Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_CBS_04207 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017508. De Neufstraat 20. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04207 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017508. De Neufstraat 20. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_04207 - Omgevingsvergunning - OMV_2020017508. De Neufstraat 20. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020017508

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nils Augustynen met als adres De Neufstraat 20 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

De Neufstraat 20 te 2100 Deurne  (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30sectie A nr. 541A3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met gelijkvloerse garage en werkhuis/magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/01/1947: toelating (626#10765) voor het verbouwen van een herstelling;

-          01/01/1931: toelating (329#7355) voor het bouwen woonhuis met badinrichting.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          eengezinswoning met 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse garage met badhuisinrichting over het volledige perceel;

-          bouwdiepte van 16,20 meter op de eerste verdieping en 8,60 meter op de tweede verdieping;

-          voorgevel in bruinrode gevelsteen met grijs gecementeerde accenten.

 

Huidige toestand

 

-          eengezinswoning met 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse garage met magazijn en werkhuis over het volledige perceel;

-          bouwdiepte van 16,20 meter op de eerste verdieping en 8,60 meter op de tweede verdieping;

-          voorgevel op het gelijkvloers in wit geschilderde gevelsteen en bruinrode gevelsteen op de verdiepingen met grijs gecementeerde accenten en zwart aluminium buitenschrijnwerk.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning met 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse garage met magazijn en werkhuis met een bouwdiepte van 31,60 meter en aansluitend een buitenruimte;

-          bouwdiepte van 16,20 meter op de eerste verdieping met dakterras ter hoogte van de linker perceelgrens;

-          bouwdiepte van 8,60 meter op de tweede verdieping met dakterras ter hoogte van de linker perceelgrens;

-          voorgevel op het gelijkvloers in wit geschilderde gevelsteen en bruinrode gevelsteen  op de verdiepingen met grijs gecementeerde accenten en zwart aluminium buitenschrijnwerk.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          voorzien van een gelijkvloerse buitenruimte aansluitend op het magazijn/atelier;

-          aanpassen van het plat dak van het magazijn/atelier naar een geschrankt zadeldak;

-          herinrichten van de bovenliggende eengezinswoning;

-          inrichten van twee dakterrassen op de verdiepingen;

-          aanpassen van het zwart aluminium buitenschrijnwerk in de achtergevel naar de nieuwe interne indeling;

-          aanpassen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk ter hoogte van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

26 maart 2020

29 maart 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

26 maart 2020

9 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: de twee dakterrassen liggen buiten een hoek van 45° ten opzichte van de erfscheiding;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: de afvalberging is geen afgescheiden ruimte van minimaal 4 m².

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het verbouwen van een woning met een magazijn op het gelijkvloers en omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning met gelijkvloerse werkplaats blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de De Neufstraat. De stadsdienst Ondernemen en Stadsmarketing (Business en Innovatie) heeft geen bezwaar voor de geplande verbouwingswerken op het gelijkvloers.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Open binnengebieden zijn belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een

bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van de ruimere omgeving. Open binnengebieden

brengen niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor

infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht. Daarom stelt artikel 27 van de bouwcode dat minstens 20% van het perceel, achter de bebouwing, open en onbebouwd blijft. Voorliggende aanvraag voldoet hieraan aangezien de gelijkvloerse werkplaats wordt verkleind en er een buitenruimte wordt gecreëerd. De teruggetrokken bouwdiepte en de ontpitting van het perceel worden gunstig beoordeeld.

 

De bouwhoogte van het magazijn neemt toe en sluit aan bij de bouwhoogte van de rechter aanpalende percelen. Het voorziene sheddak heeft een beperkt de impact op de linker buur. De gewijzigde dakvorm houdt rekening met de aanpalende percelen en is ruimtelijk inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanvraag voorziet in het aanpassen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk ter hoogte van de voorgevel. De gevelopeningen worden vergroot in functie van een nieuwe garagepoort en voordeur in zwart aluminium buitenschrijnwerk. De achtergevel is ter hoogte van het gelijkvloers beglaasd en ter hoogte van de bovenliggende verdieping bekleed met horizontale houten latten. De nieuwe gevelopeningen worden ook in zwart aluminium buitenschrijnwerk voorzien.

 

De voorgestelde gevelwijzigingen aan de voor- en achtergevel worden gunstig beoordeeld. De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het werkhuis wordt van voldoende lichttoetreding en luchttoevoer voorzien door de dakkoepels en de beglaasde achtergevel. Er wordt voor het magazijn een afvalberging voorzien. Deze voldoet niet aan artikel 26 van de bouwcode aangezien deze geen afgescheiden ruimte is met een minimale netto-oppervlakte van 4m². Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd dat de afvalberging dient ingericht te worden conform artikel 26 van de bouwcode.

 

De interne herinrichting van de woongelegenheid creëert een kwaliteitsvoller en efficiënter ruimtegebruik. De grote ramen in de achtergevel garanderen voldoende lichttoetreding en luchttoevoer, wat het gebruiksgenot van de woning ten goede komt. De nieuwe terrassen op de eerste en tweede verdieping verhogen het wooncomfort van de woning maar voldoen niet aan de artikel 13 van de bouwcode. Bovengrondse geveluitsprongen moeten immers begrepen zijn tussen twee verticale vlakken onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om de terrassen te voorzien conform artikel 13 van de bouwcode.

 

Verder worden de daken van het gelijkvloers en de eerste verdieping deels als groendaken voorzien. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad.

 

Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bewaren voor de voorgestelde werken.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning met gelijkvloers magazijn waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de dakterrassen moeten om privacy-redenen voldoen aan artikel 13 van de bouwcode;

2.      de afvalberging van het gelijkvloerse werkhuis dient te worden ingericht conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

26 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juni 2020

Verslag GOA

11 mei 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de dakterrassen moeten om privacy-redenen voldoen aan artikel 13 van de bouwcode;

2.      de afvalberging van het gelijkvloerse werkhuis dient te worden ingericht conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.