide gekenmerkt wordt door eengezinswoningen met twee bouwlagen onder een plat dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen. In voorliggende aanvraag wordt het bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw aangevuld met een uitbreiding op de gelijkvloerse en eerste verdieping. De bestaande gelijkvloerse achterbouw wordt uitgebreid tot een bouwdiepte van 17m. Op de eerste verdieping wordt een uitbreiding voorzien tot een bouwdiepte van 12,5m. De voorgestelde bouwdieptes zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.  Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. 

 

In de tuinzone werd een volume toegevoegd met een plat dak. De wijzigingen hieromtrent ten opzichte van de vergunde/vergund geachte situatie zijn heel onduidelijk.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel werd uitgevoerd in bruine gevelsteen in plaats van de voorziene gele gevelsteen zoals aangevraagd bij de laatste vergunning. De Vrijgeweide wordt echter gekenmerkt door baksteengevels die vaak in diezelfde bruine kleur zijn opgetrokken. de gekozen gevelafwerking in bruine gevelsteen is daardoor in harmonie met de omgeving.

 

In de voorliggende aanvraag worden grijs pvc buitenschrijnwerk voorzien. Dit is aanvaardbaar.

 

De achtergevel wordt voorzien in wit pleisterwerk. De lichte kleurstelling van de achtergevel is gunstig te adviseren omwille van de positieve effecten van lichte gevelafwerkingen op de stedelijke opwarming.  Daarnaast is de nieuwe gevelafwerking in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woonkamer en keuken worden verbouwd en uitgebreid tot een bouwdiepte van 17m ten op zichte van de voorgevel. Aan de voorgevel wordt echter ook een afgesloten gastenkamer waardoor de leefkeuken van onvoldoende licht wordt voorzien én er in verhouding met het aantal mogelijke gebruikers van de woning onvoldoende nuttige oppervlakte van woonkamer overblijft.

Het creëren van de gastenkamer zoals voorzien wordt bijgevolg, ook rekening houdend met artikel 12 van de bouwcode, uitgesloten.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning en het bouwen van een tuinhuis waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

2.      de afgesloten gastenkamer;

3.      het tuinhuis;

4.      het terras aan het tuinhuis.


Argumentatie college 

 

Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar merkt op dat er in de tuinzone een volume werd toegevoegd, waarvan wijzigingen t.o.v. de vergunde/vergund geachte toestand niet duidelijk zijn.

Uit satelietbeelden valt af te leiden dat dit volume toegevoegd werd tussen 2014 en 2016. Uit de plannen valt af te leiden dat het volume achteraan in de tuin niet vrijgesteld is van vergunning, noch werd er eerder een vergunning voor dit volume afgeleverd.
Uit de plannen valt af te leiden dat de tuinberging een oppervlakte heeft van 24,30 m², met een hoogte van 2,50 meter. De berging werd opgetrokken tegen de linkse, rechtse en achterste

perceelgrens. Uit de bevraging van de aanpalenden blijkt dat hiertegen geen bezwaren werden geuit. Verder behoudt de tuinzone 66,60 m² aan open ruimte. Dit is voldoende ruim.

Evenwel is het niet geheel duidelijk of de scheidingsmuren van de berging voldoen aan de voorschriften van artikel 34 van de bouwcode. Er wordt in voorwaarde opgelegd dat hieraan voldoen moet zijn.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

16 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juni 2020

Verslag GOA

27 april 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.  de scheidingsmuren van de tuinberging dienen te voldoen aan artikel 34 van de Antwerpse Bouwcode.


Uitsluitingen

3.      de afgesloten gastenkamer;

4.      het terras aan het tuinhuis.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.