Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04249 - Fondsen. Eurodesk - Deelname EIT Urban Mobility projectvoorstel PRO-ISA - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04249 - Fondsen. Eurodesk - Deelname EIT Urban Mobility projectvoorstel PRO-ISA - Goedkeuring 2020_CBS_04249 - Fondsen. Eurodesk - Deelname EIT Urban Mobility projectvoorstel PRO-ISA - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

De stad Antwerpen heeft de voorbije jaren vanuit de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/mobiliteit  de mogelijkheden van ISA onderzocht en in kaart gebracht welke struikelblokken er nog zijn om tot een brede uitrol te komen. 

Deelname aan het project past in de ambitie van het bestuursakkoord om maximaal in te zetten op slimme verkeerssturing en mobiliteitsoplossingen. Het EIT-project biedt de gelegenheid in contact te treden met andere steden (de vraagzijde), de auto-industrie en de technologiesector (de aanbodzijde), met de bedoeling om vraag- en aanbodzijde beter op elkaar af te stemmen en de vinger aan de pols te houden wat de ontwikkelingen op de markt met betrekking tot ISA betreft.

Deelname aan het project laat eveneens toe om vanuit de stad de stand van zake op vlak van mobiliteitsdata in kaart te brengen en de hiaten en drempels te analyseren om te kunnen voldoen aan de vereisten van EU Verordening 2019/2144. De stad Antwerpen beschikt over een kaart met snelheidslimieten die voor 95% correct is. Uitdagingen die overblijven zijn onder meer dynamische borden (bv. variabele zone 30-borden in schoolomgevingen, variabele snelheden op de Ring) en werfsituaties en/of evenementen waardoor de snelheidslimieten tijdelijk anders zijn dan op kaart vastgelegd. De stad Antwerpen is eveneens geïnteresseerd in de uitrol van een pilootproject, zowel in testfase (digital twin) als in een pilootproject (in fase 2). Met name een piloot in de zones 30 van de stad, de implementatie van ISA-technologie in het wagenpark van de stad (retrofitting) en een opschaling van de vraag naar de technologie (waardoor ontwikkelings- en productiekosten bedrijfseconomisch interessant kunnen worden) zouden de stad substantieel vooruit helpen met de realisatie van haar ambitie om de ISA-technologie zo breed mogelijk uit te rollen.

Het definitieve projectbudget en de respectievelijke aandelen van de projectpartners zijn nog niet definitief bekend in deze fase. Per pilootsite wordt circa 100.000,00 euro projectbudget voorzien. Het EIT Urban Mobility budget financiert (voor niet-leden) 80% van de projectkost, de overige 20% dient door de stad gecofinancierd te worden. Voor de eerste fase die momenteel voorligt, wordt de projectkost ingeschat op 1 VTE bij de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/afdeling mobiliteit (gemiddelde kost is 86.295,00 euro voor de looptijd van 1 jaar). Daarnaast zal een beperkt budget voorzien worden voor de reiskosten verbonden aan het project. Gegeven dat het project – mits goedkeuring – met bestaand personeel zal uitgevoerd worden, wordt de cofinanciering volledig gedekt door deze reeds gebudgetteerde personeelskost.

Als het project wordt geselecteerd voor subsidiëring, zal de formele deelname aan het project opnieuw worden voorgelegd aan het college bij de goedkeuring van de partnerschapsovereenkomst, met onder meer ook het definitieve projectbudget.

Aanleiding en context

EIT (European Institute for Innovation and Technology) Urban Mobility is een initiatief van het Europese Instituut voor Innovatie en Technologie (onafhankelijk orgaan van de EU) dat erop gericht is om de leefbaarheid en de mobiliteit in Europese steden te verbeteren. Het is in januari 2019 van start gegaan en heeft een budget van 400 miljoen euro (2020-2026) om projecten te co-financieren.  EIT Urban Mobility brengt bedrijven, de onderzoekswereld en steden samen om stedelijke mobiliteit te verbeteren. De stad Antwerpen werd door Tractebel Engie gevraagd om deel te nemen aan een project rond Intelligente Snelheidsassistentie (ISA), met name ‘Pro-active approach in implementing Intelligent Speed Assistance’ (vrij vertaald: een proactieve benadering van de implementatie van Intelligente snelheidsassistentie) of PRO-ISA.

Overdreven snelheid is een gekend probleem voor de leefbaarheid en veiligheid in Europese steden. Een recent aangenomen Europese verordening (2019/2144) stelt dat vanaf 2022 alle nieuwe types van voertuigen – en vanaf 2024 alle nieuwe voertuigen – uitgerust dienen te zijn met ISA. Het doel van het PRO-ISA project is om steden de nodige instrumenten aan te reiken op vlak van data-architectuur en strategie om ISA te kunnen implementeren. Aandacht gaat daarbij uit naar juridische, organisatorische en data gerelateerde aspecten om een hoge kwaliteit (en veiligheid) te garanderen. Het project wil ook de impact van de uitrol op steden en de acceptatie door gebruikers inschatten, onder meer door een digital twin op te zetten zodat de implementatie virtueel getest kan worden. In de schoot van het project, zal een start-up gecreëerd worden door de private partners uit het consortium om het proces te begeleiden.

EIT projecten hebben in principe een duur van 1 jaar en zijn mogelijk verlengbaar met een tweede jaar. Indien het project geselecteerd wordt voor financiering zal het van start gaan op 1 januari 2021 voor een duur van 1 jaar (31 december 2021). Tijdens de eerste fase in 2021 zal het project focussen op de nodige organisatorische aspecten (toegankelijkheid, integriteit, kwaliteit, opschalingsmogelijkheden), de beschikbaarheid, structuur en methodiek van dataverzameling en de demonstraties via een digital twin.

Indien succesvol wordt in een tweede fase (2022) een pilootproject op grotere Europese schaal op touw gezet. De ontwikkelde methodieken zullen dan getest worden in een vijftal pilootsteden. De betrokken steden tot nog toe zijn Stockholm, Helmond, Padua, Bilbao en Antwerpen. In deze fase wordt de goedkeuring gevraagd voor deelname aan het projectvoorstel voor de eerste fase.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het definitieve projectbudget en de respectievelijke aandelen van de projectpartners zijn nog niet definitief bekend in deze fase. Als het project geselecteerd wordt voor subsidiëring zal de formele deelname aan het project opnieuw worden voorgelegd aan het college bij de goedkeuring van de partnerschapsovereenkomst, met inbegrip van het definitieve projectbudget.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan fase 1 van het EIT Urban Mobility projectvoorstel PRO-ISA goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.