Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020016144 |
Gegevens van de aanvrager: |
Bruno en Marieke Nelissen - Berendsen met als contactadres Van Montfortstraat 36 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Van Montfortstraat 36 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25sectie A nr. 6P7 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/04/1948: toelating (1273#692) voor het afkappen en herbezetten van voorgevel;
- 29/01/1946: toelating (1277#86) voor het verbouwen van burgers- in winkelhuis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- deels slopen van de extra volumes;
- uitbreiden van het gelijkvloers volume gelijk met bestaande aanbouw;
- omvormen van de complementaire functie handel naar wonen;
- regulariseren dakvolume.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
25 maart 2020 |
26 maart 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
de dakvorm is niet kenmerkend. Er werd een licht hellend dak toegevoegd aan de bestaande platte bedaking;
minimale hoogte voldoet niet, keuken in de aanbouw is voorzien van een vrije hoogte van 2,56 m;
De verblijfruimten werden niet voorzien van minimaal één te openen gevel- of dakdeel.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De nieuwe keuken met eetplaats die achteraan voorzien wordt voldoet niet aan artikel 21. De vrije hoogte van de nieuwe uitbouw is slechts 2,56 m, terwijl deze minimaal 2,60 m dient te zijn. Echter gaat het hier om een plafond met een balkenlaag. Deze balkenlaag wordt open gelaten tot aan de bebording. Tussen deze balken is de vrije hoogte 2,83 m, wat ruimschoots voldoet. De vrije hoogte van 2,56 m is enkel aanwezig op de plaats waar de balken de ruimte overbruggen. Door toepassing van artikel 3 kan bijgevolg worden afgeweken van artikel 21. Het ruimtegevoel en het gebruiksgenot komen niet in het gedrang door deze afwijking.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het slopen van de achterbouw en het opbouwen van een nieuwe perceelsbrede achterbouw op het gelijkvloers. Op het gelijkvloers werd in de laatst vergunde toestand een winkel voorzien. Deze winkel wordt in de voorliggende aanvraag omgevormd naar wonen. In een straat zoals de Van Montfortstraat, waar voornamelijk wordt gewoond op het gelijkvloers, is deze functiewijziging aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande achterbouw en het bestaande afdak worden gesloopt. Een nieuw gevelbreed volume wordt op het gelijkvloers voorzien, waarbij de bestaande bouwdiepte wordt teruggetrokken tot op de bovenliggende bouwdiepte. Op de bovenliggende verdiepingen blijft het bestaande volume in de voorliggende aanvraag behouden.
In de bestaande toestand werd bovenaan het dak een licht hellend dak toegevoegd en ontstond achteraan een perceelsbrede dakkapel. Dit licht hellende dak en de dakkapel is niet kenmerkend in de gehele straat. In de laatst vergunde toestand (29/01/1946) werd dit dak opgetekend als een plat dak en is de dakkapel niet aanwezig. Advies werd daarom gevraagd aan de dienst geacht vergund. Het advies van de dienst is positief voor het huidige volume en de dakvorm. Er werd geen tegenbewijs gevonden. Omwille van het positief advies van de dienst geacht vergund en omwille van de vier op elkaar volgende gebouwen met hetzelfde licht hellende dak en de aanliggende dakkapellen, waardoor het geregeld terugkeert in het referentiebeeld, wordt dit licht hellend dak toegelaten. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met het volume zoals voorliggend in de voorliggende aanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
De achtergevel wordt enkel op het gelijkvloers gewijzigd. Daar wordt het van een bijna perceelsbreed schuifraam voorzien met een rode gevelsteen, aansluitend op de bovenliggende verdiepingen.
Afgaande op de laatste vergunde toestand was de plint van de voorgevel voorzien van een etalageraam en afgewerkt in tegels (kleur onbekend). Deze plint wordt in de voorliggende aanvraag omgevormd naar een kleiner raam en witte bezetting.
Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar op voorwaarde dat de hoogte van het nieuwe raam en deur wordt voorzien met een hoogte die is afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Dit is niet in voorliggend geval.
Daar deze wijzigingen geen deel uitmaken van de aanvraag zullen deze wijzigingen worden uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het slopen van de bestaande wasplaats, badkamer, berging en de overdekte buitenruimte komt er meer ruimte vrij voor het uitbreiden van de keuken en de eetplaats, die via een schuifdeur in contact staan met de achtertuin.
Op de gevelaanzichten werden de ramen niet opgetekend als opengaand. Elke verblijfruimte, zoals een leefruimte, keuken, eetkamer, slaapkamer,… dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op een natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Dit te openen gevel- of dakdeel dient volledig afsluitbaar te zijn door middel van een draaiend of schuivend venster. Het voorzien van te openen geveldelen in elke verblijfruimte wordt opgelegd in voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. elke verblijfruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben, conform artikel 24;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
3. de handelingen, werken en wijzigingen aan de gelijkvloerse voorgevel aan de straatzijde.
Standpunt college
De gemeentelijke omgevingsambtenaar merkt op dat de wijzigingen aan de voorgevel niet afgestemd zijn op de architectuur van de totale constructie, als op de omgeving, doordat de plint in de
voorliggende aanvraag wordt omgevormd naar een kleinere raam en deuropening. Vanuit die optiek wordt geadviseerd om de handelingen, werken en wijzigingen aan de gelijkvloerse voorgevel aan de straatzijde uit te sluiten uit de vergunning.
Het pand is gelegen in een smalle straat, waarvan het heterogene straatbeeld reeds gekenmerkt wordt door een variatie aan gevelafwerkingen en de aanwezigheid van verscheidene plinten met gelijkaardige ramen en voordeuren, al dan niet origineel of het gevolg van een renovatie. De nieuwe uitwerking van de voorgevel is volgens het college voldoende in samenhang met de omgeving van de Van Monfortstraat.
Het college vindt het daarom niet noodzakelijk om de handelingen, werken en wijzigingen aan de gelijkvloerse voorgevel uit te sluiten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
26 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
25 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 juni 2020 |
Verslag GOA |
11 mei 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. elke verblijfruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben, conform artikel 24;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.